Köpa cykel, vad är bra skit?

För dyr och för ful tyvärr, ser ju som en tjejfärg :näsblod

Steffo_b skrev:
En halvdämpad cykel med stabil ram och hjul samt bra bromsar kommer dom flesta ganska långt med om man inte hittar en heldämpad med lockup på fjädringen för en hyfsad peng.

Jag har insett att man måste ha två cyklar helt enkelt. En allround som man kan använda i stan mm, den behöver inte ens ha dämpare fram. Och sen en heldämpad för skog och backe då jag har insett att downhill is the shit och jag kommer antagligen köra mer sånt och ren XC än lite skogsstigar.
Men jag har fortfarande inte hittat något intressant, jag vill ju köpa nåt till superbra pris och inget annat. Begagnat såklart.

Och en ram till smx-bygge behövs men det verkar ju vara svårt att hitta det med, funderar nästan på att slakta den heldämpade cykeln jag köpte förra veckan :banana

Mina skivor påverkas en del men inte lika mkt som v-bromsar när det är lera eller regn. Måste viseligen byta belägg då jag sliter ut mina ganska snabbt. Ska man bromsa ska man göra det hårt och tvärt =)

SKa det vara skivor ska det vara hydrauliska! Provade en billigare variant med icke-hydrauliska skivbromsar och det var som att bromsa ner en två ton tung bil. Usch!

Jag kollade på samma cykel som du har. Dock var den lite för dyr. Nöjde mig med 11 000 NOK för mig :näsblod

11000 får man en ganska skaplig cykel för som duger gott och väl till motionscykling. Den jag har är väl egentligen för ganska hårt träningscyklande och lite tävling men jag har aldrig tävlat så den är väl egentligen lite overkill för mig.

Hydrauliska skivbromsar är lite tyngre än vajer dito. Det ska dock inte generellt sett vara så stor skillnad mellan dom. Jag har vajer på min och jag skulle absolut inte vilja ha effektivare bromsar. Jag ställer mig lätt på huvudet genom ett lätt tryck med lillfingret på frambromsen. Jag har inte märkt av något att dom skulle mattas något av vatten på skivorna heller.
Det finns större skivor att köpa som tillbehör till min men jag kan inte för mitt liv begripa varför man skulle vilja ha det. Jag har mycket mer broms än jag kan använda i alla fall.

Däremot skiljer det sig ganska mycket mellan olika fabrikat och modeller oavsett om det är hydrauliska eller vajer. Både min dyra cykel och min billiga har skiva med vajer fram men av helt olika modell. Den billiga får man klämma i ganska bra för att få upp på framhjulet och den dyra ställer sig på framhjulet av misstag.

Skillnade mellan hyduraliska och vajer ligger helt i känslan om de är av jämförbar kvalitet. Tävlar man vill man slippa bli överraskad av bromsarnas beteende när det är jobbiga förhållanden.

11000 får man en ganska skaplig cykel för som duger gott och väl till motionscykling. Den jag har är väl egentligen för ganska hårt träningscyklande och lite tävling men jag har aldrig tävlat så den är väl egentligen lite overkill för mig.

Hydrauliska skivbromsar är lite tyngre än vajer dito. Det ska dock inte generellt sett vara så stor skillnad mellan dom. Jag har vajer på min och jag skulle absolut inte vilja ha effektivare bromsar. Jag ställer mig lätt på huvudet genom ett lätt tryck med lillfingret på frambromsen. Jag har inte märkt av något att dom skulle mattas något av vatten på skivorna heller.
Det finns större skivor att köpa som tillbehör till min men jag kan inte för mitt liv begripa varför man skulle vilja ha det. Jag har mycket mer broms än jag kan använda i alla fall.

Däremot skiljer det sig ganska mycket mellan olika fabrikat och modeller oavsett om det är hydrauliska eller vajer. Både min dyra cykel och min billiga har skiva med vajer fram men av helt olika modell. Den billiga får man klämma i ganska bra för att få upp på framhjulet och den dyra ställer sig på framhjulet av misstag.
Själv ville jag har ännu större skivor än de jag hade på min. De bormsade på bra som satan men mkt vill ha mer. Jag tirvdes som sjutton med att knappt anstränga fingret någonting för att få ner farten eller få upp bakhjulet. De bromsarna har räddat mig några gånger då bilister eller cyklister bara åkt rakt ut när jag haft företräde och kommer i högre hastighet.

De mekaninska skivbromsar jag klämde lite på vart jag inte så imponerad av efter att ha varit van med mina hydrauliska. Dock finns det säkerligen mkt bättre mekaniska än de jag provade.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...