Kåpa eller ej?

yeltzin

Medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Suzuki Sv 650 N -00
Hur stor skillnad är det att köra med kåpa (säg en timmes körning) på en motorväg jämfört med att inte ha någon.. är det nåt som starkt rekommenderas eller inte hela världen?

(Håller på med kortet, och planerar givetvis mc-köpet som kommer direkt efter :)

Är det bara 110km/h så är det lugnt utan kåpa. 120 och 130 med. Sen börjar det blåsa lite..

De är ju inte för inte kåphojar är dyrare i försäkring....
Utan kåpa = marchfart 120km/t (halvjobbigt
Med kåpa = Marchfart 160km/t (halvjobbigt)

Åker du enligt hastighetsbegränsningarna så är nog kåplös att föredra då de är både billigare i försäkring och skönare sittställning...

Åker du enligt hastighetsbegränsningarna så är nog kåplös att föredra då de är både billigare i försäkring och skönare sittställning...
Eller så hänger det ihop med att en kåpdel kostar 4-10 tusen, dvs kan det kosta 10-20 papp bara att tappa hojen utanför garaget. Det och att dom effektstarkaste hojarna har kåpor, och det är mest unga killar som köper såna hojar. Dom kåplösa är lite klenare, inte lika coola och ägs/körs oftare av mer sansade personer. Försäkringen blir ju inte billigare för att man gör SF av sin spretans retta ;)

Kåplöst funkar, men den dan dan det är +10 eller regnar lite så är kåpan inte dum alls!

Reste 180 mil utan kåpa en helg. De sista 60 var förjävliga. Penda till jobbet är lugnt.

Som sagt, upp till 110-120 km/h är det inga problem utan kåpa, sen vill man ha.

Jar har ägt lite olika dom 3 senaste åren, att jämföra. Honda ST1300 (elmanövrerad touringkåpa), Kawasaki ZZR 1400 (helkåpa), Triumph Thruxton (helt kåplös) och nuvarande Kawasaki Z 750 (mini-mini kåpa).
ALLT handlar om hur fort man måste köra och en liten del om regnskydd (kläderna nuförtiden stoppar det problemet om man kostar på sig dock).

Thruxtonen började bli blåsig redan vid 110-115 km/h, Z 750 funkar okej till 135 km/h, ZZR 1400 kändes bra till ca 140-145 sedan fick man krypa ihop bakom kåpan och ST1300 skyddade mot vinden fint upp till dom hastigheter chassiet klarade av, 180-190.

Dåligt väder ger en allmänt otrevlig tillvaro på alla MC icke att förglömma, då längtade jag in i en bil även på ST'n :)

Kåplöshet ger ett jätte plus i den sk. "MC-känslan", man ser bättre, sitter ofta bättre och upplever mer frihetskänsla.. högst personligt antar jag.

Körde en Hornet 600 innan och lovade mig själv att aldrig köra kåplöst igen efter det. :tummenner

Har aldrig prövat en kåpad hoj men det kan bara vara bättre........i högre hastigheter dvs.

Nästa hoj blir kåpad fo sho, vet bara inte vad jag ska satsa på :va
Vill helst ha en sportig tourer.

lätt 180 utan att de är ens halvjobbigt i mitt tycke iaf på en gammal R6:a

På motorväg är det alltid skönt med kåpa, tycker jag. Det är så mycket turbulens från all annan trafik, blåser konstant från alla håll.

Om du vet om att du ska ut å pumpa massa motorväg redan nu så skulle jag starkt rekommendera kåpa.
Klart att det är skönare än att sitta som ett stort vindfång på cykeln.
Köp sedan en kåplös att leka med :tummenupp

Halvkåpa kan ju vara ett alternativ om du har svårt att bestämma dig :tummenupp

Klart att det blåser utan kåpa, men jag tycker att det ska göra det!
Blir lite jobbit om man ska löra långt dock men det är sånt man får ta om man vill vara lite tuff :)

Om du vet om att du ska ut å pumpa massa motorväg redan nu så skulle jag starkt rekommendera kåpa.
Klart att det är skönare än att sitta som ett stort vindfång på cykeln.
Köp sedan en kåplös att leka med :tummenupp
Till motorväg rekomenderar jag bil.
Till hojåkning rekomenderar jag lätta, kåplösa cyklar med brett effektregister.
Har man dessutm råd att ha skiten påställd, så kan man vara nöjd.
SV650?

Eller så hänger det ihop med att en kåpdel kostar 4-10 tusen, dvs kan det kosta 10-20 papp bara att tappa hojen utanför garaget. Det och att dom effektstarkaste hojarna har kåpor, och det är mest unga killar som köper såna hojar. Dom kåplösa är lite klenare, inte lika coola och ägs/körs oftare av mer sansade personer. Försäkringen blir ju inte billigare för att man gör SF av sin spretans retta ;)

Kåplöst funkar, men den dan dan det är +10 eller regnar lite så är kåpan inte dum alls!

Hmm, är väl bättre och ha kåpor om man tappar hojen. Blir väl billigare?!. Ram tank kuts mm måste väl vara dyrare och lacka om dom slår i backen.

Det där med att nakna hojar är mindre coola och klena dementerar jag med en bild på min hoj. En bild säger mer en tusen ord.

bild036-500_52042714.jpg

Nej gör inte om rettan, köp en färdig fighter. Den på bilden kostar i försäkring 7200 hel/hel i södermanland, jag är 34 och inte sansad för fem öre :yoparty

När det kommer till att köra med kåpa el ej så tror jag att det är en vanesak. För mig så känns över 200 jobbigt länge stunder. 160 på motorväg kåplöst är inga problem med en relativt ny hoj.

Den va snygg!! Å ganska lik den jag e sugen på.. valet står nämligen mellan FZ6-s och FZ6-n ... Kåplösa är snyggast i min mening men jag kommer iaf minst någon gång i månaden att dra till göteborg eller köpenhamn då jag bor mittemellan och det är 15 mil till ställena.. och då kanske man vill ha en kåpa..

fz6n.jpg

fz6s.jpg

Den va snygg!! Å ganska lik den jag e sugen på.. valet står nämligen mellan FZ6-s och FZ6-n ... Kåplösa är snyggast i min mening men jag kommer iaf minst någon gång i månaden att dra till göteborg eller köpenhamn då jag bor mittemellan och det är 15 mil till ställena.. och då kanske man vill ha en kåpa..
15 mil är en skitsak.
Men:
Nog borde du kunna hitta bättre vägar till de ställena?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8