Kärnkraft

På tal om de "katastrofer" som har nämnts, vill jag tillfoga en potentiell härdsmälta som bara klarades pga slumpen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ågestaverket

Vart står de något om en nära härdsmälta? De nämnde en incident men jag uppfatta det (enbart läst wiki-länken) inte som att det var nära förestående härdsmälta.

Oavsett vilket så är ju det där 45-50år gamla saker, man kan inte riktigt jämföra det med dagens teknik.

Last edited:
Vindkraft

sr.se

Vindkraftverken tål inte kallt väder

Sträng kyla ställer till det för vindkraftverken. Materialet i de stora vingbladen blir helt enkelt för skört.

Matthias Rapp, vd för Svensk Vindenergi

– När temperaturen går ner mot 30-gradersstrecket stängs vindkraftverken av av säkerhetsskäl, säger Matthias Rapp, som är vd för branschorganisationen Svensk Vindenergi.

Stopp för vindkraften om det blir för kallt alltså. Kylan innebär påfrestningar i bladen, som består av plastkompositer.

Men det gör inget att kraftverken stannar eftersom det ändå är ovanligt att det blåser vid minus trettio, säger Matthias Rapp.

Under förra året stod vindkraften för 2 procent av Sveriges energiförbrukning, enligt branschorganisationen Svensk Vindenergi.

Sverige har 1 300 vindkraftverk i dag, som ska bli 2 500 under de närmaste tio åren, om regeringen och branschen får som de vill.

Då skulle vindkraftverken kunna leverera tio procent av den totala elförbrukningen i Sverige.

En ganska stor del av de planerade kraftverken kommer att byggas i Norrland, och det innebär en risk att dom kommer att stå stilla flera dagar om året om det blir trettio minusgrader.

Matthias Rapp säger att det hade varit bra att bygga fler kraftverk i södra Sverige för att komma närmare konsumenterna, men i Sydsverige är det för trångt.

– Visst vore det bra om vi kunde bygga ut vindkraftverken i södra Sverige där en stor del av konsumtionen sker, men där är det andra hinder som gör att det är svårare, bland annat platsbrist, säger Matthias Rapp.

Förbjudna zonen är ett område med tre mils radie kring reaktorn alltså egentligen inte ett särskilt stort område.
Utanför detta område bedöms det riskfritt att bo, inom området är det dock en hel del människor som bor trots att det är förbjudet.
Det räknas dock inte med att området inom zonen är farligare än att pendeltåget dagligen går in med de ca 3000 personer som arbetar innanför zonen.

Jovisst, allt är ju relativt. Ukraina ville tvångsinflytta folk i zonen. Det är nog så att det är relativt safe att vara i pripyat kortare tidsperioder men att verka där på regelbunden basis vetefan :va . Närodlat lär ju inte ha någon positiv klang så att säga!

Jag tycker att miljömupparna ska starta vindkraftverken nu när det är kallt!

Alla vindkraftverk häromkring står ju stilla jämnt.

Sen tycker jag att vi bygger ett stort jävla kärnkraftverk här uppe, jag bor alldelens brevid Volvofabriken, den kommer ju ändå att läggas ner, då har vi tomtmark där, sen tycker jag att ju närmare man bor ju billigare el och fjärrvärme ska man få, alla i Umeå givetvis ha gratis!

Fyfan, både nya arbetstillfällen och gratis fjärrvärme och el.

Jag ställer förövrigt upp i valet med den enda frågan, visst, det är inte alla Umeåbor som tycker som jag, men alla som bor långt ifrån Umeå kommer att rösta på mig!

Hur har det utvecklats med Volvofabriken, har dom lagt ner den så att du har fått tillgång till tomten för ditt kraftverksbygge?

Hur har det utvecklats med Volvofabriken, har dom lagt ner den så att du har fått tillgång till tomten för ditt kraftverksbygge?

Näe, dom jävlarna nyanställer igen, men nu har jag flyttat och bor alldelens brevid en sjö som skulle funka bra som kylvatten och tomten brevid är obebyggd, ett tiotal reaktorer i klass med dom som driver atomdrivna hangarfartyg får dom lätt in på den tomten, går ett ner fungerar nio.

Det är förövrigt hela felet med svensk kärnkraftspolitik från början.

För att "minska riskerna" byggdes ett fåtal stora reaktorer, när det skulle ha varit mycket bättre att sprida femtio små reaktorer jämnt fördelade över landet, då hade man kunnat stänga ned enligt rullande schema och göra säkerhetsinspektioner utan att störa elförsörjningen nämnvärt.

Nu stänger man ner en tredjedel av svensk kärnkraft för rutininspektion, sen falsklarmar någon givare i en annan reaktor så att dom måste stänga den samtidigt då har vi helt plötsligt tappat en tredjedel till och då skyfflar polackerna redan brunkol i fyrskift.....

Sprid verken, sprid riskerna, sprid underhållet.

Och dom senaste dagarna har vinkraften häromkring stått stilla för att det har varit kallt :huvet

Jag kan dock glädja er alla med att forskning inom vindkraft i kallt klimat är något som det satsas på. Så att vindkraftverken står stilla när det är kallt är ett problem som nog hittar en lösning.

Jag kan dock glädja er alla med att forskning inom vindkraft i kallt klimat är något som det satsas på. Så att vindkraftverken står stilla när det är kallt är ett problem som nog hittar en lösning.

Det ska byggas gigantiska hårblåsar som driver dom genom kärnkraft? :va

Det jag inte förstår är varför det i Sverige inte byggs vertikala vindkraftverk, då dessa är billigare att bygga, lättare att serva och kan köras i bra mycket större intervall vindstyrkor. Men det är ju bara jag som inte förstår. >.<

Det jag inte förstår är varför det i Sverige inte byggs vertikala vindkraftverk, då dessa är billigare att bygga, lättare att serva och kan köras i bra mycket större intervall vindstyrkor. Men det är ju bara jag som inte förstår. >.<

Står sådana utanför Uppsala, även om de bara är för forskning.

För att dom hittils har uppvisa värdelös verkningsgrad?

Ja, så enkelt är det!

Ett traditionellt vindkraftverk är mycket effektivare, och det vi vill ha ut ur vinden är effekt.

Jag kan inte förstå hur man kan rösta ner vindkraften, skitbra lösning.
Bygg fler vindkraftverk.
Håller med. Bombardera upp såna överallt. Antingen tåla att utsikten blir lite annorlunda och ett extra litet surr eller vara utan ström helt tycker jag man skulle ha som alternativ. :)

Håller med. Bombardera upp såna överallt. Antingen tåla att utsikten blir lite annorlunda och ett extra litet surr eller vara utan ström helt tycker jag man skulle ha som alternativ. :)

Dom bidrar ytterst lite till elförsörjningen, dom fungerar bara ibland så för varje vindkraftverk vi bygger måste vi bygga lika mycket reglerbar energi som kan slås på/stängas av enligt vindens nycker.
Dessutom är det den i särklass dyraste elen att producera.

Lägg pengarna på något som fungerar istället, som ger ström när vi behöver den och som inte förfular miljön.

Kan man inte fulimportera någon gammal rysk ubåtsreaktor och ha hemma i trädgården? Lagom liten för att få plats och ger energi nog för en mindre stad (kan man tjäna tillbaka köpepengen).

Problemet är väl att person A får utsikten förstörd,
person B -> X får höra ett jävla surr hela dagarna och företag Y får slantarna.

Dom bidrar ytterst lite till elförsörjningen, dom fungerar bara ibland så för varje vindkraftverk vi bygger måste vi bygga lika mycket reglerbar energi som kan slås på/stängas av enligt vindens nycker.
Dessutom är det den i särklass dyraste elen att producera.

Lägg pengarna på något som fungerar istället, som ger ström när vi behöver den och som inte förfular miljön.

I Danmark har dom 20% av energin som kommer från vindkraft och ska satsa mer på vindkraft så dom kommer upp 50% så självklart går det att försörja med vindkraft.

För att dom hittils har uppvisa värdelös verkningsgrad?

Ja, så enkelt är det!

Ett traditionellt vindkraftverk är mycket effektivare, och det vi vill ha ut ur vinden är effekt.

O fan, måste ha läst fel artiklar då.

Back