Köpa cykel, vad är bra skit?

Min, bra skit! Alu ram, hydraliska skivbromsar, låsbar stötsämpare. Ca 12 kilo.
Har dock satt på touringdäck då det går snabbare på asfalt.
285528_215782.jpg

Större bild

Jasså du har blivit ett fetto, bra för dig.

Köp hjälm med, ibland kan det komma saker i vägen.

Gå hellre till gymet och lyft stål.

Det är väl lite beroende på vart du ska cykla.

Rent generellt så funkar det mesta om du i träningssyfte vill cykla på asfalt eller lite grusvägar.

Ska du cykla i skogen så krävs generellt en lite dyrare cykel av några bra skäl.
Cykling i skog är hårt mot hjulen och billiga mountainbikes har hjul som inte tål så mycket. Köper man en billig cykel får man strax lägga ner dom pengar man sparat på att köpa nya hjul då dom blir vinda och orunda på nolltid.
Gaffeln på en billigare cykel tål inte cykling över stock och sten i det långa loppet. Den tar slut rätt fort. Att plötsligt sakna halva framgaffeln när man är ute och cyklar i skogen är nog inte så roligt.

Skivbromsar är bra i skog. Huvudanledningen är att dom biter bra och att dom inte påverkas av om man kör i vatten eller lera. Dom bromsar ändå. V-bromsar förlorar ju en del bromsförmåga om du får vatten eller lera på fälgarna.

Heldämpat är skit om du inte kör downhill. Åtminstone om man inte har en där du kan låsa bakfjädringen. Bakfjädringen sväljer en hel del av kraften i tramptagen så det blir som att cykla i en deg.
Halvdämpat kan jag tycka är helt OK även om det också sväljer en liten aning energi (Dock mycket mindre än bakfjädring). Detta för att dämpning fram ger lite bättre kontakt med marken så det känns lite tryggare när det börjar studsa.

Så jag skulle säga att du ska köpa en halvdämpad hoj med hyfsat stabil ram och relativt starka hjul samt gärna skivbromsar. Tänk då på att det är skillnad på skivbromsar och skivbromsar.
Jag har en skitcykel från Biltema som jag har för att cykla till och från jobbet eller stan och dom skivbromsarna är riktigt klena. Å andra sidan är det en ruskigt billig cykel så jag kan inte riktigt beklaga mig ändå.

I skogen kör jag på en Merida Matts Special Edition Disc. Den är superbra och om jag ska säga något negativt om den så skulle det möjligtvis vara att bromsarna är nästan lite för bra. Inga problem att ställa sig på huvudet med lillfingret. Den kostade dock närmare 16000 när jag köpte den och jag vet inte riktigt var du har för budget.

Hade man en sån där skulle man ju cykla ihjäl sig direkt. Ta det lugnt där ute på vägarna.
Inte alla som tycker om mig när jag slingrar mig förbi folkmassorna på torget i hastighet :tummenupp
Klart bästa cykeln jag haft men på något sätt går det fanemj inte att åka bakhjul med den. Har provat kärringcyklar och andra mtb och det går bra. Men inte min inte. Kanske beror på att sadeln är jävligt högt upp?

Skivbromsar är bra i skog. Huvudanledningen är att dom biter bra och att dom inte påverkas av om man kör i vatten eller lera. Dom bromsar ändå. V-bromsar förlorar ju en del bromsförmåga om du får vatten eller lera på fälgarna.

Så jag skulle säga att du ska köpa en halvdämpad hoj med hyfsat stabil ram och relativt starka hjul samt gärna skivbromsar. Tänk då på att det är skillnad på skivbromsar och skivbromsar.
Jag har en skitcykel från Biltema som jag har för att cykla till och från jobbet eller stan och dom skivbromsarna är riktigt klena. Å andra sidan är det en ruskigt billig cykel så jag kan inte riktigt beklaga mig ändå.

I skogen kör jag på en Merida Matts Special Edition Disc. Den är superbra och om jag ska säga något negativt om den så skulle det möjligtvis vara att bromsarna är nästan lite för bra. Inga problem att ställa sig på huvudet med lillfingret. Den kostade dock närmare 16000 när jag köpte den och jag vet inte riktigt var du har för budget.
Mina skivor påverkas en del men inte lika mkt som v-bromsar när det är lera eller regn. Måste viseligen byta belägg då jag sliter ut mina ganska snabbt. Ska man bromsa ska man göra det hårt och tvärt =)

SKa det vara skivor ska det vara hydrauliska! Provade en billigare variant med icke-hydrauliska skivbromsar och det var som att bromsa ner en två ton tung bil. Usch!

Jag kollade på samma cykel som du har. Dock var den lite för dyr. Nöjde mig med 11 000 NOK för mig :näsblod

Last edited:
Jag skulle precis iväg till blodcentralen för att ge blod. Eh, vart är min cykel. Går runt och kollar. Micke hittar inte sin cykel. Fan inte sant när man nyss sitter och skriver om hur bra den är... :mad:

JÄVLA RÖVKNULLANDE PISSFITTOR SOM TAGIT MIN CYKEL!!!
(att det typ är den enda i Umeå/Sverige gör inte den direkt diskret heller)

Jag skulle precis iväg till blodcentralen för att ge blod. Eh, vart är min cykel. Går runt och kollar. Micke hittar inte sin cykel. Fan inte sant när man nyss sitter och skriver om hur bra den är... :mad:

JÄVLA RÖVKNULLANDE PISSFITTOR SOM TAGIT MIN CYKEL!!!
(att det typ är den enda i Umeå/Sverige gör inte den direkt diskret heller)

Fy fan..

Ut o leta runt i kring direkt...
En liten tröst är väl iaf kanske att polarn fått sina fincyklar stulna ett par ggr o fått bra kompensation från FB.

Surt som fan :(
Hur var den låst då? Går sånt på hemförsäkringen?
Ja verkligen! Jävla skit. Tur man har en modell 40-talare 28" hjul som backup.
Visst får jag tillbaka pengar men inte de summorna jag köpte den för.
Fy fan..
Ut o leta runt i kring direkt...
En liten tröst är väl iaf kanske att polarn fått sina fincyklar stulna ett par ggr o fått bra kompensation från FB.
Har vart ute och kollat. Även satt upp lapp med STULEN CYKEL och bild i trapphusen. Satan så jag blänger på de som kommer cyklandes med mountainbikes :mad:

Är nöjd med denna, fast den får du nog inte för under 10k. Men ghost har billigare varianter också.

se_6000.jpg

Du kan få köpa min kraschade downhillcykel för 3k om du vill? ;)

Du kan få köpa min kraschade downhillcykel för 3k om du vill? ;)

Pratar du med mig? Isåfall kanske det är intressant beroende på hur mycket som är kraschat, för nu är jag ruskigt sugen på att bygga mig en downhill-snowbike :D
10 000:- kostade det och det är i saftigaste laget även om jag misstänker att det är sjukt kul.
Får man ens ta upp dem i liften?

Vet inte hur det är på vintern men på sommaren får man ta dom i liften i många backar.

Nästan nyskick skulle jag vilja påstå!
Ramen är bruten på endast ett ställe, bromsarna är riktigt slut men inget problem för den händige, drivpaketet måste bytas men det är ju slitdelar som man får räkna med, något skeva fälgar med dåliga däck. I övrigt så är det inget vidare skick på den heller....stod under ett garage (typ som en smörjgrop) hela vintern där det tydligen droppat en del salt från bilen ovanför, hade tydligen inte samma konserverande effekt som salt har på kött, men några vänder med stålborsten så blir det nog bra. Nån downhillcykel kommer den aldrig mer att bli, men med ett nytt drivpaket kanske man kan ta den till krogen utan att vara alltför orolig för att den blir stulen.

Sugen på att slå till?

Heldämpat är skit om du inte kör downhill. Åtminstone om man inte har en där du kan låsa bakfjädringen. Bakfjädringen sväljer en hel del av kraften i tramptagen så det blir som att cykla i en deg.
Halvdämpat kan jag tycka är helt OK även om det också sväljer en liten aning energi (Dock mycket mindre än bakfjädring). Detta för att dämpning fram ger lite bättre kontakt med marken så det känns lite tryggare när det börjar studsa.

Håller med! Det beror lite på terrängen i skogen dock. Blir det knöligt och mycket rötter så är heldämpat bättre. Men som sagt, lockup bör man nästan ha, annars blir det för jobbigt med heldämpat.

Och som sagt tidigare, hellre en bra framdämpad än en billig heldämpad. :)

Håller med! Det beror lite på terrängen i skogen dock. Blir det knöligt och mycket rötter så är heldämpat bättre. Men som sagt, lockup bör man nästan ha, annars blir det för jobbigt med heldämpat.

Och som sagt tidigare, hellre en bra framdämpad än en billig heldämpad. :)

Så sant. Min vardagscykel är en heldämpad från biltema och det är milsvid skillnad på dom. Bortsett från att den billiga cykeln väger 50% mer. Men det är å andra sidan inte så konstigt med tanke på att drev till den dyra cykeln kostar lika mycket som hela den billiga cykeln.

Är det riktigt knöligt så kan det säkert vara bra med heldämpat men det kräver att man har en riktigt bra bakdämpning som inte stjäl så förbaskat med kraft och då blir det en ganska dyr cykel. Plus att man måste orka trampa så man får nytta av fjädringen.
Personligen så har jag ibland kört på ruskigt knöliga underlag och visst studsar bakhjulet litegrann men jag skulle nog ändå inte vilja köra dämpat pga att jag då säkerligen pga kraftförlusterna inte skulle orka cykla så fort att jag skulle ha nytta av bakfjädringen. dock är det ju säkerligen bra träning som jag kanske skulle behöva.

En halvdämpad cykel med stabil ram och hjul samt bra bromsar kommer dom flesta ganska långt med om man inte hittar en heldämpad med lockup på fjädringen för en hyfsad peng.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT