Köpa båt?

Glädjesiffror med andra ord. I annonsen stod det marchfart. Är det frågan om ekonomikörning då?

Jo marchfart är ekonomikörning. Fäller man reglaget fullt är det närmare en tredubbling av förbrukningen.

Och det känns som glädjesiffror tycker jag... Men men... soppaförbrukningen är den minsta kostnaden man har som båtägare.

Jag har kört upp 7500 kr i soppa i år. Sen har man sommarplatsen, vinterplatsen, service & underhåll, reservdelar, försäkring, värdeminskning, eventuell räntekostnad mm.

Synd att de inte verkas så pålitliga.

Annars vore det en grym båt! En hög förbrukning är inte hela världen då antalet helger som det är fint väder samtidigt som man är ledig, är begränsade...

Ja precis, helt rätt tänkt. Soppan är shit the same i sammanhanget.

Last edited:
Coolt att du ska tjacka båt... jag plockade hem min Forrmula 260 från staterna förra sensommaren. Det gick som en bris :tummenupp

Balla båtar du nämner... Fountain är ju ellt klart en ball båt. Jag gillar kompromissen av sport och bekvämlighet. Jag hade en Four Winns innan och det vara bara 2 stolar -> 40 cm durk och sen baksäte + stor motorlucka. Det är trevligare om det finns ett bord och sällskapsyta man kan käka på. Men det går att båten gör 5 knop mindre än värstingarna, vilket inte gör mig nåt...

Angående skrovet så prioriterar jag runt 22 grader deadrise och att den går stabilt i sjön framför lägre deadrise och en vinglig båt som iofs e nån knop snabbare. Four Winnsen gjorde 60 knop men va fan vidrig att köra där det va mycket trafik och lite sjö. Formulan går som en dröm :)

Häng på ut vid tillfälle. Jag ska filma och sätta nytt rekord genom Djurgårdskanalen i dagarna med DanTheMan bakom på vatttenskidor.

Det går att få ner V8-båtar rätt bra i driftkostnad om man får div faktorer att klaffa. Motorn ska vara överdimensionerad för att kunna ha en hög machfart och kunna ligga tämligen oansträngd på lågt varvtal. Sen ska det vara rätt propp, bra skrov, mm.

Kul att du kör muskelbåt! Jag ämnar plocka över en båt från staterna i vinter och har efter mycket forskning kommit fram till två alternativ.
Pantera 28 med enkelsnurra alt Baja Outlaw 29 även den med enkel något som är ovanligt men som finns (ingen fountain för en sån ska polaren ha och vi kan ju inte ha sammalika). Motorn ska oavsett båtval vara åtminstånne 540 och gärna med kompressor så att den inte är söndertrimmad utan håller. Då får man en båt som går bra och förhållandevis billigt :)

Så oplålitliga är de inte. En komptestad V8 med frik olja och genomgånget elsystem är ju bara att köra med.

Ett alteraniv till är Formulan som finns i en rad olika längder.

http://www.blocket.se/stockholm/Formula_223_LS__87_22876900.htm?ca=11&w=3

Lite tung kanske men går bra i sjön och är framför allt snygg.

Jag har kört upp 7500 kr i soppa i år. Sen har man sommarplatsen, vinterplatsen, service & underhåll, reservdelar, försäkring, värdeminskning, eventuell räntekostnad mm.

För egen del spelar bränsleförbrukningen mindre roll eftersom man använder en båt förhållandevis sällan. Värdeminskningen borde man kunna eliminera genom att köpa en "klassiker" i bra skick vars värde stabiliserats. Då återstår övriga kostnader som påverkas till viss del av var i landet man bor.

Är en sådan här båt dubbelt så dyr att äga sett till driftkostnader som den Chris Craft 21 Scorpion du länkade till om vi förutsätter likvärdigt skick?
http://www.blocket.se/stockholm/Chr...ya_motorer__Toppskic_22865200.htm?ca=23_3&w=3

När man kollar på de äldre båtarna från -80 talet verkar det skilja sig åt en del när det gäller inredning. Vissa båtar har soffa bak och andra en stor "liggyta" där man kan ligga och steka sig i solen. Byggdes båtarna med olika inredningar eller har ägarna modifierat dem under åren?

Coolt att du ska tjacka båt... jag plockade hem min Forrmula 260 från staterna förra sensommaren. Det gick som en bris :tummenupp

Balla båtar du nämner... Fountain är ju ellt klart en ball båt. Jag gillar kompromissen av sport och bekvämlighet. Jag hade en Four Winns innan och det vara bara 2 stolar -> 40 cm durk och sen baksäte + stor motorlucka. Det är trevligare om det finns ett bord och sällskapsyta man kan käka på. Men det går att båten gör 5 knop mindre än värstingarna, vilket inte gör mig nåt...

Angående skrovet så prioriterar jag runt 22 grader deadrise och att den går stabilt i sjön framför lägre deadrise och en vinglig båt som iofs e nån knop snabbare. Four Winnsen gjorde 60 knop men va fan vidrig att köra där det va mycket trafik och lite sjö. Formulan går som en dröm :)

Häng på ut vid tillfälle. Jag ska filma och sätta nytt rekord genom Djurgårdskanalen i dagarna med DanTheMan bakom på vatttenskidor.

Soft. Har lite samma tankar ang kompromiss. har nu sett att Baja 29 går att hitta med singelsnurra och har siktet inställt på en såda. Den bor man bra i men är inte lika extrem som Pantera 28. Viskar i skrivande stund på offshoreonly.com efter en med lite större snurra än klassiska 496. Blir till nästa sommar men då är jag på och båtar lite.

