Köpa ny hoj, Kawasaki Z750 vs ER6-n - För- och nackdelar?

PerEriksson83

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2013
Ort
Nykvarn
Hoj
Yamaha MT-07 årsmodell 2014
Ute efter en ny hoj nu när sommaren närmar sig med stormsteg, tittat en hel del på Kawasakis modeller Z750 och ER6-n. För- och nackdelar?

Utseendemässigt tycker jag Z750'n är mycket mer tilltalande, även motorn.
Men tittar man till pris så kan jag köpa en nyare ER-6n för samma peng.

Tack för tankar och tips! =)
 
Köp den du tycker är snyggast. Hoj köper man med hjärtat, inte med hjärnan. Du skall bli kär varje gång du ser din hoj, pengar är trots allt bara pengar. :fakta
 
Fast har märkt att försäkringskostnaden har en liten påverkan.

Blev först askär i ZX9 innan 00 då försäkringen var grym. Tills jag insåg att försäkringen för en CBR1000RR -04 var godtagbar. Fy vad jag vill spara ihop pengar nu.

Det är som en fin tjej man är säker på aldrig kommer bli sin och sen en dag kommer hon fram och hälsar och man ba WOW! :D :kär
 
Själv tycker jag att Er-6 känns lite väl som en körskolehoj jämfört med z750 som känns mer bastant.

Ljud, motorgång och även sittställning skiljer väldigt mycket, så det är ingen dum idé att provköra båda om du inte kan bestämma dig.
 
Jag hade tagit Z750 i valet mellan dem. Men det är mitt val, ditt val ska baseras på vad som får ditt hjärta att slå lite fortare än den andra, som PeterR1 sa. Hoj är en kärleksaffär, kärleksaffärer kostar pengar men man blir jävligt glad av dem. :hihi
 
ER-6 är aningen kompaktare.

Z750 lite rappare och för mig som är lite längre (186) så sitter jag betydligt bättre på den.

Båda är väldigt lättkörda och det är en väldigt vanlig "körskolehoj" så det är nog ett bra val vilket som.
Båda är snygga och du tittar ju på rätt märke :D
 
PeteR1 har mycket rätt i det han säger men glöm inte bort att du ska gärna ha lite nytta av kärleken oxå!
ER6 är en grymt trevlig cityhoj då den är liten och nätt att trassla runt bland alla köande bilister på. Den är däremot tyvärr inget att åka några längre sträckor på! Med sina 70hk och 200kg vikt + du (80kg + 15kg utrustning?) så är det inget effektmonster. Ska du sedan skjutsa hen bakpå så får dom nästan kliva av i uppförsbackarna och hjälpa till skjuta på... Jag vet... Har haft en ER-6n -11...
Ledsande redan efter 206mil och köpte en flong ny Z750R istället.
Har varit nykär i 3år nu!!! :kär :kär :kär
Det enda jag kan klaga på på Z750n är att originalspeglarna sitter lite "tätt" men med tanke på att det är små jappsare som suttit mall vid bygget så är det bara att gilla läget. Det finns ju trots allt andra speglar att köpa.

Men som sagt, det är trots allt kärleken som som bestämmer! :krama
Det enda riktiga tipset jag kan ge dig är att se till att köpa en ER6/Z750 med ABS!
Tidiga ER6 (utan ABS) har ett riktigt otrevligt mjukt chassie som inte inger något självförtroende på krokiga vägar med lite nerlägg!
Z750 -07 och uppåt (med ABS) har en mycket bättre framgaffel.
Eller så gör du som jag och hittar dig en Z750R vilket (i stort sett) är en Z1000 med 750 motor...
:kär :kär :kär
 
jag har haft 1st z750 och en ER6N.

fördelar med Z750 är motorn, helt klart. den går ruskigt mjukt och fint och du har mycket att hämta trots den "låga" effekten. samt att du åker hur bra som helst på dom! åkte jönköping-gävle på min med skjuts utan några större bekymmer.

nackdelen med Zan är att den kan upplevas lite tung i jämförelse.

ER6ans fördelar är också många ! otroligt lätthanterlig maskin och tacksam som pendlarmoppe, skön sittställning och helt lagom med pulver för omkörningar.

nackdelen med er6an tyckte jag var att den kan upplevas alldeles fööör liten ibland, speciellt med skjuts. men även när du sitter själv, den är för smal och låg för längre tripper.. köpte höjningssats som jag dock aldrig monterade. samt motorn, den kan upplevas som "ryckig". samt att paralleltwinen ger lite mer vibrationer än 4an gör.


Z750n hade jag PC5 , KN filter och Akra helsystem på. mappad hos andersson. HELT annan maskin jämfört med original. med den setupen och bredare/rakare styre har du allt du kan önska av en naken 750.

jag röstar för Zan, ALLA Dagar i veckan.
 
Last edited:
Jag skulle vilja ställa enfråga till dig. Vad är ditt/dina primära användningsområden när du tänker på att köpa hoj?

Båda hojarna du nämner räcker ganska långt när det gäller effekt i mitt tycke. Ser en kille på bandagarna som jag brukar vara på som kör en er-6, dock en f-variant. Och han kör om både R1or, S1000RRs och allt annat du kan tänka dig :) dessutom kör väl Hubner och co. om allt och alla i Speedster Cup på ett par er-6or om jag inte missminner mig. Men det kanske Ulvhamne och PeteR1 kan svara bättre på som faktiskt kör i cupen. Så det ska nog rätt mycket förare till innan man maxar potentialen hos någon av hojarna.

Har själv haft en er-6f som min första hoj och den var trevlig. Något som jag störde mig som fan på var dock att det blev vibrationer mellan kåporna runt 6000 varv. Det kanske man slipper lite om det är en n-modell som ju saknar dessa.

Som många redan har sagt ska naturligtvis hjärtat vara med och bestämma, annars blir hojen inte långvarig oavsett hur bra den är.
 
Last edited:
Efter att ha läst vad ni skrivit så känns Z750 som det naturliga valet, även då det är den mitt hjärta bankar för. Älskar utseendet och då jag tog hojkort förra sommaren känns det som att effekt lär räcka till för mig några år framöver. Jag kommer mestadels köra till och från jobbet, glida runt på kringliga skogsvägar samt köra lite Knix och nån enstaka bana (i relativt lugnt tempo).

Tackar för bra kommentarer!
 
Efter att ha läst vad ni skrivit så känns Z750 som det naturliga valet, även då det är den mitt hjärta bankar för. Älskar utseendet och då jag tog hojkort förra sommaren känns det som att effekt lär räcka till för mig några år framöver. Jag kommer mestadels köra till och från jobbet, glida runt på kringliga skogsvägar samt köra lite Knix och nån enstaka bana (i relativt lugnt tempo).

Tackar för bra kommentarer!

Man är aldrig nöjd :hihi
 
Jag skulle vilja ställa enfråga till dig. Vad är ditt/dina primära användningsområden när du tänker på att köpa hoj?

Båda hojarna du nämner räcker ganska långt när det gäller effekt i mitt tycke. Ser en kille på bandagarna som jag brukar vara på som kör en er-6, dock en f-variant. Och han kör om både R1or, S1000RRs och allt annat du kan tänka dig :) dessutom kör väl Hubner och co. om allt och alla i Speedster Cup på ett par er-6or om jag inte missminner mig. Men det kanske Ulvhamne och PeteR1 kan svara bättre på som faktiskt kör i cupen. Så det ska nog rätt mycket förare till innan man maxar potentialen hos någon av hojarna.

Har själv haft en er-6f som min första hoj och den var trevlig. Något som jag störde mig som fan på var dock att det blev vibrationer mellan kåporna runt 6000 varv. Det kanske man slipper lite om det är en n-modell som ju saknar dessa.

Som många redan har sagt ska naturligtvis hjärtat vara med och bestämma, annars blir hojen inte långvarig oavsett hur bra den är.

Jodå, Hubner körde fort som faen på ER6an. Ibland undrade man om han överhuvudtaget bromsade innan kurvorna eller bara bröt ner den och bibehöll hastigheten. :hihi

Efter att ha läst vad ni skrivit så känns Z750 som det naturliga valet, även då det är den mitt hjärta bankar för. Älskar utseendet och då jag tog hojkort förra sommaren känns det som att effekt lär räcka till för mig några år framöver. Jag kommer mestadels köra till och från jobbet, glida runt på kringliga skogsvägar samt köra lite Knix och nån enstaka bana (i relativt lugnt tempo).

Tackar för bra kommentarer!

Minns bara det gamla djungelordspråket "Det gör ont i plånboken att provköra". :hihi
 
Minns bara det gamla djungelordspråket "Det gör ont i plånboken att provköra". :hihi

Testat ER6an men den fick jag inga "känslor" för, hade gärna provkört Z750 i förväg också men inte hittat något bra exemplar på bra avstånd. Får ju en provkörning när jag hittar ett lämpligt objekt. Får man se då om hjärtat klappar lite snabbare eller ej... :tungan
 
Jag har ägt båda modellerna!
ER-6 upplevde jag som livlig, rolig och pigg. Väldigt skoj liten hoj.
z750 upplevde jag som tung, seg och karaktärslös.
Utseendemässigt så vinner dock z750 med hästlängder.

Men glöm inte bort kärleken och låt den avgöra vad som passar dig bäst.
 
Nu kommer ännu en fråga då jag fick upp ögonen för ytterligare en modell, Suzuki GSR 750 bra eller anus? Läst lite på Bike och den verkar fått bra recensioner även i övrigt.
 
Skulle lätt välja Suzukin av de tre du nämner, den är ett steg "upp" jmf mot Er6 och 750.
 
Anus! :D

:machinegu :kulspruta :hojsmilie <-SuckiYuckie GSR 750

Nä, det är inget större fel på Sukkan men Kawan e' f-n så mycket snyggare!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top