Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En sån öppnare som i satsen ovan (den silverfärgade stora saken längst upp till vänster i lådan) riskerar att slinta, och då blir det fula märken. Alltså kanske något man vill undvika på en vintage Speedmaster. Man bör kanske komplettera den med ett skruvstäd för boetten också om man har en sån. Kostnad totalt blir från ett par hundra och uppåt ungefär.Till en början endast öppna och kolla vilket urverk som sitter i min Speedmaster Professional. Köptes just före jul 1967 och fick som bruksklocka i 30-40 år ett antal smällar som krävde reparation i Schweiz. Ingen aning om vad fabriken gjort, kanske verket bytts flera gånger. Lite nyfiken nu...

Nato-armband från kinesiska säljare på ebay kostar under tullgränsen.Var köper ni Nato/Zulu armband med tillförlitlig och skattefri leverans till Sverige?
Eller är det eBay från Kina som gäller med chansning på tull?

Hur är det med tidringen på dessa ur - går den bara att vrida moturs så att den faktiskt fungerar som tänkt?

På vissa "dykarur" kan det även vara så att ringen går att vrida åt båda hållen. Av mina armbandsur så är det bara två som har den fantastiska funktionen att ringen snurrar åt båda hållen steglöst utan klick. Min Vostok Amphibia och den gamla Ciny.Både Hydroconquest och Certina fungerar moturs och låsta medurs precis som dykar ur skall vara. Tror du tänker på Tag Hauer. En del av deras modeller går inte att vrida utan är fastmonterad.
På vissa "dykarur" kan det även vara så att ringen går att vrida åt båda hållen. Av mina armbandsur så är det bara två som har den fantastiska funktionen att ringen snurrar åt båda hållen steglöst utan klick. Min Vostok Amphibia och den gamla Ciny.
Även vissa eftermarknadsringar till bl.a. Seiko fungerar så.

Jag vet vad en GMT är. Och nej, det är ingen sån det handlar om i något av fallen. Det ena är alltså en sån ryssdykare som diskuteras lite högre upp i den här tråden, och det andra är den här: https://www.instagram.com/p/BAlLO8mhZ9u/ (udda märke som dog ut när japanerna började spotta ur sig billiga quartzur, så någonstans i krokarna av 50år gammal, dessutom antagligen gjord mer för att se ut som en dykare än att faktiskt vara en dykare)Det är nog en GMT då med en extra timvisare ? Då brukar man läsa den andra tidzonen med den extra timvisaren tillsammans med vrid-ring som är 1-24 timmars markeringar på. Dessa brukar gå att vrida åt båda håll.
exempel bild nedan.
[bild]
Annars kan det vara jobbigt och dyka och råka komma åt och ställa fram dyktiden och få slut på luft i tanken och kanske dö på kuppen.
Precis, att dykringen endast går att vrida moturs är en "nymodighet" som dök upp någon gång på 70(?)-talet eller så.På äldre vintage Rolex Sea Dweller och Submariner går ringen att röra steglöst i bägge riktningarna.
Precis, att dykringen endast går att vrida moturs är en "nymodighet" som dök upp någon gång på 70(?)-talet eller så.
Vet faktiskt inte vem som var först med att introducera detta.
Precis, att dykringen endast går att vrida moturs är en "nymodighet" som dök upp någon gång på 70(?)-talet eller så.
Vet faktiskt inte vem som var först med att introducera detta.
One question that comes to mind when looking at the table above is: Why did it took Rolex until 1981 to come up with something as vital as a uni-direction bezel? The answer is quite simple: There was a patent on the uni-directional bezel since 1952 (by Blancpain for their Fifty Fathoms watch). Rolex wasn’t the only brand bothered by this patent!
The presence of a unidirectional bezel with at least at every 5 minutes elapsed minute markings and a pre-select marker to mark a specific minute marking.
The presence of a time-preselecting device, for example a unidirectional rotating bezel or a digital display. Such a device shall be protected against inadvertent rotation or wrong manipulation. If it is a rotating bezel, it shall have a minute scale going up to 60 min. The markings indicating every 5 min shall be clearly indicated. The markings on the dial, if existing, shall be coordinated with those of the preselecting device and shall be clearly visible. If the preselecting device is a digital display, it shall be clearly visible.
Jag vet inte heller svaret på det. Men det skulle kunna vara Blancpain om det som står i texten nedan stämmer.
Fick ärva en äldre Longines guldklocka (ca 1977) som jag verkligen gillar. Men tidsjusteringen är tyvärr trasig. Om drar ut kronan i sitt yttersta läge går den ej att vrida, dock ser man visarna rör sig lite när man vrider. Datumjusteringen fungerar dock.
Någon som har erfarenhet av detta problem och eventuellt tips på en urmakare i Stockholms området?
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |