KÖPRÅD - Dorsoduro 1200 / KTM 990SMR / Ducati Hypermotard 1100

Hedlundo

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2018
Ort
Brandbergen
Hoj
ingen
Hej, svårt att välja och är för dåligt insatt.
Bara spontant vill jag ha en 990SMR.

Vad är för och nackdelar med dessa hojar? Och/eller finns det fler liknande som ni tycker är bättre?
 
Läste mycket om dessa 3 för några år sedan köpte mig en 990 smr, den gick rätt bra å smidig.
Nu har jag en gsx-s 1000 å är mycket mera nöjd
 
Bor du i Brandbergen ska du nog lägga energin på att bena ut vilken typ av vapenkassun du ska köpa och förvara hojen i. Det är nog ett viktigare beslut än vilken båge du ska investera i.
 
Har oxå Hym1100. Kanon, skitrolig. Har själv inte provat Smr'n. Tycker kotten ser tyngre och osmidigare ut. Men det är vad jag tycker sådär vid första anblick.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 
Last edited:
1100S ger en rå hojkänsla.. mullrar, vibrerar och är snabbstyrd som få. Inget man kör hojsemester på, brukar avverka 20-30mil som mest och det funkar även om man får ont i arslet.

Små kurviga vägar och du älskar den, stora motorvägar så sitter man hellre i en bil.. Bra vridmoment men låg effekt, härlig motorgång.

Originaldrevat tar man upp den på bakhjulet på trean, med ett kugg mindre i fram så går den att få upp på fyran också. Men hastigheterna är inte så höga, runt 80-90km/h funkar.

Älskar råheten och den direkta känslan hos Hypermotarden, fick jag ändra nått skulle den ha 20-30hk till. Då vore det den perfekta hojen för mig.

Har haft en 1100S tidigare och nu köpt en igen, måste vara ett tecken på att den har något speciellt.

Provkörde 990SMR för många år sedan men den skapade tyvärr inget köpsug då, vet inte hur jag skulle uppleva den idag.
 
Kör 990 SM. Den är större än Ducatin men är allt annat än klumpig. Svänger på en femöring. Funkar utmärkt att busa och toura med. SMRen har mindre tank dock. 20hk mer än ducatin och fler därtill efter modifiering.

Dorsoduron är på tok för tung.
 
Varken KTM SMR eller Hyper'n är några landsväg-/motorvägslok. Tvärtom kommer du uppleva att de är 'jobbiga'/tråkiga att köra rakt fram.
Kör själv KTM 990 SMt och den funkar I MITT TYCKE alldeles utmärkt att köra i princip på alla underlag (nåja, inte rullgrusvägar). Bandagar = jäkligt kul. Även på långturer har jag kört den. T.ex. till Norge tor ca. 600 mil på 9 dagar :tummenupp
I övrigt är den fantastiskt rolig! Även som bushoj :yoparty

/H
 
Varken KTM SMR eller Hyper'n är några landsväg-/motorvägslok. Tvärtom kommer du uppleva att de är 'jobbiga'/tråkiga att köra rakt fram.
Kör själv KTM 990 SMt och den funkar I MITT TYCKE alldeles utmärkt att köra i princip på alla underlag (nåja, inte rullgrusvägar). Bandagar = jäkligt kul. Även på långturer har jag kört den. T.ex. till Norge tor ca. 600 mil på 9 dagar :tummenupp
I övrigt är den fantastiskt rolig! Även som bushoj :yoparty

/H

På vilket sätt är en SMT bättre än en SMR att köra rakt fram?
 
Jag tänker mest på det här med luftmotståndet, dvs. att SMr inte har en ruta som tar bort luften från kropp och hjälm. SMt'n har en ruta original, som är bättre än ingen alls, men ska man köra långturer så rekommenderar jag definitivt en högre ruta, såsom Puig eller kanske en Givi. Jag har själv monterat en Puig och den är riktigt bra. 17 cm högre än original. Självklart ser inte hojen ut som en 'räser' med den rutan monterad, men det struntar jag högaktningsfullt i när jag ska ut på långturer :tummenupp

/H
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top