Köpa nytt. Varför?

Att du var en sån poet visste jag inte, Jörgen. Vackert skrivet och tillika fullt av saning.

Jag tror många fastnar, just nu tänker jag specifikt på Mr WRX, i ett tankesätt där man tillslut inte ens kan njuta av något som inte är exklusivt/dyrt utan måste ha det värsta hela tiden. Jag kan personligen ha lika roligt på en RS250 från 98:a som på en värstinghoj, kan njuta lika mycket av en soluppgång i Handen som av en i Melbourne, tycka att en fesljummen Carlsberg smakar lika bra som ett glas Champagne. Dock inte sagt att man inte kan uppskatta det fina i livet, i mitt fall har jag en passion för cigarrer.

Jag tror också, utan att vilja förolämpa ngn, att det mycket är sina personliga egenskaper som på gott och ont ligger bakom mängden upplever i livet som man ej behövt köpa sig till.

Är man jovialiskt, social, full av humor eller kanske bara ser väldigt bra ut. Då är man ofta bortbjuden på lördagkvällar.

Hmm, Varför är jag jämt i garaget på lördagkvällar?:D

Last edited:
Det är med ett leende jag läste tex jörgens inlägg i denna tråd.

Min syn på saken då.
Jag gillar heller inte nytt längre.
Jag vill ha något som är personligt och då bygger man själv.

Jag har dessutom köpt nytt en gång.
96 köpte jag en ny volvo 850 turbo.
Inköp 410000
Reparationer 1250000
Försäljning 5 år senare 135000
Förlust 400000
Var det värt det?....
Tveksamt.

Det är med ett leende jag läste tex jörgens inlägg i denna tråd.

Min syn på saken då.
Jag gillar heller inte nytt längre.
Jag vill ha något som är personligt och då bygger man själv.

Jag har dessutom köpt nytt en gång.
96 köpte jag en ny volvo 850 turbo.
Inköp 410000
Reparationer 1250000
Försäljning 5 år senare 135000
Förlust 400000
Var det värt det?....
Tveksamt.

Reparerade du en Volvo för över en miljon? Trodde det följde med garantier även på 90 talet..

Det finns många aspekter på det här med nytt eller inte, den saken är klar:D

Men en viktrig grej för mig är vetskapen om att vad jag än vill ägna den soliga dagen åt skall det fungera.

Har man jobb, villa, kärring, ungar, bilar, båtar och motorcyklar räcker inte tiden till att ligga o skruva.

Skall jag ta en tur på sjön vill jag bara trycka på knappen och båten startar, ingen skall bli stående på bryggan och vänta otåligt medan jag trixar med gammal skit innan vi förhoppningsvis kommer iväg.

Skall vi ta en lite semestertripp med bilen skall vi inte behöva tänka på om den är rustad och i skick för att det skall bli njutbart utan oro för eventualla stopp eller haverier.

Och skall vi ut och köra cykel gäller samma sak, den skall bara starta och vara på topp för säker och njutningsfull körning:-)

Som sagt finns det något mitt emellan nytt och gammalt skrot, men jag föredrar nytt, då jag vet hur föremålet varit skött från dag 1 och det känns både skönt och tryggt:tummenupp

Sen blir jag naturligtvis vansinnig för första repan, men det var värre förr när jag var yngre, nu har man lärt sig att den kommer hur ogärna man än vill:huvet

Oops.. Blev visst en 0á för mycket. Det skulle varit 125000

Det dyraste var en växellåda+byte som inte gick på garantin.
Resten var service kostnader.
En av dom sjukare var en lampa som belyser färddatorn som kostade över 5000 i byte. Lampan kostade ca 20kr resten var arbetskostnad att byta den.
Denna lampa ingick inte i garantin.

6 st 5.9 or *asg* men imorgon vid lunch..DÅ har jag min Streetfighter..HELT JÄVLA NY ! Behöver inte bygga speglar av träslevar eller byta sönderkört däck ...alt undra vart läckaget kommer ifrån ! :tummenupp ....Ung flickvän...ny, snabb hoj...och några flaskor rosé i kylen. Snacka om livskvalitet..fast inget av det är gratis :).

Last edited:
Min högst personliga inställning är att livet är till för att levas, och levas varje dag. Det finns så mycket jag vill göra, uppleva och köpa och det är bara att inse faktumet att pengarna inte räcker till allt.
Man får prioritera, som många också redan sagt. Personligen prioriterar jag att inte behöva bry mig om saker som ändå inte spelar mig någon roll för mig. Jag prioriterar att inte behöva slita med kuponger och leta billigaste pris på kycklingen för att jag anser att min fritid är värd mycket mer än det jag sparar i pengar. Notera väl att detta är mitt högst personliga ställningstagande.
Givetvis kunde jag köpa en ny hoj! Det kan även en student om han bara prioriterar. Givetvis kunde jag åka på fet semester varje år, om jag bara prioriterade det. Vill man hårddra det hela kunde vem som helst vara miljonär och köpa precis vad som helst...om man bara prioriterade att kunna göra det när man är 80 år gammal, har bott i en konservburk och käkat grus hela livet. Se på killen Burk-Kurt http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4933340.ab För mig är det vardagen som är prio 1, eftersom det är där jag tillbringar den mesta tiden.

Var och en prioriterar utifrån egna förutsättningar och önskemål. Jag gillar att kunna prova på det mesta när som helst och inte behöva bry mig så mycket om vilket toapapper som är billigast. Men så kör jag också en billig hoj som har tillräcklig prestanda och är tillräckligt ny för att ge mig ett bekymmersfritt ägande.

Men visst vore det skoj att någongång köpa en flång ny hoj, men det är inget jag prioriterar.

6 st 5.9 or *asg* men imorgon vid lunch..DÅ har jag min Streetfighter..HELT JÄVLA NY ! Behöver inte bygga speglar av träslevar eller byta sönderkört däck ...alt undra vart läckaget kommer ifrån ! :tummenupp ....Ung flickvän...ny, snabb hoj...och några flaskor rosé i kylen. Snacka om livskvalitet..fast inget av det är gratis :).

Du snackar om gratis hit å dit...å köpa snålkorv på ica eller snåläta på citygross...Mannen...du lever på en annan planet. *asg*...*asg*
Det du inte har förstått *asg* är att du är en looooser själv
Tror du att dina farföräldrar är stolta nu?.........?

Alla ni som köper ny hoj, hur fan gör ni med inkörning?
Ett riktigt mardröms scenario för mej, få hem en ny hoj och sen INTE få ge sej ut och gasa helvette.
Utan behöva puttra runt en massa mil i lugnt och sansat tempo.
Eller behöver man ens köra in en sprillans ny sporthoj idag?

Ett riktigt mardröms scenario för mej, få hem en ny hoj och sen INTE få ge sej ut och gasa helvette.

Nä, enligt de senaste rönen är det faktiskt bara att slå i lite delsyntet och brassa helvete sen byta olja efter 5-10 mil till helsyntet och brassa helvete :yoparty

OT: råder lite delade meningar om det där, vissa menar att man ska gasa satan för att kolvringarna ska bli bra. Såg nått test nånnstanns och det verkade som gasa satan från början var bättre!

hursomhelst hade jag gärna köpt nytt om jag haft råd. Skruva lär man ju ändå få göra, allt jävla lullull som ska på :banana , och det är väl knappast någon nackdel att lära sej hojjen tekniskt, till en viss gräns ;) vem fan lämnar in för att spänna kedja?

Jag har inte läst hela tråden och någon har säkert skrivit ungefär samma sak...

Inte fasen fanns det begagnade eller nya 08-or av 09ans R1a i december, där har vi ett enkelt svar på varför man köper nytt, åtminstone ibland :tummenupp

Sen kan livet även ta slut imorrn så varför skjuta upp till morgondagen det man kan göra idag (om det inte handlar om städning för det kan man lika gärna skjuta upp till imorrn, och ifall imorgon inte finns kvittar det om man städade idag). :yoparty

Du snackar om gratis hit å dit...å köpa snålkorv på ica eller snåläta på citygross...Mannen...du lever på en annan planet. *asg*...*asg*
Det du inte har förstått *asg* är att du är en looooser själv
Tror du att dina farföräldrar är stolta nu?.........?

Japp..fast jag mäter tiden med en Rolex, har en 21 årig brutta...är inte rädd att bli arbetslös...och kör rätt bra hojar, en helt ok bil..har inga lån och känner medlidande med losers som du. Helt fel är det då inte ! Jävla WT...

Du är ful, har en gammal kärring och kör av det jag ser rishögar. Är du en vinnare ? Get real innan du skämmer ut dig.

Last edited:
Japp..fast jag mäter tiden med en Rolex, har en 21 årig brutta...är inte rädd att bli arbetslös...och kör rätt bra hojar, en helt ok bil..har inga lån och känner medlidande med losers som du. Helt fel är det då inte !

Du är ful, har en gammal kärring och kör av det jag ser rishögar. Är du en vinnare ? Get real innan du skämmer ut dig.

o my fucking god...

Tråden började bra men nu är tonen tråkig. Jag köper själv helst nytt men skulle aldrig få för mig att hacka på andra för deras val. Vi har alla hojåkandet gemensamt men jag vill personligen ta avstånd från både skryt och glåpord mot andra här.

Lägg av killar - kärlek till alla.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...