Vad svårt det här verkar bli.

På ett sätt lockar en ryds camping alt flipper 620, men å andra sidan så är det ju oerhört skönt med en vass, snabb båt som duger att soga i. Bränsleförbrukningen är inte så intressant. Däremot är det inte intressant att meka med båten mitt i säsongen, när säsongen i sverige maximalt är typ åtta helger...

Varför finns det ingen båtarnas lexus som man kan köpa för rimliga pengar?

Förhållandevis sportig, men ändå japansk kvalitet och bra bris.

Vad svårt det här verkar bli.

På ett sätt lockar en ryds camping alt flipper 620, men å andra sidan så är det ju oerhört skönt med en vass, snabb båt som duger att soga i. Bränsleförbrukningen är inte så intressant. Däremot är det inte intressant att meka med båten mitt i säsongen, när säsongen i sverige maximalt är typ åtta helger...

Varför finns det ingen båtarnas lexus som man kan köpa för rimliga pengar?

Förhållandevis sportig, men ändå japansk kvalitet och bra bris.

Du måste nog upp i en hundring om det ska finnas något som intresserar en livsnjutare som dig. Bayliner är billiga och har allt di snackar om men dessa får man skämmas i att åka med. Man brukar ju säga att det finns 2 saker man inte blir av med och det är AIDS och Bayliner.

edit. Kan detta vara något?

http://www.blocket.se/stockholm/Daycruiser_21__235hk_Battrailer_ingar__FYND__22711054.htm?ca=11&w=3

Då har du något att fiffla med i vinter. Ser helt ok ut i skrovet, enkel motor, övernattningsmöjligheter.

edit 2

en till om man kan styra upp frakt.

http://www.blocket.se/stockholm/Formula_Thref_21_LS_21803563.htm?ca=11&w=3

Last edited:
Jag tror att jag ska ta mitt förnuft till fånga och fortsätta titta på båtar i stil med Flipper 620. Verkar som ett bra alternativ till en början åtminstone. Blir så jädra meckigt att förlita sig på amerikansk byggkvalitet från 80-talet....

Dagens fyrtaktsutombordare. Är det bra skit eller ska man försöka få tag på en hyffsad ny tvåtaktare istället? Mindre service och mycket lättare viktmässigt inbillar jag mig. Miljövänligt eller ej, det är för mig ointressant i den här frågan.

Edit: Ryds 570, är det någon som vet mer om de?

Last edited:
Dagens fyrtaktsutombordare. Är det bra skit eller ska man försöka få tag på en hyffsad ny tvåtaktare istället? Mindre service och mycket lättare viktmässigt inbillar jag mig. Miljövänligt eller ej, det är för mig ointressant i den här frågan.

Om plånboken tillåter överväger jag att försöka hitta en 620 med en Evinrude E-Tec. Tvåtakt med fyrtaktsekonomi & miljö men med klipp som tvåtakt.

Om valet däremot är mellan en halvgammal, traditionell tvåtakt och en halvny 4-takt så skulle jag ta fyrtakt alla dagar i veckan. Mycket tystare och jämnare gång och nedåt halva bensinförbrukningen.

Det gör en del skillnad på 0.8-1 liter per distans jämfört med 1.5-2 som det kan vara på en gammal tvåtakt.

Det kan utan problem skilja 30 liter i förbrukning efter en helg på sjön.

Om plånboken tillåter överväger jag att försöka hitta en 620 med en Evinrude E-Tec. Tvåtakt med fyrtaktsekonomi & miljö men med klipp som tvåtakt.

Om valet däremot är mellan en halvgammal, traditionell tvåtakt och en halvny 4-takt så skulle jag ta fyrtakt alla dagar i veckan. Mycket tystare och jämnare gång och nedåt halva bensinförbrukningen.

Det gör en del skillnad på 0.8-1 liter per distans jämfört med 1.5-2 som det kan vara på en gammal tvåtakt.

Ok. Lite svårt det där med värdering av båt. En ok båt kan kosta 100k men har då ett härke från 80-talet påhängd. Säg att skiten rasa och jag köper en ny 4-takt för 100k, så blir båtens värde knappast 200k...

Å andra sidan finns det nästan inga 620 med nyare maskiner som begagnade.

Man önskar att man kunde göra en vettig affär när man köper eländet, men jag har svårt att få ihop prissättningarna på blocket.

Man önskar att man kunde göra en vettig affär när man köper eländet, men jag har svårt att få ihop prissättningarna på blocket.

Näe, man får sällan tillbaka motorns värde när den väl hänger på båten. Därför gäller det att försöka kosta på sig ett exemplar med hyffsad motor från början.

När man väl valt vilken modell man vill ha får man väl börja "excell:a" alla exemplar och försöka värdera tillbehör, utrustning och motor för att se om det man själv värderar allt till hamnar på samma nivå som priset.

Även om de nyaste motorerna lyser med sin frånvaro är det ändå en viss skillnad på en fyrtaktare från -99 och en tvåtaktare från -88...

Kapell är en annan sak som är värt att tänka på. Att sy upp ett nytt, måttsytt kapell går utan problem loss på 10'.

Omklädda dynor och inredning är kanske inte lika viktigt som ett fungerande kapell men även det kan vara värt 5'.

Att hitta ett exemplar med en väldigt ny motor för en bra peng kan bli svårt men jag kommer prioritera en 4-taktare när jag börjar söka på allvar.

Även Mercurys Optimax motorer har bra klipp och är mycket bränslesnåla.
Har själv en på 90Hk.

Back