Köpa båt?

Segelbåt är överlägset bäst.

De flesta har både segel och motor.
Dubbla drivkällor gör att du i princip alltid kommer fram.

Börja med en sån här.
Värdeminskningen har varit ungefär 0 de senaste tjugo åren.
Du har råd att byta upp dig oavsett om du får den såld eller inte.
Bråkar utombordsmotorn åker du bara till Rusta och köper en ny för en bit under 10.000:-
så är du ute på sjön igen inom ett par timmar.
En kaputt inombordare förstör ofta en hel säsong.

Last edited:

Segelbåt verkar kalas men om ingen i hushållet har någon erfarenhet av segelbåtar så kan det bli en kort, dyr och spännande säsong....

En segelbåt marschar inte 20-25 knop när man vill ut och sola & bada lite över dagen.

En segelbåt kräver djup och är inte helt praktiska att lägga till vid stränder där man kanske skulle vilja låta ungarna bada...

Hörde iofs någon som hade löst centerbord räkna upp alla grundstötningar han bevittnat varje gång andra segelbåtar försökte lägga till bredvid honom.... Det lät kul.

Men hade jag haft kunskapen och tiden hade jag nog gillat segelbåt skarpt.

Segelbåt verkar kalas men om ingen i hushållet har någon erfarenhet av segelbåtar så kan det bli en kort, dyr och spännande säsong....

Gå en kurs eller tjöp en bok om du tror att det behövs. Jag är självlärd.
Vad tror du kan hända. Att du seglar sönder nybörjar-Stortrissen för 10.000:-
De dyra båtmissöden jag har hört talas om har skett med motorbåtar.
Det finns massor av kul segelbåtar för bara någon tiotusing.

En segelbåt marschar inte 20-25 knop när man vill ut och sola & bada lite över dagen.
Näe, istället för att bara sitta studsande och försöka hålla njurarna på plats medans man
luktar på avgaser, eftersom man ändå inte kan höra vad någon säger, eller ens sörplandet
av hundralappar i bensintankan, i en halvtimme är man tvungen att sitta gratis i två timmar
och höra måsarnas i deras vita flykt, böljesången och vågornas plaskande mot
skrovet, känna doften av hav och det varma trygga sommarljuset smeka ens ansikte,
känna dyningens mjuka gång, medans vinden för båten över fjärden i två timmar.

En segelbåt kräver djup och är inte helt praktiska att lägga till vid stränder där man kanske skulle vilja låta ungarna bada...
Ja den decimetertjocka järnklumpen som sitter under Stortrissen kväver sin modiga
76 centimeter för att den inte ska mosa sönder eventuella stenar på botten när man
kör in mot stranden för att känna efter hur djupt det är.
Hur tjock är förresten en sån där propeller som brukar sitta under motorbåtar?

Hörde iofs någon som hade löst centerbord räkna upp alla grundstötningar han bevittnat varje gång andra segelbåtar försökte lägga till bredvid honom.... Det lät kul.
Har man en båt med frihängande järnköl och riktig kölinfästning händer inte så mycket
om man dunkar i lite.

Segla is tha shit..!!!!

Denna lilla 52:a skall jag bemästra i Thailand gulfen i 10 dagar i vinter igen... blir ett kärt återseende.. :-)

tyvärr inga bättre kort på skutan här på jobbet...

Bifogat

• n1208085853_286538_4140.jpg
    n1208085853_286538_4140.jpg
    63 KB · Visningar: 199
  • n1208085853_286529_518.jpg
    n1208085853_286529_518.jpg
    61.3 KB · Visningar: 109
Ska själv köpa båt i vinter och den kommer inneha just bajstron. Det första Jag gör är att kasta denne åt helsike. Att krypa ner i sin egen båt och sätta sig och skita strider mot allt jag står för. Folk sitter landet runt och skiter i sina husvagnar/bilar, båtar, mm. Fifan. Och sen ska den där helvetesvällingen skvalpa runt där och sätta arom på inredningen.

Det är väl bara att ha en rulle hundpåsar med sig.

Teo, det är inte ofta en surgubbe som jag skrattar åt saker skrivna i forum på nätet, men du tar fan priset ibland:D puss och tack:)

De flesta har både segel och motor.
Dubbla drivkällor gör att du i princip alltid kommer fram.

Börja med en sån här.
Värdeminskningen har varit ungefär 0 de senaste tjugo åren.

Jag har faktiskt tittat på en stortriss på senare år, men jag kan inte ett skit om båtar/segelbåtar.

Segla lär jag nog klara av efter en optimistjolle i min barndom, men vad är dom olika generationerna av stortriss?

Jag har sett någon på blocket med vikköl?

Vad får man räkna med för masthöjd?

Köp en styrpulpet och ett hyfsat tält!! Skall jag snart göra!!
Vet dock inte hur pass tillåtet det är att tälta i skärgården men det bör väll vara allemansrätt där också!!

En person berättade för mig att hans motorbåt kostar honom över 30 000 kr/år. Det innefattar hamnplats, försäkring, årlig service, vinterförvaring och ner och upptagning vår och höst. Notera att bensin/disel inte är inräknat. Det är en något exklusivare motorbåt men fortfarande inget extremt på något sätt och vis.

En vän har en mindre motorbåt och den kostar nog honom strax under 10 000 kr per år i hamnplats och försäkring.

Kostnader för försäkring och hamnplats kan förstöra kalkylen. De skiljer sig åt beroende på var i landet du befinner dig och påverkas av båttyp och motoreffekt precis som med motorcyklar. I populära hamnar är det långa köer och högre avgifter för hamnplatsen. Köper man en mindre motorbåt kan en trailer vara lösningen ifall man har tillgång till förvaringsplats på land.

Vet dock inte hur pass tillåtet det är att tälta i skärgården men det bör väll vara allemansrätt där också!!

Vad ska man ha för styrpulpet då? Jag tänkte byta hoj mot båt nästa säsong och den typen av båt verkar passa mina behov, bada/fiska.

Hur stor behöver båten vara? Hur stor motor behövs? Ska man ha 2 eller 4takt? Vilket märke? Hur viktigt är ålder på en båt? Hjälp mig gärna!
Jag räknar med att lägga 60-80k.

Tror bara man får tälta på samma plats i högst 2 dygn. Det är för att förhindra att folk etablerar altan, storblommig hammock, vitt plaststaket inköpt på Brisak i Mölnvik. Något som ligger naturligt i kampande människors gener.

Tält är i övrigt en mardröm. Försök klappa i 6 alupinnar på en skärgårdshäll... Då får man slå upp skiten i en myggmyr i stället och ligga på en rot och skaka för att sedan väckas 04.45 av att en härliga morgonsolen jobbat upp 40 grader i tältet, dragkedjan öppnas och svetthala kroppar föds ut i morgondiset.

Finessen med båt är att man lätt salongsrak bara kan krypa ner i ruffen och knoppa och sen vakna till vågklucket.

Last edited:
Vad ska man ha för styrpulpet då? Jag tänkte byta hoj mot båt nästa säsong och den typen av båt verkar passa mina behov, bada/fiska.

Hur stor behöver båten vara? Hur stor motor behövs? Ska man ha 2 eller 4takt? Vilket märke? Hur viktigt är ålder på en båt? Hjälp mig gärna!
Jag räknar med att lägga 60-80k.

För bad och lite fiske behöver du ingen stor båt och om du har du tålamod kan du göra fynd på blocket och hitta någon med en hyffsat modern fyrtaktare.

Det är stor skillnad i bränsleförbrukning. En gammal 80:tals-tvåtakt kan dra nästan det dubbla och båtar drar mycket redan från början.

Köper du en båt på 5-6 meter så har du en lagom stor båt.

Jag har faktiskt tittat på en stortriss på senare år, men jag kan inte ett skit om båtar/segelbåtar.

Segla lär jag nog klara av efter en optimistjolle i min barndom, men vad är dom olika generationerna av stortriss?

Jag har sett någon på blocket med vikköl?

Vad får man räkna med för masthöjd?

Köp en sådan!

http://www.blocket.se/kalmar/Nordisk_Folkbat_i_plast_S_1265_22083859.htm?ca=11&w=3&last=1

Folkbåten är en klassiker och denna i plast har alla fördelarna från föregångaren, längsgående köl=förhållandevis guntgående, klinkbyggt=fint kluck att vakna till + att den är underhållsfri.

För bad och lite fiske behöver du ingen stor båt och om du har du tålamod kan du göra fynd på blocket och hitta någon med en hyffsat modern fyrtaktare.

Det är stor skillnad i bränsleförbrukning. En gammal 80:tals-tvåtakt kan dra nästan det dubbla och båtar drar mycket redan från början.

Köper du en båt på 5-6 meter så har du en lagom stor båt.

Är det som med hojar att priserna går ner på hösten/vintern?

Köp en sådan!

http://www.blocket.se/kalmar/Nordisk_Folkbat_i_plast_S_1265_22083859.htm?ca=11&w=3&last=1

Folkbåten är en klassiker och denna i plast har alla fördelarna från föregångaren, längsgående köl=förhållandevis guntgående, klinkbyggt=fint kluck att vakna till + att den är underhållsfri.

Den såg lite större ut, finessen är att jag vill ha så liten båt som möjligt utan att pruta bort knullskrubben.
Dessutom var den ju sjukt dyr jämfört med stortrissarna.

Helst vill jag bara ha ett segel, fan orka trassla med flera olika sorter beroende på väderlek, blåser det mer än lätt bris stannar jag hemma, slutar det blåsa startar jag utombordaren så jag tar mig hem.

Jag vet fan inte vad man ska ha fockar och genuasegel till ändå, slöfock kan jag vara själv...

OJA!

Speciellt för folk som har svårt att hitta uppläggningsplats, det är värt ett prisavdrag på 10 loppor för en del att slippa vinterförvaringen

Last edited:
Den såg lite större ut, finessen är att jag vill ha så liten båt som möjligt utan att pruta bort knullskrubben.
Dessutom var den ju sjukt dyr jämfört med stortrissarna.

Helst vill jag bara ha ett segel, fan orka trassla med flera olika sorter beroende på väderlek, blåser det mer än lätt bris stannar jag hemma, slutar det blåsa startar jag utombordaren så jag tar mig hem.

Jag vet fan inte vad man ska ha fockar och genuasegel till ändå, slöfock kan jag vara själv..

Jo de är eftertraktade de där. Mindre båtar finns det gott om kul av men med sovruff vet Jag inte. Man kan ju ha ett kapell som ligger över bommen som tält = bomtält att sova under kanske.

Speciellt för folk som har svårt att hitta uppläggningsplats, det är värt ett prisavdrag på 10 loppor för en del att slippa vinterförvaringen

Ha den på kärra som husvagn när den inte ligger i:tummenupp

Ja, de kan nästan falla ännu mer. En hoj som du tänkt sälja kan du alltid stuva undan någonstans om du inte får rätt pris men en båt som du tänkt sälja är inte lika lätt att rulla in i vardagsrummet om köparna inte dyker upp. Har du då inte bokat uppläggningsplats o.s.v. så kan du tvingas dumpa priset mer än du hade planerat....

.....Alltså kan man som båtköpare göra bra klipp.

Det verkar som att jag inte ska ha något skithus i båten iaf. Dels pga kostnaderna, men även för att det e eklit. Ska försöka hålla budget under 80k.

Segelbåt vill jag inte börja med. Jag vill ha en ratt, och helst även gas och broms. Jag gillar dessutom allt som man kan tanka bränsle i...

Just nu verkar en båt med utombordare da shit.

Snipor då? Är det bara slöa gungande gubbfarkoster, eller är det nåt att tänka på? Å andra sidan lockar inte en gammal inombordare så mkt.

Back