Köp av klocka/armbandsur

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Som parentes, just Certina är väl förresten lite av en "för-lång-och-trogen-statlig-tjänst-klocka"? Min far har en stilren kostymklocka i guld som han fick efter 25 års "lång-och-trogen-tjänst" som skogsvårdskonsulent. Ingraverat såklart. :) Måste vara en utdöende gåva, hur många jobbar +25 år på samma ställe numera?? :confused:

Roligt att du nämner det.
Jag rotade igenom lite gamla lådor ihop med morsan i helgen och hittade en klocka som morfar fick för "nit och redlighet i rikets tjänst".
Han jobbade hela livet på SJ, på den tiden då tågen rullade in på stationen i tid, och nån decimeter snö inte lamslog all tågtrafik söder om umeå...

En certina i guld från 60-70 talet. Kan kolla om jag inte kan slänga upp en bild för skojs skull...

I samma låda låg även två fickur i silver från Tissot. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Den Omega Constellation jag har efter min farfar fick han efter att ha jobbat 30 år på en byggfirma. Mellan 1932 och 1962 närmare bestämt. Årtalen finns graverade på bakstycket tillsammans med hans namn. Har använt den i ett par dagar nu efter att den har legat i vila undanstoppad ett tag. Brukar ta fram den ibland. Fungerar perfekt efter alla år. Lämnade den på service strax efter att jag tog över den och bytte ut armbandet i skinn mot ett nytt.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Off topic men Magnific..vem fen jobbar på samma ställe i 25 år idag..blir man inte permiterad så byter man för att få upp lön och eller gå upp i graderna...

På tal om klockor..har sneglat lite på en klocka sm heter suunto Core Black ( osäker på stavning ) någon som har en sådan ?
 

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Bollnäs
Hoj
BMW
Off topic men Magnific..vem fen jobbar på samma ställe i 25 år idag..blir man inte permiterad så byter man för att få upp lön och eller gå upp i graderna...

På tal om klockor..har sneglat lite på en klocka sm heter suunto Core Black ( osäker på stavning ) någon som har en sådan ?

Har precis beställt en sådan, väntar på lev.
Har några vänner som knegar inom militären och alla är toknöjda, Suunto gör riktigt bra äventyrsklockor.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Impulsköp - otroligt nöjd!

1980606.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Impulsköp - otroligt nöjd!

1980606.jpg
Sofistikerat värre. Själv så impulsshoppade jag senast en Citizen NY0040-09E.
NY0040-09EB_MED.jpg

Det bästa med den är nog att den får mig att tycka bättre om mina Seiko.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Sofistikerat värre. Själv så impulsshoppade jag senast en Citizen NY0040-09E.
NY0040-09EB_MED.jpg

Det bästa med den är nog att den får mig att tycka bättre om mina Seiko.

Jo, lite dyrare än tänkt blev det allt, men det är inte varje dag man blir befordrad till direktör (skryt).

Hursomhelst, ett dykarur står fortfarande högt på önskelistan. Köpte en japansk citizenmodell till fadern förra julen som jag fortfarande är avis på. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jo, lite dyrare än tänkt blev det allt, men det är inte varje dag man blir befordrad till direktör (skryt).

Hursomhelst, ett dykarur står fortfarande högt på önskelistan. Köpte en japansk citizenmodell till fadern förra julen som jag fortfarande är avis på. :)

Grattis till den nya befattningen och klockan. IWC har ett par riktigt fina modeller.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Grattis till den nya befattningen och klockan. IWC har ett par riktigt fina modeller.

Tackar. Och jag som ville bli polis när jag var en liten spoling...

IWC är bra för oss som gärna är lite udda. Andra klockor i samma prisklass har blivit någon form av statussymbol och alldeles för vanliga.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jo, lite dyrare än tänkt blev det allt, men det är inte varje dag man blir befordrad till direktör (skryt).

Hursomhelst, ett dykarur står fortfarande högt på önskelistan. Köpte en japansk citizenmodell till fadern förra julen som jag fortfarande är avis på. :)
Aha. Ja, är man direktör så är det helt i sin ordning att bära pilotklocka från IWC. :tummenupp
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jo, lite dyrare än tänkt blev det allt, men det är inte varje dag man blir befordrad till direktör (skryt).

Stort grattis till det! Riktigt snyggt ur.

Armbandsur är en bra gåva till sig själv när man vill unna sig något extra. :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
IWC är bra för oss som gärna är lite udda. Andra klockor i samma prisklass har blivit någon form av statussymbol och alldeles för vanliga.
Då finns ju även Sjöö Sandström. De är inte heller så överdrivet vanliga, och framförallt så tror jag att det inte vimlar av de i USA.

De har ju förresten en dykarmodell nu. Landsort D2. Den går att få i ett par olika utföranden både vad det gäller urtavla och armband och det finns även en GMT-version som heter worldtimer. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag gillar utseendet på de eller inte, de var inget jag föll för på direkten. :va
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Fan va roligt med en tråd om snygga klockor här på SH :tummenupp

Tycker det är väldigt roligt med klockor och började redan när jag fick min första klocka av pappsen vid ca 10 års ålder.
Fick då nån Nike historia som hängde med länge.

nike-540x700.jpg


Efter att gubben fick för sig att byta sin egna klocka så "ärvde" jag hans trogna Certina Cascadeur som var min första lite finare klocka!
Den klockan används idag fortfarande som arbetsklocka och köptes hos lokala urmakaren nån gång tidigt -90 tal!
Och har sedan dess behövts lämnas in 2 ggr, vilket har varit för fuktskada en gång samt krossat glas nu senast.
Helt sjuk hållbarhet men armbandet byttes för 4-5 år sen till ett Omega istället.
Hittade bara bild på klockan nu när glaset var krossat dock.

Trasig Certina.jpg



Hade länge dregglat över en TAG Heuer och sprang ofta runt på klockmäster och klämde och pillade på just LINK.
Men eftersom åren gick och jag inte fick köpt någon trodde jag det var i princip omöjligt att få tag i en CT-1111 BAO550..

Men efter lite kikande på blocket dök en sådan upp och även om det inte var en Jason Bourne Edition så slog jag till :tummenupp


Link.jpgLink 2.jpg



Sen önskade sig flickan en Tissot PRS200 i julklapp, och självklart fick jag införskaffa en fin klocka till henne med då :rolleyes:

Tissot PRS.jpg
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Stort grattis till det! Riktigt snyggt ur.

Armbandsur är en bra gåva till sig själv när man vill unna sig något extra. :tummenupp

Tackar. Helt otroligt att något så litet kan ge sådant habegär. :)
Det svåraste efter att man intalat sig att "denna klockan kan jag ha i 30 år" är att inte gå och köpa en till...

Då finns ju även Sjöö Sandström. De är inte heller så överdrivet vanliga, och framförallt så tror jag att det inte vimlar av de i USA.

De har ju förresten en dykarmodell nu. Landsort D2. Den går att få i ett par olika utföranden både vad det gäller urtavla och armband och det finns även en GMT-version som heter worldtimer. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag gillar utseendet på de eller inte, de var inget jag föll för på direkten. :va

Sjöö Sandström är läckra, men fanns inte i disken när habegäret kom krypandes... Bor numera mestadels i Japan, men har inte sett en enda sen jag kom hit för två sedan. Nu blir det väl ångest en vecka över detta... :huvet

Denna är snygg, men sen var det där med kvaliteten...
http://www.expressen.se/nyheter/forsvaret-kopte-in-klockor-for-tio-miljoner/
6488732-origpic-2b7daa.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Tackar. Helt otroligt att något så litet kan ge sådant habegär. :)
Det svåraste efter att man intalat sig att "denna klockan kan jag ha i 30 år" är att inte gå och köpa en till...
[/ATTACH]

Hahaha, det där känner jag allt för väl igen...

Fast jag har nog köpt klockor färdigt för vad jag ska nu.
Såatte... :tungan
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top