Juridisk fråga ang. vält hoj

Micke O

"mannen som talar med fartgupp"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Ponera att hojen parkeras utomhus. Sen kommer någon liten snorunge och pillar på hojen så att den välter - med ungen under... Jag antar att jag som ägare till fordonet blir ansvarig för konsekvenserna av kottens pillande på detsamma?

Givetvis är det tillräckligt illa om någon skadas men om man dessutom blir ansvarig så blir det ju inte bättre precis.

Scenariot har inte drabbat killen som skrivit inlägget men tanken slog mig :)

Micke O skrev:
Ponera att hojen parkeras utomhus. Sen kommer någon liten snorunge och pillar på hojen så att den välter - med ungen under... Jag antar att jag som ägare till fordonet blir ansvarig för konsekvenserna av kottens pillande på detsamma?

Givetvis är det tillräckligt illa om någon skadas men om man dessutom blir ansvarig så blir det ju inte bättre precis.

Scenariot har inte drabbat killen som skrivit inlägget men tanken slog mig :)

Intressant fråga...

Jag skulle vilja skjuta in ytterligare en fråga till detta: Är ungens föräldrar ansvariga för de skador som uppstår på hojen i samband med att den välter? (Om så är fallet, borde de ju även vara ansvariga för själva olyckan. Då kan ju du rimligtvis inte ställas till svars för detta?)

Man skulle kunna jämföra det med att ungen hoppar upp på biltaket på grannens nya bil. Om ungen snubblar och ramlar ner på asfalten (med näsan före), kan ju knappast bilägaren ställas till svars? Däremot får nog föräldrarna lägga upp ungens framtida veckopeng, i ersättning för skadad lack!

Jag skulle kunna tänka mig att föräldrarna har ett ganska tungt ansvar, när det gäller juniors påhitt?

gäller garageförsäkringen om motorcyklen välter inne i garaget ? :D

Micke O skrev:

Beror lite på omständigheterna.. står den på lovlig plats och på lovligt sätt (att du inte pallat upp stödet på en sten eller nåt..) bör du inte bli ansvarig. Däremot har som sagt föräldrarna ett ansvar för barnet..

Det går på trafikförsäkringen, ungen eller föräldrarna har inget ansvar att betala självrisken på din försäkring. Men om dom är vanliga människor så betalar dom för att vara snäll.

Ett senario som kan hända, en cyklist cyklar in i din MC/BIL, du ryter till att detta ska du betala, han säger NEJ, det ska jag inte. Cyklisten har rätt. Det finns ingen försäkring på cykeln som täcker skadorna på fordonet, så då går det på det skadade fordonets försäkring. Och cyklisten som vållade skadorna kan cykla vidare.

Livet är orättvist sen dör man

Uffe S / Trafiklärare

R1 Uffe skrev:
Det går på trafikförsäkringen, ungen eller föräldrarna har inget ansvar att betala självrisken på din försäkring. Men om dom är vanliga människor så betalar dom för att vara snäll.

Ett senario som kan hända, en cyklist cyklar in i din MC/BIL, du ryter till att detta ska du betala, han säger NEJ, det ska jag inte. Cyklisten har rätt. Det finns ingen försäkring på cykeln som täcker skadorna på fordonet, så då går det på det skadade fordonets försäkring. Och cyklisten som vållade skadorna kan cykla vidare.

Uffe S / Trafiklärare

Fel! Enligt trafiklagen är det som du skriver. Men du kan stämma cyklisten/föräldrarna och kräva dem på pengarna via ett civilmål.

foobar skrev:
Intressant fråga...

Jag skulle vilja skjuta in ytterligare en fråga till detta: Är ungens föräldrar ansvariga för de skador som uppstår på hojen i samband med att den välter? (Om så är fallet, borde de ju även vara ansvariga för själva olyckan. Då kan ju du rimligtvis inte ställas till svars för detta?)

Man skulle kunna jämföra det med att ungen hoppar upp på biltaket på grannens nya bil. Om ungen snubblar och ramlar ner på asfalten (med näsan före), kan ju knappast bilägaren ställas till svars? Däremot får nog föräldrarna lägga upp ungens framtida veckopeng, i ersättning för skadad lack!

Jag skulle kunna tänka mig att föräldrarna har ett ganska tungt ansvar, när det gäller juniors påhitt?

Se ovanstående svar av mig, föräldrarna behöver inte betala detta om ungen har hoppat på biltaket, men för att ha trevliga grannar i fortsättningen så bör man nog betala självrisken på bilförsäkringen (den är ju så billig jämfört med MC så det batalar man så gärna & ler samtidigt & tänker, tänk om det var så här billigt på MC)

foobar skrev:
Fel! Enligt trafiklagen är det som du skriver. Men du kan stämma cyklisten/föräldrarna och kräva dem på pengarna via ett civilmål.
Det har jag ingen aning om, men du har säkert rätt. Jag själv skulle då inte chansa & gå till rätten "om jag skulle förlora målet= betala ett sex siffrigt belopp :huvet ", nog skulle jag bara betala självrisken & bita i det sura äpplet

R1 Uffe skrev:
Det har jag ingen aning om, men du har säkert rätt. Jag själv skulle då inte chansa & gå till rätten "om jag skulle förlora målet= betala ett sex siffrigt belopp :huvet ", nog skulle jag bara betala självrisken & bita i det sura äpplet

Kanske om det handlade om bilen. Men jäääävlar om snorungen skulle välta bågen. Om föräldrarna vägrade betala för skadorna skulle grannsämjan vara över på en grisblink och jag skulle dedikera resten av mitt liv åt att sätta dit dem. :gnissla

Man har i regel en ansvarsförsäkring i sin hemförsäkring.. som normalt täcker just sånna här skador.. men givetvis e det alltid utredning om just vållandet..

så länge inte fordonet framförs av någon och det välter så kan det inte gå på trafikförsäkringen.. utan då på vagnskadan..

Det går alltid på fordonets försäkring.
Tex om min grabb cycklar på din mc\bil så får du stå föra alla kostnader.
Går grabbens cyckel sönder och klädder så får han nya genom din försäkring.
Du som bil\mc har allt annsvar om dit fordon så ingen gör sig illa.tråkigt men sant

Maverick skrev:
Så länge inte fordonet framförs av någon och det välter så kan det inte gå på trafikförsäkringen utan då på vagnskadan..
Så om de kommer en snoris och välter ens parkerade hoj som inte är helförsäkrad så får man ingen ersättning?

R1 Uffe skrev:

Uffe S / Trafiklärare

Då ska man alltså se till att göra sitt bästa för att köra över cykeln på väg därifrån. :D :tungan

EDIT: Då kan han ju i alla fall inte cykla vidare menar jag.

R1 Uffe skrev:

Uffe S / Trafiklärare

Det kan jag lova dig, den cyklist som cyklat på mig kan inte bara cykla vidare :mad: :mad: :död Den cyklist som skulle göra det och inte göra rätt för sig genom att betala har gjort sitt livs misstag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT