Köp av klocka/armbandsur

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Finns det något bra forum för klockor eller är det helt enkelt den här tråden som gäller? :)

Intresset för klockor har väl egentligen alltid funnits där men har växt senaste åren. Det började med en Tissot PRS 200. Sen blev det en tissot couturier chrono auto. Köpte den sistnämnda på Warszawas flygplats i vintras och hade oturen att tappa den i asfalten i fredags. Men som tur är har man bra hemförsäkring! :)

Personligen fyller klockan 3 funktioner för mig. 1. Visar tiden 2. Smycke 3. Beundra hantverk.

Nåja, med första klockan blev jag bortskämd med safirglas och med den nya växte intresset för automater. Nu har jag 2 vettiga men hyfsat klumpiga klockor med stålarmband och vill ha någon lite smidigare som passar när dubbelmanschetten och västen åker på. Helst automat samt safirglas. Har ni några tips på stilrena klockor som passar? :)

http://www.fratellowatches.com/omega-speedmaster-first-omega-in-space-1962/

Den vore ju drömmen. Men när man får en vettig bil/hoj för samma pris har det i mina ögon gått lite för långt. Absoluta smärtgränsen ligger på 10kkr

Jag fick tipset av en polare att kolla http://www.watchuseek.com.
Jag hatar honom lite för det... Nu vill jag ha nya klockor varje gång jag besöker forumet!

Frågan om vilken klocka du ska ha är svår att svara på, då det lika många modeller som det finns åsikter.. En beggad speedmaster går att hitta under 10k, om man är ok med det.
Annars tycker jag att ett dykarur kan vara lika snyggt till kostym som badbrallor!
http://www.neowatches.se/steinhart-c-36/ocean/ocean-1-black-t0204.html
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag fick tipset av en polare att kolla http://www.watchuseek.com.
Jag hatar honom lite för det... Nu vill jag ha nya klockor varje gång jag besöker forumet!

Frågan om vilken klocka du ska ha är svår att svara på, då det lika många modeller som det finns åsikter.. En beggad speedmaster går att hitta under 10k, om man är ok med det.
Annars tycker jag att ett dykarur kan vara lika snyggt till kostym som badbrallor!
http://www.neowatches.se/steinhart-c-36/ocean/ocean-1-black-t0204.html

Tack för länken! :)

En beggad speedmaster kanske vore något :)

Ang dykarur så har jag ju redan en PRS200 (Tissot). Och om jag ville ha en Submariner hade jag nog köpt en riktig. Är lite anti fejkklockor :)
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Tack för länken! :)

En beggad speedmaster kanske vore något :)

Ang dykarur så har jag ju redan en PRS200 (Tissot). Och om jag ville ha en Submariner hade jag nog köpt en riktig. Är lite anti fejkklockor :)
Ja, speedmastern är riktigt fin. Det är ju dessutom lite coolt att den har rötter i rymdprogrammet från 60-talet.

Jag tycker det är en suddig gräns för vad som är en kopia på submariner eller inte.
Ett dykarur har sin speciella form pga. olika praktikaliteter. T ex vridningen som man kan ställa dyktid med, och som har sin "coin edge" för att lätt få grepp om även under vatten eller med handskar på.
Kronskydden är till för att inte fastna med kronan, som för övrigt är oversized för att få bra grepp om, och urtavlan skall vara lättläst oavsett förhållanden ovan och under vattenytan.

Visst finns det sätt att variera sig på, men suben har funnits i över 50 år. Den har blivit representant för en hel klass snarare än en enstaka modell.





Tycker jag... :rodnar
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ja, speedmastern är riktigt fin. Det är ju dessutom lite coolt att den har rötter i rymdprogrammet från 60-talet.

Jag tycker det är en suddig gräns för vad som är en kopia på submariner eller inte.
Ett dykarur har sin speciella form pga. olika praktikaliteter. T ex vridningen som man kan ställa dyktid med, och som har sin "coin edge" för att lätt få grepp om även under vatten eller med handskar på.
Kronskydden är till för att inte fastna med kronan, som för övrigt är oversized för att få bra grepp om, och urtavlan skall vara lättläst oavsett förhållanden ovan och under vattenytan.

Visst finns det sätt att variera sig på, men suben har funnits i över 50 år. Den har blivit representant för en hel klass snarare än en enstaka modell.





Tycker jag... :rodnar

Hur suddig gränsen än är har den klockan gått över den. Det är ju en solklar kopia ;)
 

Phamarus

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER-6N
Finns det något bra forum för klockor eller är det helt enkelt den här tråden som gäller? :)

Intresset för klockor har väl egentligen alltid funnits där men har växt senaste åren. Det började med en Tissot PRS 200. Sen blev det en tissot couturier chrono auto. Köpte den sistnämnda på Warszawas flygplats i vintras och hade oturen att tappa den i asfalten i fredags. Men som tur är har man bra hemförsäkring! :)

Personligen fyller klockan 3 funktioner för mig. 1. Visar tiden 2. Smycke 3. Beundra hantverk.

Nåja, med första klockan blev jag bortskämd med safirglas och med den nya växte intresset för automater. Nu har jag 2 vettiga men hyfsat klumpiga klockor med stålarmband och vill ha någon lite smidigare som passar när dubbelmanschetten och västen åker på. Helst automat samt safirglas. Har ni några tips på stilrena klockor som passar? :)

http://www.fratellowatches.com/omega-speedmaster-first-omega-in-space-1962/

Den vore ju drömmen. Men när man får en vettig bil/hoj för samma pris har det i mina ögon gått lite för långt. Absoluta smärtgränsen ligger på 10kkr

Tissot Visodate kanske är något att kolla på.
Stilrena, automat, safirglas och en prislapp ganska långt under 10k.

Här är lite nördbilder på min;

6675106981_bd7701f34f_b.jpg


6675107237_6107cfe1c7_b.jpg


6675106769_52984092f6_b.jpg
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Visodaten har jag faktiskt kollat på ett tag, älskar designen. Den är tidlös och bara allmänt vacker! Den vita med brun läderrem är helt klart bäst! Det enda är att jag börjar fundera på om jag är knepig som bara köper tissot :p Jag får väl skylla på kopplingen till motogp eller nåt :p

Fast den är fin som få! Den finns hela tiden i bakhuvudet så frågan är om det inte blir en sådan :)

En annan fråga, det finns ju lådor/hållare som "laddar" automater. På urmakeriet i stan kostar de 2-3kkr. Finns det billigare alternativ?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ska till New York i Maj och eftersom jag inte är intresserad av o shoppa kläder tänkte jag lyxa till det med en schysst klocka till bra pris. Men döm om min förvåning när dom butiker jag hittar på Manhattan har samma priser som vi har här hemma eller t o m dyrare?! Trist....

Nån som vet om priserna verkligen är som i Sverige eller har jag bara lyckats hitta på extremt dyra butiker på nätet?
 

johngbg

Bakhjulsfegis
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg, Majorna
Hoj
Husa 570 -11, CR 250 -00
Winder hittade jag en billig på www.conrad.se tror jag betalade en 300kr då. Inte jättevacker(plastig) och inte så många inställningsmöjligheter men gör jobbet sas.

NY lär ha liknande priser som här hemma, bäst fynd göres tydligen på flygplatserna(2nd hand info från annat forum).
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ska till New York i Maj och eftersom jag inte är intresserad av o shoppa kläder tänkte jag lyxa till det med en schysst klocka till bra pris. Men döm om min förvåning när dom butiker jag hittar på Manhattan har samma priser som vi har här hemma eller t o m dyrare?! Trist....

Nån som vet om priserna verkligen är som i Sverige eller har jag bara lyckats hitta på extremt dyra butiker på nätet?

NYC har ganska hög skatt, så rekommenderat är att beställa på nätet med leverans till hotellet.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Yes, UPS hade tydligen varit hemma, och inte jag. Så nu får man åka runt halva stan för att hämta sin pjäs. På korkade tider. :mad:
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top