Köp av klocka/armbandsur

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Precis, att dykringen endast går att vrida moturs är en "nymodighet" som dök upp någon gång på 70(?)-talet eller så.
Vet faktiskt inte vem som var först med att introducera detta.

Precis, att dykringen endast går att vrida moturs är en "nymodighet" som dök upp någon gång på 70(?)-talet eller så.
Vet faktiskt inte vem som var först med att introducera detta.

Jag vet inte heller svaret på det. Men det skulle kunna vara Blancpain om det som står i texten nedan stämmer.

One question that comes to mind when looking at the table above is: Why did it took Rolex until 1981 to come up with something as vital as a uni-direction bezel? The answer is quite simple: There was a patent on the uni-directional bezel since 1952 (by Blancpain for their Fifty Fathoms watch). Rolex wasn’t the only brand bothered by this patent!

källa: http://www.fratellowatches.com/rolex-submariner-history/

Sedan finns det ju även standarder att uppfylla om det ska betraktas som en riktig dykklocka - ISO 6425 divers' watches standard

https://en.wikipedia.org/wiki/Diving_watch

The presence of a unidirectional bezel with at least at every 5 minutes elapsed minute markings and a pre-select marker to mark a specific minute marking.


The presence of a time-preselecting device, for example a unidirectional rotating bezel or a digital display. Such a device shall be protected against inadvertent rotation or wrong manipulation. If it is a rotating bezel, it shall have a minute scale going up to 60 min. The markings indicating every 5 min shall be clearly indicated. The markings on the dial, if existing, shall be coordinated with those of the preselecting device and shall be clearly visible. If the preselecting device is a digital display, it shall be clearly visible.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jag vet inte heller svaret på det. Men det skulle kunna vara Blancpain om det som står i texten nedan stämmer.

Att Blancpain var först ut med det som vi idag räknar som den moderna dykklockan visste jag. Har för mig att det var någon i franska marinen/specialstyrkorna som ville ha ett armbandsur som tålde att dyka med då detta var ett behov de upptäckt fanns under andra världskriget. Den skulle klara ett visst djup och ha en vridring för att underlätta att hålla koll på bland annat dyktider. De hörde runt med lite olika tillverkare, men ingen var direkt intresserad då de inte trodde på en marknad för dessa ur.
Den lilla tillverkaren Blancpain nappade på idén och Fifty Fathoms var född. Den blev en succé inte bara inom det militära utan framförallt inom den snabbt växande sportdykarvärlden med Cousteau i spetsen. Rolex var sedan snabba att haka på och släpte sin Submariner ett eller två år senare.

Det jag tycker är lite lustigt är att en av mina graalklockor, Blancpain Fifty Fathoms "Bund" som tillverkades specifikt åt västtyska attackdykare på 70/80-talet, enligt utsago har en vridring som går att snurra åt båda hållen. Undrar varför om nu Blancpain satt på patentet på envägsringen sedan många år tillbaks?
Skulle jag sitta på ett sådant patent hade jag använt det. Kanske har med tillförlitlighet att göra? En vridring som snurrar fritt har mindre risk att gå i "baklås" av lite lera och skit som letar sig in.

Nåja, lite tisdagssvammel från min sida. :)
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Fick ärva en äldre Longines guldklocka (ca 1977) som jag verkligen gillar. Men tidsjusteringen är tyvärr trasig. Om drar ut kronan i sitt yttersta läge går den ej att vrida, dock ser man visarna rör sig lite när man vrider. Datumjusteringen fungerar dock.

Någon som har erfarenhet av detta problem och eventuellt tips på en urmakare i Stockholms området?
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1.3 MB · Visningar: 75

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fick ärva en äldre Longines guldklocka (ca 1977) som jag verkligen gillar. Men tidsjusteringen är tyvärr trasig. Om drar ut kronan i sitt yttersta läge går den ej att vrida, dock ser man visarna rör sig lite när man vrider. Datumjusteringen fungerar dock.

Någon som har erfarenhet av detta problem och eventuellt tips på en urmakare i Stockholms området?

Finns ett forum som heter klocksnack. Där finns nog förslag på var man kan vända sig. Antingen genom att söka på forumet eller helt enkelt reg en profil där.
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Farfarsklocka. Har skickat två vintageklockor dit för renovering med gott resultat..

Skickat från min F5121 via Tapatalk
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Shoppade lite online häromdagen och första leveransen kom idag. En nyrenoverad Ricoh automat "day-date".

Har spanat in lite andra ur också. Bla en gammal Omega Seamaster, men redan en vecka innan auktionsslut, så sitter folk (puckon) och budar så att priset sticker iväg. Orutinerade fanskap... :/
IMG_20160831_205844.jpg
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Fik äntligen tag i en MT-G S1000. Så nöjd med den klockan. Tung som få, men rejäl och ganska stilig.
G-Shock-MTG-S1000BD-1AJF_1.jpg
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ännu en automat på auktion.IMG_20160905_162123.jpg Renoverad med en 35-40 år på nacken. Dagvisaren har arabisk text om man vill, en lite udda feature :)
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Breigtling och Colt börjar närma sig min smak : P . Lite cleanare look och inte så förbannat plottrigt.


Hur är det Automat har urtavlor kl 12, 3, 6 och Superquartz har kl 10, 2 ,6 ?

Det ser ut som en termo-quartz på bilden ?

Tjena!
Anledningen till att det just blev en Colt II Chronograph är just för att jag tycker att den är bland dom snyggaste klockorna under 40k!
Det är en Quarts, jag är anti mot automatklockor:brynad
Det är en 44mm och den sitter väldigt bra på handleden.

20160915_110818_resized.jpg
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Här kommer ett kontroversiellt bidrag till tråden. Jag är svag för ren design och har nog för mycket goda minnen från 90-talet : )

Hittade ett exemplar i absolut nyskick på Kaplans, där allt är med inklusive rengöringsduk cert ytterbox osv.

Jag har lagt en beställning på en CERAMICA också då dom slutat tillverkat dessa och fasas ur fabriken i förmån för en ny remake. Kan läsa om den nya serien nedan på Hodinkee.

https://www.hodinkee.com/articles/rado-ceramica-konstantin-grcic-introducing

http://www.rado.com/newceramica


Jag har till och med hittat orginal reklam om hur galaxen sitter runt handleden, Ah man blir så knäsvag.


"Inspired by the endless journey of time-"

Rado Cerix

rado cerix.jpg

box1.jpg

s-l1600.jpg
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Var och hämta syskonet som kom färsk från fabriken idag, Ceramica (tv) Cerix(th). Det skiljer 8 år mellan dom : ) kan man inte tro.

ceramica2.jpg
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Någon som är sugen på en Steinhart Ocean 1 eller Titanium 500?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Vad har ni och säga om Breitlings B-1, verkar vara lite olika verk beroende på årsmodell? Någon som har en sådan och kan ge lite input?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
20161011_151348.jpg
Hitta den här i nån låda. Min gamla Bilia klocka...
Jubileum 1927-1977. Den är lite blåare än på bilden men skiftar färg med ljuset. Verkar ligga rätt i tiden nu. Tyvärr är nog armband bytt av ägaren nån gång förra seklet.
"Skulle byta batteri" men klockan är klassisk
självuppdragande av rörelse.
Så jag är jättelycklig nu!
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Min Oris fick för sig att spotta ut en sprint häromdagen. Jag fångade uret och petade tillbaka sprinten men var lite skeptisk till att lita på att den inte skulle ge sig av igen. Urmakare med nya sprinter behövs.

Fast, när man är på en båt längs Afrikas västkust är urmakare inte det som det finns mycket av. Dock har vi en ganska trevlig gift shop ombord och I den hittade jag denna Tissoten. Något helt annat än de dykur med metallänk jag har många av.



t0914204705101-tissot-t-touch-expert-solar-men-quartz-titanium-black-dial-watch-with-orange-rubber-strap-2.jpg
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vad är det för båt du jobbar på?det är trevligt med nya ur. Själv har jag fått nytändning på min Steinhart Ocean One I stål när den andra är på lagning. Funderar på en rräningsklocka som komplement, typ garmin, suunto eller moto360

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top