Miss_Orchidee skrev:at hästen är sne i ryggen kan bero på många saker, det jag varit med om är att hästen
1. har blivit överarbetad på ena sidan
2. Har överansträngts
3. skadats vid ett olykstillfälle
4. Cancer i ryggen
5. sned sen födseln
om hästen är överarbetad på ena sidan bör hon träna upp andra sidan rida i olika varv lika mycket. men i början framför allt i det varvet som hästen är minst tränad åt.
om hästen har överensträngts låt den vila lite, börja om på nytt. detta kan uppstå tillexempel om man rider väldigt hårt en dag, exempelvis på blött/halt underlad.
om hästen blivigt skadad vid ett olyckstillfälle borde raport finnas hos det företag som står för försäkringen, vilket i dom alldra flästa fall är hos Agria. om hon har pappren på hästen eller hästens fullständiga namn eller försäkrings nummer så kan ni lätt kolla upp detta. I detta fall kan hända att han fått ut halva försäkringen men i så fall har hästen en bränd triangel på bakdelen, din flickvän borde veta om det i så fall.
om hästen har cystor längs ryggen så finns det inte så mycket att göra, vilket i de flästa fall betyder slakt![]()
detta hände min häst, och hon röntgades också för försäljning och då syntes dessa cystor, som hon hade haft de 9 åren som hon levt, ingen hade vetat om det. Kolla med veterinären så att dom röntgar ryggen på hästen i tid!
Om hästen är sned sedan födsel vet jag inte hur mycket som går att göra. beror mycket på hur gammal hästen är, men jag utgår från att den är över 3-5 år eftersom detta oftast är inridnings tid. det kanske går att fixa med operation men det är inte många som går så långt med det då det kostar massvis med pengar och kanske ändå inte hjälper.
Snällt att du bryr dig men problemet är egentligen inte skadan. Sarah har full koll på hästar men inte kontrakt visade det sig =)
Jag däremot har ingen koll alls på hästar. Tydligen så kan det eventuellt gå att träna/bygga bort skadan på hästen men det är inget hon vill satsa på eftersom det skulle ta för lång tid, kosta för mycket och vara för osäkert. Men som sagt jag har ingen koll.
Tack ändå.