Justera ventilspel

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Hojen är lite isärplockad just nu, och jag kontrollerade ventilspel i eftermiddags. Trodde att jag skulle klara mig undan justering men på 4:e cylinderns insugsventiler var spelet liiite för litet. Det var dock några andra ventiler som hade spel åt det positiva hållet (dock inom toleranserna), så man borde väl kunna flytta om shimsen lite för att få till det bra. :va

Jag undrar väl mest om det är nåt särskilt man bör tänka på när man ska lossa kamaxlarna och mecka med shimsen och så. Egentligen behöver jag nog bara lossa ena kamaxeln, men man måste kanske ha bort bägge ändå?

Alla tips är välkomna, och gärna misstag som andra har gjort vid liknande operationer, så att man vet hur man INTE ska göra. :rolleyes:
 

Bifogat

  • Bild 001.jpg
    Bild 001.jpg
    75.1 KB · Visningar: 591
Nä va faan, du har ju ingen aning om vad det är för storlek på de olika shimsen. Ska du flytta om o få det att funka så ska du ha en jävla tur.

Se till att INTE tappa ner shimsen ner i hålet.
 
Lättast är att du tar en bild(för att få kammarna rätt). Får du kammarna fel kan det gå åt :cdevil . Kolla att motorn kan dras runt när du är klar. Även kammkjedjesträkaren kan vara ett prob då den kan ljustera åt fel håll.
 
HanneZ skrev:
Nä va faan, du har ju ingen aning om vad det är för storlek på de olika shimsen. Ska du flytta om o få det att funka så ska du ha en jävla tur.


Det har du ju rätt i, när jag tänker efter.... blir kanske till att beställa nya då.
 
PacMan skrev:
Det har du ju rätt i, när jag tänker efter.... blir kanske till att beställa nya då.
Här i byn så får man köpa nya för 75 kr, byter man in sina gamla så pröjsar man 50 imellan. Har du ingen bild på hur kammarna ska stå så märk dom samt fota fota fota med kameran. Sen vrider du långsamt runt motorn för hand och INTE skruvar ihop allt o försöker starta med startmotor för att försäkra dig om att ventilerna o kolvarna inte krockar.
 
HanneZ skrev:
Här i byn så får man köpa nya för 75 kr, byter man in sina gamla så pröjsar man 50 imellan. Har du ingen bild på hur kammarna ska stå så märk dom samt fota fota fota med kameran. Sen vrider du långsamt runt motorn för hand och INTE skruvar ihop allt o försöker starta med startmotor för att försäkra dig om att ventilerna o kolvarna inte krockar.

Jag har ju en mek.bok, men slängde ut frågan här ändå för säkerhets skull.
Hörde ryktesvägen att Kawasaki skulle sälja shims för ca 80 spänn/st, men jag ska höra med dom när jag vet vad jag behöver.

Är shimsen märksespecifika föresten, eller finns det nån (eller flera) standard?
 
PacMan skrev:
Tjena!
Hojen är lite isärplockad just nu, och jag kontrollerade ventilspel i eftermiddags. Trodde att jag skulle klara mig undan justering men på 4:e cylinderns insugsventiler var spelet liiite för litet. Det var dock några andra ventiler som hade spel åt det positiva hållet (dock inom toleranserna), så man borde väl kunna flytta om shimsen lite för att få till det bra. :va

Jag undrar väl mest om det är nåt särskilt man bör tänka på när man ska lossa kamaxlarna och mecka med shimsen och så. Egentligen behöver jag nog bara lossa ena kamaxeln, men man måste kanske ha bort bägge ändå?

Alla tips är välkomna, och gärna misstag som andra har gjort vid liknande operationer, så att man vet hur man INTE ska göra. :rolleyes:

tja!
Du behöver inte lyfta av kamaxlarna på zxr:en för att shimsa, har jag för mig iaf...det var ett tag sen!
Skaff dig ett micrometer så kan du ta reda på de befintliga shimsen, annars kostar de ca 50kr/st.

lycka till!
 
Ventiljustering

Under shimset brukar det sitta en märkning om storleken på shimset , mät först samtliga o gör en skiss med storlek av shims o spel.
När det är gjort så vet du var spelet är för stort eller för lite så kan man hålla på att plocka emellan för att få rätt spel.Om det nu finns en märkning så kom ihåg att vända den rätt väg annars nöts det ju bort.Skaffa dig oxå en magnetmejsel kostar inte många spänn så slipper du hålla på pilla med en mejsel med risk för att tappa ner dom dit de ej ska vara?Har själv haft 2 xj 900 o till dom fanns det en speciell" nyckel" så att man inte behövde lyfta på kammarna.
Sen kan man köpa chims lösa för ca 80 spänn/st.......
 
Last edited:
Jo visst går det att flytta runt och kanske spara några kronor, men om nu bara en va utom servicegräns så är det väl lika bra att bara shimsa om just den.

Jag har också hört att på någon kawa så behövde men inte lyfta på kammar. Jag vet att det fanns massa bilder o skit på ventiljustering av en kawwa på nätet. Tror det va bikeproject som de låg på!

/ Hannes
 
Nåra korta tips från en gammal stöt....

Har inte en aning om din motor, (alldeles för modern för mig), men då det är samma sak att schimsa en 28 år gammal Volvotraktor eller en miniplastbit från Kawasaki eller Yamaha...eller nån annan så kan jag ge nåra tips...

Antingen ligger dom över tryckaren eller under.....

Ligger dom över är dom ganska stora, (alltså räknat på diametern), ....ligger dom under är dom bara lite större än diamtern på ventilskaftet....
Oavsett vilket så är det oftast standardstorlekar oavsett fabrikat....

Men..alltså ligger dom över tryckaren behöver du INTE ta bort kammarna!..

Nu finns det flera alternativ....

Antingen gör du som alla som håller på med motorer, inklusive mig,...eller oxå gör du som alla som säger att du ska köpa Kawasakis originalverktyg för 5000:- PLUS!....som i slutändan gör samma sak...

Alltså:
OM dina schims ligger på ovansidan, (som jag sa så vet jag inte hur din motor är byggd, försökte kolla in din bild men jag kunde inte se tyvärr...), ta en BRED skruvmejsel, avrunda alla skarpa kanter på den o använd den sen till att trycka ner tryckaren.....mät innan det avståndet mellan kammen o KANTEN på tryckaren....
Efter att du tryckt ner tryckaren....stick in en skruvmejsel på högkant mellan kanten på tryckaren o kammen....

Sen är det bara att byta schims....

Det du däremot ALDRIG ska göra är att skaffa ett magnetverktyg för att kunna lirka fram dina schims!!!
Detta är en vanlig blunder o samtidigt ett kardinalfel!!!

Risken är stor att du magnetiserar schimset som sen i framtiden kommer att hålla kvar metallspån som egentligen skulle stannat antingen i filtret eller i magnetpluggen!!!

Magneter är förbjudet när det gäller schimsning!

Ha det
 
PacMan skrev:
Tjena!
Hojen är lite isärplockad just nu, och jag kontrollerade ventilspel i eftermiddags. Trodde att jag skulle klara mig undan justering men på 4:e cylinderns insugsventiler var spelet liiite för litet. Det var dock några andra ventiler som hade spel åt det positiva hållet (dock inom toleranserna), så man borde väl kunna flytta om shimsen lite för att få till det bra. :va

Jag undrar väl mest om det är nåt särskilt man bör tänka på när man ska lossa kamaxlarna och mecka med shimsen och så. Egentligen behöver jag nog bara lossa ena kamaxeln, men man måste kanske ha bort bägge ändå?

Alla tips är välkomna, och gärna misstag som andra har gjort vid liknande operationer, så att man vet hur man INTE ska göra. :rolleyes:


Jag kom med dit där du är nu men då beslöt jag mig för att lämna in den istället.
Kanske hade klarat det men när jag såg vilket jobb det var så la jag ner.
 
Tips: Det finns specialverktyg som gör att du slipper demontera kammen

Gör markeringar med tipex eller liknande istället så du får den på rätt plats sen. Lyft kammen (om det nu behövs, läste inläggen), plocka bort brickan, läs av värdet, om det inte står nåt mät med micrometer räkna ut vad du ska trycka dit för nån ny, köp! :)
 
Last edited:
Som du säkert vet, dra inte runt motorn utan kamkjedjesträckaren monterad.
Och om ingen sagt det, tjockleken på shimsen är instansad på dem.
 
kawa1300 skrev:
Nåra korta tips från en gammal stöt....

Har inte en aning om din motor, (alldeles för modern för mig), men då det är samma sak att schimsa en 28 år gammal Volvotraktor eller en miniplastbit från Kawasaki eller Yamaha...eller nån annan så kan jag ge nåra tips...

Tack ska du ha för bra tips! Att shimsen riskerar att magnetiseras hade jag nog inte tänkt på, men det har du ju rätt i.

Jag ska se om jag hinner ge mig på detta idag.

Tack till er andra också för all hjälp...så länge:rolleyes: ! :Bugar
 
OK, nu behöver jag hjälp igen. Jag har kollat ventilspelen igen nu för att vara säker, och kommit fram till att spelen på ALLA ventiler är ok, OM jag får ställa kammarna i vilket läge jag vill när jag mäter. Enligt Haynes ska jag bara behöva vrida motorn till två olika lägen för att mäta alla spelen, men då blir spelet för litet på två ventiler.

Hur definieras ventilspelet egentligen? Är det det största möjliga avståndet som är ventilspelet? :va
 
cRoC skrev:
Ska inte nocken stå rakt upp?

Jo, det tycker jag oxo känns vettigt, men i boken verkar dom inte tycka att det är ett krav. Har även kollat lite på nätet nu och en del verkar tycka att man ska mäta när kolven står i TDC på komp.-takten, och då står inte knockarna precis rakt upp som man gärna vill tro.

Kom igen nu, hjälp mig!! :3freak :)
 
PacMan skrev:
Jo, det tycker jag oxo känns vettigt, men i boken verkar dom inte tycka att det är ett krav. Har även kollat lite på nätet nu och en del verkar tycka att man ska mäta när kolven står i TDC på komp.-takten, och då står inte knockarna precis rakt upp som man gärna vill tro.

Kom igen nu, hjälp mig!! :3freak :)

En tanke bara...

Man brukar ju mäta vid TDC, och om spelet är för litet där betyder det väll att ventilen kommer att vara öppen sen när motorn är varm?(ventilen blir längre) är väll därför man har ett spel?
Om ventilen är lite öppen när cylindertrycket är som högst borde det kunna bränna ventilsätet.

Som sagt bara en tanke...
 
cRoC skrev:
Ska inte nocken stå rakt upp?

Det behövs inte, det viktiga är att den inte är belastad (neråt) Man ställer motorn på TDC och mäter de som man kan mäta, sedan snurrar man motorn ett varv så att man kan mäta de övriga.
 
ola_sandin skrev:
Det behövs inte, det viktiga är att den inte är belastad (neråt) Man ställer motorn på TDC och mäter de som man kan mäta, sedan snurrar man motorn ett varv så att man kan mäta de övriga.

Ok, men vad säger du då om att jag får OK spel nånstans på kamaxelvarvet men inte överallt? Behövs justering då?

EDIT: Vid TDC är spelet alltås för litet, men om jag mäter lite innan TDC på den cylindern så blir det bra... :va
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top