Köpa BMW R 1200 GS ?

jannewall

Buse
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
Suzuki DR650
Jag funderar på att köpa en 1200 GS, finns det några nackdelar med den överhuvudtaget?

Ska köra runt i sydamerika ett år och vill ha en bra och pålitlig mc.

Tror inte det.
Var lite barnsjukdomar på de första exen med kardandriften om jag minns rätt.
Om det är en "the long way round" du ska ge dig på så finns ju Adventuremodellen ute nu också :tummenupp

Gs

jannewall skrev:
Jag funderar på att köpa en 1200 GS, finns det några nackdelar med den överhuvudtaget?

Ska köra runt i sydamerika ett år och vill ha en bra och pålitlig mc.

Äger en själv, körde 1700 mil förra året, enligt min mening världens bästa hoj.

Inte snabbast på rakan, men om det svänger och vägen är lite ojämn (som de flesta vägar är) så har resten på denna site mycket svårt att hänga med :yoparty

Inga problem med min hittils!

Har haft sporthoj förr och ångrar inte köpet.

Fin o kul hoj men ganska teknikspäckad på tex
elektronik.
Finns det något servicenät för BMW i sydamerika som
har utrustning för felsökning/reparation ifall något
börjar strula.
Inget som en vanlig allround mc verkstad fixar med lite
normala handverktyg direkt :död

Blir Sydamerika runt, ev. en repa upp till USA, beroende på transportkostnad venezuela-panama.

Kollade lite på Adventuremodellen, synd bara att den är 30000:- dyrare än en 2005 GS som rullat runt 1000 mil (hittta bara nya av adventure)

Ett av problemen är att jag får köpa bågen utan att kunna testa den, kommer att köpa i sverige och importera hit som flyttgods.
Det finns nämligen inga här till salu, närmaste är i sao paolo, och att åka dit för att testa är som att åka ner till madrid från stockholm för att provköra :)

Den är möjligen lite väl teknikspäckad för att lagas ute i bushen då. Och att starta direkt med en ny hoj
på en sån resa låter lite vågat. Skulle ju vara lugnare om den gått ett tag först så att ev. tillv.fel på
just det exet hinner visa sig.

Men som just motorcykel är den sällsynt allround och trevlig.
/u

R 1200 GS är den BMW modellen som säljer bäst i sverige och det finns en anledning, Har man kört en sådan så känns dom flesta liknande hojar som halvfabrikat. Men som nämns ovan så behövs det lite speciella verktyg om det skulle gå galet så kolla hur läget ser ut med serviceverkstäder på din rutt.

/Mekus, BMW fantast

Vi kommer att ha med ett gäng 1200 GS Adventure på resan över Asien. Vi får väl se hur de kommer funka. Hade gärna kört en själv, men har inte råd, så jag gränslar min lilla Dakar. Den kommer garanterat att funka fint. Synd bara att tanken är så liten - 17 liter.

Ska du ha en PÅLITLIG MC så kanske du ska titta på gamla 1150 GS? Den är beprövad och fungerar. Mindre elektronik med 30 kg tyngre..... En fin sån kan du nog få loss för 70 kanske....

ulf_lundin skrev:
2040357 Den är möjligen lite väl teknikspäckad för att lagas ute i bushen då. Och att starta direkt med en ny hoj
på en sån resa låter lite vågat. Skulle ju vara lugnare om den gått ett tag först så att ev. tillv.fel på just det exet hinner visa sig.
/u

Därav "Kollade lite på Adventuremodellen, synd bara att den är 30000:- dyrare än en 2005 GS som rullat runt 1000 mil (hittta bara nya av adventure)"

Vill inte ha en ny. :)

Servicenätet är inget stort problem, jag har inte bråttom, finns mycket att titta på när man står stilla oxå. :tuttar

I värsta fall om något går sönder så skickar man bara den med lastbil till närmsta storstad.

Vad jag vet så finns det rätt många BMW-klubbar här i sydamerika som har bra koll och som mer än gärna hjälper till med verkstäder :tummenupp

Sen att jag kan sälja den efter ett år för nästan dubbla priset här är en bra bonus, därför är det för mig bättre med en 1200gs än 1150gs, det blir mer i vinst
:D

jannewall skrev:
2042003 ...Servicenätet är inget stort problem, jag har inte bråttom, finns mycket att titta på när man står stilla oxå. :tuttar

I värsta fall om något går sönder så skickar man bara den med lastbil till närmsta storstad.

