Kåpa eller ej?

Kåpa eller inte, tja, om du vet att du ska ut mycket på tur så blir livet mycket enklare med minst halvkåpa, men med tanke på din fråga, nån timme på motorväg lite då och då, ja då gör det ingen skillnad egentligen. Håller du dig inom hastighetsgräns+moms så klarar du dig utmärkt.

Kör på kåplöst, du vill helst ha den och du kommer inte ha några problem med dina turer heller.

Själv hade jag en kåplös hoj som första hoj och sa aldrig mer kåplöst. Efter några kåphojar så är jag tillbaks till en utan kåpa. Klart roligare att köra, mer känsla av att köra mc. Det går inte lika fort...vilket jag tycker är bra nu när man har kört av sej. Visst kan vinden bli besvärande en längre stund på motorvägen men det kan jag ta. Kör du mycket motorväg så hade jag nog rekomenderat kåpa fast det är tråkigare.

Skillnad på kåpa och kåpa också. Men även hojar utan kåpa skilljer en hel del åt.
Testade bara för skoj skulle n HD V-Rod. Blev riktigt imponerad av att det gick att åka så fort med den utan kåpa. Lyset satt högt och skyddade otroligt bra.
men så har jag åkt på gamla hojar som är helt hopplösa pga att det blir massor med turbulens bakom kåpan.

Mats

Jag har visserligen aldrig kört hoj med kåpa, bara chopper och min nuvarande Z750, men min upplevelse är att det inte är några problem med vinden när man kör kåplöst (över 200 är det obehagligt, men det är nog mer chassit i mitt fall). Bekymret är snarare att styret är högre/bredare och man får rätt jobbigt i handleder och armbågar när man ligger på tanken.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8