Racerapport - eller en historia om hur man inte bör göra...

Som sagt - gott kämpat Gustav. Det var en slitig helg för din del. Kan omöjligen bli så mycket värre. Tills nästa lopp kanske du till och med har sovit innan och får köra lite innan rejset. :)
 
Det är bara att bryta ihop och komma igen :tummenupp

Hoppas jag kan komma loss och se på spektaklet i Falkenberg.

gladh
 
Du sliter onekligen på dina hojar... :lol
Men är man en stenhård 250R förare så är man :Bugar
Skönt att höra att du inte slagit dig i alla_fall...

Anders
 
Nu förstår jag vad du menade med att helgen varit en gnutta jobbig då när vi träffades i Bergskurvan efter att du brutit.....

Men kämpa på så kommer nog resultaten ska du se! :tummenupp
 
Nu är det bara att byta kolv, sätta in spikringar i cylindrarna och komma igen.
Någon som vill sponsra? :tungan
 
Last edited:
Jag har aldrig sett maken till hängivenhet. Goodstuff och hans bror var helt osannolika i sitt tålamod med en motorcykel som bara jävlades. Allt verkade gå snett, sönder, vägra passa och inte mycket gick att fixa utan att först bjuda hårt motstånd. Därtill kraschade han och fick motorhaveri under racet. oFFkeFF får hård konkurrens om titeln mest olycksdrabbad.
 
Nyteknik skrev:
Jag har aldrig sett maken till hängivenhet. Goodstuff och hans bror var helt osannolika i sitt tålamod med en motorcykel som bara jävlades. Allt verkade gå snett, sönder, vägra passa och inte mycket gick att fixa utan att först bjuda hårt motstånd. Därtill kraschade han och fick motorhaveri under racet. oFFkeFF får hård konkurrens om titeln mest olycksdrabbad.
Dina siffror sitter uppochner på avataren. :D
 
Nyteknik skrev:
Jag har aldrig sett maken till hängivenhet. Goodstuff och hans bror var helt osannolika i sitt tålamod med en motorcykel som bara jävlades. Allt verkade gå snett, sönder, vägra passa och inte mycket gick att fixa utan att först bjuda hårt motstånd. Därtill kraschade han och fick motorhaveri under racet. oFFkeFF får hård konkurrens om titeln mest olycksdrabbad.

Bara ta det lugnt, din helg kommer den med :rolleyes:
Tror iaf du fick en föraning i helgen om vad som kan hända, och vilka små skitsaker som kan ställa till med problem.
 
oFFkeFF skrev:
Bara ta det lugnt, din helg kommer den med :rolleyes:
Tror iaf du fick en föraning i helgen om vad som kan hända, och vilka små skitsaker som kan ställa till med problem.

Egentligen inte.

Jag har kört tre träningar och en tävling utan ett enda problem. Jag lyfte inte ens på topparna under racehelgen. Bara på tändstiftet två gånger och det såg bra ut.

Det jobb jag utförde under helgen var med ett bakdäck som inte ville "ta luft" och byte av växellådsdrev för en lägre tvåa.

De problem som andra har haft har varit smått obegripliga för mig och jag har anat att de har berott på stress eller delar som inte lirar ihop. Både din och Goodstuffs hoj är ju nerlusade med delar som inte är original och det har demonterats och monterats till höger och vänster. Jag raljerar inte utan ser bara ett mönster i att jag inte har problem och de med mer "avancerade" hojar har det.
 
Nyteknik skrev:
Egentligen inte.

Jag har kört tre träningar och en tävling utan ett enda problem. Jag lyfte inte ens på topparna under racehelgen. Bara på tändstiftet två gånger och det såg bra ut.

Det jobb jag utförde under helgen var med ett bakdäck som inte ville "ta luft" och byte av växellådsdrev för en lägre tvåa.

De problem som andra har haft har varit smått obegripliga för mig och jag har anat att de har berott på stress eller delar som inte lirar ihop. Både din och Goodstuffs hoj är ju nerlusade med delar som inte är original och det har demonterats och monterats till höger och vänster. Jag raljerar inte utan ser bara ett mönster i att jag inte har problem och de med mer "avancerade" hojar har det.

Med tanke på att du inte lyft och tittat, vet du inte heller om du haft några problem. Spikningar känns inte. Visst det är en del filat på både min och gubbstuffs cykel, men problemen är ungefär de samma som på en "standard" racer, dvs, det är högt komp även i en okittad cykel, den kan spika om tändningen är fel, eller går för snålt. Nu i helgen var det ju inga direkt drastiska väderförändringar. Hade inga bestyckningsproblem heller.
Problem på fredagen på första passet, lossnad växelspak(hjärnsläpp och inte skruvat fast den, eftersom det var mycket stressmeck under veckan), och ytterligare pinnbult, och visst, nu vet jag varför, pinnbultar som nådde längre med lägre toppar, med följd att kupolmuttrarna gick i botten.. Räknar inte med det problemet något mer.

edit: Problemet på rejset kan ju iofs hänvisas till kit-delar, eftersom jag fått låta tillverka egna anslutningar som inte verkar lira riktigt till 100%, ska fixa en kopparbricka så hoppas jag att de inte ska vibrera loss, de lossnade trots de var loctitade, men det blir iofs rätt varmt just där..
 
Last edited:
Jag tror jag meka minst av alla 250r i helgen, bytte däck en gång smorde kedjan tankade och kolla igenom kopplingen innan racet. :)
Är man väl förbrädd och vet sina inställningar på hoj och motor så går det och göra så utan att vara nervös o få dåligt samvete.
En förutsättning är ju dock ändå att man måste ha en viss "motorkänsla" när man kör där man kan få lite input hur grejorna fungerar...

På träning kan man exprimentera massor o testa nya ideer o grejor. På race måste allt funka, dvs. använd väl beprövade inställningar o delar.
Det är mitt tips till er

Är motorn felskruvad / inställd är det 100% risk att den pajar

Är motorn rätt inställd håller den kanske till 90%...

oFFkeFF skrev:
Med tanke på att du inte lyft och tittat, vet du inte heller om du haft några problem. Spikningar känns inte. Visst det är en del filat på både min och gubbstuffs cykel, men problemen är ungefär de samma som på en "standard" racer, dvs, det är högt komp även i en okittad cykel, den kan spika om tändningen är fel, eller går för snålt. Nu i helgen var det ju inga direkt drastiska väderförändringar. Hade inga bestyckningsproblem heller.
Problem på fredagen på första passet, lossnad växelspak(hjärnsläpp och inte skruvat fast den, eftersom det var mycket stressmeck under veckan), och ytterligare pinnbult, och visst, nu vet jag varför, pinnbultar som nådde längre med lägre toppar, med följd att kupolmuttrarna gick i botten.. Räknar inte med det problemet något mer.

edit: Problemet på rejset kan ju iofs hänvisas till kit-delar, eftersom jag fått låta tillverka egna anslutningar som inte verkar lira riktigt till 100%, ska fixa en kopparbricka så hoppas jag att de inte ska vibrera loss, de lossnade trots de var loctitade, men det blir iofs rätt varmt just där..
 
ako skrev:
Jag tror jag meka minst av alla 250r i helgen, bytte däck en gång smorde kedjan tankade och kolla igenom kopplingen innan racet. :)
Är man väl förbrädd och vet sina inställningar på hoj och motor så går det och göra så utan att vara nervös o få dåligt samvete.
En förutsättning är ju dock ändå att man måste ha en viss "motorkänsla" när man kör där man kan få lite input hur grejorna fungerar...

På träning kan man exprimentera massor o testa nya ideer o grejor. På race måste allt funka, dvs. använd väl beprövade inställningar o delar.
Det är mitt tips till er

Är motorn felskruvad / inställd är det 100% risk att den pajar

Är motorn rätt inställd håller den kanske till 90%...

Hur gick det i racet?
 
Anledningen till att den skar verkar vara en icke fungerande PowerJet på den övre förgasaren. De andra problemen har ju inte att göra med cykeln öht utan bara klantighet och misstag från min sida.
 
1. Fettjock
2. Tjockfet.

Bilderna av Fredrik Nilsson på www.afoto.se
 

Bifogat

  • Sviestad-30-maj-002.jpg
    Sviestad-30-maj-002.jpg
    66.1 KB · Visningar: 39
  • Sviestad-30-maj-003.jpg
    Sviestad-30-maj-003.jpg
    25.5 KB · Visningar: 41
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top