Köpa hoj imorgon, några frågor...

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Honda Transalp -02
Hej allihopa!

Imorgon ska jag med största sannolikhet köpa en Honda Transalp, en 02:a som endast gått 900 mil. Den har varit avställd sen 2006 och är i jättefint skick.

Jag funderar på att kanske köra den hem, det är ca 25 mil. Den nuvarande ägaren har inte bytt olja sedan 2006, är det då dumt att köra hela vägen hem på den oljan? Jag har givetvis tänkt byta oljan så fort jag kommer hem men är lite sugen på att köra den hem först.

Alternativet är släp. Hur brukar ni spänna fast mc:n på ett släp? Kan man köra in framhjulet i det främre hörnet av släpet och sen spänna med två spännband i styret åt varsitt håll och sedan ett i bakhjulet? Eller hur brukar ni andra spänna fast era hojar?

Hoppas på snabba svar!

Tack på förhand!

Kolla så att det finns olja på den. Såfall är det inga problem att köra.

annars, ett band över styrkronan ett genom svingen

Last edited:
När jag körde min uppkörningshoj på släp körde jag in den i mitten av släpet, spände fast den med 2 band på styret eller 1 nere vid gaffeln, å sen ett band tvärs över sätet.

Det ska nog gå bra.

Har den stått så länge så kan nog en del packningar vara lite torra, så kör försiktigt i början.

Ser oljan bara OK ut, så skall det inte vara några problem.
Kopplingen brukara vara lite lurig i början med klistriga lameller.
Det går över.
Kör man lugnt och försiktigt så tror jag att det bara blir bra att spola bort eventuell ytrost med gamla oljan innan bytet.
Att spänna fast hojjen är lätt.
Framhjulet mot framstammen, band över styrhuvudet, band över bakändan.
Försök få till en snara som låser i sidled.

Annars är det ju inte så avancerat att byta oljan på plats, står förmodligen i instruktionsboken hur man går till väga om du är osäker. Tänk på att bromsvätskan drar åt sig vatten så att du inte får några obehagliga överaskningar där vid eventuell aktiv körning = kokar den händer det inte mycket i bromsväg på en stund.

Annars är det ju inte så avancerat att byta oljan på plats, står förmodligen i instruktionsboken hur man går till väga om du är osäker. Tänk på att bromsvätskan drar åt sig vatten så att du inte får några obehagliga överaskningar där vid eventuell aktiv körning = kokar den händer det inte mycket i bromsväg på en stund.

han skulle köra hem hojen, inte köra ett TT-race :tuttar

En 02a som antagligen stått garagerad sedan 06.
Bromsvätskan behöver antagligen bytas, men någon panik är det inte.

Hehe förvisso inte men då har han det att tänka på innan det blir något race ;)

Kylvätska är även en ganska basic sak att kolla, fiasko om det dunstat så pass att givaren mäter luft = inget eller felaktig visning på mätaren och så kan det bli dyrt o tråkigt.

Det är nog bara att köra (om nu inte oljan är som sirap).

Sedan när du kommer hem byter du olja och filter :tummenupp

Måste den inte besiktigas för att du ska kunna ställa på hojen och köra hem den?

Edit: Det var inget...tänker addition som en kratta idag. :huvet

Last edited:
Med tanke på att oljan redan är ca 101,3 miljoner år gammal så lär det inte spela någon roll att att den inte använts sedan 2006.

Menar du att han bytte olja i den samma år som han ställde av den? I så fall så är ju oljan sannolikt bara ett hundratal mil gammal.

Jag byter efter milantal, ej år. Jag har en bil jag kör 100-200 mil per år med, inte byter jag då olja i den varje år. En av hojarna snittar jag kanske 100 mil per år med. Den får ny olja efter 600 mil ...

Jag byter efter milantal, ej år. Jag har en bil jag kör 100-200 mil per år med, inte byter jag då olja i den varje år. En av hojarna snittar jag kanske 100 mil per år med. Den får ny olja efter 600 mil ...

Kan nog funka men vill bara påpeka att oljan drar åt sig en massa fukt mm som gör att den nog bör bytas lite oftare än vart 6:e år.

Haha! häller du i råolja direkt från Nordsjön? smörjer bra? :D

Med tanke på att oljan redan är ca 101,3 miljoner år gammal så lär det inte spela någon roll att att den inte använts sedan 2006.

Menar du att han bytte olja i den samma år som han ställde av den? I så fall så är ju oljan sannolikt bara ett hundratal mil gammal.

Så gammal olja är väl inte helt optimalt men det ska inte vara några problem att köra den hem en bit för det.
Personligen skulle jag köra hem den men ta det lugnt och undvika att maxa ur motorn, framför allt första biten, och sen skulle jag byta olja när jag kom hem.
Olja som står i motorn kommer att samla på sig en del fukt som försämrar smörjningen men det dunstar när du fått upp arbetstemp på motorn.
Kopplingen kan vara lite underlig första biten om den stått länge men det brukar ordna sig själv efter ett tag.

Kör hem den lugnt och försiktigt du och ge den en service när du kommer hem.

Måste den inte besiktigas för att du ska kunna ställa på hojen och köra hem den?

Edit: Det var inget...tänker addition som en kratta idag. :huvet

Jo, du har rätt. Den måste besiktas för den är fortfarande avställd. Jag fick tag på en tid till slut så jag besiktar den före köpet imorgon.

Tack för alla svar, snabb respons!:)

Kan nog funka men vill bara påpeka att oljan drar åt sig en massa fukt mm som gör att den nog bör bytas lite oftare än vart 6:e år.

Jag har aldrig förstått det här med att oljan drar åt sig fukt ... :confused:

Det är fullständigt omöjligt att blanda vatten och olja. Detta vätskor borde därför rimligtvis inte attrahera varandra övehuvudtaget. (enligt mitt resonemang i alla fall.) Sen så undrar jag också hur det ska kunna komma in så pass mycket fukt in i motorn när den står stilla ... ok, motorblocket är inte hermetriskt tillslutet men det är ju inte precis så där stor ventilation... :)

Enda sättet jag har se för att fukten i luften överhuvudtaget ska kunna kondensera inuti motorblocket är ju om det sker stora fluktrationer i tempraturen i garaget under kort tid, samtidigt som motorblocket ventileras. Och det sker då i alla fall inte särskilt ofta i mitt garage. :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!