Hojjen står just nu nerplockad för byte av lite diverse saker. Den har gått ganska precis 2400mil så det är en större service som ska göras där det mesta ska bytas + ventilkoll/justering. Har alltså kollat ventilspelen efter konstens alla regler (servicemanulens regler) och kommit fram till att en av 4ans insugsventiler har för litet spel 0.12mm (0.16 +/- 0.03mm) och den andra bredvid ligger precis mot min 0.13mm, hade även någon avgasventil som låg mot min.
Fakk, hoppades ju på att alla skulle ligga bra "som alla säger" BS
Så jag antar att jag måste ta bort kamaxlarna för att byta shims på dessa. Blä, detta gör mig lite nervös då jag inte gjort det tidigare men bara jag har det klart på vad jag ska tänka på är det inga problem.
Lite kort om jag fattat det rätt:
1ans cylinder ska vara i ÖD? Det får man när kamdreven står
(IN___) - (___EX) ??? (T-märkningen mot indexmärket på kopplingskåpan) Eller ?
Sen ska kamkedjesträckaren tas bort och sen kan man typ säkra kamkedjan med något så att den inte flyttar sig eller åker ned någonstans?
Sen är det bara att börja arbetet med ta bort kamaxlarna eller ? En följdfråga:
När jag väl ska ha dit dem igen efter justeringen, måste jag minnas exakt hur dom låg tidigare eller kommer det bara att gå att sätta dit dom på ett rätt sätt? Som sagt, detta är lite nytt för mig....självklart har jag digitalkameran till hjälp och annan märkutrustning så inget ska bli ihopblandat eller nåt.
Rätta mig nu överallt om det behövs! Korkade frågor kanske men dumt och göra något onödigt misstag om det kan undvikas väldigt lätt.
Fakk, hoppades ju på att alla skulle ligga bra "som alla säger" BS

Så jag antar att jag måste ta bort kamaxlarna för att byta shims på dessa. Blä, detta gör mig lite nervös då jag inte gjort det tidigare men bara jag har det klart på vad jag ska tänka på är det inga problem.
Lite kort om jag fattat det rätt:
1ans cylinder ska vara i ÖD? Det får man när kamdreven står
(IN___) - (___EX) ??? (T-märkningen mot indexmärket på kopplingskåpan) Eller ?
Sen ska kamkedjesträckaren tas bort och sen kan man typ säkra kamkedjan med något så att den inte flyttar sig eller åker ned någonstans?
Sen är det bara att börja arbetet med ta bort kamaxlarna eller ? En följdfråga:
När jag väl ska ha dit dem igen efter justeringen, måste jag minnas exakt hur dom låg tidigare eller kommer det bara att gå att sätta dit dom på ett rätt sätt? Som sagt, detta är lite nytt för mig....självklart har jag digitalkameran till hjälp och annan märkutrustning så inget ska bli ihopblandat eller nåt.
Rätta mig nu överallt om det behövs! Korkade frågor kanske men dumt och göra något onödigt misstag om det kan undvikas väldigt lätt.