Köpa båt?

Snipor då? Är det bara slöa gungande gubbfarkoster, eller är det nåt att tänka på? Å andra sidan lockar inte en gammal inombordare så mkt.

Allt beror på krav/behov...
Har du ingen brådska kan en snipa vara ett prisvärt alternativ med bättre utrymmen. Nackdelen är väl som sagt att det tar längre tid att komma ut.

Med snipa ska man ha tid att njuta av färden. Om man mer vill ha båten för att komma snabbt ut och sedan njuta av vistelsen när man väl lagt till så är en snabbare motorbåt att föredra.

Hade jag haft tid och tålamod hade jag övervägt en snipa eller något snipaliknande så man kan tuffa runt i 8-12 knop när man ger sig ut.

Last edited:
Snipor då? Är det bara slöa gungande gubbfarkoster, eller är det nåt att tänka på? Å andra sidan lockar inte en gammal inombordare så mkt.

Snipor är perfekta, dom går så jävla långsamt att du tar dig aldrig längre hemifrån än att du kan simma tillbaks om du har glömt något.

Du får se upp när kajakpaddlarna kommer och kör om dig när du ligger och maxar båten på ohälsosamt höga varvtal dock...

Ja, de kan nästan falla ännu mer. En hoj som du tänkt sälja kan du alltid stuva undan någonstans om du inte får rätt pris men en båt som du tänkt sälja är inte lika lätt att rulla in i vardagsrummet om köparna inte dyker upp. Har du då inte bokat uppläggningsplats o.s.v. så kan du tvingas dumpa priset mer än du hade planerat....

.....Alltså kan man som båtköpare göra bra klipp.

Vad ska man ha för märke då? Det verkar ju finnas en del att välja på. Har kikat på Ryds och HR, mest för att dom har många sittplatser. Vi ska kunna vara 5st i båten.

Finns det nån båtmotsvarighet till SH?

Last edited:
Finns det inga vettiga båtar under 100.000kr som går lite fortare än en EPA traktor?
Fattar inte hur man orkar puttra runt i 30knop.

Drar det sås som fan och kräver en V8a för att kunna åka i åtminstone 50knop? Man kommer ju ingenstans om det ska gå så otroligt sakta.

Slänger in en snipafråga, hur mycket drar de i bensin/diesel?

Lönar det sig att köpa en snipa och puttra fram långsamt istället för en planande båt om man slår ut det på hur långt man kommer per liter?

Lönar det sig att köpa en snipa och puttra fram långsamt istället för en planande båt om man slår ut det på hur långt man kommer per liter?

Om du jämför med en äldre tvåtakt så är svaret ja.
Om du jämför med en nyare fyrtakt eller insprutstvåtaktare så är svaret njae...

Å andra sidan är båtar med nya motorer sjukt dyra så det är inte ens säkert att jämförelsen blir aktuell.

Om du jämför med en äldre tvåtakt så är svaret ja.
Om du jämför med en nyare fyrtakt eller insprutstvåtaktare så är svaret njae...

Å andra sidan är båtar med nya motorer sjukt dyra så det är inte ens säkert att jämförelsen blir aktuell.

Har kikat runt lite men har svårt att bestämma mig för vad som är mest intressant, segel,snipa eller en snabb båt. Kommer ihåg när jag var lite yngre och åkte vattenskidor, sopparäkningarna var inte att leka med...:död (6 cyl, 115 hk mercury)

Finns det inga vettiga båtar under 100.000kr som går lite fortare än en EPA traktor?

Drar det sås som fan och kräver en V8a för att kunna åka i åtminstone 50knop? Man kommer ju ingenstans om det ska gå så otroligt sakta.

Nej det finns inte......

Ett landgående fordon jobbar mot luftmotståndet vilket är enormt mycket mindre än vattenmotståndet när man kör båt. Hög toppfart kräver stark motor och stark motor kräver kraftigt skrov= tungt och finns ofta bara på större/dyrare båtar. Dessutom är skrovformen avgörande för hur båten beter sig både i sjö och vid hög hastighet, vill du ha en båt som går fort får du offra egenskaper i låg fart ovh i viss mån sjöduglighet. Lite som en sporthoj, den är snabb men inge vidare komfortabel för långfärd och familjen kan inte åka med....

Nej det finns inte......

Ett landgående fordon jobbar mot luftmotståndet vilket är enormt mycket mindre än vattenmotståndet när man kör båt. Hög toppfart kräver stark motor och stark motor kräver kraftigt skrov= tungt och finns ofta bara på större/dyrare båtar. Dessutom är skrovformen avgörande för hur båten beter sig både i sjö och vid hög hastighet, vill du ha en båt som går fort får du offra egenskaper i låg fart ovh i viss mån sjöduglighet. Lite som en sporthoj, den är snabb men inge vidare komfortabel för långfärd och familjen kan inte åka med....

Tack för svaret!
Men något man kan åka 4 pers i som går bra i Mälarens lungna vatten en fin dag då? Finns inget som går att ligga och puttra 40knop med?

Tack för svaret!
Men något man kan åka 4 pers i som går bra i Mälarens lungna vatten en fin dag då? Finns inget som går att ligga och puttra 40knop med?

Jodå det finns det... sök på Blocket på Flipper Flash. Prisvärd bateau med knullruff som är hyffsat snabb. Finns både med inombordare och utombordare. Det är ett litet tips till trådskaparen också...

Sen finns ju Yamarin Big Ride som är lite en motsvarighet.

Typ den här: http://www.blocket.se/stockholm/Snabb_daycruiser_22437673.htm?ca=11&w=3&last=1
Som kanske va lite för dyr, men dom kommer och går hela tiden...

Billigare=äldre=mindre driftsäker=mer bekymmer och högre underhåll och reparationskostnader.
Dyrare=nyare=mer driftsäker=mindre bekymmer och lägre reparationskostnader.

Min erfarenhet är att det blir billigare per år att lägga ner mer pengar på inköpet av båten. Dessutom är det skönt att slippa massa bekymmer.

Är man för lat för att kolla impellern innan sjösättning kan det bli knas.

Men eftersom RoLL'aren är medlem i SSRS va ropplemet solved swiftly.

Bifogat

• 20090710110.jpg
    20090710110.jpg
    240.2 KB · Visningar: 122
  • 20090710112.jpg
    20090710112.jpg
    234 KB · Visningar: 219
  • 20090710113.jpg
    20090710113.jpg
    223.8 KB · Visningar: 134
  • 20090710114.jpg
    20090710114.jpg
    230.8 KB · Visningar: 202
  • 20090710116.jpg
    20090710116.jpg
    235.5 KB · Visningar: 90
  • 20090710117.jpg
    20090710117.jpg
    232.8 KB · Visningar: 87
Köp segelbåt, det är det enda rätta!

Du får en sjysst maxi för 50-60 tusen, går du upp till 100 tusen finns det en hel del närmare 30fot att välja på. Grymt skönt att segla, slår motorbåt med hästlängder!

Tack för svaret!

På mälaren ska man fan segla, känna kraften i skotlinan, klättra ut på relingen och burka och skota in två knop till och njuta av faaaaarten
(som förvisso är lägre än i en eka med en 15hk, men det är kraft och fart du manar fram)

Köp segelbåt, det är det enda rätta!

Du får en sjysst maxi för 50-60 tusen, går du upp till 100 tusen finns det en hel del närmare 30fot att välja på. Grymt skönt att segla, slår motorbåt med hästlängder!

När det snackas bilar brukar det alltid vara några som ska proppsa på folk en fransk eller italiensk bil när de egentligen bara vill ha en pålitlig familjekombi...

Samma känns det med segelbåt.

Jag kan inte tjöra ens en motorbåt. Jag har aldrig varit till sjöss med mer än en eka. Jag är färgbling. Jag vill ha en enkel båt och inte ett skepp där terminologin är som en språkkurs...

När det snackas bilar brukar det alltid vara några som ska proppsa på folk en fransk eller italiensk bil när de egentligen bara vill ha en pålitlig familjekombi...

Samma känns det med segelbåt.

Jag kan inte tjöra ens en motorbåt. Jag har aldrig varit till sjöss med mer än en eka. Jag är färgbling. Jag vill ha en enkel båt och inte ett skepp där terminologin är som en språkkurs...

Terminologin är rätt lika mellan segel och motorbåt, jag kan ge dig en snabbkurs.

Fender=Knuffifrånballong (ska tydligen tas upp i farter över 40 knop)
Boj=Knytafastballong (ska knytas loss innan avfärd)
Genua=Trasa
Fock=En annan trasa
Storsegel=Förmodligen den största trasan
Stormfock=Förmodligen den minsta trasan
Köl=Någonting du aldrig ska se när båten ligger i vattnet (om du gör rätt)
Kölsvin=Någon som har blivit full och krypit så nära kölen som möjligt för att spy

Last edited:
5456_112710837332_571777332_2292530_1901452_n.jpg

5456_112710827332_571777332_2292529_6717679_n.jpg
5456_112710817332_571777332_2292528_2848374_n.jpg

Jag köpte mig Sunbird Corsair 198 förra vecka. :tummenupp

Sjukt nöjd än så länge!
Perfekt storlek. Går att sova i om man vill. 32knop tillräckligt för mina ändamål iaf.
Sitter en bränslesnål(relativt) 3.0L rak 4:a i den på 130hk.

Lycka till med ditt köp! :tummenupp

Vattnet suger... fast. :)

Det finns små och lätta saker med två eller fyra säten och inget mer. Lagom för vatten där det inte går vågor högre än i badkaret. Med en fetingmotor på, så kan det gå undan. Ganska vanlig syn på Åland t.ex. där det är gynnsamt ur skattesynpunkt och ungdomar har råd att åka omkring i höga farter för en billig slant. Lite som att köra tvåtaktsräser på vatten, men inget man övernattar i eller har mer last än sexpacken och kassen med grillkorv.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti