Köpa 660 eller 690....

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Funderar på vilken man ska köpa och tar gärna emot tips......för och nackdelar.

Har haft 660 förut och den va jävligt najs:tummenupp , lite svårt att få synpunkter om 690 eftersom ingen har kört den ännu:dummer (jag alltså) men om man ser till fakta så är 690 tyngre men modernare och har 2 års garanti, samt att den enligt uppgift ska vibrera betydligt mindre men 660 är ju billigare att köpa och försäkra......osv...osv.....någon mer som vill säga sitt i frågan så vore det intressant.
Jag ska inte pendla bara nöjesåka.

Last edited:
Precis kommit hem ifrån Jonte E. Beställde lite grejer till min 660 och fick samtidigt provsitta och inomhusgasa den första 690:in i Sverige. På bild ser den ut som skit. Men i verkligheten ser den faktiskt lite mindre skit ut. Fortfarande inte snygg men helt ok.

Men verkar vara en jävligt vettig hoj. Insprutning, brant gaffelvinkel och fackverk. Verkar smidig helt enkelt. Sugen blev man iaf...

Men verkar vara en jävligt vettig hoj. Insprutning, brant gaffelvinkel och fackverk. Verkar smidig helt enkelt. Sugen blev man iaf...

Så det smarta är väl kanske att köpa sig en 660 nu och vänta med "690-köpet" tills det finns en 660-variant av 690n? Om nån förstår vad jag menar :P

Men hur många kilo i vikt ?

Utan att ha sett/kört 690 så verkar den vara lite mer XT660 över den.

Det tyckte jag också innan. Men efter att ha provsuttit den så har jag ändrat mig. Verkar riktigt smidig

köp 660in köpte själv en idag det är en super hoj trots att ja bara kört 500-1000 meter:D

Svårt att säga eftersom 690 är så pass ny och "okörd" men jag skulle nog valt en 660 enbart för att 690 är så satans jävla ful. Jag tycker den är minst lika ful IRL som på bild.

Desseutom är ju 660 ganska beprövad vid det här laget. Den är vanlig, det finns massor med folk som kan mycket om den och det lär finnas massor med reservdelar till ganska vettiga priser.

690:an väger in på 152kg med 47 kW @ 7500 rpm.
Själva hojen har ju någon slags potential att bli snygg! Nytt avgassystem, annan framskärm (en normal framskärm), annan framlampa, nya kylarvingar ala 525 style, bort med regplåtshållaren! Ja då har vi helt plötsligt något som ser ut som en 660! :tummenupp Dock med en, möjligtvis, större och starkare motor!

660:an verkar passa dina ändamål bäst om du nu mest vill busa! :)

Om jag någon gång får för mig att köpa en touringhoj ser denhär ut som ett vettigt alternativ men för tillfället trivs jag som fisken i vattnet med 525:an!

/J

hehe.. KTM har jämfört en Husa 650 "fullkittad" med en 690 standard. Det skilde endast 3hk mellan hojarna:tummenupp

Hur många hästar hade då 690:n? Hur är service-intervallerna på 690? Nuvarande 6xx-serie har väl rätt långa intervaller så om 690 har liknande är det ju grymt bra att ta ut lika mycket effekt som en "race"-motor såsom Husa 650.

Hur många hästar hade då 690:n? Hur är service-intervallerna på 690? Nuvarande 6xx-serie har väl rätt långa intervaller så om 690 har liknande är det ju grymt bra att ta ut lika mycket effekt som en "race"-motor såsom Husa 650.

Ja du, det var ju rätt många med 690 i paris dakar som bröt pga deras skit växellåda! Så skulle nog välja 660 och låta andra vara testförare istället!

690!

Även att 690 för närvarande ser lite ful ut så hade jag utan tvekan valt 690:n!

660:n är i grund o botten en omodern konstruktion som härstammar från mitten av 80-talet! VIBRERAR gör den åxå:(

690:n kan nog modifieras med enkla medel så den ser RÅ ut!!

Jag tycker också att 690 ser mkt bättre ut i verkligheten än på bild, när man står brevid den och 660 så ser 660 gammalmodig och faktiskt lite klumpig ut.
Att de väger 137(660) resp 152(690) kg det kan jag leva med....det går nog bra att slanga ändå:D en orginal KTM Duke som väger lika mycket är ju inte direkt svårslangad:tungan
690 har 63,92 hk orginal och enligt uppgift 61 hk på slangen från ett bänkpappper som gjorts av en KTM handlare.
Testförare eller inte.....jag tror nog att hojjarna de kör med i Dakar knappast är standard samt att väderförhållanderna där är ju väldigt extrema och man har ju 2 års garanti ifall något skulle gå sönder.
Vid konstruktionsfel så brukar de flesta MC märken se till att åtgärda de drabbade hojjarna även fast garantin gått ut....typ som på Yamma R1 växellådsprobs mm.

Sen väger den typ 50 kilo mer...

Bättre att jämföra highland med 690n då.
O då har inte 690n mycket att sätta imot.

Testa 14 kg... ;)

Väger ungefär 6 kg mer än 625:an och verkar ha runt 10, 15 hk mer. Är den lika smidig och vibrerar mindre hade jag fan inte tvekat en sekund att köpa 690:n. 625:an känns verkligen inte tung och 6 kg till mot extra hästar tror jag verkligen knappt märks.

Visst, den är ful men byt dämpare och framskärm så lär den se riktigt het ut.

690 såklart utan att tveka en endaste sekund.

Det är ju en helt ny konstruktion. Att äldre LC4/690 skulle vara olika typer av hoj (rejs/bus/touring) är allt annat än sant i mina ögon. Stor och tung encylindrig motor i ett inte rejsmässigt chassi (jmf med typ 560 osv) kan ju bara vara EN sak. Och vad det är sitter i betraktarens/förarens ögon men det är garanterat samma som äldre LC4or.

Att det är en skitfin ram och motor är ju guld, finns det akra med vettigare dragning är ju saken biff. Annan front går såklart att köpa om man inte tycker om den. Seså, köp en 690 nu och var först med en ny hoj :tummenupp

Dragningen av Acra på 690´n är inte så fult som original, utan mer åt 660

Bild på det omedelbums. Tack :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...