Köpa körskolehoj?

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
BMW F800R
Hej hojbröder

Funderar på att köpa en BWM F800R som har gått på en körskola, nyservad vid 3000 mil och nya däck och ett års garanti.

Är jag dum i huvudet?

Är det ok om en syster svarar? :tungan

Jag skulle inte göra det. Med tanke på hur ofta en körskolehoj går i backen så är risken för befintliga skador som du inte ser med blotta ögat ganska stor.
En beggad hoj kan ju alltid ha skador, men en körskolehoj har det definitivt.

Osannolikt att den inte gått i backen några gånger. Sen kan väl priset spela in lite också, men att det är en fd körskolehoj borde inte direkt höja andrahandsvärdet..

och glöm inte att du bör byta koppling på den det första du gör! dom ville lära oss att slira kopplingen runt hela krypbanan med varv på 2000 rpm och kopplingen halvägs ute :S

Jag skulle inte göra det. Med tanke på hur ofta en körskolehoj går i backen så är risken för befintliga skador som du inte ser med blotta ögat ganska stor.
En beggad hoj kan ju alltid ha skador, men en körskolehoj har det definitivt.
Å andra sidan, 99% av alla läggningar med en körskolehoj är under krypkörningen, oftast med en elev mellan hoj och Moder Jord dessutom, dvs det som går sönder är bara estetiska saker, dvs sånt som syns ganska bra. Blir hojen ramsned av att lägger den i 10kmh så lär den sönderfalla i molekyler av att köras rakt fram över 70... :rolleyes:

Hur ofta slangas en körskolehoj? Buskörs kall? Varvstoppsburnas? ;) Jag tror det är betydligt mycket lättare att hitta en litersklubba än en körskolehoj med läckande packboxar och jackig kopplingskorg.

Är bara lameller bytta och service utförda med jämna intervall är det minst lika problemfritt som vilken annan.

Gör en bra koll av bågen, bjud efter skick och köp om den passar dig. Som vilken begagnad båge som helst...
Den lär ju vara bra säkerhetskontrollerad i alla fall ;-)

De flesta körskolehojar brukar väl vara utrustade med någon form av störtbåge? tror det är ett säkert köp, förutom möjligtvis kopplingen då...

Å andra sidan, 99% av alla läggningar med en körskolehoj är under krypkörningen, oftast med en elev mellan hoj och Moder Jord dessutom, dvs det som går sönder är bara estetiska saker, dvs sånt som syns ganska bra. Blir hojen ramsned av att lägger den i 10kmh så lär den sönderfalla i molekyler av att köras rakt fram över 70... :rolleyes:

Hur ofta slangas en körskolehoj? Buskörs kall? Varvstoppsburnas? ;) Jag tror det är betydligt mycket lättare att hitta en litersklubba än en körskolehoj med läckande packboxar och jackig kopplingskorg.

Exaktementum, det är skillnad på kullkörningar i högre fart från att "tappa" en hoj från kryp/stillastående. Dessutom har många körskolehojar skyddsramar runt motor/styre som plockas bort vid försäljning. Utgå från skicket,och självklart pris.

Instämmer med ovanstående, tappad på krypkörningen har den garanterat varit men vad spelar det för roll, särskilt om den haft nån sorts båge. Kopplingen behöver inte vara toast per automatik. Frågade körskolan jag gick på hur ofta de behövde renovera kopplingen med tanke på allt krypkörande. -Aldrig, var svaret. Beroende på att de lär ut krypkörningen utan en jävla massa grundgas så sliter det inte så mycket på kopplingen.

Kort sagt, känns den bra så är den nog bra.

Hur är det med 800-an, stänger den av motorn om den blir liggande på sidan. Kan bli lite klent med olja till ändarna på kammar och vev om den får ligga igång men jag vet inte hur pass bra BMW-n klarar det. En körskolehoj har tappats ett försvarligt antal gånger och jag ser därför risken som större.

I övrigt går de i alla väder, heeela säsongen och behandlas väl inte helt ömsint, påverkar ju bara det yttre. Det där är ju slitage som syns och för den presumtive köparen att förhålla sig till. Är det snustorrt vid länkage och annat kan det bli lite kostsamt då det inte finns något som stoppar vattnet från den (förmodligen) frekvent använda högtrycken.

Tror inte man ska ha någon övertro på att det servas efter intervall, snarare efter hur välfyllt/glest man har med adepter och med målsättningen att hålla skrotet rullande till så låg kostnad som möjligt. (Delvis bekräftad fördom).

Kan vara ett klipp! Lycka till!

Vänligen

D. Ysterquist

Leg. Pessimist

Last edited:
tycker körskolehojarna brukar va rätt dassiga i vxl lådorna. och det är ju heller inte så konstigt med tanke på att det bara är grönisar som kör dom.

Körskolehojarna har ju oftasts servats ganska väl, bra oftare än boken. Sen visst att de gör det i egna garaget, men ändå.

Sen är det skillnad på körskolehojar och handledarhojar. Vissa har ju rullat xx xxx mil med lärarna medans de knappt fått rulla många meter hos eleverna. Alla har sina favoriter.
Kommer ihåg när jag tog kortet så hade min lärare en egen hoj vi absolut inte fick röra. Trotts att hojfanskapet rullat lite över 10 000 mil under några år.

hehe, självklart!
Ursäkta mitt exluderande beteende :hej

Tackar alla för input

Jag vet att den varit servad av märkesverkstad, skolan som haft den har avtal med lokala BMW verkstaden.
Skolan kör med krashburar på motorn och sånna där korgar på styret som är avplockat nu och inga synliga skador finns där....

Man är ju lite nervig när det gäller växellådan, lamellerna är ju inte så jävla dyrt, men jag har inga möjligheter att mecka själv så om den rasar blir det väl dyrt som fan

det är en 2009:a med 3000mil så den har ju inte varit i bruk så förbannat länge, och priset är lägre än någon på blocket och säljaren är samma affär som leasat den till körskolan och servat den

Känns som en ok deal i alla fall..

Vi körde med sådana hojar på förra skolan jag jobbade på. Behövs ingen gas när man krypkör, men vi rekommenderar lite för att få en mjukare gång, max 12-1300 varv. Växellådan på de flesta F800R är "klonkiga". Kolla packboxarna för de på-frestas otroligt mycket för det antal mil som de rullar. Väldigt mycket bromsningar oftast. Se till att drivpaketet ser bra ut oxå.
Känns den bra och låter ok tycker jag att det är ett vettigt köp.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien