Köpa cykel, vad är bra skit?

Jag kör en del xc och har en Nishiki Team XC, den har det jag vill ha (hydraulisk skivbroms, lockup på styret, snygg färg, spd-pedaler) förutom bakdämpare. När jag kör ett pass i skogen med nån kompis som kör heldämpad xc-cykel så är man hopplöst efter när det blir knöligt. Jag hoppar fram och han/hon glider på en räkmacka.

Så om du hittar en heldämpad av bra kvalitet, köp. Hellre en bra hardtail än en halvdan heldämpad dock!

Min:
126_12213730.jpg

Ja det var ju en jäkla tur, jag har inte plats för fler cyklar, och jag vill inte ha fler heller, jag är rätt less på cyklar, oavsett om det är landsväg, MTB, cyklocross, dirt eller som i fredags en trehjulig recumbent.

Suspension_Recumbent_Trike.jpg

Wtf är grejen med de där cyklarna, de är jävligt vänster/student i alla fall.

Wtf är grejen med de där cyklarna, de är jävligt vänster/student i alla fall.

Dom är jävligt snabba/effektiva, utom i uppförsbackar, då man får en sjujäkla kraft i benen när man sitter stumt med ryggen och trampar...

Sen är dom jävligt vänster/student/miljömupp, helt riktigt!

Slås endast av enhjuling!

Jo, för dom är ju enbart korkade och oeffektiva...

Men dom slås i sin tur av longboard, en skateboard som bara går att åka rakt fram med, som man hela tiden måste sparka sig fram på om man inte måste bära aset genom folksamlingar...

Jo, för dom är ju enbart korkade och oeffektiva...

Men dom slås i sin tur av longboard, en skateboard som bara går att åka rakt fram med, som man hela tiden måste sparka sig fram på om man inte måste bära aset genom folksamlingar...

Tror faktiskt longoard är mer effektiv än enhjuling men man blir lika förbannad när de kommer i sina rastaflätor och kånken och man vet att man betalar för deras vidriga livsstil och "studier".

Ja det var ju en jäkla tur, jag har inte plats för fler cyklar, och jag vill inte ha fler heller, jag är rätt less på cyklar, oavsett om det är landsväg, MTB, cyklocross, dirt eller som i fredags en trehjulig recumbent.

Suspension_Recumbent_Trike.jpg

Nu blir man ju nyfiken, vad har du eller vad har du haft för cyklar? Tävlat nått?

Jag kör en del xc och har en Nishiki Team XC, den har det jag vill ha (hydraulisk skivbroms, lockup på styret, snygg färg, spd-pedaler) förutom bakdämpare. När jag kör ett pass i skogen med nån kompis som kör heldämpad xc-cykel så är man hopplöst efter när det blir knöligt. Jag hoppar fram och han/hon glider på en räkmacka.

Så om du hittar en heldämpad av bra kvalitet, köp. Hellre en bra hardtail än en halvdan heldämpad dock!

Min:
126_12213730.jpg

Det där är precis en sådan cykel jag leta efter. Sälj den till mig och unna dig den heldämpade du vill ha.
Vad finns det för flera cyklar som påminner i specen om Nishikin? Vad får man räkna med att betala?

Fan, nu är jag kluven angående heldämpat eller ej då jag antagligen kommer cykla mer skog än något annat. Frågan är om jag ska köpa nåt heldämpat att testa med först och sen köpa mig en bra allround som jag kan ha pakethållare på dessutom, det kan man väl montera på alla typ?
Den första i annonsen, Progear, har jag fått ner priset på rätt rejält men det kanske är ren skit men hur märker man det? Shimano 8515-växlar samt promax-bromsar säger mig inte ett dugg, nybörjare som jag är...

Det där är precis en sådan cykel jag leta efter. Sälj den till mig och unna dig den heldämpade du vill ha.
Vad finns det för flera cyklar som påminner i specen om Nishikin? Vad får man räkna med att betala?

Mjaa... Nishiki Team är vad jag skulle kalla en instegsmodell som använder hyfsat bra grejor. Går man upp lite i pris så får man en bättre framgaffel, bättre bromsar osv. Men jag är helt klart nöjd! :)

Likvärdigt är väl kanske Trek 4 serien, Scott Aspect 20, Ghost SE 3000, Giant Terrago 1... Är osäker faktiskt.

Fan nu vill jag ha heldämpat...

Vad är "normal" storlek på ramen på en MTB??:va Har haft min 18" ganska länge nu och den känns väldigt liten. Är 182 cm lång nu, borde jag ha bytt cykel för fem år sen?:näsblod

Mjaa... Nishiki Team är vad jag skulle kalla en instegsmodell som använder hyfsat bra grejor. Går man upp lite i pris så får man en bättre framgaffel, bättre bromsar osv. Men jag är helt klart nöjd! :)

Likvärdigt är väl kanske Trek 4 serien, Scott Aspect 20, Ghost SE 3000, Giant Terrago 1... Är osäker faktiskt.

Fan nu vill jag ha heldämpat...

Ska bara ha min till pendling. För skogen har jag en Kona Stab Supreme med rätt ok komponenter. Kanske lite väl heldämpat för XC.

Ska bara ha min till pendling. För skogen har jag en Kona Stab Supreme med rätt ok komponenter. Kanske lite väl heldämpat för XC.

Aha, då förstår jag. Om du ska pendla så föreslår jag en hoj med 28" hjul. Rullar mycket lättare och finns i en del coola varianter. Det kluriga är att hitta en med skivor. Jag har en med vanliga bromsar men jag får byta de där jävla gummikluttarna hela tiden. Skitiga fälgar får man också...

Aha, då förstår jag. Om du ska pendla så föreslår jag en hoj med 28" hjul. Rullar mycket lättare och finns i en del coola varianter. Det kluriga är att hitta en med skivor. Jag har en med vanliga bromsar men jag får byta de där jävla gummikluttarna hela tiden. Skitiga fälgar får man också...

Börjar inse att det är något åt hybrid-hållet som gäller. Kikat lite på denna, http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=11691 men är nästan lite i mesta laget pengamässigt.
Fast tycker nästan en vanlig mtb med vettiga komponenter och smala däck är snyggare...

Jag är helt med dig på det.

Visst kan man köra Yamaha XT som pendlarhoj men ger man sig aldrig ut i skogen så finns det ju hojar som är bättre på att pendla.

Köp en Hybrid eller Cyklocross med 28" hjul så får du en robust landsvägscykel som påminner en del om MTB i sittställning.
Då får du högre totalutväxling dessutom, så du slipper sitta och nöta på högsta växeln hela tiden.
På en MTB om man dessutom byter till mera landsvägsanpassade däck så använder man dom 3 högsta växlarna när man kör landsväg.

Angående bromsarna, håller jag också med, om du hittar en med skivbroms är det bra, sen finns ju Shimanos rollerbrake på vissa modeller av cyklar, den är ännu mer underhållsfri, tyvärr sitter den ofta på touringanpassade cyklar och inte på lätta hybrider.

Ey, cykelgurun! Vad tror du om mitt inlägg lite högre upp, är det nåt att ha om jag lyckas pruta den till 1500:-?
Som sagt så får den isåfall fungera som ren skogshoj så köper jag en vettigare hardtail från england och monterar pakethållare på så har jag en cykel för stan också.

Ey, cykelgurun! Vad tror du om mitt inlägg lite högre upp, är det nåt att ha om jag lyckas pruta den till 1500:-?
Som sagt så får den isåfall fungera som ren skogshoj så köper jag en vettigare hardtail från england och monterar pakethållare på så har jag en cykel för stan också.

Jag svarar inte gärna på cykelfrågor på nätet, för det finns folk som hävdar att man är en idiot om man inte tycker att en militärcykel från 54 är den bästa cykeln som någonsin har tillverkats, likväl som det finns folk som hävdar att man är en idiot om man köper någonting annat än Porchecyklar
(hade in en Porche på jobbet, skitcykel med bra komponenter)

Nej, jag skulle avråda från den cykeln med det lilla jag vet om den, men utifrån bilden/specen så är det en billig "ungarna vill ha heldämpamountainbike" cykel.

Gaffeln ser klen ut och svinglagringarna på så billiga heldämpade cyklar brukar bara vara en platbussning.

Köp rimfaxen istället.

Nej, jag skulle avråda från den cykeln med det lilla jag vet om den, men utifrån bilden/specen så är det en billig "ungarna vill ha heldämpamountainbike" cykel.

Gaffeln ser klen ut och svinglagringarna på så billiga heldämpade cyklar brukar bara vara en platbussning.

Köp rimfaxen istället.

Det var det jag ville veta, jag är nybörjare på cykel som sagt och totalt ointresserad egentligen.
Rimfaxen är för långt bort, annars hade den varit intressant som fasen. Kan ju iofs alltid höra om han kan skicka med bussgods :va

Nu lyssnade jag inte på dig utan drog iväg och köpte den där orangea saken ändå :D
Nu köpte jag den förvisso till syrran så att hon har något att åka på i skogen med mig, jag vill inte cykla själv. För 1300:- så tycker jag att den var bra, har ägnat en timme åt att justera in växlar och smörja upp allt och nu är den som ny igen.
Jag får låna hennes karls fulldämpade cykel tills jag har köpt en egen, får väl ringa och skambjuda på den där Rimfaxen och se om man får ner den till 2500:- med frakt :gnissla

Löst mitt cykelproblem. Hade börjat komma in i banorna köpa delar och sätta ihop till en cykel, så trillade jag över en Scott Scale 60 för klart rimliga pengar. Visserligen en -05a men bra skick för att vara en sådan och allt klart för skivbromsar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman