Jag har aldrig förstått det här med att oljan drar åt sig fukt ...![]()
Bromsvätskan består inte av olja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har aldrig förstått det här med att oljan drar åt sig fukt ...![]()
Sen så undrar jag också hur det ska kunna komma in så pass mycket fukt in i motorn när den står stilla ... ok, motorblocket är inte hermetriskt tillslutet men det är ju inte precis så där stor ventilation...
Enda sättet jag har se för att fukten i luften överhuvudtaget ska kunna kondensera inuti motorblocket är ju om det sker stora fluktrationer i tempraturen i garaget under kort tid, samtidigt som motorblocket ventileras. Och det sker då i alla fall inte särskilt ofta i mitt garage.![]()
Bromsvätskan består inte av olja.
Är nog just det som är problemet. Att ventilationen inte är så stor. Som på ett hus. Har man grunden helt tillsluten så kommer det bli fukt där. Mycket ventilation mindre fukt. Bästa enligt dagens normer är tillsluten grund fast med avfuktare. Dock lite svårt att ha en sådan i motorn
Men startar man ibland och kör motorn helt varm mår oljan bättre.
Har du aldrig hört talas om bromsolja? Det är sånt som rednecks använder när de ABS-konverterar gamla hojar. Man sprutar det bara på bromsskivorna. Garanterat låsningsfritt efteråt...
(För övrigt så pratade jag om oljan i motorn.Det finns de som säger att även den blir vattnig efter ett tag. )
Största risken för fuktskador i äldre hus med torpargrund ska tydligen vara mitt på sommaren. Grunden är sval och när den varma, fuktrika, luften ventilerar under huset så kondenseras den i det svala bjälklagret. Den principen borde ju i så fall även gälla motorcyklar. Sommaren är värst eftersom luftfuktigheten då är väsentligt mycket högre. Eller skriver jag ett inlägg för sent på dygnet nu igen...?
Men som sagt... jag har svårt att förstå att det överhuvudtaget ska kunna komma in nå vatten i såväl broms som motor.
Om inte jag minns fel är det okej att köra, ett antal dagar om körförbudet kom sig av att den ställdes av och inte att den gick över besiktningstiden. Naturligtvis måste du ställa på och försäkra den ändå
Jag har aldrig förstått det här med att oljan drar åt sig fukt ...
Det är fullständigt omöjligt att blanda vatten och olja. Detta vätskor borde därför rimligtvis inte attrahera varandra övehuvudtaget. (enligt mitt resonemang i alla fall.) Sen så undrar jag också hur det ska kunna komma in så pass mycket fukt in i motorn när den står stilla ... ok, motorblocket är inte hermetriskt tillslutet men det är ju inte precis så där stor ventilation...
Enda sättet jag har se för att fukten i luften överhuvudtaget ska kunna kondensera inuti motorblocket är ju om det sker stora fluktrationer i tempraturen i garaget under kort tid, samtidigt som motorblocket ventileras. Och det sker då i alla fall inte särskilt ofta i mitt garage.![]()
Gaffeltätningarna brukar jag smörja upp innan jag ställer undan.Har hojjen stått länge oanvänd så finns det en viss risk att någon packning inte är tätt. Kolla tex framgafflarna så de inte läcker inför besiktningen.
Är nog inte ventil justering vid 1200 mil på den.
Jag skulle ha bytt olja själv först. Om du vill vara ordentlig så skulle jag ha plockat av och tömt tanken även inte fel att plocka isär och göra rent förgasaren. Glöm inte att även byta luft filtret.
Orkar du inte göra det med tanken kan du ju iaf fylla på lite ny fräsch bensin och en skvätt K-sprit. Är ju samma med bensin som med olja att det kan vara fukt i tanken. Den kan ju göra att hojen går lite ojämnt. K-spriten hjälper till att blanda fukten med bränslet så att den lättare följer med avgaserna ut![]()
Att ventilerna "tickar" är ett bevis på att motorn mår bra! Det är när motorn går "tyst o fint" man skall vara orolig för litet ventilspel.
Att ventilerna "tickar" är ett bevis på att motorn mår bra! Det är när motorn går "tyst o fint" man skall vara orolig för litet ventilspel.
utveckla gärna
det han skrev beskrev ju att om det tickar om motorn så är allt bara bra, men så är det väl inte? tickar det så betyder det att det är alldeles för stort spel och det sliter på kontaktytorna? rätta mig gärna om jag har fel, men ett korrekt justerat ventilspel är relativt tyst och tickar inte?Ventilspelet finns där för att delarna skall ha plats att utvidgas av värmen.
Om allt spel försvinner stänger inte ventilerna ordentligt.
Då kyls inte tallriken.
Ventilen blir skrot.
För stort ventilspel resulterar i sämre prestanda, emedan lyftet blir lägre och durationen kortare.
Mao: Ventilspelet kan vara ordentligt stort innan motorn tar allvarlig skada.
Lite tick signalerar att det är tillräckligt.
Alldeles för stort spel sliter dock på kontaktytorna pga för snabb rörelseacceleration.
Jag skulle justera ventilerna så fort som möjligt.
Man skall kolla allt man kan när man köper begagnat.
Och nytt.
Egentligen innan.
Men man brukar inte få atomisera hojjarna innan köp.
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |