Köpa båt?

Tack för svaret!
Men något man kan åka 4 pers i som går bra i Mälarens lungna vatten en fin dag då? Finns inget som går att ligga och puttra 40knop med?

Visst finns där båtar som gör 40 knop i mälaren och man kan lasta in 4 pers i. Skall du ha en som kostar kring 100 papp blir det dock halvsunkiga 70-80 tals båtar och motorer som drar fruktansvärda mängder.


http://www.blocket.se/varmland/Ryds_530_DC_22966259.htm?ca=23_10&w=3
Ett utmärkt exempel. Lite småfix och en bränsleförbrukning värdig en oljeshejk även om den drar mindre än en jänke V8. Kräng iväg motorn och lägg en hög pengar mellan för en modernare 4-t motor om du skall köra mer än ett fåtal gånger om året....

Annars är en övermotoriserad styrpulpetbåt spännande......
 
Vad ska man ha för styrpulpet då? Jag tänkte byta hoj mot båt nästa säsong och den typen av båt verkar passa mina behov, bada/fiska.

Hur stor behöver båten vara? Hur stor motor behövs? Ska man ha 2 eller 4takt? Vilket märke? Hur viktigt är ålder på en båt? Hjälp mig gärna!
Jag räknar med att lägga 60-80k.


Hej,
Kan tipsa om Askeladden efter egen erfarenhet.
Lite dyrare men otroligt välbyggda och stabila båtar.
Har haft en 475 fighter/Excel med en Mercury 50hk fyrtaktare och den gjorde ungefär 25knop med 5pers och drog väldigt lite soppa.
Finns ofta med 60hk fyrtakt också eller 40-60 hk tvåtakt.
En sådan 00-02 kan du hitta i din budget.
Sedan finns den lite större 505 Excel.
Mina erfarenheter av tvåtakt kontra fyrtakt är att fyrtaktarna är lite tystare,bränslesnålare men slöare,tyngre och dyrare i inköp och service.
 
Vattnet suger... fast. :)

Det finns små och lätta saker med två eller fyra säten och inget mer. Lagom för vatten där det inte går vågor högre än i badkaret. Med en fetingmotor på, så kan det gå undan. Ganska vanlig syn på Åland t.ex. där det är gynnsamt ur skattesynpunkt och ungdomar har råd att åka omkring i höga farter för en billig slant. Lite som att köra tvåtaktsräser på vatten, men inget man övernattar i eller har mer last än sexpacken och kassen med grillkorv.

Det verkar vara så. Därför båtlivet aldrig lockat tror jag. Har åkt EPA något år tidigare i livet och det lockar inte längre.

Får väl vänta tills utevckligen gått framåt lite. 50knop och soppasnålt då slår jag till direkt.

Visst finns där båtar som gör 40 knop i mälaren och man kan lasta in 4 pers i. Skall du ha en som kostar kring 100 papp blir det dock halvsunkiga 70-80 tals båtar och motorer som drar fruktansvärda mängder.


http://www.blocket.se/varmland/Ryds_530_DC_22966259.htm?ca=23_10&w=3
Ett utmärkt exempel. Lite småfix och en bränsleförbrukning värdig en oljeshejk även om den drar mindre än en jänke V8. Kräng iväg motorn och lägg en hög pengar mellan för en modernare 4-t motor om du skall köra mer än ett fåtal gånger om året....

Annars är en övermotoriserad styrpulpetbåt spännande......

Snygg båt. Helt ok om man skaffar en modernare snurra.
 
Last edited:
Vad är det för adress till båtarnas motsvarighet till sporthoj.com? :)

Eller så kan ni kanske svara?


På nått vis har jag fått en buckla(intryckt kanske 10-15mm) på propellern, inte på nått av bladet utan på kanten av "ringen" runt muttern om ni förstår vad jag menar? Typ som om jag skulle ha backat in i nått(dock har jag inte märkt av det). Inga skador på bladen heller.

Är det någon fara att köra med en propeller som har en buckla på detta vis?
Går det att försöka knacka ut den förresten? :gnissla
 
Hur stor motor behövs egentligen till en ca 5m lång styrpulpet? Det verkar finnas hur många varianter på lösningar som helst. Allt från 30hp 2takt till 50hp 4takt. Vad ska jag välja?

Det beror på vad du skall göra med båten. Skall du dra wakeboard/vattenskildor är 40hk minimum i mina ögon då det krävs mycket kräm när man skall dra upp åkaren. Toppfartsmässigt räcker 40hk utmärkt på de flesta båtar....

