Jurister, se hit.

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
En kort fråga angående ett fodervärdsavtal, dvs ett avtal gällande "lån" av häst.

Det står så här i avtalet:

"Avtalet gäller i 1½ år med tre månaders ömsesidig uppsägning. Om uppsägning inte sker löper avtalet vidare med ytterliggare 1½ år."

Innebär detta att man kan säga upp avtalet när som helst och lämna tillbaka hästen efter tre månader eller innebär det att avtalet endast kan sägas upp tre månader innan avtalet upphör? Eller är det en tolkningsfråga.

Ni som har koll <-- skriv gärna en kommentar.

eisbaer skrev:
En kort fråga angående ett fodervärdsavtal, dvs ett avtal gällande "lån" av häst.

Det står så här i avtalet:

"Avtalet gäller i 1½ år med tre månaders ömsesidig uppsägning. Om uppsägning inte sker löper avtalet vidare med ytterliggare 1½ år."

Innebär detta att man kan säga upp avtalet när som helst och lämna tillbaka hästen efter tre månader eller innebär det att avtalet endast kan sägas upp tre månader innan avtalet upphör? Eller är det en tolkningsfråga.

Ni som har koll <-- skriv gärna en kommentar.

Tolkningsfråga.

Enl min tolkning: JA man kan säga upp det när som helst pga det står inget om huvudförfallodag.

Är ingen jurist,men pysslar en hel del med avtal till vardags.

Långa farbron skrev:
Tolkningsfråga.

Enl min tolkning: JA man kan säga upp det när som helst pga det står inget om huvudförfallodag.

Är ingen jurist,men pysslar en hel del med avtal till vardags.

Är inte huvudförfallodagen synonymt med avtalets slut då? Eller måste en sådan specificeras när man skriver avtalet?

eisbaer skrev:
Är inte huvudförfallodagen synonymt med avtalets slut då? Eller måste en sådan specificeras när man skriver avtalet?

Helt sant,jag både tänkte och formulerad mig klumpigt :3freak

Om inget annan anges så blir startdagen -slutdagen+1½ år.

Men i och med att det inte står något om att avtalet skall sägas upp till X antal månader,veckor osv innan huvudförfallodagen så är det en tolknings/förhandlings fråga.

Last edited:
En sak är iaf säker, om du inte vet vad du ska skriva på, ta reda på det innan!
Är det du som ska ha hästen? Om det är så och det finns ev. planer på ett senare köp, se då till att ni bestämmer ett pris redan vid skrivandet av fodervärdskontraktet.

Det finns alldeles för många trista historier om hästar som återhämtats mitt i natten och fodervärdar som sålt vidare, så oavsett om du lånar/lånar ut så se till att allt är kristallklart innan.

Det där gäller i 18 månader. Sägs det inte upp efter 15 månader (=uppsägningstiden) läggs det till ytterligare 18 månader.

Vill ni ha möjlighet att säga upp det i förtid utan problem, stryk hela det stycket och skriv "avtalet gäller tillsvidare med tre månaders ömsesidig uppsägning."

Naturligtvis kan man, om man är överrens, alltid avsluta även ett tidsbestämt avtal i förväg.

Nej, jag ska inte ha häst och jag har inte skrivit på det. Däremot har någon i min närhet gjort det.

Alright, jag tolkade det som er också. Ingen annan som har stenkoll? =)

eisbaer skrev:
Nej, jag ska inte ha häst och jag har inte skrivit på det. Däremot har någon i min närhet gjort det.

Alright, jag tolkade det som er också. Ingen annan som har stenkoll? =)

T-rex har stenkoll. Foderhästens juridik 5p tror jag faktiskt att han läste precis innan examen.

benrangel skrev:
T-rex har stenkoll. Foderhästens juridik 5p tror jag faktiskt att han läste precis innan examen.

Nu vet jag inte om du är seriös. T-rex stämmer detta? =)

I så fall kanske jag kan få pm:a en fråga till..?

eisbaer skrev:
Lät bra åtminstone. Om vi tar oss tillbaka till verkligheten nu, nån med stenkoll?

En gång till T-rex har stenkoll. Ankan är ytterligare en med stenkoll. Sen om de kan hjälpa dig är upp till var och en.

Svårt att skilja ironi från seriositet härinne.
Då behöver jag inga fler svar, tackar.

eus skrev:
Ofan, inget som läst fortsättningskursen på 10p ?

Jag, liksom T-rex har stenkoll, och det är som han säger. Avtalet gäller i ett och ett halvt år och måste, för att upphöra, sägas upp senast tre månader innan avtalsperiodens utgång med den skrivningen.
Sedan kan tilläggas att det vid tolkningssvårigheter är den som har upprättat avtalet som står risken för hur avtalet i efterhand tolkas.

PMa på. Just fodervärdsjuridik var väl aldrig mitt favvoämne, men avtalsrätt var.

Är det något allmänt så kan vi ju ta det här, vem vet, det kanske sitter fler folk med samma frågor.

Edit; Hur många är vi? Jag, Peno, Ankan? Vilka lurkers finns det?

t-rex skrev:
PMa på. Just fodervärdsjuridik var väl aldrig mitt favvoämne, men avtalsrätt var.

Är det något allmänt så kan vi ju ta det här, vem vet, det kanske sitter fler folk med samma frågor.

Edit; Hur många är vi? Jag, Peno, Ankan? Vilka lurkers finns det?

Njae, frågan gäller specifikt hästjuridik men vi kan väl prova.

Om man inte kan säga upp avtalet i förtid så kanske man kan säga upp avtalet för att det har visat sig att hästen har en gammal skada som uppdagades vid en kontroll under den här perioden.
Skadan är så pass stor att det inte finns någon framtid i att använda hästen som just ridhäst.

Har detta något juridiskt befog?

benrangel skrev:
Jag är bra på havstulpaner - dock ej avtalsrätt.

Jag köpte en knippe havstulipaner när jag var på semester i Bulgarien i fjol. Nu har det visat sig att en av tulpanerna egentligen är en sjöhäst. Kan jag kräva skadestånd för foder och besvär?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back