Köpa husa?

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Törs man köpa en Husa?
Vilken ska man sattsa på? för o nackdelar.
Runt en 00-02 har jag råd med.
Har kört med ktm exc250 2-t och xt600 som var grymt tung....(blir sommar motard)
Vill ha något lättare med bra puff för enduro spåret.

Mhassic skrev:
2698732 Törs man köpa en Husa?
Har kört med ktm exc250 2-t och xt600 som var grymt tung....(blir sommar motard)

Nä, det törs man inte. Jag skulle aldrig våga det. Inte en chans. Bara o glömma.

Törs man köpa en Husa?

varför skulle du inte våga det??

ska du ha den både på gatan och endurospåret??

då får det bli en 650 eller 550

Nej det går inte för sig att köpa Husa, PunkT!

Sök lite så kommer du hitta massa trådar om köpråd av husa.
Är den servad och bra pris så kan det väl vara ett bra köp.

Jag skulle då aldrig råda någon att köpa en Husa. Dom går sönder om man inte sköter dom! :skrämd :rolleyes:

Jag hade inte köpt en husa som är äldre än 04.

Nyare hade jag dock kunnat tänka mig. :tummenupp

om du nu ska köpa Husa... köp INTE dessa som stals i fredags 5/12.

1 st Husaberg FS650e -05 reg nr WLK 633 och
1 st Husaberg FE450e -05 reg nr WLE 963 med blackbirdracing dekaler.

Men om du hittar dem får du gärna höra av dig,
jag är licensierad jägare och dödar för att det är kul....

:kulspruta :kulspruta :kulspruta :kulspruta

/issi -Bitter, blond och livsfarlig!

PS, Våra husor är -05 och har fungerat prickfritt.. Min lilla husa startar ALLTID även när jag legat uppochner i spenaten... Husaberg har oförtjänt dåligt rykte tycker jag...DS

Bifogat

• Husorna.JPG
    Husorna.JPG
    124.2 KB · Visningar: 81
Törs man köpa en Husa?

1. Nej, speciellt inte de årsmodellerna. Fast en del gillar dem också.
2. Inköpspriset är bara en del av vad det kostar...
3. Japanskt eller möjligen italienskt (HVA) är mitt tips.
4. 250 2t som du nämner är bra drag för en billig peng.:tummenupp

Törs man köpa en Husa?

Varför skulle du inte våga det. Dom har ju vunnit VM ett par ggr. Men det beror nog mera på förare än hojjen, oavsett märke. En ny hoj är ju normalt inga problem med.

Att tänka på, när en hoj börjar ha några år på nacken, är att det börjar bli slitet. En tävlingshoj som är gjord att gå en säsong är ju rimligtvis inte i nyskick efter fyra till sex år. Många hojjar som är gjorda för att tävla med, är reggade och folk kör alldeles för mycket, och underhåller alldeles för lite. Sen blir dom sura när deras eftersatta (nästan nya) hojjar rasar. Tro jag det att skiten rasar till slut. Fast det kanske satt ett Acra och ny fin plast på den. Hojjen såg ju ut som ny.

En Husaberg är inte ett dugg sämre än något annan hoj, men dom har den nackdelen att dom har kubik. Och dom flesta som rullar på gatan är ju stor slagvolym på, av förklarliga skäl. Och får rulla många mil. Kanske bättre gnällspikarna hade köpit något som är tyngre och motorsvagare med längre serviceintervaller och bättre livslängd. Så hade vi kanske haft kvar ett svenskt mc märke till i Sverige. Många som gnäller har inte ens haft en egen och borde inte ens ha en åsikt om detta. Om nu eran, eller eran kompis morsas nya killes hoj rasar så kom gärna med hela storyn.

Mycket av det som sitter på en KTM är det Husaberg som har tagit fram. Magurabromsen är ytterligare exempel på det. Men vad hjälper det när pengarna och besluten numera fattas i österrike. Och dom gör rätt tycker jag. Husaberg brydde sig aldrig om något annat än att tävla, och försöka att vinna tävlingar. Dom hade en icke fungerande reservdelshantering bland annat. KTM tänker på helheten med marknadsföring, tillgänglighet osv. Jag sitter inne med så mycket info om hela storyn om Husaberg, men orkar inte dra det här. Husaberg är fortfarande i första hand ett tävlings/utvecklingsprojekt. Som KTM finansierar. Och har nytta av. Om allmänheten inte hade kunnat köpa en Husaberg hade säkert många velat köpa en just därör. Vem skulle inte vilja köpit en Mugen-Honda?

Tycker bara att nu får ni sluta prata skit, och vara objektiva. Oavsett märke. Alla kanske inte förstår eran ironi. :mad: (Jag är med lite ironisk.) :tungan

För att svara på trådskaparens fråga: Köp gärna en, det är totala gångtiden som är väsentlig. Och att servicen är efterföljd och dokumenterad. Inte årsmodell. Och det gäller alla hojjar, oavsett fabrikat.

Törs man köpa en Husa?
400:an går skitfint i skogen men kan kännas lite slö på crossbanan.En 501:a blir nog lagom.Köp en med "nya" motorn från -01 och framåt.

hmm, jag funderar på att inhandla en husa 01-02. e dom kassa eller. Man vill gärna nite att dom rasar. Jag har hört att husa ska vara nya 04 och uppåt... Nån som vet och kan...

hmm, jag funderar på att inhandla en husa 01-02. e dom kassa eller. Man vill gärna nite att dom rasar. Jag har hört att husa ska vara nya 04 och uppåt... Nån som vet och kan...

en 01-02 med motorn uppgraderad till 03, vilket väldigt många är, funkar utmärkt. Min 02, som jag uppgraderade till 03 efter 100h, har gått snart 200h utan några bekymmer sånär som på en trasig stator. Men det händer inte igen eftersom jag tätat locket till den så där kommer inte in något vatten längre.
Den kommer dessutom troligtvis vara till salu fammåt sommaren om du är intresserad, efter helrenovering då givetvis :)

Jag tränar och tävlar på en -02:a och det funkar för mig. Sköter man den bara som den ska så är det inga problem, vissa serviceintervaller är kortare än på nya modeller men följer man bara dem så är det ingen större fara. Nyare är nästan alltid bättre men har man inte råd så har man inte.

ok, tackar för svaren. Då kanske man kan köpa en 01-02 och titta igenom den och byta lite slitdelar med mera... Ska kolla runt lite:tungan

kan ju fungera....01-02 uppdaterad eller från -04 och yngre då.
:tummenupp 501 låter intressant.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...