Köp av klocka/armbandsur

Nu så! Lite verktyg för att kunna jobba med klockorna. Fanns hos Kjell&Co...View attachment 431159

Köpte nåt liknande på ebay för ett halvår sedan, orsaken var att min klocka pajat och hos urmakaren(läs klocksäljaren) vill de ha en tusing för frakt till riktig urmakare samt felsökning. Utan garanti för att klockan därefter skulle fungera.

Så jag fick mitt kit för typ en femtiolapp, plockade isär klockan varvid en fjäder sprättade ur och klockan åkte i soptunnan. Dock var den ändå billigare än den där tusingen.
 
Tips på bättre?
Manual/anvisningar för vad man gör och framför allt inte ska göra?
Vad vill du kunna göra?

Vill man bara kunna öppna billiga ur för att titta lite hur de ser ut och göra en enkel ruckning, byta armband, byta batterier eller något liknande så duger ovanstående eller likvärdigt ganska långt.

Precis som med urverken i sig så är pristrappan ganska så brant när det gäller urmakeriverktyg. Så för ett par hundralappar mer får man inte en verktygssats som är lite bättre. Det är nog snarare samma prylar fast paketerat lite annorlunda. Ska man ha en motsvarande verktygssats från t.ex. Bergeon (välkänt märke på verktyg för urmakare) så handlar det snarare om kanske 10000kr.

Ska man byta batteri i mammas quartz-klocka som hon fick från en bokklubb duger det billiga verktygssättet långt. Vill man byta visare på sin Rolex kanske det är dags att överväga verktyg från Bergeon. Fast då är det nog nästan lika billigt att lämna in den till en professionell urmakare som att börja köpa såna verktyg.

Några saker att tänka på om man ska pillra runt med klockor:
* Se till att det inte kommer in damm.
* Inga kladdiga fingrar inne i klockan.
* Se upp så att inte något blir magnetiserat.
* Ta inte i som Hulken, det är ganska små prylar det handlar om.
 
Köpte nåt liknande på ebay för ett halvår sedan, orsaken var att min klocka pajat och hos urmakaren(läs klocksäljaren) vill de ha en tusing för frakt till riktig urmakare samt felsökning. Utan garanti för att klockan därefter skulle fungera.

Så jag fick mitt kit för typ en femtiolapp, plockade isär klockan varvid en fjäder sprättade ur och klockan åkte i soptunnan. Dock var den ändå billigare än den där tusingen.

Så kan man också göra :D Jag antar att det inte var den dyraste av klockor? Blev väl som när jag sju år gammal skulle kolla hur en reseväckarklocka såg ut inuti - den gick aldrig att få fart på igen. Jag tror att hammaren och huggmejseln tog livet av den...
 
Tips på bättre?
Manual/anvisningar för vad man gör och framför allt inte ska göra?

Som Esquire skriver - det blir dyrt om man ska ha riktiga proffsgrejer och det lönar sig knappast för en hemmamekare. De enkla verktygen fungerar, även om de känns lite taffliga. Jämför det med hur man hemma i hojgaraget kan spänna kedja, shimsa ventiler och byta kolv med Biltema-verktyg, men ska man fräsa egna broms-ok i stil med ISR eller löda ihop en komplett ECU, då krävs det prylar i en helt annan liga. :)

Jag har kollat upp en del filmklipp på Youtube för olika ingrepp och speciellt tipsen för att använda en app att lyssna på urverket med, för att rucka klockan lite. Renhet, dammfritt och en tyst miljö tillsammans med stadiga händer och tålamod, är det som krävs.
 
Så kan man också göra :D Jag antar att det inte var den dyraste av klockor? Blev väl som när jag sju år gammal skulle kolla hur en reseväckarklocka såg ut inuti - den gick aldrig att få fart på igen. Jag tror att hammaren och huggmejseln tog livet av den...

Den låg väl i prisklassen strax under reparationskostnaden. Fjädern som sprättade ur var den till uppdragningen, jag såg att den hade tvistat sig lite konstigt och försökte pillra till det men det var lite för mycket finlir för mina fingrar.
 
...pillar vidare med fler gamla ur. Det här gick flera minuter fel per dag, men är i övrigt i mycket god kondition (många mil kvar att ta ut :) ). Synnerligen enkel att rucka och få ner till några få sekunders noggrannhet.
uploadfromtaptalk1465407858261.jpg
 
Till en början endast öppna och kolla vilket urverk som sitter i min Speedmaster Professional. Köptes just före jul 1967 och fick som bruksklocka i 30-40 år ett antal smällar som krävde reparation i Schweiz. Ingen aning om vad fabriken gjort, kanske verket bytts flera gånger. Lite nyfiken nu...
En sån öppnare som i satsen ovan (den silverfärgade stora saken längst upp till vänster i lådan) riskerar att slinta, och då blir det fula märken. Alltså kanske något man vill undvika på en vintage Speedmaster. Man bör kanske komplettera den med ett skruvstäd för boetten också om man har en sån. Kostnad totalt blir från ett par hundra och uppåt ungefär.

Det professionella alternativet ser ut så här:
https://www.youtube.com/watch?v=HzDWYtoV8G4
Fast två piggar fungerar inget vidare om det t.ex. är fem skåror för öppnaren på baksidan (Eller Rolex, Breitling etc). Då finns det modeller där man kan byta verktyget mot ett specialverktyg som passar bättre för den klockmodellen. Då landar priset totalt på kanske 4000-5000kr

Det billigaste och bästa sättet i förhållande till priset att göra det på, om det inte sitter allt för hårt, är med en boll. I stort sett noll risk att orsaka några skador och kostar från några tior och uppåt på Ebay.
https://www.youtube.com/watch?v=DEo_6sH0jW8

Om det börjar på att vara ett tag sedan klockan senast servades så kan det hända att o-ringen sjunger på sista versen.
 
Hittade en Super Skyhawk i trevlig färg så jag slog till när det var 50% hos nasaren.
2du9ijo.jpg
 
Lite OT men var kan man lämna in en G-shock för byte av batteri runt sthlm?

Förra stället i Norrtälje skruvade dit bakstycket med klämd gummipackning:huvet
 
Var köper ni Nato/Zulu armband med tillförlitlig och skattefri leverans till Sverige?

Eller är det eBay från Kina som gäller med chansning på tull?
 
Kunde inte hålla mig. Det blev en begagnad Certina till vrakpris. Kvalitet i samma grad som Longine fast med ett lite sämre urverk. Ett standard ETA och inte In-house.

Har inga problem med att kronan gräver ned sig i handleden som med tidigare Certina. Detta pga av att boetten är hög och klockan 18mm tjock pga Valjoux 7750. Så kronan hänger 5 mm ovanför handleden.

Den når min smärtgräns för storlek på 45mm och 50mm över kronan. 230gram är lite på den tunga sidan. 52.5mm mellan länkarna.

Svårt att hitta en så välgjord klocka för 6000 kr. Mycket underskattad. Nypris ligger på runt 13 000:- men listpriset är cirka 18 000:-

Den enda stora minus är plåtbiten som förlänger armbandet för dykning. Det är en styggelse. Men tyvärr samma på min Longine. Så det är väl en strategi att hålla nere kostnaden hos Swatchgroup.



certina diver box 2.jpg

certina ds1.jpg

certina back.jpg

divers1.jpg
 
Hur är det med tidringen på dessa ur - går den bara att vrida moturs så att den faktiskt fungerar som tänkt?
 
Hur är det med tidringen på dessa ur - går den bara att vrida moturs så att den faktiskt fungerar som tänkt?

Både Hydroconquest och Certina fungerar moturs och låsta medurs precis som dykar ur skall vara. Tror du tänker på Tag Hauer. En del av deras modeller går inte att vrida utan är fastmonterad.


Jag kan nämna det på en gång.

Många tror (även i artiklar) att knappen på vänster sida är "Helium ventil" men det är justeringen av datumet som sitter där.

5.jpg

En del blandar ihop detta med Omega Seamaster som har sin helium ventil på samma ställe.


Ett exempel på hur Longine löst datum regleringen. Man får en liten metallpinne med i lådan.

1.JPG
2.JPG
 
Last edited:
Både Hydroconquest och Certina fungerar moturs och låsta medurs precis som dykar ur skall vara. Tror du tänker på Tag Hauer. En del av deras modeller går inte att vrida utan är fastmonterad.
På vissa "dykarur" kan det även vara så att ringen går att vrida åt båda hållen. Av mina armbandsur så är det bara två som har den fantastiska funktionen att ringen snurrar åt båda hållen steglöst utan klick. Min Vostok Amphibia och den gamla Ciny.

Även vissa eftermarknadsringar till bl.a. Seiko fungerar så.
 
På vissa "dykarur" kan det även vara så att ringen går att vrida åt båda hållen. Av mina armbandsur så är det bara två som har den fantastiska funktionen att ringen snurrar åt båda hållen steglöst utan klick. Min Vostok Amphibia och den gamla Ciny.

Även vissa eftermarknadsringar till bl.a. Seiko fungerar så.

Det är nog en GMT då med en extra timvisare ? Då brukar man läsa den andra tidzonen med den extra timvisaren tillsammans med vrid-ring som är 1-24 timmars markeringar på. Dessa brukar gå att vrida åt båda håll.

exempel bild nedan.
1.jpg


Annars kan det vara jobbigt och dyka och råka komma åt och ställa fram dyktiden och få slut på luft i tanken och kanske dö på kuppen.
 
Det är nog en GMT då med en extra timvisare ? Då brukar man läsa den andra tidzonen med den extra timvisaren tillsammans med vrid-ring som är 1-24 timmars markeringar på. Dessa brukar gå att vrida åt båda håll.

exempel bild nedan.
[bild]

Annars kan det vara jobbigt och dyka och råka komma åt och ställa fram dyktiden och få slut på luft i tanken och kanske dö på kuppen.
Jag vet vad en GMT är. Och nej, det är ingen sån det handlar om i något av fallen. Det ena är alltså en sån ryssdykare som diskuteras lite högre upp i den här tråden, och det andra är den här: https://www.instagram.com/p/BAlLO8mhZ9u/ (udda märke som dog ut när japanerna började spotta ur sig billiga quartzur, så någonstans i krokarna av 50år gammal, dessutom antagligen gjord mer för att se ut som en dykare än att faktiskt vara en dykare)

Sedan pratar jag om t.ex. Murphys coin-edge bezel som finns till bl.a. Seiko SKX007: http://murphymanufacturing.com/seiko_bezel_2050.html
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top