Leker själv med en 70hk på en styrpulpetare och trots att jag är modig åker jag den inte fullt ut annat än vid spegelblankt vatten....
 
Motsvariggheten till sporthoj.com är www.boatlife.se Där finns mycket kunskap och många som gärna hjälper till.

Men vore jag du skulle jag lyfta på luren och ringa till Proppellertrim och fråga så har du svar direkt. http://propellertrim.se/ :tummenupp

Nu kan inte jag det där men jag kan gissa... eftersom proppen snurrrar sjukt yalla snabbt så låter det som en sån där skada kan skapa obalans och i förlängningen skada axeln och/eller packningar.

Men propptrim kan säga exakt vad det innebär så ring dit...

Vad är det för adress till båtarnas motsvarighet till sporthoj.com? :)

Eller så kan ni kanske svara?


På nått vis har jag fått en buckla(intryckt kanske 10-15mm) på propellern, inte på nått av bladet utan på kanten av "ringen" runt muttern om ni förstår vad jag menar? Typ som om jag skulle ha backat in i nått(dock har jag inte märkt av det). Inga skador på bladen heller.

Är det någon fara att köra med en propeller som har en buckla på detta vis?
Går det att försöka knacka ut den förresten? :gnissla
 
För att fortsätta att rekommendera båtar så tycker jag att Chris Craft Scorpion är en förbenat snygg båt med ett riktigt mysigt V8 muller.

Hyffsat billiga också, dryga hundringen. Men ett visst kunnande om Chevamotorer och elsystem erfordras. Alternativt en stor underhålllsbudget.

http://www.blocket.se/stockholm/Chris_Craft_scorpion_210_LTD___90_22690258.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Chris_Craft_21__Scorpion_Daycruiser_22831953.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Chris_Craft_21__Scorpion_Daycruiser_22831953.htm?ca=11&w=3

Eller varför inte en Sea Ray 220 Cuddy Cabin? Ja jag gillar ju V8. :crash

http://www.blocket.se/stockholm/Sea_Ray_200_CC_23014462.htm?ca=11&w=3
 
Last edited:
För att fortsätta att rekommendera båtar så tycker jag att Chris Craft Scorpion är en förbenat snygg båt med ett riktigt mysigt V8 muller.

Är 1.3 liter per sjömil mycket särskilt om man sätter den i relation till andra motortyper? Förbrukningen kommer från en av annonserna du länkade till.

Tycker Chris Craft tillverkar en hel del läckra modeller genom åren :tummenupp

En av kandidaterna om jag skulle köpa en motorbåt i framtiden utan tvekan.
 
Nä 1,3l per sjömil låter väldigt lite. Min drar gissningsvis 2,5l per sjömil och är en rätt ny insprutningsmotor. 03'a. Iofs väger båten närmare 3 ton med bensin- och vattentankar fulla. (jag har inte mätt upp det). Men en förgasar V8'a borde dra mer.

Är 1.3 liter per sjömil mycket särskilt om man sätter den i relation till andra motortyper? Förbrukningen kommer från en av annonserna du länkade till.

Tycker Chris Craft tillverkar en hel del läckra modeller genom åren :tummenupp

En av kandidaterna om jag skulle köpa en motorbåt i framtiden utan tvekan.
 
Är 1.3 liter per sjömil mycket särskilt om man sätter den i relation till andra motortyper? Förbrukningen kommer från en av annonserna du länkade till.

Tycker Chris Craft tillverkar en hel del läckra modeller genom åren :tummenupp

En av kandidaterna om jag skulle köpa en motorbåt i framtiden utan tvekan.

7 liter per landmil är nog ganska normalt för motortypen och ett fint skrov. Köp en motortorpedbåt som Kungen och se hur det sörplar mer än så :D
 
Nä 1,3l per sjömil låter väldigt lite. Min drar gissningsvis 2,5l per sjömil och är en rätt ny insprutningsmotor. 03'a. Iofs väger båten närmare 3 ton med bensin- och vattentankar fulla. (jag har inte mätt upp det). Men en förgasar V8'a borde dra mer.

Glädjesiffror med andra ord. I annonsen stod det marchfart. Är det frågan om ekonomikörning då?
 
Den här är ute på blocket nu, kolla båtnamnet
 

Bifogat

  • boat.jpg
    boat.jpg
    56.9 KB · Visningar: 227
Last edited:
7 liter per landmil är nog ganska normalt för motortypen och ett fint skrov. Köp en motortorpedbåt som Kungen och se hur det sörplar mer än så :D

Med tanke på hur få dagar vissa använder sina båtar per säsong kan förbrukningen spela en underordnad roll.

Lustigt nog verkar det ha rätt stor betydelse för ägare av motorstarka båtar av Cigarette typ trots att de ger sken av annat. På somrarna ser jag dem dra på för fullt utanför hamnen förbi strandremsan där folk badar och solar för att sedan slå av på takten rejält ute på havet där ingen ser dem. När de sedan återvänder mot hamnen drar de på så att blickarna åter ska vändas mot dem. Något senare ser man dem sitta med öl och sprit i handen i båten nedanför någon av hamnkrogarna tillsammans med övriga hamnseglare. Rätt patetiskt faktiskt. I år verkar finanskrisen gjort sig påmind för jag kan inte påminna mig om att jag hört eller sett någon av båtarna. En liten reflektion bara.
 
Med tanke på hur få dagar vissa använder sina båtar per säsong kan förbrukningen spela en underordnad roll.

Lustigt nog verkar det ha rätt stor betydelse för ägare av motorstarka båtar av Cigarette typ trots att de ger sken av annat. På somrarna ser jag dem dra på för fullt utanför hamnen förbi strandremsan där folk badar och solar för att sedan slå av på takten rejält ute på havet där ingen ser dem. När de sedan återvänder mot hamnen drar de på så att blickarna åter ska vändas mot dem. Något senare ser man dem sitta med öl och sprit i handen i båten nedanför någon av hamnkrogarna tillsammans med övriga hamnseglare. Rätt patetiskt faktiskt. I år verkar finanskrisen gjort sig påmind för jag kan inte påminna mig om att jag hört eller sett någon av båtarna. En liten reflektion bara.

samma killar som åker hoj fort i stan.. men fisåker på landsvägen? :tungan
 
För att fortsätta att rekommendera båtar så tycker jag att Chris Craft Scorpion är en förbenat snygg båt med ett riktigt mysigt V8 muller.

Hyffsat billiga också, dryga hundringen. Men ett visst kunnande om Chevamotorer och elsystem erfordras. Alternativt en stor underhålllsbudget.

http://www.blocket.se/stockholm/Chris_Craft_scorpion_210_LTD___90_22690258.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Chris_Craft_21__Scorpion_Daycruiser_22831953.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Chris_Craft_21__Scorpion_Daycruiser_22831953.htm?ca=11&w=3

Eller varför inte en Sea Ray 220 Cuddy Cabin? Ja jag gillar ju V8. :crash

http://www.blocket.se/stockholm/Sea_Ray_200_CC_23014462.htm?ca=11&w=3

Synd att de inte verkas så pålitliga.

Annars vore det en grym båt! En hög förbrukning är inte hela världen då antalet helger som det är fint väder samtidigt som man är ledig, är begränsade...
 
Nä 1,3l per sjömil låter väldigt lite. Min drar gissningsvis 2,5l per sjömil och är en rätt ny insprutningsmotor. 03'a. Iofs väger båten närmare 3 ton med bensin- och vattentankar fulla. (jag har inte mätt upp det). Men en förgasar V8'a borde dra mer.

Det går att få ner V8-båtar rätt bra i driftkostnad om man får div faktorer att klaffa. Motorn ska vara överdimensionerad för att kunna ha en hög machfart och kunna ligga tämligen oansträngd på lågt varvtal. Sen ska det vara rätt propp, bra skrov, mm.

Kul att du kör muskelbåt! Jag ämnar plocka över en båt från staterna i vinter och har efter mycket forskning kommit fram till två alternativ.
Pantera 28 med enkelsnurra alt Baja Outlaw 29 även den med enkel något som är ovanligt men som finns (ingen fountain för en sån ska polaren ha och vi kan ju inte ha sammalika). Motorn ska oavsett båtval vara åtminstånne 540 och gärna med kompressor så att den inte är söndertrimmad utan håller. Då får man en båt som går bra och förhållandevis billigt :)

Synd att de inte verkas så pålitliga.

Annars vore det en grym båt! En hög förbrukning är inte hela världen då antalet helger som det är fint väder samtidigt som man är ledig, är begränsade...

Så oplålitliga är de inte. En komptestad V8 med frisk olja och genomgånget elsystem är ju bara att köra med.

Ett alteraniv till är Formulan som finns i en rad olika längder.

http://www.blocket.se/stockholm/Formula_223_LS__87_22876900.htm?ca=11&w=3

Lite tung kanske men går bra i sjön och är framför allt snygg.
 
Last edited:
Back
Top