Köp av klocka/armbandsur

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Eller "Pilot-solglasögon" :rolleyes:

Vilka piloter flyger med glasögon? Dom som flyger trafikflyg och fraktplan, eller små hobbycessnor...

Alla andra har en hjälm med dubbelvisir varav ett är solskydd.

Ändå säljs det "F14-Pilote glasses" direkt från hongkong....

Det är nog samma med klockorna ska ni se.

Det är ju samma sak där, på 1930 och 40-talen flög man med solbrillor, iaf i USA. Jag har dessutom sett många 40-talsbilder på svenska flygförare i J21 och J26 som har på sig något som absolut liknar amerikanska Ray-bans. Glasfiberhjälmen med integrerat visir kom inte förrän sent 50-tal och under en mellanperiod, då man flög med de sk "nunnedoken" i J28 och J29 så hade man något som liknade dagens skidglasögon.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
"specade att tåla dom 9G som Gripen klarar"

Finns inte en 25:- digitalklocka som inte klarar det...
Njae, tyvärr så ska ett flygarur av tradition vara analogt (och gärna med arabiska siffror har jag för mig). Detta för att det tydligen ska vara lättare att läsa av ett analogt ur snabbt än vad det är att läsa av ett digitalur. Det har något att göra med att man brukar lära sig klockan med hjälp av en analog klocka och grejer. :va
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Lägger upp en bild på min bruksklocka, en Submariner 5513 från 60-talet med nitad länk.

Den är riktigt klassiskt snygg din Submariner, är det automatiskt eller mekaniskt urverk i en sån? lång gångreserv och drar den sig mycket? Plexiglas?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Den är riktigt klassiskt snygg din Submariner, är det automatiskt eller mekaniskt urverk i en sån? lång gångreserv och drar den sig mycket? Plexiglas?

Den har safirglas, vilket bidrar till att ge klockan lite mer karaktär än de med modernt safirglas. Givetvis lättare att få repor, men för min del spelar det ingen roll. Klockan går lite för fort för tillfället, har inte utvärderat hur mycket, men hellre det än för långsamt. Kräver nog bara att klockan ska ruckas. Precis haft klockan inne på en fullständig service. Man har bytt ut slitna delar i urverket och Rolex lämnar två års garanti på jobbet över hela världen om jag har med mig ett litet certifikat i kreditkortsformat. Klockan har precis som en modern Submariner ett automatur. Gångreserven kan jag inte svara på exakt. Det är inga problem att lägga ifrån sig klockan över natten en bra bit in på eftermiddagen dagen efter. Enligt uppgift på nätet ska gångtiden vara ca två dygn.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
För att följa Harmon Rabbs goda exempel så tog jag en liten bild av mina mekaniska armbandsur. Jag tror att de ska ligga i den ordningen de är införskaffade.

klkkor.jpg
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
För att följa Harmon Rabbs goda exempel så tog jag en liten bild av mina mekaniska armbandsur. Jag tror att de ska ligga i den ordningen de är införskaffade.

Första klockan från vänster, är det en Camel klocka? Jag minns nu att jag önskade mig en Camel klocka, om det var en kronograf, när jag var barn. Hade sett någon jag tyckte såg fräck ut. Blev aldrig någon sådan. Hade helt glömt bort märket. Tack för en resa tillbaka i minnets värld. Alla mina gamla klockor från ungdomsåren gav jag bort till någon jag tyckte behövde dem bättre än mig själv. Har nog kvar en Swatch klocka liggandes dock.

Andra klockan, är det något mekaniskt ur du samlat på dig från fd Sovjet. Hade en kompis som köpte en militärklocka från Sovet tiden. Det går att få tag i rätt fräcka klockor från fd Öststater. Men hur det är med reservdelar och service vet jag inte.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Mina trotjänare, Nighthawken är vardagsklockan & har inte missat en sekund på 4 år, samt tålt en hel del tuffa tag, ink dykning & hårda slag.

IMG_0290.jpg
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
För att följa Harmon Rabbs goda exempel så tog jag en liten bild av mina mekaniska armbandsur. Jag tror att de ska ligga i den ordningen de är införskaffade.
Kul! Vissa känner jag igen, bl.a. Seikos orange monster. Vill också ha en! Vad är den ljusblå för märke och modell?


Mina trotjänare, Nighthawken är vardagsklockan & har inte missat en sekund på 4 år, samt tålt en hel del tuffa tag, ink dykning & hårda slag.
Nighthawken är cool, vad är det för chronografer på bilden?
En Omega, en Tissot och en Gul eller?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Haha alla går fel:7peta
Nej en går hyfsat rätt iaf. :)
Däremot kanske tiden på min kamera är några minuter fel.


Första klockan från vänster, är det en Camel klocka? Jag minns nu att jag önskade mig en Camel klocka, om det var en kronograf, när jag var barn. Hade sett någon jag tyckte såg fräck ut. Blev aldrig någon sådan. Hade helt glömt bort märket. Tack för en resa tillbaka i minnets värld. Alla mina gamla klockor från ungdomsåren gav jag bort till någon jag tyckte behövde dem bättre än mig själv. Har nog kvar en Swatch klocka liggandes dock.

Andra klockan, är det något mekaniskt ur du samlat på dig från fd Sovjet. Hade en kompis som köpte en militärklocka från Sovet tiden. Det går att få tag i rätt fräcka klockor från fd Öststater. Men hur det är med reservdelar och service vet jag inte.
Japp. Det är en Camel Trophy. Köpte den när jag gick på gymnasiet. Det är den som är överst på denna sida. Det mesta av bronsfärgen är bortnött på min plus att armbandet är mycket slitet. För att inte tala om att en axel i den har fått en stötskada (enligt den urmakare som tittat på den, själv så har jag ingen aning) så den inte går längre. Men jag har kvar originalbox (både plåtlådan och ytterkartongen) och sånt så någon vacker dag ska jag lämna in den för renovering och börja använda den igen.

Det är en Vostok Komandirskie av något slag. Jag fick den i present av min storasyster när jag hade tagit mina första högskolepoäng. Hon hade köpt den på det statliga varuhuset i Minsk, så i klockans låda ligger det en liten lapp som upplyser om att garantin endast gäller på det statliga varuhuset i Mins. Om jag inte missminner mig. Jag tror jag lagt upp en bild på den lappen tidigare i den här tråden någon gång. Har sett någon sida som säljer nya likadana för €40-50.


Mina trotjänare, Nighthawken är vardagsklockan & har inte missat en sekund på 4 år, samt tålt en hel del tuffa tag, ink dykning & hårda slag.
Jag har också några GUL. Men eftersom de är eldrivna fick de inte vara med på den här bilden. Plus att jag inte har nog långa armar. :tungan


Kul! Vissa känner jag igen, bl.a. Seikos orange monster. Vill också ha en! Vad är den ljusblå för märke och modell?
Orange Monstern är nog min favorit. Mycket trevlig klocka. Kraftig och välbyggd. Så jag kan förstå att du vill ha en sån. :D

Du menar den näst längst till höger? Vet inte så jättemycket då det var ett impulsköp från Tradera. :rodnar

Jag tror att märket är Ciny, att den är tillverkad under första halvan av 70-talet eller sent 60-tal och att den kommer från Schweiz. Det verkar vara en klocka som ska se ut som ett dykarur men som nog inte är något man knappt ens ska vara ute i regnet med. Kronan är inte skruvad eller något och bezelringen snurrar fritt åt båda hållen. Men enligt märkningen på den ska den vara vattentät till 20ATM. Det är ungefär allt jag vet. Och det är vad som står på den. Jag har försökt hitta info på nätet men inte hittat mycket mer än lite generellt om märkets öden.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Orange Monstern är nog min favorit. Mycket trevlig klocka. Kraftig och välbyggd. Så jag kan förstå att du vill ha en sån. :D

Du menar den näst längst till höger? Vet inte så jättemycket då det var ett impulsköp från Tradera. :rodnar

Jag tror att märket är Ciny, att den är tillverkad under första halvan av 70-talet eller sent 60-tal och att den kommer från Schweiz. Det verkar vara en klocka som ska se ut som ett dykarur men som nog inte är något man knappt ens ska vara ute i regnet med. Kronan är inte skruvad eller något och bezelringen snurrar fritt åt båda hållen. Men enligt märkningen på den ska den vara vattentät till 20ATM. Det är ungefär allt jag vet. Och det är vad som står på den. Jag har försökt hitta info på nätet men inte hittat mycket mer än lite generellt om märkets öden.
Jag kontrar väl med att slänga upp en bild på min lilla samling..!
bild-1.jpg

Seikon är det senaste tillskottet. Först tyckte jag att den kändes lite liten, men när man väl vant sig så är det nästan skönare.
Inexen är studentpresenten från mor och far. Den har några år på nacken nu.
Luminoxen köpte jag till mig själv i julklapp för att jag behövde ha något hårigt på jobbet. Än så länge har jag inte blivit besviken! Tritium är grymt!!! :yoparty

Just nu sitter alla på natoband. Jag la en beställning på EvilBay mest för att få lite omväxling.

Det som lockar mest nu är en Seiko automat till, men tritiumet i en Luminox väger tungt... :gnissla
Hur är skenet från orange monstern? Hänger det kvar länge?
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
någon som vet vart man kan hitta reservdelar till klockor/armbanden???. råkade fastna med min klocka och armbanden gick sönder, behöver en ny sprint....
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Najs! Vad ligger en sån på i runda slängar?
Får nog räkna med mellan 150 och 200 $ på ebay...
Beroende på frakt och eventuell tull såklart...
Finns den i herrmodell oxå ? ;-)
:tungan
Exakt vad är det som är kvinnligt med denna klocka enligt dig?
Förutom urtavlan så tycker jag den är ganska lik en seamaster planet ocean...
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top