Slowroller
Skrämmer små barn
Det ser mörkt ut där också... http://www.iae.lt/inpp_en.asp?lang=1&subsub=9
Nämen va fan?? Jävla curlingregeringar. Nu känner man sig trygg ju. Fan va tråkigt.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det ser mörkt ut där också... http://www.iae.lt/inpp_en.asp?lang=1&subsub=9
Nämen va fan?? Jävla curlingregeringar. Nu känner man sig trygg ju. Fan va tråkigt.![]()
Jag säger inte att jag är emot kärnkraft, inte alls. Den har ju funkat rätt så länge utan problem. Men däremot förstår jag inte riktigt varför det ska vara sånt motstånd mot vindkraft.
Vindkraften är ett riktigt bra koncept som kommer utvecklas, snurrrorna som monteras nu kommer att måsta bytas ut inom x antal år, kommer inte ihåg om det var 30 eller så, o då finns det aggregat med betydligt högre verkningsgrad. Dom håller väl på med stående snurror oxå så man ska slippa vingbladen.
Tillåt mer byggande av vindkraften så den kan utvecklas.
Det är vad jag alltid sagt...
[YOUTUBE-ID]PUeE3TrLqYQ[/YOUTUBE-ID]
Kärnkraft är skiten.
Och att miljömupparna ratar den har jag aldrig förstått... Inga som helst skadliga utsläpp, det är bara avfallet (samt brytningen av råmaterialet) som är lite halvdåligt
Men allvarligt, borra tillräckligt djupt och förvara eländet där så kan vi börja klyva utav bara fan. Vore bra för alla.
Om man har varit vid Tjernobyl så vet man att det kan förekomma en del skadliga utsläpp![]()
Det är vad jag alltid sagt...
Kärnkraft är skiten.
Och att miljömupparna ratar den har jag aldrig förstått... Inga som helst skadliga utsläpp, det är bara avfallet (samt brytningen av råmaterialet) som är lite halvdåligt
Men allvarligt, borra tillräckligt djupt och förvara eländet där så kan vi börja klyva utav bara fan. Vore bra för alla.
Om man har varit vid Tjernobyl så vet man att det kan förekomma en del skadliga utsläpp![]()
4e generations kärnkraft (som Finland bl.a bygger) så kan man använda gammalt uttjänt bränsle från 3e generations kärnkraft. Perfekt för att bli av med gammalt bränsle. Då räcker det med en mellanlagring på 500-1000år har jag för mig.
Tycker det är under all kritik att det inte byggs till något eller några kärnkraftverk i Sverige. Att motivera säkerheten och hänvisa till Tjernobyl köper jag inte heller pga att säkerheten är bättre på nyare kraftverk. Sen var det så mycket mer som gick fel där. Bl.a att dom var så himla korkade med att stänga av diverse säkerhetssystem för det skulle genomföra några tester som resulterade i olyckan och att det sker i Sverige är inte så sannolikt.
[YOUTUBE-ID]FjuhW-4tyEI[/YOUTUBE-ID]Förvisso, men nu är ju skadliga utsläpp i stil med tjernobyl inte riktigt vad som hör till normen
Det är ju ungefär som att käfta emot någon som menar att råolja inte är miljöfarligt så länge det inte förbränns genom att hänvisa till oljetankerkatastrofer där en massa olja rinner ut i havet. Så länge det sköts ordentligt och inga stora missöden (typ tjernobyl) inträffar så får man väl ändå säga att kärnkraften är ganska harmlös
Och poängen med att gräva ner skiten är ju just att problemen försvinner. Det tar en ganska lång tid, men så länge det farliga inte kan påverka något utom sitt lilla berghålefängelse under den här tiden så har ingen skada skett i slutändan (dvs när restprodukten sönderfallit spontant och blivit ofarlig).
Vet du något om hur lång tids djuplagring det krävs för att det ska vara helt klart sen då? Den processen borde väl också kortas ner ganska avsevärt? Eller har restprodukten efter 4e generationens kärnkraft en längre halveringstid än 3e generationens avfall?
Jag håller med. Inte nog med att säkerheten är bra mycket högre på nya kärnkraftverk, tjernobyl handlade ju som du säger om den mänskliga faktorn snarare än kraftverkets uppbyggnad.
[YOUTUBE-ID]FjuhW-4tyEI[/YOUTUBE-ID]
Vet du något om hur lång tids djuplagring det krävs för att det ska vara helt klart sen då? Den processen borde väl också kortas ner ganska avsevärt? Eller har restprodukten efter 4e generationens kärnkraft en längre halveringstid än 3e generationens avfall?
Det är just problemet med kärnkraften att är man klantig så kan följderna bli så katastrofala. Glöm inte bort de säkerhetsproblem de svenska kärnkraftverken har haft, vi är inte på något sätt felfria.
500-1000 år, räkna bakåt och vi är typ på vikingatiden... Vi blir ju överlyckliga ifall vi skulle hitta några benrester och kvarlämningar i jorden från den tiden. Hur ska framtidens människor hålla reda på var vi gräver ned avfallet?
Kommer vi ner på 50-100 år för riskavfallet så börjar det kännas mer acceptabelt.
Sen är byggtiden för nya kärnkraftverk rätt lång, kanske finns det bättre lösningar om säg 10 år?
Jag håller med. Inte nog med att säkerheten är bra mycket högre på nya kärnkraftverk, tjernobyl handlade ju som du säger om den mänskliga faktorn snarare än kraftverkets uppbyggnad.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |