Köpa båt?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Blivit lite sugen på att införskaffa mig en båt i framtiden. Problemet är att det inte finns båtplatser och att jag kan ingenting om båtar...

Båtplats ordnar sig på något vis. Ska börja köa nu, men tills dess är det andra hand som gäller. Värre är det med kunskaperna.

Jag vill ha en båt som är pålitlig, ska gå att sova i en natt eller två och vara billig att äga.

Man ska kunna åka ut och bada, likväl som att man bor hela helgen i den. Den behöver inte vara snabb, men man ska ändå kunna ta sig fram i skapligt tempo. Det är även en fördel om den tål lite sjö så att man inte bara kan använda den om det är toppenväder.

Det behöver inte vara en cool båt med en massa hästar, utan en båtarnas Toyota Avensis kombi 1,8. Lite som min nuvarande hoj, mycket glädje per krona.

Jag tror att det här med segel är kasst för en nybörjare, så motorbåt är att föredra. Plast känns smidigare än trä... Inombordare eller utombordare?

Kom med lite tips och råd! :tummenupp

Ska du ha en bra båt punkt så satsa på en fjordling. Stabil med grymt bra sjöegenskaper. Liten HT du kan sitta och skaka i. Finns både med inom- och utombordare. Innombordare går bättre i sjön men utombordare finnes i tämligen soppasnåla varianter både 4-takt och insprutningstvitaktare. Tjöp!

Någon motorsvag med inombordare. Kolla på Blocket och sök efter "family" t.ex. så ser du några varianter. Finns de med sovutrymmen både i för och akter. Riktigt mysigt och tål hyfsad sjö.

Flipper 620 med en hyffsat modern 4t-motor.

Liten och smidig men bra lösningar och bra marschfart gör den klockren för såväl dagsturer som en helg med övernattningar.

Dessutom är den otroligt omtyckt och har ett bra andrahandsvärde.

Så egentligen kan du sluta leta nu.

Last edited:
Någon motorsvag med inombordare. Kolla på Blocket och sök efter "family" t.ex. så ser du några varianter. Finns de med sovutrymmen både i för och akter. Riktigt mysigt och tål hyfsad sjö.

Det är lite åt det hållet jag har sneglat åt! Vill helst inte lägga mer än 60-80k, så de ligger bra till i pris.

Vad ska man generellt tänka på? Glasfiber från -80, är det murket eller är det bara att tuta på i 20 år till? Inombordare från samma tidsepok, vågar man ge sig ut med dessa eller havererar de lite om vartannat? Drev, vad i hela världen är det? Den verkar bytas titt som tätt då den alltid är bytt enl annonserna...

Elsystem. Finns det ett sånt och kan man använda den till belysning och grejjer?

Flipper 620 med en hyffsat modern 4t-motor.

Liten och smidig men bra lösningar och bra marschfart gör den klockren för såväl dagsturer som en helg med övernattningar.

Dessutom är den otroligt omtyckt och har ett bra andrahandsvärde.

Så egentligen kan du sluta leta nu.

Som båtarnas VFR800 typ? Är inte Flipprarna blytunga?

Som båtarnas VFR800 typ? Är inte Flipprarna blytunga?

Båtarnas Skoda Octavia....

800-900kg väger de. Om det är så tungt vet jag inte....

Men de är tillräckligt smidiga och snabba för dagsturer samtidigt som de är smart lösta och utrustade för att kunna bo i den under ett par nätter. Framförallt tycker jag att de verkar ha bra höjd både fram i kabinen och bak, under kapellet så man kan vistas komfortabelt på kvällarna eller om det skulle komma en regnskur.

Många andra båtar i motsvarande storlek tillåter ju mest att man kryper fram i kabinen eller sitter hukad under kapellet bak i båten.

Flippern tillåter, trots sin ringa storlek att fyra vuxna sover eftersom sofforna kan användas för att sova.

Fan. Jag har redan kommit till första stora vägskälet i båtägandet. Ska man kunna sitta och skita i båten eller ej? Lite lockande med en egen holk, men då skenar priset iväg omedelbart...

Hur är kostnaderna ang ägandet?

Om vi bortser från båtplats och värdeminskning, vad kostar en säsong? I och urläggning + förvaring ingår väl oftast i båtplatsen?

Ex min hoj klarar 1000 mil/år på 1700:- för däck, 3600:- försäkring och ca 2000:- för service inkl slitage på drivpaket etc förutsatt att man mekar själv. Stora reparationer är sällsynta men lägg undan 2000:- per år för det och du är safe. Lägg därtill bensin 0,5 lit/mil. Summa 9300:- per år exkl värdeminskning, garage och drivmedel.

Hur ser en motsvarande kalkyl ut för en båt?

Fan. Jag har redan kommit till första stora vägskälet i båtägandet. Ska man kunna sitta och skita i båten eller ej? Lite lockande med en egen holk, men då skenar priset iväg omedelbart...

Hur är kostnaderna ang ägandet?

Om vi bortser från båtplats och värdeminskning, vad kostar en säsong? I och urläggning + förvaring ingår väl oftast i båtplatsen?

Ex min hoj klarar 1000 mil/år på 1700:- för däck, 3600:- försäkring och ca 2000:- för service inkl slitage på drivpaket etc förutsatt att man mekar själv. Stora reparationer är sällsynta men lägg undan 2000:- per år för det och du är safe. Lägg därtill bensin 0,5 lit/mil. Summa 9300:- per år exkl värdeminskning, garage och drivmedel.

Hur ser en motsvarande kalkyl ut för en båt?

Porta Potti kan vara en nödlösning (ursäkta ordvitsen).
Då slipper du extrakostnaden för inbyggd toa och den service den utrustningen kräver. Porta Pottin kan man ju plocka ur tills dess man vill vara ute ett par nätter.

Vad som ingår i båtplatsavgiften är olika.

Men du kan ju alltid börja göra en lista. För mig ser det väl ut ungefär som följer(Four Winns 160 Öppen motorbåt/ Bowrider 90hk 2t-motor från sent 80tal)...

- Bryggplats : ca 2000:-
- Vinteruppställningsplats: 1500 :-
- Iläggning och upptagning: "Gratis", har köpt egen vagn. Tidigare ca 500 i vagnshyra per gång.
- Försäkring: ca 2000
- Iordningställande inför säsong (bottenmålning o.s.v.) : 1000-2000
- Soppa : Hur långt är ett snöre? Typiskt 200-400 för en dagstur.
- Service/reparation/tillbehör/extrautrustning utslaget per år: ca 2000.
Totalt: ca 10' per säsong, plus minus någon tusenlapp beroende på väder.

Jag har själv för avsikt att köpa en båt som är bättre lämpad för någon eller ett par övernattningar och då får man väl räkna upp årsbudgeten med en sissådär 5-10'.

Last edited:
Inte så farligt ekonomiskt med andra ord!

Bara ett sidospår. Havstulpaner. Jag klarar fan knappt av att se på eländet! Det är bland det äckligaste jag vet... Ser ut som en smitta...

Kan man måla hela båten i nån smaskig giftfärg så att jag inte behöver befatta mig med dessa tingestar, eller hur gör man.

Är det inte så att problemet blir värre om den bara ligger stilla vid bryggan istället för att köras? Med tanke på vädret i sverige så kommer den ju att stå flera veckor i sträck utan man ens tittar på den...

Kan man måla hela båten i nån smaskig giftfärg så att jag inte behöver befatta mig med dessa tingestar, eller hur gör man.

Bra bottenfärg köper man i Polen numera enligt en bekant som åker dit och handlar.

Den är förbjuden där också, men går fortfarande att få tag på.

Annars är det olika regler på östkusten/västkusten, på ena sidan är en viss giftighet accepterad men inte på den andra, fråga mig inte närmare, jag är ingen båtmänniska, det är bara vad jag har snappat upp.

Kan man måla hela båten i nån smaskig giftfärg så att jag inte behöver befatta mig med dessa tingestar, eller hur gör man. ..

Om jag inte är felunderrättad så är en fördel med att ha båten på västkusten att man tillåts ha lite smaskigare färg på båten. Har för mig att en del färger är förbjudna att använda för oss som tjÖr i östersjön. Ser man till att måla båten varje år så bör man klara sig bra.
Oavsett så KAN havstulpaner bli ett problem om man låter båten ligga för still för mycket och för länge på sensommar/höst.

Vår båt har aldrig drabbats av havstulpaner trots att vi vissa år bara varit ute typ 5ggr. Däremot skrubbade jag botten med rotborste vid gårdagens tur för att det hade satt sig lite klibbiga, gröna växter på båten.

Det har dessutom kommit automatiska bottentvättar i vissa hamnar. Funkar som en biltvätt men borstarna kommer underifrån.

Är det inte så att problemet blir värre om den bara ligger stilla vid bryggan istället för att köras? Med tanke på vädret i sverige så kommer den ju att stå flera veckor i sträck utan man ens tittar på den...

Bor du i GBG får du använda rätt smaskig giftfärg, värre i östersjön. Å andra sidan är problemet med påväxt 100resor värre på västkusten.....

Finns några nya skydd typ duk man har på sin båtplats som skall skydda rätt bra. HAr dock inte testat det själv...

Bor du i GBG får du använda rätt smaskig giftfärg, värre i östersjön. Å andra sidan är problemet med påväxt 100resor värre på västkusten.....

Finns några nya skydd typ duk man har på sin båtplats som skall skydda rätt bra. HAr dock inte testat det själv...

Eller så gör man som i Florida: hissar upp båten varje gång man kört = problem solved!

boat_hoist_lg.jpg

Last edited:

Ska själv köpa båt i vinter och den kommer inneha just bajstron. Det första Jag gör är att kasta denne åt helsike. Att krypa ner i sin egen båt och sätta sig och skita strider mot allt jag står för. Folk sitter landet runt och skiter i sina husvagnar/bilar, båtar, mm. Fifan. Och sen ska den där helvetesvällingen skvalpa runt där och sätta arom på inredningen.

Det är väl bara att ha en rulle hundpåsar med sig.

Eller så gör man som i Florida: hissar upp båten varje gång man kört = problem solved!

Eller kör helvetiskt fort = sammalika.

Last edited:
Glasfiber från -80, är det murket eller är det bara att tuta på i 20 år till?

Inombordare från samma tidsepok, vågar man ge sig ut med dessa eller havererar de lite om vartannat?

Elsystem. Finns det ett sånt och kan man använda den till belysning och grejjer?

Glasfiberskrov i sig självt är generellt rätt tåliga, men det finns ett par punkter att tänka på:
*Det sitter förstärkningar av trä (plywood) åtminstone i akterspegeln, ofta även i form av balkar längs botten eller där delar är fastskruvade. Trä och vatten är ett uppenbart recept på röta - så länge det är tätt klarar det sig länge men skruvhål efter borttagna grejer eller dålig tätning runt befintliga skruvar är en väg in för vatten. Denna typ av skador går laga, men gäller det större saker som akterspegeln på en inombordarbåt exempelvis så är det omständigt (kasta ur motor & drev) och att lämna bort det skulle göra ett stort hål i din båtbudget.
*Delaminering: På många ställen används distansmaterial (cellplast/plywood/balsaträ etc.) mellan två lager glasfiber, dessa lossnar ibland från varann särskilt om vatten trängt in (teakdurk kanske kan vara snyggt, men 500 skruvhål där den hålls fast i glasfiberlaminatet är en utmärkt väg för vatten att ta sig in i det som finns under!). Märks t.ex. genom att däcket sviktar mycket om man går på det. Kan lagas t.ex genom att man pressar in epoxy imellan för att limma ihop grejerna igen, eller så tar man bort skadat material och plastar upp nytt.
*Böldpest: blåsor i gelcoaten under vattenlinjen p.g.a. vatten som långsamt trängt in och löser upp plasten. Sällan ett problem ö.h.t, kan dock motverkas genom epoxybehandling (tätare än gelcoat) och repareras genom att gelcoaten slipas/blästras bort, båten får torka över en vinter eller liknande och epoxybehandlas sedan.
*Losspräckta balkar eller annat är rätt uppenbara skador som jag inte behöver förklara hur man hittar. Har man tur är det relativt lätt att plasta ihop igen, beror på hur det ser ut.

