Köpa cykel, vad är bra skit?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Då vågen stannar på fel siffror hela tiden så måste jag börja röra på mig lite mer, alternativt sluta äta mina 1.5kg's portioner med mat men det vill jag inte :(

Så jag ska köpa cykel för att cykla i skogen med. Jag cyklade jäkligt mycket skog när jag var yngre men då på gammal hederlig Marvil-cykel för 4000:- utan någon lyx.
Jag är snål. Så köpa nytt för att ändå få skiten stulet inom några månader vill jag inte, jag bor i lägenhet och är lat vilket betyder att den kommer stå utomhus när det är cykelväder.
Prisidé runt 3000:-, det ska räcka för att hitta något skapligt för att trampa lite skogsstigar och köra nerför lokala skidbacken. Ingen ren downhill dock med sån där ful låg sadel.
Väger knappt 71kg och är nästan dvärg, 170cm, så jag behöver inte ha nån värstingram gjord för tunga och långa människor. Men en fullsize funkar ändå antar jag? Ska inte hoppa med den...
Skivbroms, är det bra? Det jag kommer ihåg var att man justerade bromsarna så att de knappt tog för att man skulle åka fort och inte mesa, nu är jag äldre och klokare och vill nog ha bra bett.
Här är två typer jag har hittat, bra skit eller bara skräp?
Crescent Rimfaxe
Progear
Sista står ju att det är en downhill men den ser ju ändå inte ut som en sån där ful cykel med sadeln i höjd med pedalerna. Kan funka till skogs med?

Edit/ Sökte en annan tråd om cyklar som fanns uppe nyligen men återigen så är det ju det med att söka i denna avdelning...

Denna verkar ju bra, dessutom hjälper kan man få hjälp av killen som har den om man vill ha en likadan... [YOUTUBE-ID]Ar6mIC-pvaM[/YOUTUBE-ID]

Vad ska jag leta efter där då menar du? Hjälpte mig inte direkt tyvärr även om tanken var god.

Ok, kollade igenom lite mer nu när jag insåg hur sidan funkade...
Verkar som att det är fri frakt vilket är bra, men är priserna MED moms?
Och som vanligt så får man ju vad man betalar för, därför jag tror mer på att köpa bra begagnat än sämre nya prylar.

Några jag fastnade för efter att bara ha skummat igenom, är det Biltema-cyklar hela bunten eller?
Dirty aftershock
Python venom
Probike Trailblazer
Probike Avalanche
Reflex Shasta
Barracuda Phoenix

Och hur fan fungerar detta med växellåda!? Nu skulle jag aldrig lägga så mycket pengar på nåt utan motor, men den var riktigt häftig :drool
Landrover värstinghoj

Last edited:
Vad ska jag leta efter där då menar du? Hjälpte mig inte direkt tyvärr även om tanken var god.

Lagade mat så jag började där, hann inte mer innan de började brinna i köket :D
Tanken var att du kommer lite billigare undan om du handlar där.
More bang for the buck.

Köp inte en heldämpad hoj, det är bara jobbigt.
Bra växlar vill man ha o däck som greppar.
Vad man sen ska ha för prylar, ja det beror ju helt på :D

Den första du länkade kommer funka galant för dig, saker kommer gå sönder o behöva bytas ut som med allt annat dock.

Lagade mat så jag började där, hann inte mer innan de började brinna i köket :D
Tanken var att du kommer lite billigare undan om du handlar där.
More bang for the buck.

Köp inte en heldämpad hoj, det är bara jobbigt.
Bra växlar vill man ha o däck som greppar.
Vad man sen ska ha för prylar, ja det beror ju helt på :D

Den första du länkade kommer funka galant för dig, saker kommer gå sönder o behöva bytas ut som med allt annat dock.

Haha, brände du vid makaronerna :brinnerup

Det verkade ju JÄKLIGT billigt, men sen är man ju svensk och här är allt så jävla dyrt. Cykelringen i all ära men det känns som Biltema där också...

Vad är jobbigt med en heldämpad, i min värld känns det som att det borde vara bättre? Har iofs aldrig kört en så jag vet inte vad jag talar om men det låter som att du vet det.
Vad är bra växlar?
Den första jag länkade till, menar du då dirty aftershock, som är heldämpad? Slängde iväg ett mail till dem för att fråga om moms och frakt då jag inte hittar något om det på sidan.
Lön på kontot igår så man blir ju lite sugen på att köpa dyrare än vad man behöver vilket alltid är lätt när man beställer över nätet :näsblod

Haha, brände du vid makaronerna :brinnerup

Det verkade ju JÄKLIGT billigt, men sen är man ju svensk och här är allt så jävla dyrt. Cykelringen i all ära men det känns som Biltema där också...

Vad är jobbigt med en heldämpad, i min värld känns det som att det borde vara bättre? Har iofs aldrig kört en så jag vet inte vad jag talar om men det låter som att du vet det.
Vad är bra växlar?
Den första jag länkade till, menar du då dirty aftershock, som är heldämpad? Slängde iväg ett mail till dem för att fråga om moms och frakt då jag inte hittar något om det på sidan.
Lön på kontot igår så man blir ju lite sugen på att köpa dyrare än vad man behöver vilket alltid är lätt när man beställer över nätet :näsblod

Syftade på ditt första inlägg, den på blocket alltså.
En heldämpad är väl bra när du väl kommit till nerförsbacke, att ta sig dit på en heldämpad är som att stå o trampa i en redig lerpöl.
Min hoj är bara dämpad i fram med lockout som gör att man kan låsa dämpningen så att säga, den är allt som oftast i låst läge :näsblod

Jag är ju dock långt ifrån nån expert, satt i samma sits som dig för sisådär ett år sen :gnissla
http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-190379.html

Syftade på ditt första inlägg, den på blocket alltså.
En heldämpad är väl bra när du väl kommit till nerförsbacke, att ta sig dit på en heldämpad är som att stå o trampa i en redig lerpöl.
Min hoj är bara dämpad i fram med lockout som gör att man kan låsa dämpningen så att säga, den är allt som oftast i låst läge :näsblod

Jag är ju dock långt ifrån nån expert, satt i samma sits som dig för sisådär ett år sen :gnissla
http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-190379.html

Aha, det låter ju faktiskt rätt logiskt det där med lerpölen. Då är det en "hardtail" jag letar efter alltså?
Hur vet man om finns sån där lockout på den då, eller är det tillbehör? Kanske kan vara skönt med en sån också om man kör mycket gata?
Det kanske blir till att beställa från England ändå, priserna verkar ju vara riktigt bra, men sen är det ju det där med kvalité.
Polaren funderar på att köpa en single speed Felt och den var nästan 2500:- billigare på den sidan än billigaste i Sverige :brinnerup

Aha, det låter ju faktiskt rätt logiskt det där med lerpölen. Då är det en "hardtail" jag letar efter alltså?
Hur vet man om finns sån där lockout på den då, eller är det tillbehör? Kanske kan vara skönt med en sån också om man kör mycket gata?
Det kanske blir till att beställa från England ändå, priserna verkar ju vara riktigt bra, men sen är det ju det där med kvalité.
Polaren funderar på att köpa en single speed Felt och den var nästan 2500:- billigare på den sidan än billigaste i Sverige :brinnerup

Det står i specen om det finns, lockout eller LO brukar de väl oftast stå tror ja.
Winstanley är ganska så stora såvitt jag vet och säljer väl troligtvis inte nåt som inte skulle duga för dig och mig så att säga.
Sen är väl frågan snarare vilken hoj man får mest o bäst prylar för pengarna.

Jag blev väldigt nyfiken på vad GuW hade o säga eftersom han är cykelguru..

Tänkte tipsa om min cykel som jag köpt på Team Sportia, men ser nu via deras hemsida att de inte längre har kvar den i sortimentet. Butiken här i stan har det dock fortfarande....

Ett besök hos dem kanske kan leda nån vart?

Meine bike...
siebike.JPG

Köpte den för nästan 4 papp för 2 år sedan, o är helnöjd, men har inte heller några stora krav. Den funkar bra på asfalt och OK i skogen.

Satsa på heldämpat först när du enbart ska dundra ner för berg eller XC:a. Annars är det mest i jobbigt. Plus att du kommer inse att du inte får mycket heldämpat för 3k. Alls. Hade nog satsat på crescenten du länkade. Var visserligen mekaniska skivbromsar, har inte greppat det riktigt. Men det är sånt man kan uppdatera efter hand. De erfarenheter jag har är att hydrauliska greppar bättre och är lättare att ställa in.

Letar f.ö. efter någon vettig brukscykel. Gärna framdämpare och skivbromsar som sagt. Ska få gå som något hybridliknande. Till backen har jag en Kona Stab Supreme.

Jag blev väldigt nyfiken på vad GuW hade o säga eftersom han är cykelguru..

Det var väl det där med fulldämpade cyklar som känns som att trampa lera...

Även billiga cyklar i dag har Deore bakväxel och kanske Altus/Alivio framväxel, vilket duger utmärkt.

Många cykelaffärer har höstrea, hoppas du hittar något!

Ska väl dra en sväng till nån butik och se vad som finns men jag tror jag kör på Normans tips och beställer från England då det verkar vara vettiga priser där.
Har jämfört de jag har hittat med svenska priser och det diffar 30-40% så det innebär ju att jag får rätt mycket cykel för 3000:- om jag inte ska ha dämpat och skivbroms.

Jag skulle ha satsat mina pengar på Crecent Rimfaxe, ett bra pris på cykeln med tanke på utrustningen.

Jag skulle också valt cresenten... men då är jag lite partisk också. Sen bort med framväxeln och ett par drev och dit med en ordentlig "bashguard" och kedjestyrare så är saken biff.

Jag skulle också valt cresenten... men då är jag lite partisk också. Sen bort med framväxeln och ett par drev och dit med en ordentlig "bashguard" och kedjestyrare så är saken biff.

Bash och kedjestyrare har man på en dirtcykel, inte på en MTB, och så jävla dirtaktig är inte en rimfaxe med 19" ram.

Crescenten verkar vettig men för långt för att jag ska orka hämta den, åker inte 13-14 mil för en cykel...
Mer ett exempel på vad som är bra och inte typ.

Denna ligger högst upp på listan just nu, är det nåt att ha månntro? 22" på ramen, är det lagom till mig?
Mongoose

Ja det var ju en jäkla tur, jag har inte plats för fler cyklar, och jag vill inte ha fler heller, jag är rätt less på cyklar, oavsett om det är landsväg, MTB, cyklocross, dirt eller som i fredags en trehjulig recumbent.

Suspension_Recumbent_Trike.jpg

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...