Jurister, se hit.

eisbaer skrev:
Njae, frågan gäller specifikt hästjuridik men vi kan väl prova.

Om man inte kan säga upp avtalet i förtid så kanske man kan säga upp avtalet för att det har visat sig att hästen har en gammal skada som uppdagades vid en kontroll under den här perioden.
Skadan är så pass stor att det inte finns någon framtid i att använda hästen som just ridhäst.

Har detta något juridiskt befog?

Ett avtal kan hävas, om ena parten inte uppfyller sina förpliktelser eller varan inte motsvarar avtalad standard. (Sluta prata hästjuridik, detta är som t-rex säger avtalsrätt) :D
Fodervärdsavtal brukar upprättas på standardblanketter, och faran med dem är att de ofta inte innehåller uppgift om varans (hästens) skick och vad som händer om den inte är ridbar under hyrestiden.
Det är svårt att utan samtliga fakta på hand svara på om ovan nämnd skada är skäl för att säga upp avtalet. Kanske borde hästens skick ha synats innan avtalet ingicks?
Inget hindrar dock att hyrestagaren kontaktar uthyraren och säger upp avtalet av angivet skäl. Frågan är dock om uthyraren accepterar uppsägningen eller ej.

eisbaer skrev:
En kort fråga angående ett fodervärdsavtal, dvs ett avtal gällande "lån" av häst.

Det står så här i avtalet:

"Avtalet gäller i 1½ år med tre månaders ömsesidig uppsägning. Om uppsägning inte sker löper avtalet vidare med ytterliggare 1½ år."

Innebär detta att man kan säga upp avtalet när som helst och lämna tillbaka hästen efter tre månader eller innebär det att avtalet endast kan sägas upp tre månader innan avtalet upphör? Eller är det en tolkningsfråga.

Ni som har koll <-- skriv gärna en kommentar.
Jag har ingen koll men jag gav precis din fråga till två jurister, som uteslutande sysslar med avtalsrätt (dock ej hästjuridik :3freak ). De menar båda att avtalet ej binder någon i 18 månader utan att det är tre månaders uppsägningstid, oavsett när avtalet sägs upp.

Detta är ett seriöst svar.

Är det något ni är oroliga för, skriv in det i avtalet. Behöver inte vara svårare än ren svenska, kan den inte användas som ridhäst (under vissa objektivt godtagbara kriterier) så skall avtalet kunna hävas.

Har för mig att det inte finns något sådan i det standardavtalet (jag gissar att det är ett sånt) som kan köpas i handeln. Däremot finns det väl en undersökningsplikt?

Bingo skrev:
Jag har ingen koll men jag gav precis din fråga till två jurister, som uteslutande sysslar med avtalsrätt (dock ej hästjuridik :3freak ). De menar båda att avtalet ej binder någon i 18 månader utan att det är tre månaders uppsägningstid, oavsett när avtalet sägs upp.

Detta är ett seriöst svar.

Ok. Dock; eftersom skrivningen specifikt tar upp en tidsperiod så är det enligt min mening det som gäller. Hade det varit tal om ett löpande avtal hade man skrivit just det. Här gör man en poäng av en given tid, just för att ge avtalsparterna en uppfattning om hur länge man avser att ha avtalsförhållandet.

Bingo, okej.. vem ska jag tro på nu. Du säger att det solklart kan hävas medans t-rex säger det motsatta.

Det finns ett stycke om hästens skick men det nämner inget om denna skadan eller om eventuell uppsägning pga av skada. Endast att om ny skada tillfogas ska fodervärden betala.

Anledningen till att jag ältar detta är just att min sambo är fodervärden i detta avtal och hästuthyraren vill inte säga upp något avtal i förtid.

t-rex skrev:
Är det något ni är oroliga för, skriv in det i avtalet. Behöver inte vara svårare än ren svenska, kan den inte användas som ridhäst (under vissa objektivt godtagbara kriterier) så skall avtalet kunna hävas.

Har för mig att det inte finns något sådan i det standardavtalet (jag gissar att det är ett sånt) som kan köpas i handeln. Däremot finns det väl en undersökningsplikt?

ursäkta om jag avbryter eran konversation...
men var det hela avtalet du hade laggt upp eisbear? den som skrev på det avtalet måste ha varit väldigt ivrig att få fatt i en häst ivilketfall...

När det gäller köp av häst så brukar ägarna göra upp om återköp ifall skada uppdagas, man gör alltid en vetrinär besiktning av hästen innan man skriver på några papper, när man skriver på papprerna har man läst igenom dom både 2-3 ggr och finkammat efter "luckor".

lite sent att säga detta i efterhand men ni (vet inte vem det rör) kanske förhoppningsvis kan undvika liknande situationer i framtiden.

om ni påpekar felet för "ägaren" och har veterinär intyg på att skadan funnits länge och är kronisk så borde alla ägare med lite vett i skallen låta "köpet" gå tillbaka. men å andra sidan så vill han/hon garanterat tjäna pengarna först.

kan man få veta vad sjukdomsorsaken är så kanske jag kan vara till större hjälp i den specifika frågan?

eisbaer skrev:
Jag köpte en knippe havstulipaner när jag var på semester i Bulgarien i fjol. Nu har det visat sig att en av tulpanerna egentligen är en sjöhäst. Kan jag kräva skadestånd för foder och besvär?
Det beror väl på om de övriga havstulpanerna är många nog för att kunna betraktas som "en knippe". Antag t ex att ett knippe vanligen betyder 12-18 st och att du har fått fjorton havstulpaner. Då kan du ju inte springa och gnälla om att en av "havstulpanerna" visat sig vara en sjöhäst. Då är ju situationen den att du betalt för ett knippe havstulpaner, har fått ett knippe havstulpaner; men dessutom kan glädja dig åt präktig sjöhäst och borde, för det fall du är en ärlig medborgare, omedelbart och utan omsvep skicka en tilläggsköpeskilling motsvarande sjöhästens värde till den bulgariske avtalsmotparten. Däremot bör du noggrant förbereda en stämningsansöka mot din optiker eftersom han så illa behandlat ditt synfel, och betydligt sämre än du haft rätt att förvänta dig då du anlitade honom, att du inte kan skilja en sjöhäst från en havstulpan, något för vilket man gott kan klandra honom. Nu vet du.

eisbaer skrev:
Det finns ett stycke om hästens skick men det nämner inget om denna skadan eller om eventuell uppsägning pga av skada. Endast att om ny skada tillfogas ska fodervärden betala.

Anledningen till att jag ältar detta är just att min sambo är fodervärden i detta avtal och hästuthyraren vill inte säga upp något avtal i förtid.

endast om ny skada uppkommer ska fodervärden betala, var inte skadan gammal??

eisbaer skrev:
Bingo, okej.. vem ska jag tro på nu. Du säger att det solklart kan hävas medans t-rex säger det motsatta.

...

Vänta nu, vilket fall talar vi om?

Uppsägningstiden? Jag ser det som om avtalet gäller 18 månader.

Fel? Det beror på hur avtalet är skrivet.

Miss_Orchidee skrev:
endast om ny skada uppkommer ska fodervärden betala, var inte skadan gammal??

Japp, ivrig är ordet. Men gjort är gjort.

Papper på att skadan är gammal och kronisk fixas idag. Hyresvärden är fullt medveten om hästens skada och jag anar att han kände till det vid avtalets skrivning också.

t-rex skrev:
Vänta nu, vilket fall talar vi om?

Uppsägningstiden? Jag ser det som om avtalet gäller 18 månader.

Fel? Det beror på hur avtalet är skrivet.

Japp. Anar att det kanske inte var så solklart.

eisbaer skrev:
Japp. Anar att det kanske inte var så solklart.

Asså, vad gäller frågan nu?

1. Uppsägningstid? Ganska klart.

2. Hävning? Alltid oklart. Avtal är bra. Skriv vad som gäller, vilka konsekvenser det blir vid vissa på förhand uppsatta kriterier.

t-rex skrev:
Asså, vad gäller frågan nu?

1. Uppsägningstid? Ganska klart.

2. Hävning? Alltid oklart. Avtal är bra. Skriv vad som gäller, vilka konsekvenser det blir vid vissa på förhand uppsatta kriterier.

Jag tänkte på uppsägningstiden.

Bingo, gav du dem hela texten jag skrev? Fick du någon förklaring varför de ansåg att avtalet inte binder under hela avtalstiden?

eisbaer skrev:
Jag säger ingenting alls, jag är bara budbärare. Budet kommer från på området mycket rutinerat och kunnigt folk, som sysslar med avtal på heltid.

Bingo skrev:
Jag säger ingenting alls, jag är bara budbärare. Budet kommer från på området mycket rutinerat och kunnigt folk, som sysslar med avtal på heltid.

Gav du dem hela texten jag skrev? Fick du någon förklaring varför de ansåg att avtalet inte binder under hela avtalstiden?

eisbaer skrev:
Gav du dem hela texten jag skrev? Fick du någon förklaring varför de ansåg att avtalet inte binder under hela avtalstiden?
Jag ber att få återkomma med motivering.

eisbaer skrev:
Japp, ivrig är ordet. Men gjort är gjort.

Papper på att skadan är gammal och kronisk fixas idag. Hyresvärden är fullt medveten om hästens skada och jag anar att han kände till det vid avtalets skrivning också.

Bra! hoppas det löser sig för henne nu då! kan man få veta vad det är för skada??

är hästen triangel märkt? i så fall vet han garanterat om skadan annars är det möjligt att han vet om men inte sa något.
om hästen är triangel märkt så får hästen inte tävlas i stora sammanhang (om ens överhuvud taget, är lite osäker där) i så fall har ägaren fått ut halva försäkrings summan och ändå fått behålla hästen, då triangelmärks den på ena "skinkan"

eisbaer skrev:
En kort fråga angående ett fodervärdsavtal, dvs ett avtal gällande "lån" av häst.

Det står så här i avtalet:

"Avtalet gäller i 1½ år med tre månaders ömsesidig uppsägning. Om uppsägning inte sker löper avtalet vidare med ytterliggare 1½ år."

Innebär detta att man kan säga upp avtalet när som helst och lämna tillbaka hästen efter tre månader eller innebär det att avtalet endast kan sägas upp tre månader innan avtalet upphör? Eller är det en tolkningsfråga.

Ni som har koll <-- skriv gärna en kommentar.
Utifrån min kunskap inom entreprenadjuridik :va
Avtalet löper i första omgången i 18 månader. Under avtalstiden kan parterna som skrivit under kontraktet säga upp avtalet och då upphör avtalet att gälla efter 3 månader.
Efter 18 månader förlängs avtalstiden med ytterligare 18 månader om ingen part sagt upp avtalet senast 3 månader innan, vilket ger en maximal avtalstid på 36 månader. Samma uppsägningstid gäller, dock upphör avtalet efter 36 månader = dags att lämna tillbaka hästen.
Efter skriftlig uppsägning av avtalet kan/skall hästen lämnas tillbaka och det kan ske när som helst under avtalstiden.
/E. Treprenadingenjör

Miss_Orchidee skrev:
Bra! hoppas det löser sig för henne nu då! kan man få veta vad det är för skada??

är hästen triangel märkt? i så fall vet han garanterat om skadan annars är det möjligt att han vet om men inte sa något.
om hästen är triangel märkt så får hästen inte tävlas i stora sammanhang (om ens överhuvud taget, är lite osäker där) i så fall har ägaren fått ut halva försäkrings summan och ändå fått behålla hästen, då triangelmärks den på ena "skinkan"

Jag vet faktiskt inte, sned i ryggen eller nått. Det roliga är att hästan var besiktigad innan avtalet skrevs och det står inget om den skadan där. Men nu när hon tänkte köpa loss hästen så gjorde hon en ny besiktning och det var då skadan upptäcktes. Tydligen så kan det komma och gå och vara svårt att upptäcka.

eisbaer skrev:
Jag vet faktiskt inte, sned i ryggen eller nått. Det roliga är att hästan var besiktigad innan avtalet skrevs och det står inget om den skadan där. Men nu när hon tänkte köpa loss hästen så gjorde hon en ny besiktning och det var då skadan upptäcktes. Tydligen så kan det komma och gå och vara svårt att upptäcka.

at hästen är sne i ryggen kan bero på många saker, det jag varit med om är att hästen
1. har blivit överarbetad på ena sidan
2. Har överansträngts
3. skadats vid ett olykstillfälle
4. Cancer i ryggen
5. sned sen födseln

om hästen är överarbetad på ena sidan bör hon träna upp andra sidan rida i olika varv lika mycket. men i början framför allt i det varvet som hästen är minst tränad åt.

om hästen har överensträngts låt den vila lite, börja om på nytt. detta kan uppstå tillexempel om man rider väldigt hårt en dag, exempelvis på blött/halt underlad.

om hästen blivigt skadad vid ett olyckstillfälle borde raport finnas hos det företag som står för försäkringen, vilket i dom alldra flästa fall är hos Agria. om hon har pappren på hästen eller hästens fullständiga namn eller försäkrings nummer så kan ni lätt kolla upp detta. I detta fall kan hända att han fått ut halva försäkringen men i så fall har hästen en bränd triangel på bakdelen, din flickvän borde veta om det i så fall.

om hästen har cystor längs ryggen så finns det inte så mycket att göra, vilket i de flästa fall betyder slakt :(
detta hände min häst, och hon röntgades också för försäljning och då syntes dessa cystor, som hon hade haft de 9 åren som hon levt, ingen hade vetat om det. Kolla med veterinären så att dom röntgar ryggen på hästen i tid!

Om hästen är sned sedan födsel vet jag inte hur mycket som går att göra. beror mycket på hur gammal hästen är, men jag utgår från att den är över 3-5 år eftersom detta oftast är inridnings tid. det kanske går att fixa med operation men det är inte många som går så långt med det då det kostar massvis med pengar och kanske ändå inte hjälper.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back