Vad jag vet så finns det rätt många BMW-klubbar här i sydamerika som har bra koll och som mer än gärna hjälper till med verkstäder :tummenupp
...

En polare och jag misshandlade i slutet av 2003 två stycken XT600 nere i Patagonien. Firman vi hyrde hojarna av, http://www.motoaventura.cl/, hyr även ut BMWs (som var för dyra för våra studentplånböcker) och kör själva en 1200 så du borde kunna snacka med dem om tillgång till deras servicenät.

Hojta gärna till om du har för avsikt att köra förbi hålan Tres Lagos. Skulle vilja skicka med en hälsning till polischefen där då han räddade oss när vi fått soppatorsk mitt ute i ingenstans. Vi blev dessutom bjudna på middag och fick sova på polisstationen. Skönast var nästan när vi skulle gå ifrån hans hus till stationen och han sa åt oss att vänta ett tag. En minut senare stod en blåblinkande pickup utanför... hans gäster skulle minsann inte behöva gå de 200 meter det var till stationen.

Long story short, gör dig beredd på en grym resa! (och blåsigt väder när du kör i de södra delarna av kontinenten)

Har lagt upp några bilder på http://mc.carlgustav.com. Skicka ett PM om du vill ha en längre redogörelse… och exempel på saker man inte ska göra. :tummenupp

Innan det blir gnäll om vår utrustning: Ja, det är jättekorkat att inte köra med bättre skydd, men hela resan var jättespontan (4 dagar från idé till avfärd). :yoparty

Det är en perfekt hoj till all sorts vägåkning, det är bara till bana och terräng det finns bättre. Den är väldigt driftsäker men OM något händer med elektroniken och man blir stående så krävs det en ganska kunnig mek och rätt verktyg.
Kardanproblemen visar sig inom några hundra mil så alla hojar som gått en bit bör vara åtgärdade.

Köp, köp, köp!

Nämnde jag att min är till salu?

roken skrev:
2042934 En polare och jag.....
:yoparty

Kommer med stor sannolikhet bli en intressant resa :)

Sett dina bilder tidigare när jag letade runt på nätet efter trips runt sydamerika. :tummenupp
Har du bara bilderna eller har du någon sida med resedagbok oxå?

Kommer att göra trippen i höst så man har lite tid att förbereda, Jag har bestämt mig att det blir en beg 1200GS iaf :D

Kommer säkerligen att pm'a dig om tips senare, eller starta en tråd om det, om inte annat än för att ge folk inspiration :yoparty

jannewall skrev:
2050726 Kommer med stor sannolikhet bli en intressant resa :)

Sett dina bilder tidigare när jag letade runt på nätet efter trips runt sydamerika. :tummenupp
Har du bara bilderna eller har du någon sida med resedagbok oxå?

Kommer att göra trippen i höst så man har lite tid att förbereda, Jag har bestämt mig att det blir en beg 1200GS iaf :D

Kommer säkerligen att pm'a dig om tips senare, eller starta en tråd om det, om inte annat än för att ge folk inspiration :yoparty

Har aldrig kommit mig för att lägga upp någon resedagbok, men amerikanen vi slog följe med skrev en del. Du hittar några utdrag om du söker på "bordigioni" på www.horizonsunlimited.com. Han körde San Francisco - Ushuaia (på en HD Police! :7peta ) och har många kul historier från den resan.

roken skrev:
2055606 Har aldrig kommit mig för att lägga upp någon resedagbok, men amerikanen vi slog följe med skrev en del. Du hittar några utdrag om du söker på "bordigioni" på www.horizonsunlimited.com. Han körde San Francisco - Ushuaia (på en HD Police! :7peta ) och har många kul historier från den resan.

Verkade vara en fantastisk resa otroliga landskap man blir sugen :tummenupp

Har bara kört en kortare sväng, men det är en trevlig hoj som man sitter bra på. Motorn drar bra över hela registret men det saknas lite toppeffekt. Bromsarna biter hårt! Enda nackdelen är att den är hyffsat tråkig att köra. Men som touringhoj finns det nog inte mycket bättre

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back