Angående inombordare med 30 år på nacken... En bilmotor lever ett ganska lätt liv jämfört med båtmotorer, och ingen litar väl utan förbehåll på en bil från 1980? Förr eller senare går grejer sönder...

Det finns ett eller fler batterier i båtar av den storlek du pratar om, många använder ett som startbatteri och ett eller flera separata till att driva lampor och annat medan båten ligger stilla.

boat_hoist_lg.jpg

Ganska vanligt i skärgården också! Ta ett varv runt lidingö t ex kommer du se sån där vid varannan brygga.. :folkharförmycketpengar

Ganska vanligt i skärgården också! Ta ett varv runt lidingö t ex kommer du se sån där vid varannan brygga.. :folkharförmycketpengar

När blev Lidingö representant för sthlms skärgård? Ute bland skären ligger polvorna och suger åt sig både vatten och div ohyra som havstobleroner och sjögräs.

Porta Potti kan vara en nödlösning (ursäkta ordvitsen).
Då slipper du extrakostnaden för inbyggd toa och den service den utrustningen kräver. Porta Pottin kan man ju plocka ur tills dess man vill vara ute ett par nätter.

Vad som ingår i båtplatsavgiften är olika.

Men du kan ju alltid börja göra en lista. För mig ser det väl ut ungefär som följer(Four Winns 160 Öppen motorbåt/ Bowrider 90hk 2t-motor från sent 80tal)...

- Bryggplats : ca 2000:-
- Vinteruppställningsplats: 1500 :-
- Iläggning och upptagning: "Gratis", har köpt egen vagn. Tidigare ca 500 i vagnshyra per gång.
- Försäkring: ca 2000
- Iordningställande inför säsong (bottenmålning o.s.v.) : 1000-2000
- Soppa : Hur långt är ett snöre? Typiskt 200-400 för en dagstur.
- Service/reparation/tillbehör/extrautrustning utslaget per år: ca 2000.
Totalt: ca 10' per säsong, plus minus någon tusenlapp beroende på väder.

Jag har själv för avsikt att köpa en båt som är bättre lämpad för någon eller ett par övernattningar och då får man väl räkna upp årsbudgeten med en sissådär 5-10'.

Har en Flipper 620 och den är mycket praktisk, men den är inte stabil när man möter svall. Dess konstruktion gör dock att den är relativt bränslesnål jmfrt med båtar som har v-botten, vilket ändå innebär att Flippern drar ungefär 10 ggr så mycket som en vanlig mc.

Sedan tycker jag du räknar lite lågt på kostnaderna. Om man är medlem i en båtklubb (oftast innebär det köande) och går vakt och hjälper till kommer man möjligen ned i dessa kostnader. Annars får man pröjsa mer. Var har du båten förresten?

Har en Flipper 620 och den är mycket praktisk, men den är inte stabil när man möter svall. Dess konstruktion gör dock att den är relativt bränslesnål jmfrt med båtar som har v-botten, vilket ändå innebär att Flippern drar ungefär 10 ggr så mycket som en vanlig mc.

Sedan tycker jag du räknar lite lågt på kostnaderna. Om man är medlem i en båtklubb (oftast innebär det köande) och går vakt och hjälper till kommer man möjligen ned i dessa kostnader. Annars får man pröjsa mer. Var har du båten förresten?

Jo, jag räknar lågt just för att jag har båten på en obevakad och relativt billig brygga i Nynäshamn. Där är det f.ö. ingen kö för närvarande
Närmare stan med mer kringarrangemang och högre säkerhet blir det betydligt dyrare. Dessutom blir mina turer kortare än de man lär göra med en övernattningsbar båt.

Jag räknar även lågt på kostnaderna eftersom jag sköter upptag och iläggning själv och då båten och motorn är såpass gammal så lägger jag inga pengar på att serva och fixa på firma utan gör det själv.

Jag överväger en 620 jag med och räknar då med att hamna närmare 20' om året. Är det en mer rimlig siffra för en 620?

Där jag har båten kör jag i huvudsak inomskärs så jag tror den kommer passa mig som handen i handsken baserat på mina behov. Vill kunna komma ut snabbt på dagsturer men kunna få en eller ett par helger med övernattning. Att kunna laga mat är guld värt nu när jag har knodd.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back