Köpa hoj imorgon, några frågor...

Sen så undrar jag också hur det ska kunna komma in så pass mycket fukt in i motorn när den står stilla ... ok, motorblocket är inte hermetriskt tillslutet men det är ju inte precis så där stor ventilation... :)

Enda sättet jag har se för att fukten i luften överhuvudtaget ska kunna kondensera inuti motorblocket är ju om det sker stora fluktrationer i tempraturen i garaget under kort tid, samtidigt som motorblocket ventileras. Och det sker då i alla fall inte särskilt ofta i mitt garage. :)

Är nog just det som är problemet. Att ventilationen inte är så stor. Som på ett hus. Har man grunden helt tillsluten så kommer det bli fukt där. Mycket ventilation mindre fukt. Bästa enligt dagens normer är tillsluten grund fast med avfuktare. Dock lite svårt att ha en sådan i motorn :tungan

Men startar man ibland och kör motorn helt varm mår oljan bättre.
 
Bromsvätskan består inte av olja.

Har du aldrig hört talas om bromsolja? Det är sånt som rednecks använder när de ABS-konverterar gamla hojar. Man sprutar det bara på bromsskivorna. Garanterat låsningsfritt efteråt...

(För övrigt så pratade jag om oljan i motorn. :) Det finns de som säger att även den blir vattnig efter ett tag. )

Är nog just det som är problemet. Att ventilationen inte är så stor. Som på ett hus. Har man grunden helt tillsluten så kommer det bli fukt där. Mycket ventilation mindre fukt. Bästa enligt dagens normer är tillsluten grund fast med avfuktare. Dock lite svårt att ha en sådan i motorn :tungan

Men startar man ibland och kör motorn helt varm mår oljan bättre.

Största risken för fuktskador i äldre hus med torpargrund ska tydligen vara mitt på sommaren. Grunden är sval och när den varma, fuktrika, luften ventilerar under huset så kondenseras den i det svala bjälklagret. Den principen borde ju i så fall även gälla motorcyklar. Sommaren är värst eftersom luftfuktigheten då är väsentligt mycket högre. Eller skriver jag ett inlägg för sent på dygnet nu igen...?

Men som sagt... jag har svårt att förstå att det överhuvudtaget ska kunna komma in nå vatten i såväl broms som motor.
 
Last edited:
Har du aldrig hört talas om bromsolja? Det är sånt som rednecks använder när de ABS-konverterar gamla hojar. Man sprutar det bara på bromsskivorna. Garanterat låsningsfritt efteråt...

(För övrigt så pratade jag om oljan i motorn. :) Det finns de som säger att även den blir vattnig efter ett tag. )



Största risken för fuktskador i äldre hus med torpargrund ska tydligen vara mitt på sommaren. Grunden är sval och när den varma, fuktrika, luften ventilerar under huset så kondenseras den i det svala bjälklagret. Den principen borde ju i så fall även gälla motorcyklar. Sommaren är värst eftersom luftfuktigheten då är väsentligt mycket högre. Eller skriver jag ett inlägg för sent på dygnet nu igen...?

Men som sagt... jag har svårt att förstå att det överhuvudtaget ska kunna komma in nå vatten i såväl broms som motor.


Bromsvätska är en såkallad hydroskopisk vätska och drar åt sig fukt, man ser skillad på nyansen om det är fukt i den. Fråga mig inte hur fukten kommer in men det gör den och det är mer eller mindre livsfarligt om du tappar trycket i bromsarna när du är ute o kör, enkelt att byta men även nödvändigt emellanåt.
Motoroljan i sig dra nog inte åt sig fukt men innuti motorn bildas kondensvatten, det lägger sig på oljan och blandas sedan med den när man startar motorn. Den dunstar efter att oljan blivit tillräckligt varm . Förövrigt så är vevhusventilationen mer eller mindre en öppen kanal för luft rätt ner i motorn när hojen inte är igång.
 
Om inte jag minns fel är det okej att köra, ett antal dagar om körförbudet kom sig av att den ställdes av och inte att den gick över besiktningstiden. Naturligtvis måste du ställa på och försäkra den ändå

----
Jag mindes rätt, respittid kallas det visst men tyvärr gäller det endast fordon som framförs med B körkort.
 
Last edited:
Om inte jag minns fel är det okej att köra, ett antal dagar om körförbudet kom sig av att den ställdes av och inte att den gick över besiktningstiden. Naturligtvis måste du ställa på och försäkra den ändå

Du minns nog fel ... har det gått mer än 2 år sedan sista besiktning (vilket det garanterat gjort i detta fall) så får fordonet bara köras raka vägen till bilprovningen.
 
Köpte en hoj i Sth för en tid sedan, avställd och obesiktigad.. Hämtar den en fredag i Sth och tänker fixa alla papper etc på fredagen och köra hem. Trassel blev det pga min okunskap.
- Säljaren var tvungen att registrera på den och samtidigt försäkra den.
- Därefter kunde jag köpa den och försäkra den och åka "hem" till en beställd besiktning på måndag.
- Detta ville inte bilsport och mc gå med på utan det var olovlig körning och försäkringen skulle inte gälla etc. Till slut sade jag att jag försäkrar oavsett och så slutade vi vårt samtal.

Jag ringde länstrafikgruppen och frågade vad som gällde med besiktning. Han tittade vad som står om det i några skrifter och kom fram till att "närmaste passande bilprovning" skulle vara ok att köra till. Närmaste passande var ju för mig i Gbg. Jag ställde frågan till honom om de skulle godkänna den "manövern". Han ville inte lova något utan sade att det var upp till respektive polis att tolka det ung.
Jag tyckte det gav tillräckligt med spelutrymme och körde hem till Gbg. Men man lär sig alltid något nytt varje dag.
 
Jag har aldrig förstått det här med att oljan drar åt sig fukt ... :confused:

Det är fullständigt omöjligt att blanda vatten och olja. Detta vätskor borde därför rimligtvis inte attrahera varandra övehuvudtaget. (enligt mitt resonemang i alla fall.) Sen så undrar jag också hur det ska kunna komma in så pass mycket fukt in i motorn när den står stilla ... ok, motorblocket är inte hermetriskt tillslutet men det är ju inte precis så där stor ventilation... :)

Enda sättet jag har se för att fukten i luften överhuvudtaget ska kunna kondensera inuti motorblocket är ju om det sker stora fluktrationer i tempraturen i garaget under kort tid, samtidigt som motorblocket ventileras. Och det sker då i alla fall inte särskilt ofta i mitt garage. :)

En av motoroljans uppgifter är att binda fukt.
Den kan binda betydligt mer vatten än man tror.
Men:
största problemet brukar vara när man kör korta stunder, så att vattnet inte hinner försvinna mellan gångerna.
En motor som står garagerad tror jag inte binder särskilt mycket fukt.
Däremot inbillar jag mig att det kan bli en del ytrost på de delar som blir utan oljefilm.
Därför tror jag att det är bättre att köra några mil med gamla oljan, för att sedan byta ut gammeloljan, rosten och fukten mot ny, fin smörja.
Som nämnts tidigare så läcker oljetätningar gärna när de torkat ut.
Vänta några dagar och se om det slutar innan du börjar pilla med det.
 
Har hojjen stått länge oanvänd så finns det en viss risk att någon packning inte är tätt. Kolla tex framgafflarna så de inte läcker inför besiktningen.
Gaffeltätningarna brukar jag smörja upp innan jag ställer undan.
Kan vara idé att spraya lite WD40 elle 5-56 på benen en stund innan man rör gaffeln.
Tätningarna klistrar lite mot benen.
Kan gå sönder vid första fjädringen.
 
Nu är jag en glad ägare av en Transalp!

Jag tog den på släp hem, ska byta olja imorgon.

Ett par saker... Jag tycker den går lite ojämnt på tomgången, svajar lite mellan ca 1000-1200 varv, är det normalt eller kan det vara något jag får bort med ett enkelt oljebyte?
Sen tycker jag att den tickar/knackar lite ibland. På tomgång kan den knacka lite, främst när den är kall. Sedan när jag kör å ligger med lite gaspådrag på fyrans eller femmans växel så tycker jag att den tickar lite. Inget på de andra växlarna..!
Sen vet jag att jag är extrem när det gäller just tickande/knackande ljud. Jag hade en gammal Audi 90 quattro med femcylindriga motorn som tickade en hel del å det har gjort mig helt allergisk mot såna ljud.

Tror ni att dessa "problem" löses med ett oljebyte eller tycker ni att jag ska lämna in den på en ordentlig service direkt med ventiljustering mm just med tanke på att den har stått så länge?

På ett ungefär, vad brukar en 1200-mila service kosta?
 
Är nog inte ventil justering vid 1200 mil på den.

Jag skulle ha bytt olja själv först. Om du vill vara ordentlig så skulle jag ha plockat av och tömt tanken även inte fel att plocka isär och göra rent förgasaren. Glöm inte att även byta luft filtret.

Orkar du inte göra det med tanken kan du ju iaf fylla på lite ny fräsch bensin och en skvätt K-sprit. Är ju samma med bensin som med olja att det kan vara fukt i tanken. Den kan ju göra att hojen går lite ojämnt. K-spriten hjälper till att blanda fukten med bränslet så att den lättare följer med avgaserna ut :)
 
Är nog inte ventil justering vid 1200 mil på den.

Jag skulle ha bytt olja själv först. Om du vill vara ordentlig så skulle jag ha plockat av och tömt tanken även inte fel att plocka isär och göra rent förgasaren. Glöm inte att även byta luft filtret.

Orkar du inte göra det med tanken kan du ju iaf fylla på lite ny fräsch bensin och en skvätt K-sprit. Är ju samma med bensin som med olja att det kan vara fukt i tanken. Den kan ju göra att hojen går lite ojämnt. K-spriten hjälper till att blanda fukten med bränslet så att den lättare följer med avgaserna ut :)


Jo, det är ventiljustering vid 1200 mil. Kollade just i instruktionsboken.

Det är lite bensin i tanken så jag tänkte fylla upp den idag, kanske får testa med lite K-sprit. Tack för tipset!
 
Att ventilerna "tickar" är ett bevis på att motorn mår bra! Det är när motorn går "tyst o fint" man skall vara orolig för litet ventilspel.
 
utveckla gärna

Ventilspelet finns där för att delarna skall ha plats att utvidgas av värmen.
Om allt spel försvinner stänger inte ventilerna ordentligt.
Då kyls inte tallriken.
Ventilen blir skrot.
För stort ventilspel resulterar i sämre prestanda, emedan lyftet blir lägre och durationen kortare.
Mao: Ventilspelet kan vara ordentligt stort innan motorn tar allvarlig skada.
Lite tick signalerar att det är tillräckligt.

Alldeles för stort spel sliter dock på kontaktytorna pga för snabb rörelseacceleration.

Jag skulle justera ventilerna så fort som möjligt.
Man skall kolla allt man kan när man köper begagnat.
Och nytt.
Egentligen innan.
Men man brukar inte få atomisera hojjarna innan köp.
 
Ventilspelet finns där för att delarna skall ha plats att utvidgas av värmen.
Om allt spel försvinner stänger inte ventilerna ordentligt.
Då kyls inte tallriken.
Ventilen blir skrot.
För stort ventilspel resulterar i sämre prestanda, emedan lyftet blir lägre och durationen kortare.
Mao: Ventilspelet kan vara ordentligt stort innan motorn tar allvarlig skada.
Lite tick signalerar att det är tillräckligt.

Alldeles för stort spel sliter dock på kontaktytorna pga för snabb rörelseacceleration.

Jag skulle justera ventilerna så fort som möjligt.
Man skall kolla allt man kan när man köper begagnat.
Och nytt.
Egentligen innan.
Men man brukar inte få atomisera hojjarna innan köp.
det han skrev beskrev ju att om det tickar om motorn så är allt bara bra, men så är det väl inte? tickar det så betyder det att det är alldeles för stort spel och det sliter på kontaktytorna? rätta mig gärna om jag har fel, men ett korrekt justerat ventilspel är relativt tyst och tickar inte?
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top