Kärnkraft

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Ja nu ser man hur mycket energi det går åt i landet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6394361.ab

2 reaktorer står stilla och en går på halvfart, det låter ju som en lysande ide att avveckla kärnkraften eller hur?
Bygg inte ut älvarna, sätt inte upp vindkraftverk (här i stan så har faktiskt MP röstat ner en vindkrafts-satsning för att det skulle förfula miljön och störa djurlivet).
Elda absolut inte med kol eller olja (vilket jag håller med om).
Vilka någotsånär klimatsmarta alternativ finns det förutom kärnkraft?

Undrar hur de som röstar grönt egentligen tänker?

Man kan ju alltid sexa sig varm. :D

Nä men allvarligt. Det forskas ju omkring att utnyttja havens energi. Vågor, strömmar o.s.v men det lär ju sabba det för någon stackars fisk som bor just där.
Jag saknar Barsebäck. :(

Fördelen med att släcka atomreaktorerna och tjöpa kolkraft från pälsmösseländer är inte att förakta.
Vem kan motstå någonannansfeleffekten?

Jag kan inte förstå hur man kan rösta ner vindkraften, skitbra lösning.
Bygg fler vindkraftverk.

Fördelen med att släcka atomreaktorerna och tjöpa kolkraft från pälsmösseländer är inte att förakta.
Vem kan motstå någonannansfeleffekten?

Jaaa allt är alltid någon annans fel. :D
Jävla danskar!!

Jag kan inte förstå hur man kan rösta ner vindkraften, skitbra lösning.
Bygg fler vindkraftverk.

Håller med...men det brukar gnällas på att dom e fula och väsnas....jag tycker dom e snygga, men ljudet vet jag inget om

Last edited:
Ska vi ersätta vår kärnkraft med vindkraftverk får vi täcka en tredjedel av Sveriges yta med vindkraftverk ungefär. Låter ju kanon.

Ska vi ersätta vår kärnkraft med vindkraftverk får vi täcka en tredjedel av Sveriges yta med vindkraftverk ungefär. Låter ju kanon.

Ja, det räcker ju inte långt, men kanske kan ge ett visst tillskott.
Bättre att Vattenfall aka. SVENSKA STATEN skövlar hela byar/städer i Tyskland för att bryta brunkol:huvet

Vad jag inte förstår är att mijlömupparna inte inser att det mest miljövänliga vi har för stunden faktiskt är kärnkraft, det finns inget annat accepterbart alternativ.

Man lär undra över tajmingen med lite underhåll på prylarna i den kallast möjliga perioden i svedala...?

Är det någon som spelar golf med någon polsk kolkrafts-chef? :hihi Det normala är väl att köra planerade underhåll när man påverkar verksamheten som minst?

Man lär undra över tajmingen med lite underhåll på prylarna i den kallast möjliga perioden i svedala...?

Är det någon som spelar golf med någon polsk kolkrafts-chef? :hihi Det normala är väl att köra planerade underhåll när man påverkar verksamheten som minst?

Kärnkraftsinspektionen, som ger tillstånden för olika arbeten består i huvudsak av - Miljöpartister.
PÅ så vis kan de sätta käppar i hjulet för kärnkraften och förfela och suboptimera maximalt.

Jaaa allt är alltid någon annans fel. :D
Jävla danskar!!

Håller med...men det brukar gnällas på att dom e fula och väsnas....jag tycker dom e snygga, men ljudet vet jag inget om

[YOUTUBE-ID]YlTukY9fV9Y[/YOUTUBE-ID]

Vindkraft är ståtligt och tyst.
Men jag tycker att det verkar ineffektivt.
Vatten däremot har fruktansvärd kraft.
Rekomenderar "Vattenhjulens dag" i Gnosjö.
http://www.vattenhjul.se/

En liten bäck driver karnar, tråddragerier, hammare och allt möjligt.
Bäcken verkar lika livlig efter kraftuttaget.
Vill man se modernare teknik, så kan man uppsöka "Marieholms bruk" och titta på turbinen.
http://www.visitmarieholm.se/?articleId=59&lang=SE

Det utvecklas effektivare vindkraftverk.

Man kan ju alltid sexa sig varm. :D

Nä men allvarligt. Det forskas ju omkring att utnyttja havens energi. Vågor, strömmar o.s.v men det lär ju sabba det för någon stackars fisk som bor just där.
Jag saknar Barsebäck. :(

Jag saknar Tjernobyl :tummenupp

Visst, så är det men det är ju en klen tröst för dom som sitter i minus 25grader utan el.
Avveckla kärnkraften NÄR alternativen finns inte när alternativen fortfarande är i utvecklingsstadiet.
Jag säger inte att jag är emot kärnkraft, inte alls. Den har ju funkat rätt så länge utan problem. Men däremot förstår jag inte riktigt varför det ska vara sånt motstånd mot vindkraft.

Vindkraften är ett riktigt bra koncept som kommer utvecklas, snurrrorna som monteras nu kommer att måsta bytas ut inom x antal år, kommer inte ihåg om det var 30 eller så, o då finns det aggregat med betydligt högre verkningsgrad. Dom håller väl på med stående snurror oxå så man ska slippa vingbladen.

Tillåt mer byggande av vindkraften så den kan utvecklas.

Back