Köpa kombi-bil, era erfarenheter...

Mycket combi bil för pengarna är mb 320 serien.. 225hp och oftast välutrustade. Men ändå snåla om du inte stämplar vid varje rödljus. Förmånlig märkesförsäkring. dyra som faan nya men pga tyskimporten klart överkommlig i pris som beggade här i svedala:tummenupp

Jag har generellt inget emot importbilar, förutom det faktum att det älltid är "Ärlige Harrys beg bilar AB" som säljer dom.
Dessutom har dom alltid gått löjligt lite på mätaren, har uppnötta gummipedaler och är insmorda med vinylglans så dom glittrar som Babsan på premiärfest...

Ännu värre är det med dom som är duktiga på att maskera dom verkliga miltalen...

Hehe "Ärlige Harry" den lite mer lyckade brorsan till "Glane Gunnar". Jag tror inte 16k mil är överdrivet lågt på den där. Min ena -01 hade 10 på mätaren och den var milgaranterad, iof var det några år sen men 330xi´n Jag hade sist köpte Jag från bmw i solna för ett år sen och den hade 5600 mil på sig och var 03:a.

off så det sjunger om det..Vaffö lägga ner landstinget:confused:

Vad är det som är off?

Landstinget ska läggas ner för att det är en enda stor "lever" som filtrerar bort skattemedel från att hamna i nyttiga funktioner. Ni vet väl att de bl a har en fastighet på kungsholmen som är på uppskattningsvis 400 kvm från 1800-talet i vilken de förvarar sopor, eller Jag sopor, de kraftfulla datorer som de bytt ut för att de inte dög till att skriva på. Dessa datorer de kunde ge till skolor men i stället hyrde de in svartanställda (där ibland Jag) att stapla upp dessa över de 486:or som stod på 386:or som stod på 286:or.......

Jag skulle kunna rapa upp mycket mer men det är spam i en kombitråd.

Last edited:
Jag slår ett slag för toyota avensis.. grymt mycket bil för pengarna, billig service och har bäst betyg på bilprovningen varje år. Så om du vill ha en bil som håller och slippa en massa problem, välj toyota. Har haft bmw, volvo, ford, fiat, toyota och de enda bilarna jag inte haft problem med är toyota.

Det är ialf mina erfarenheter...

Reb0

Kör just nu Passat kombi och är riktigt nöjd......

Mycket bil för pengarna och tar sig fram riktigt bra även om det är sämre underlag med 4Motion. Kostar dock lite att äga med tanke på skatten, 2700kr/år, samt att Passaten med V6:a drar ungefär 1,1 liter vid blandad körning.

Bra med utrustning om du får tag på en Highline-utrustad.

http://www.blocket.se/vi/14133974.htm?ca=11_s

Kör just nu Passat kombi och är riktigt nöjd......

Mycket bil för pengarna och tar sig fram riktigt bra även om det är sämre underlag med 4Motion. Kostar dock lite att äga med tanke på skatten, 2700kr/år, samt att Passaten med V6:a drar ungefär 1,1 liter vid blandad körning.

Bra med utrustning om du får tag på en Highline-utrustad.

http://www.blocket.se/vi/14133974.htm?ca=11_s

Tror det är ett bra förslag.:tummenupp

Är det inte 9-5 som har vevhusventilation som smetar igen och ställer till elände och databoxar som pajar hela tiden? Jag tycker man hör ofta att folk har fel på dom.

Tycker du sjka satsa på BMW! Bara känslan med bakhjulsdrift gör det värt att köpa den.

Saab har jag aldrig ägt nån men tycker dom är snygga men lite för "saabiga" inuti! Väldigt tråkig inredning men smaken är som baken.
Bara ut och kolla på vad du trivs bäst i, du ska ju trivas med att köra bilen oxå, inte bara att kolla på!

http://www.blocket.se/vi/13178498.htm?ca=16_s

5-serien kanske inte känns rätt för dig men tycker den är bra mycket mer prisvärd än 3-serien!
Lycka till

Här har du en grymt bra bil! 4x4 och tüsk kvalle. Jag har haft 2 st.

http://www.blocket.se/vi/13215397.htm?ca=11_s

Njae, ska jag ha BMW så vill jag inte ha 4x4, och import är inte ett alternativ om jag inte importerar den själv. Örebrofirman som säljer den där är dessutom välkända myglare så den där är garanterat skruvad. Men som du säger behöver det inte vara något fel men jag väljer bort all import iaf.

Biturbo, Legacy är enormt bra bil men jag vet inte om den är mer ekonomiskt än tex saaben. Sen gillar inte tjejen den, och jag hatar inredningen på dem. Annars en kanonbil.

Rappe, Merca tar jag inte i med tång, speciellt inte import. Skitbilar överlag, skulle aldrig betala för en rostburk som merca och få en så ful bil med enormt ful inredning.

RebelZero, ska kika lite mer på dem. En kompis föräldrar har en sådan och enligt dem så är den lite väl törstig för att vara så klen :( Annars en schysst bil.

slippy, skulle jag mot förmodan köpa Volvo så blir det inget annat än V70. Kan inte komma på något bra alls med x40-serien, de är fula och det känns som att åka i en Golf eller dylikt. Plastiga och oisolerade, går bort helt.

Da Fris, inte tillräckligt ekonomiska i längden. Tycker dessutom att de är för fula, köper jag VAG så blir det Ådi A4 eller A6 som känns lite mer prisvärda.
Quattro känns överflödigt då vi har snö här ca 3ggr per år, det kan iofs vara skoj med quattro under den tiden...

KTM-R, så 2.3 är bättre på det viset? Ska iväg och provköra både 2.0t och 2.3t här i veckan. Kanske vinner man lite på att ha den starkare motorn då det är mest motorväg som körs. Och då jag åker till Tyskland lite och då så är det skönt med en bil som man kan köra snabbare än 140km/h med utan att bli döv :)
Efter -02 är det enda jag kollar på, gamla fronten är ful som stryk. Ska kollamed min polare som är saab-mek så får han berätta mer om det där med garantin etc. Har även fördelen att svärfar gör en del jobb åt Maptun, kanske man kan få rabatt på lite motorjustering :D Tex be honom mappa den så den drar 0.5l/milen vid landsvägs-körning....

GSX-R-Mikko, jag har mest kikat på 3-serien då jag gillar den bättre, varför vet jag inte för det är väl samma motoralternativ? Saab-inredning håller jag med om, men detta tycker jag ävne äldre BMW lider av tyvärr, de har ju sett likadana ut sedan urminnes tider, typ som merca. Men det funkar på BMW, men inte på merca.

Hehe "Ärlige Harry" den lite mer lyckade brorsan till "Glane Gunnar". Jag tror inte 16k mil är överdrivet lågt på den där. Min ena -01 hade 10 på mätaren och den var milgaranterad, iof var det några år sen men 330xi´n Jag hade sist köpte Jag från bmw i solna för ett år sen och den hade 5600 mil på sig och var 03:a.

Vad är det som är off?

Landstinget ska läggas ner för att det är en enda stor "lever" som filtrerar bort skattemedel från att hamna i nyttiga funktioner. Ni vet väl att de bl a har en fastighet på kungsholmen som är på uppskattningsvis 400 kvm från 1800-talet i vilken de förvarar sopor, eller Jag sopor, de kraftfulla datorer som de bytt ut för att de inte dög till att skriva på. Dessa datorer de kunde ge till skolor men i stället hyrde de in svartanställda (där ibland Jag) att stapla upp dessa över de 486:or som stod på 386:or som stod på 286:or.......

Jag skulle kunna rapa upp mycket mer men det är spam i en kombitråd.[/Q

Off topic:)

Största problemet med saab är väl fortfarande växellådorna? Eller har dom fått bukt med det? Bakhjulsdriften på BMW borde inte vara något problem om det är E46 du kollar på, där är väl både antispinn och antisladd standard om jag inte minns fel. Bussningar i bakvagnen är standardfel på alla BMW.

Ska du ha lastutrymme så låter 9-5 eller A6 lämpligast av dina alternativ men är det en bil som är rolig att köra så hade jag nog satsat på 320 eller kanske A4. Opel och Renault hade jag valt bort på mina gamla fördomar. Den ena är fransk och den andra rostar :tungan

Hej, jag kör själv saab 9-5 men skulle ändå i ditt läge välja en Vectra 2,0 t (samma motor som saaben +25 hkr).

Av någon konstig anledning står dom och samlar damm i bilhallarna och det är i mina ögon därför marknadens mest prisvärda bilar pga det låga priset i affär.

Jag har sett helt nya för under 200´ !

Största problemet med saab är väl fortfarande växellådorna? Eller har dom fått bukt med det? Bakhjulsdriften på BMW borde inte vara något problem om det är E46 du kollar på, där är väl både antispinn och antisladd standard om jag inte minns fel. Bussningar i bakvagnen är standardfel på alla BMW.

Ska du ha lastutrymme så låter 9-5 eller A6 lämpligast av dina alternativ men är det en bil som är rolig att köra så hade jag nog satsat på 320 eller kanske A4. Opel och Renault hade jag valt bort på mina gamla fördomar. Den ena är fransk och den andra rostar :tungan

Växellådorna på Saabarna är inget större problem längre om du kör som folk. Trimmar du så tar de stryk, men det är inget jag oroar mig för då jag inte tycker det är speciellt kul att bränna gummi med FWD. Kopplingen är det som bör bytas/ompuckas om man ska ha lite mer kusar.
Bussningarna på BMW har jag hört är illa, en kompis har bytt på sin E46:a men det är tydligen enkelt och jag är van att meka så det får jag ta isåfall om det blir en sådan.
Att Opel rostar hör nog till de äldre modellerna, min 99:a har 12 år rostskydsgaranti=4år kvar och den är rostfri trots 13 500mil. Värre med Merca och en del VAG däremot, har handskats med flertalet nyare sådana som har sett ut som en gammal Opel.
Audi börjar tilltala mig mer och mer, måste prova någon och se hur de är i jämförelse med saabarna.

GBG_ Bandit, jo de verkar väldigt prisvärda! Frågan är bara om Vectran är lika sparsamt utrustad på isolering som Astrorna. Har man radion på i min bil så låter det lika högt utanför bilen som det gör innuti...
Ska provköra en sådan också när jag ändå ska till Saab och prova lite bilar här i veckan. Men Saaben känns mer påkostad på något vis och andrahandsvärdet känns betydligt stabilare på dessa.

Köp en Saab!
Nackdelen med Saab är väl värdeminskningen som på ett år kan gå ner 150.000 kr.. Men av den anledningen får du en fin 04-05 för halva priset mot nypris och en jävulsk fin bil!

Köpte min förra veckan dock ingen Kombi då jag inte är behov av det och gillar sedan, blev en 9-3 Aero SS med all tänkbar utrustning som röststyrning, navigation mm.
Nypris för en sådan landar på 415.000 kr jag gav 205.000 kr

Mkt bil för pengarna

Bifogat

• 48268-597376.jpg
    48268-597376.jpg
    94 KB · Visningar: 98
Köp ingen: ford, opel, renault, peugeot..

Köp: Bmw eller Saab. Eller en gammal volvo, 740/940 kombi el dylikt.

--

Baserat på de typ 30 olika bilar jag ägt senaste 7 åren..samt som yrkeschaufför.

För dom pengarna, om jag var du/ni, och ville ha en bruksbil som drar lite, men som är stor att lasta i, ser hyffsat ny ut mm - bortse kravet på bensin, varför inte diesel? För 60 lax kan du få en "ny bil", säg en tidig 06a Saab 9-5 2,2 turbodiesel (nya karrossen) som rullat max 20k mil, utan en enda kallstart. Taxibilar idag, körs oftast 2 år max, de säljs i samma skick som ny, fast med några mil på mätaren. Men i mitt tycke kan du ta dessa mil och dividera med 5, för bilen har nästan aldrig startats kall, den har servats med jämna mellanrum, körts lugnt (man kör inte som svin med kunder i bilen).. Vissa åkare som har bilarna längre än medel, typ uppåt 4-5 kanske 6 år, rullar 60-70,000 mil, oftast bara med service & byte av slitagedelar, bromsskivor, luftfilter mm.

Alt, köp något med skottsäker maskin+låda (för det är det som kostar att laga), äldre Bmw touring (E34 karrossen) rullar måånga mil utan några större problem, hitta den 520 som är sv-såld, med all utr du vill ha för 25. På med ett par snygga fälgar, och du har ett billigt åk somdessutom ser bra ut, håller & bra lastkapacitet. Ser egentligen ingen nackdel, förutom en siffra på pappret som kanske säger att den är lite mer än 10 år gammal, men hittar du en i fint skick så är det "status".. Ingen bil att skämmas för, inget går sönder. Den är tyst, och dessutom rolig att köra. Iofs kanske 525an är roligare. Men skulle ngt mot förmodan pajja, så köp en komplett motor för 5 lax å hissa i, plättlätt, du behöver aldrig åka till verkstan för att fixa ngt. Den kan man meka med själv. Visserligen volvo 740/940 med, men i en sån skämms du i....

Det är bara my 5 cents

Tjöp en a6 som är välhållen. Antingen en lågmilad som inte ska servas på ett tag eller en där storservicen just är gjord, eller det sista alternativet att du tar med i beräkningen att den ska servas.... Storservice med kamremsbytet vid 12000 mil kostar ca 12000:-.

http://www.blocket.se/vi/12436695.htm?ca=15_s Bjud max 90k

http://www.blocket.se/vi/14029362.htm?ca=15_s Borde du kunna få för 100k. Fast du kanske inte ville ha 4x4.

Sedan finns det en hel uppsjö av bilar som gått 12-14000 mil från 60k och uppåt.

Undvik automaten. Framvagnsskramlet behöver du åtgärda en gån maximalt under din ägandetid och delarna kostar ca 5000:-.

2,4 är en skön och len maskin. 1,8t är lite snålare, men även bullrigare. Det som talar emot 2,4 är vissa exemplars oljetörst, och det som talar emot 1,8t är som på alla turbobilar, det kommande turbobytet...

Då har du lite info om de kärrorna också!

Köp ingen: ford, opel, renault, peugeot..

Köp: Bmw eller Saab. Eller en gammal volvo, 740/940 kombi el dylikt.

--

Baserat på de typ 30 olika bilar jag ägt senaste 7 åren..samt som yrkeschaufför.

För dom pengarna, om jag var du/ni, och ville ha en bruksbil som drar lite, men som är stor att lasta i, ser hyffsat ny ut mm - bortse kravet på bensin, varför inte diesel? För 60 lax kan du få en "ny bil", säg en tidig 06a Saab 9-5 2,2 turbodiesel (nya karrossen) som rullat max 20k mil, utan en enda kallstart.

Jag har då aldrig sett en 06:a diesel för 60k, inte ens en 04:a :va Tex: http://www.blocket.se/vi/14130093.htm?ca=9_s
Grejjen är den att jag ogillar diesel väldigt mycket då det kostar så förbannat när nåt pajjar samt att jag inte "kan" mecka diesel-motorer då jag aldrig har gjort det. Sen ger det inte oss en så stor vinst heller då bilen kommer rulla ca 1500mil/år eller nåt sånt. Jag tycker inte det är värt den vinsten man gör i pengar för att köra diesel.
BMW e34 är för gammal helt enkelt, gillar inte den modellen. Jag har en zigenarbil redan, en Omega :D

Juha, det låter vettigt det du säger. Blir det en VAG så blir det garanterat INTE en automat då jag har bytt 4 automater på 2 VAG-bilar som jag hade i jobbet. Skit-lådor helt enkelt. Saab kvittar däremot, dessa automater är tydligen väldigt bra och rullar ofta 30 000mil utan större ingrepp.
1.8t låter mest intressant faktiskt, en välbeprövad motor som räcker till för våra behov. Turbobyte får man ta, det gör man enkelt själv på en timme och för några år sedan köpte jag 2st td04-aggregat för 6000:- och kkk-turbos finns det också en del på "svarta" marknaden. Enklare än att börja laga en 2.4:a själv. Är det förresten en 5:a eller 6:a? I en del står det 6:a men jag kanske har fått det om bakfoten?

Last edited:
Laguna hade jag en 2003, sämsta jävla skitbil som går att uppbringa. det som inte är sönder KOMMER att gå sönder...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT