Köpa kombi-bil, era erfarenheter...

Jag har en volvo 855 R som jag e skitnöjd med.Mycket bil för pengarna om man vill ha både ekonomi,lite knuff o dessutom framhjulsdrift.Det sistnämnda är det enda jag personligen inte gillar,hämmar aktiv körning för mycket.R-modellen har dessutom diff så fegar man när det går för fort med laddtryck så går d bara rakt fram.Gäller dock att lägga lite extra för att få ett helt o fint ex,men så är d ju med allt här i livet.Min drar 0,82 om man kör normalt,o det lustiga med min e att jag hur jag än busar aldrig fått den att dra mer än 1,2.Rätt billig försäkring oxå faktiskt.

Ok, Renault är ute ur bilden nu då jag har fått lite mer omdömen om just dem. Visst, billiga bilar men de verkar strula mer än de flesta också...

ktmjacke, just Volvo funkar inte för mig. Jag åkte nyss till E-tuna tur&retur i svärfars sprillans nya V70 D5 och den gick förbannat skönt men fortfarande är det för mycket som jag stör mig på för att jag skulle kunna köpa en sådan. Fick dessutom erbjudandet om att köpa svärfars gamla V70, en 2,4 170hk 03:a med Business-pkt och 13 000mil, men som sagt så störde jag mig för mycket på dem. Dels väghållningen, ett halare chassie får man leta efter. Sen motorljudet, låter ju som den har tappat en cylinder (det har den iofs, en 5:a är icke naturligt men Audi låter bättre) och den känns inte ekonomisk.
En 850 är på tok för omodern, jag har alltid ansett att Volvo har legat ca 10 år efter alla andra i utvecklingen och det håller jag fast vid ända tills nuvarande modeller då de har ryckt upp sig.
Blir det svenskt så blir det Saab, sen om den är bättre eller ej låter jag vara osagt men jag tror förvisso att Volvon strular mindre.

Kollar in massa Ådis på blocket nu och A6:an är för jävla fin, nästan så jag funderar på att lägga på 50 000:- på inköpspriset för att få en av nyare modell. Men samtidigt är det bara en biljävel och jag lägger hellre pengarna på resor, möbler och leksaker...

Är det förresten en 5:a eller 6:a? I en del står det 6:a men jag kanske har fått det om bakfoten?

2,4 är en sexa. Den sista femman, utan överladdning åtminstånde, är mig veteligen 2,3 på årsm 95.

Ang framvagnen på a6 så har jag för mig att de är nästintill problemfria from -00. -02 kom en facelift med lite snyggare front etc apropå ingenting...

Ok, Renault är ute ur bilden nu då jag har fått lite mer omdömen om just dem. Visst, billiga bilar men de verkar strula mer än de flesta också...

ktmjacke, just Volvo funkar inte för mig. Jag åkte nyss till E-tuna tur&retur i svärfars sprillans nya V70 D5 och den gick förbannat skönt men fortfarande är det för mycket som jag stör mig på för att jag skulle kunna köpa en sådan. Fick dessutom erbjudandet om att köpa svärfars gamla V70, en 2,4 170hk 03:a med Business-pkt och 13 000mil, men som sagt så störde jag mig för mycket på dem. Dels väghållningen, ett halare chassie får man leta efter. Sen motorljudet, låter ju som den har tappat en cylinder (det har den iofs, en 5:a är icke naturligt men Audi låter bättre) och den känns inte ekonomisk.
En 850 är på tok för omodern, jag har alltid ansett att Volvo har legat ca 10 år efter alla andra i utvecklingen och det håller jag fast vid ända tills nuvarande modeller då de har ryckt upp sig.
Blir det svenskt så blir det Saab, sen om den är bättre eller ej låter jag vara osagt men jag tror förvisso att Volvon strular mindre.

Kollar in massa Ådis på blocket nu och A6:an är för jävla fin, nästan så jag funderar på att lägga på 50 000:- på inköpspriset för att få en av nyare modell. Men samtidigt är det bara en biljävel och jag lägger hellre pengarna på resor, möbler och leksaker...
Lovar att vipern e halare.:D Har inte ägt så många svennebilar att jag har nån större erfarenhet av olika modeller,men jag kan hålla med dig om att jag inte ser fram emot vintern med en bil som drar lös på trean när laddet kommer.:tungan

Lovar att vipern e halare.:D Har inte ägt så många svennebilar att jag har nån större erfarenhet av olika modeller,men jag kan hålla med dig om att jag inte ser fram emot vintern med en bil som drar lös på trean när laddet kommer.:tungan

Då är det bra med antispinn... FWD med mycket kusar är inte skoj på vintern, helt värdelöst. Du skulle köpt dig en R AWD istället, men då får man iofs laga fördelningslåda var 10:e mil.

Jag skulle ta BMWn vilken dag som hellst. Vill du köra snålare - ta en 316 eller 318, vill du lasta mer - ta en 520 eller 523.

Veckans tipps: Om du INTE vill ha en Volvo, tala INTE om det på ett forum för hundägare :D

Skit i det. Kolla skicket bara. Jag tjöpte en importad och den var hur fin som helst.

Vi svenskar (inte Jag då förståss:rolleyes: ) bryr oss om soppaförbrukning och om den är svensksåld och skiter i värdeminskning, aktuellt skick och försäkring Vilker är det enda intressanta.
Precis. Så fort man andas om import så skriker folk skruvade mätare. Ja, mätare kan vara skruvade. Både på svenska och utländska bilar, svenskar är inte ett dugg ärligare än tyskar exempelvis. Dessutom kan en bil med få mil, även om de är ärliga, vara helt slut, och en långmilare vara helt ok. Det enda som betyder något är skicket, och mätarställningen är i vilket fall ett ganska dåligt sätt att avgöra det. Släpp sargen liksom.

Precis. Så fort man andas om import så skriker folk skruvade mätare. Ja, mätare kan vara skruvade. Både på svenska och utländska bilar, svenskar är inte ett dugg ärligare än tyskar exempelvis. Dessutom kan en bil med få mil, även om de är ärliga, vara helt slut, och en långmilare vara helt ok. Det enda som betyder något är skicket, och mätarställningen är i vilket fall ett ganska dåligt sätt att avgöra det. Släpp sargen liksom.

Jag har ett genuint bilintresse och kan se om en bil är importerad betydligt lättare än många andra tippar jag på, men trots detta vill jag inte ha med import att göra av flera anledningar. En är att andrahandsvärdet är sämre på en import, detta brukar iofs KANSKE jämna ut sig då man betalar mindre vid köp. Men samtidigt är de MYCKET mer svårsålda än svensksålda, det är fakta.
Sen vill jag ha en bil med 1, kanske 2 ägare som kan visa att de har skött om bilen. Det är förvisso bara en biljävel vi snackar om men kan man undvika problem så gör man det.
Import är helt ok, men då hämtar jag den själv genom kontakter som har koll på läget.

Jag har ett genuint bilintresse och kan se om en bil är importerad betydligt lättare än många andra tippar jag på, men trots detta vill jag inte ha med import att göra av flera anledningar. En är att andrahandsvärdet är sämre på en import, detta brukar iofs KANSKE jämna ut sig då man betalar mindre vid köp. Men samtidigt är de MYCKET mer svårsålda än svensksålda, det är fakta.
Sen vill jag ha en bil med 1, kanske 2 ägare som kan visa att de har skött om bilen. Det är förvisso bara en biljävel vi snackar om men kan man undvika problem så gör man det.
Import är helt ok, men då hämtar jag den själv genom kontakter som har koll på läget.
Släpp sargen var inte riktat till dig, utan till alla som stirrar sig blinda på mätarställningar, och tror att så länge den är svensksåld så är allt ok, och är den importerad så har den gått tjugo varv runt jorden. Dina argument har jag däremot full respekt för, även om jag för min del ändå ser import som ett bra alternativ för vissa bilar.

Är svag för Audi:s A6:or. Gott om plats och fin komfort. (Oavsett generation)
Eller en Subaru kanske? Legacy eller så.

Jag föredrar import ex pga
Inget saltoffer
Generellt mer utrustning (snikna sura svenskar vill inte ha helskinn och elstolar ex, dvd och annat gottigott)
Bättre pris.

Skruvad mätare på import må vara sant, men det är inte ex. tysken som micklar, utan den svenske importören. Detta är dock inget som inte märks om man har en gnutta bilkännedom som någon nyss skrev... Förresten, hur kan hojar i sverige som är 15 år rullat 4000mil? Svensksålda....

Enda nackdelen jag sett med importerad är att de oftast har små stenskott (nu talar vi tyskt) i fronten. Ungefär som en norrlandsbil...

Något jag inte värdesätter alls är "fullstämplad servicebok" och "alltid lämnat på verkstad". Detta innebär att ägaren är en motoranalfabet och inte har en susning om när saker egentligen borde setts över.

Då är det bra med antispinn... FWD med mycket kusar är inte skoj på vintern, helt värdelöst. Du skulle köpt dig en R AWD istället, men då får man iofs laga fördelningslåda var 10:e mil.
Den har diff o antispinn som går ur i farter över 40 km/h.:tungan Vad nu en sån ska ha för verkan mer än i start på halt väglag.Min bmw-750 hade ett härligt antispinn däremot.Kunde stämpla fullt i en ishal kurva utan att få det minsta ställ ens,bara släckte ner "lagom" med cyllar tills du fick grepp igen.:yoparty

Saab kvittar däremot, dessa automater är tydligen väldigt bra och rullar ofta 30 000mil utan större ingrepp.
1.8t låter mest intressant faktiskt, en välbeprövad motor som räcker till för våra behov. Turbobyte får man ta, det gör man enkelt själv på en timme och för några år sedan köpte jag 2st td04-aggregat för 6000:- och kkk-turbos finns det också en del på "svarta" marknaden. Enklare än att börja laga en 2.4:a själv. Är det förresten en 5:a eller 6:a? I en del står det 6:a men jag kanske har fått det om bakfoten?

Kolla nätet, saab kör ju med 2,2 turbodiesel, den maskinen / lådan är skottsäker. Enda problemen som varit på bilar upp till 50,000 mil är att ngn enstaka turboslang hoppat av, annars no problem. Som bruksbil är den optimal. Även på vinterväglag, aldrig någonsin varit med om en bil där man inte ens kan provocera fram en sladd fast man gör allt för att framkalla.

Så har du kärring+barn, köp saab, så åker dom så säkert dom kan.

Skulle jag köpa bruksbil idag, skulle jag köpa en 2,2 turbodiesel 150 hk 06a för 60-70,000:- som gått runt 20,000 mil, för det är en "ny bil", som håller flera år till..på bara oljebyten. Inget går sönder. Blandad körning drar den 0,7 per mil.

Finns egentligen inga nackdelar.. Vissa kritiker, typ collin, tycker en e för sportig / hård i fjädringen... Men enl mitt tycke ligger den bra på vägen, jag sopar M3or på stavsnäsvägen som inte kan hantera sin bil fullt ut, även porschar. De e skitkul!!! :D

Jag har jagat polare som kan köra... som rattat impreza mm, dom hänger inte av dieselsaaben, skitkul! Den ligger som klistrad....

Finns egentligen inga nackdelar.. Vissa kritiker, typ collin, tycker en e för sportig / hård i fjädringen... Men enl mitt tycke ligger den bra på vägen, jag sopar M3or på stavsnäsvägen som inte kan hantera sin bil fullt ut, även porschar. De e skitkul!!! :D

Jag har jagat polare som kan köra... som rattat impreza mm, dom hänger inte av dieselsaaben, skitkul! Den ligger som klistrad....
Som ett strykjärn, som det brukar heta utanför korvkiosken. :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...