Köpa kombi-bil, era erfarenheter...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har i dagsläget en 99:ans Opel Astra kombi 1.6 som tjejen använder till och från jobbet men jag börjar tröttna på den. Den är iofs enormt billig i drift då den drar ca 0.65l/mil och skatt/försäkring är nästan gratis på den.
Men jag gillar den helt enkelt inte. Man kan inte åka över 130km/h utan att använda hörselkåpor tex, och den känns ju allmänt billig.
Tänkte lämna in den för service och rekonditionering och sälja den inom kort och byta till nåt annat istället, och då tänkte jag att ni kunde dela med er av era erfarenheter.

Prisklass 50 000-100 000:-
Kombi är ett krav då tjejen använder bilen i jobbet ibland och behöver lastutrymme.
Ingen jättemotor som drar mycket soppa, bensin är ett krav dessutom.
Ska vara skön att åka i, dvs farthållare, klimatanläggning, gärna halvskinn etc.
Inte gärna japanare, har iofs sneglat på Toyota men det är också den enda.

De bilar jag har kollat mest på är:
Saab 9-5 kombi. Gillar designen samt att de är billiga i drift. Stor bil, liten ekonomi typ. 2.0t Sportkombi gillar jag, men ska man kanske kolla på Vector eller dylikt? Någon som vet vad dessa utrustningspaket innehåller? 2-litersmotorn är mest hållbar?

BMW 320i Touring. Enormt skön bil, hade en sådan ett tag i jobbet och den var riktigt underbar. Enda nackdelen är väl möjligtvis bakhjulsdrift som jag inte vet om tjejen kan hantera... Å andra sidan kör hon mest motorväg och antispinn är ett krav. Hur är dessa ekonomiskt sett? Den jag hade drog ca 0.7l/mil landsväg vilket är helt ok med tanke på att det är en 170hk sugmotor.

Audi Avant, diverse modeller. A6:an gillar jag mest men vad vinner man på att ha den jämfört med A4:an? Sköna bilar med skaplig utrustning original, barnsjukdomar? Vilken årsmodell ska man ha, är de ekonomiska?

Renault Laguna kombi. Snygg bil, skaplig storlek, billig i drift. Renault kvalitet känns lite sådär, kanske hänger kvar otacksamt sedan gammalt? Verkar annars vara mycket bil för pengarna. Åker man bra i dem?

Opel Vectra kombi, 2004 typ. Hyffsat snygg, ekonomiska, stora inuti. Känns lika billiga som Astran? Åker bra i dem?

Det är de som jag har kikat litegrann på iaf. De märken som går helt bort är Ford, Citroén, Peugeot (för gammal modell för de pengarna), Volvo (för oekonomiska), Merca. Finns säkert fler.

Har ni några tips/ideér? Saaben är den som känns mest aktuell just nu men det är nog bara för att det var en sådan jag började kolla efter samt jag har mest erfarenhet av dem samt att jag är kompis med en Saab/Opel-mek= bekvämt när det strular.

Ös på bara! Ska försöka få arslet ur vagnen och fixa till Opeln i helgen men deet har jag sagt sen i somras nu men jag måste fan ta tag i detta nu.

A6 lider av att framvagnen behöver nya länkarmar efter 10 - 15000mil, kostar en arm och ett ben om vag ska göra jobbet!

Jag har det kört på 320 eller ngn Saab. Känns som att det är jävligt mkt bil för pengarna.

Men vad du än gör, håll dig borta från Lagunan! Fassan och ett par bekanta har haft sådana i varierande årsmodeller. Det dom har gemensamt är ett par månader på verkstaden.
Värre Aidscontainer är nog svårt att hitta.

Tycker urvalet är lite spretigt.....

Kan du tänka dig att lägga bortåt 100kkr och därmed väljer mellan SAAB/BMW/Audi så hade jag valt BMW om jag inte tvunget behövde bagageutrymmet som Saab har.

Som bra val till cheyen röstar jag nog på Renault Laguna då man får en väl underhållen med vettiga mil kring år -02 för strax över 50kkr. Inte samma premiumbil och absolut inte en rolig motor/chassie men en bra bil sålänge man håller sig ifrån extra-allt utrustade varianter.

Svaret är ju givet, en 156 TS SW.

http://www.blocket.se/vi/13415421.htm?ca=10_s

Antispinn tror jag dock inte ingår men vem fan behöver det i en fwd bil?
Sedan får du den näst vackraste kombin som nånsin gjorts? :tummenupp

Nu inväntar vi alla antimänniskor.

Njae, det är inte ett alternativ tyvärr :D Har haft med Alfa att göra och de är möjligtvis prisvärda för en entusiast men inte för en sådan som mig som letar ekonomisk bil.

Boris JR skrev:
Tycker urvalet är lite spretigt.....

Kan du tänka dig att lägga bortåt 100kkr och därmed väljer mellan SAAB/BMW/Audi så hade jag valt BMW om jag inte tvunget behövde bagageutrymmet som Saab har.

Som bra val till cheyen röstar jag nog på Renault Laguna då man får en väl underhållen med vettiga mil kring år -02 för strax över 50kkr. Inte samma premiumbil och absolut inte en rolig motor/chassie men en bra bil sålänge man håller sig ifrån extra-allt utrustade varianter.

Spretigt och spretigt, jag vet inte :va Är ingen märkesbög även om Saab har vunnit mitt förtroende många gånger. Därav mina alternativ med olika bilar.
Lagunan verkar som sagt ekonomisk, frågan är om den är mycket bättre än Opeln vi har nu. Och får man tro [Tim] så verkar den ju inte sååå rolig :gnissla Och det finns väl en anledning till att den kostar strax över 50k för en 02:a? Den är fortfarande med i matchen, vill bara veta mer om den. Snygg bil som känns ok men jag har för lite erfarenhet av dem för att köpa en direkt.

Edit/Edit/ Egentligen skulle jag kunna behålla Opeln då den som sagt är billig etc men då jag kör den ibland så vill jag ha något "finare" och bekvämare att åka i, samt att man inte kan åka på långtur med denna då den saknar farthållare och vägbullret är för högt.

Blue, vilka årsmodeller gäller detta? Vet att Volkswagen hade samma problem länge och väl, tänkte nämligen köpa en Passat innan jag köpte Opeln och det är inget jag ångrar då Passaten känns grymt övervärderad.
Typ en sån här verkar ju ok, även om jag tycker gamla fronten är ful som stryk. http://www.blocket.se/vi/14073018.htm?ca=9_s
Denna är annars intressant, nyare modell och lite snyggare samt precis den utrustning och mil som känns ok. http://www.blocket.se/vi/14113890.htm?ca=9_s

Last edited:
Spretigt och spretigt, jag vet inte :va Är ingen märkesbög även om Saab har vunnit mitt förtroende många gånger. Därav mina alternativ med olika bilar.
Lagunan verkar som sagt ekonomisk, frågan är om den är mycket bättre än Opeln vi har nu. Och får man tro [Tim] så verkar den ju inte sååå rolig :gnissla Och det finns väl en anledning till att den kostar strax över 50k för en 02:a? Den är fortfarande med i matchen, vill bara veta mer om den. Snygg bil som känns ok men jag har för lite erfarenhet av dem för att köpa en direkt.

Där var en hel del problem när nya modellen kom nedlusad med elektronik som orsakade en massa mysko fel. Allt från eljusterbara stolar till keyless-go och startspärrar krånglade på nya bilar men vid det här laget är allt sådant utbytt.
Rent mekaniskt är de dock utmärkta och väljer man ett exemplar som inte har alla options så är de inte mer felbenägna än andra.

Typ en sån här verkar ju ok, även om jag tycker gamla fronten är ful som stryk. http://www.blocket.se/vi/14073018.htm?ca=9_s[/url]

18" hjul och sänkt fjädring till cheyen? Jag som trodde jag var den enda som hade en chey som gasar minst lika friskt som jag själv....:)

Last edited:
Där var en hel del problem när nya modellen kom nedlusad med elektronik som orsakade en massa mysko fel. Allt från eljusterbara stolar till keyless-go och startspärrar krånglade på nya bilar men vid det här laget är allt sådant utbytt.
Rent mekaniskt är de dock utmärkta och väljer man ett exemplar som inte har alla options så är de inte mer felbenägna än andra.

18" hjul och sänkt fjädring till cheyen? Jag som trodde jag var den enda som hade en chey som gasar minst lika friskt som jag själv....:)

Hmm, jo för mycket elektronik vill man inte ha i en fransk bil direkt :näsblod
Tjejen gillar att gasa, nästan så jag kör lugnare numer tror jag. Till och med så jag köpte en "DontWorry"-försäkring till henne också så man slipper de höga böterna numera.

Akta dig för lite udda märken, även om den ser pedantisk ut så kommer det ofta problem man ej vill stöta på. Kör på de säkra märkena, även om den kanske känns trist att åka omkring i en som många andra har.

Varför kombi? Har aldrig förstått mig på kombihysterin i Sverige. En kombi är dyrare, lastar endast maginellt mer än en sedan, den är fulare, har högre kupébuller, sämre ljud i stereon och högre bränsleförbrukning. Dessutom skramlar det betydligt mer i en kombi.

Varför kan inte tjejen köra bakhjulsdrivet? Det var det dummaste jag har hört. Är du orolig över hennes kvaliteter så får du väl ta med henne till en IKEA-parkering i vinter så hon lär sig känslan vid bakhjulssläpp. Cheyer kan också sladda, bara de får en chans att lära sig.

I övrigt, SAAB for the win! :tummenupp

Varför kombi? Har aldrig förstått mig på kombihysterin i Sverige. En kombi är dyrare, lastar endast maginellt mer än en sedan, den är fulare, har högre kupébuller, sämre ljud i stereon och högre bränsleförbrukning. Dessutom skramlar det betydligt mer i en kombi.

De kombis jag kollar på är marginellt dyrare, lastar betydligt mer än en sedan utan att fälla säten, är snyggare (Saab, BMW och Audi tex ser ut som skit i sedan-utförande) och skillnaden på bränsleförbrukningen är så liten att inte ens en smålänning skulle gråta.
Det andra håller jag med om, betydligt högre vägljud etc.
Men det är fan så mycket smidigare med kombi tycker jag, betydligt lättare att lasta i.

Kuritas, hon har varit med mig och sladdat ute på isarna och kör bra och så men när det väl inträffar en situation så är jag tveksam till att hon kan parera det på samma sätt som jag kan då hon inte har kört bakhjulsdrift på samma sätt som mig själv. Men som sagt, det lär inte inträffa med antispinn...
Hon har ju smällt en saab tidigare så framhjulsdrift betyder ju inte mindre plåtskador per automatik :gnissla

Så nyimporterad att mätaren inte ens har slutat snurra baklänges...

Skit i det. Kolla skicket bara. Jag tjöpte en importad och den var hur fin som helst.

Vi svenskar (inte Jag då förståss:rolleyes: ) bryr oss om soppaförbrukning och om den är svensksåld och skiter i värdeminskning, aktuellt skick och försäkring Vilker är det enda intressanta.

Om du nu faller för en 9-5 (som borde vara Sveriges mest prisvärda kombi) så säger JAG två saker

- 2.3t p.g.a den andra utväxlingen = lägre förbrukning vi farter över 50km/h samt mindre kupeljud p.g.a lägre varvtal.
- 02' eller nyare för att få bort barnsjukdomarna samt få med faceliften.

Men se för guds skull till att du får med den nya motorgarantin och slipper oil-sludge problemen.

*EDIT* En Chiliröd 9-5 med BBS CHfälgar är sjuuuuukt snygg! :yoparty

Last edited:
Skit i det. Kolla skicket bara. Jag tjöpte en importad och den var hur fin som helst.

Vi svenskar (inte Jag då förståss:rolleyes: ) bryr oss om soppaförbrukning och om den är svensksåld och skiter i värdeminskning, aktuellt skick och försäkring Vilker är det enda intressanta.

Jag har generellt inget emot importbilar, förutom det faktum att det älltid är "Ärlige Harrys beg bilar AB" som säljer dom.
Dessutom har dom alltid gått löjligt lite på mätaren, har uppnötta gummipedaler och är insmorda med vinylglans så dom glittrar som Babsan på premiärfest...

Ännu värre är det med dom som är duktiga på att maskera dom verkliga miltalen...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph