julafton

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
kommer ni ihåg när ni var små , då var ju denna dag bland det bästa man visste först fick man ju räkna ner med choklad kalendern ,sen skolavslutning , sen fick man vänta en evighet till dagen kom .Det blev ju inte bättre att julklapparna redan låg under granen. sen när julafton äntligen kom så visste man att det var några höjdpunkter o resten tråk .Tråk menas med att de vuxna skulle samtala om allt möjligt mellan himmel o jord vilket resultera i en lång väntan tills kalle kom . Efter det gamla vanliga äta , vänta ytterliggare en evighet så kom ju tomten ,som vanligt låg brorsans klappar längst ner så när alla hade fått en 3 st började han gråta eftersom han trodde tomten glömt bort han ( hände nästan varje år ) vilket vi barn tyckte var rätt kul . sen satt man ju o lekte med prylarna man fick med sin kusin , Men vad hände sen när försvann den här känslan , kommer den tillbaks om /när man får barn. visst kan det vara rätt trevligt o träffa vissa av sina släktingar (en del vill man aldrig träffa) men mer o mer känns dagen så överskattad , sa till kompisen som slutat fira jul för hundra år sedan att vi lika gärna kunde jobba .Det finns ju fortfarande en del människor i min ålder som tycker detta spektakel är underhållande. håller jag på o bli sjuk eller ser man ingen mening med det syfte som den dagen en gång hade.

Last edited:
mugge skrev:
Kommer ni ihåg när ni var små? Då var ju denna dag bland det bästa man visste. Först fick man ju räkna ner med choklad kalendern, sen skolavslutning, sen fick man vänta en evighet till dagen kom. Det blev ju inte bättre av att julklapparna redan låg under granen.
Sen när julafton äntligen kom så visste man att det var några höjdpunkter o resten tråk. Med tråk menas med att de vuxna skulle samtala om allt möjligt mellan himmel o jord vilket resultera i en lång väntan tills Kalle kom. Efter det gamla vanliga att äta, vänta ytterliggare en evighet så kom ju tomten. Som vanligt låg brorsans klappar längst ner så när alla hade fått en 3 st började han gråta eftersom han trodde tomten glömt bort honom ( hände nästan varje år ) vilket vi barn tyckte var rätt kul. Sen satt man ju o lekte med prylarna man fick med sin kusin.
Men vad hände sen?
När försvann den här känslan?
Kommer den tillbaks om /när man får barn?
Visst kan det vara rätt trevligt o träffa vissa av sina släktingar (en del vill man aldrig träffa) men mer o mer känns dagen så överskattad. Jag sa till kompisen som slutat fira jul för hundra år sedan att vi lika gärna kunde jobba. Det finns ju fortfarande en del människor i min ålder som tycker detta spektakel är underhållande.
Håller jag på o bli sjuk då jag inte ser någon mening eller det syfte som den dagen en gång hade?!

...nu blev det lite lättare...

Men för att besvara din fråga:
- Ja, det blir en helt annan sak när man får egna barn.

Jag är redan innerligt trött på julen, och ändå är det mer än en månad kvar.
Kanske dax att skaffa egna ungar.........

Kanske dax att skaffa egna ungar.........

Äh, barn är dyrt och dessutom kräks de, låter och stör sömnen.

låna grannens istället eller varför inte bara passa på att vara tomte i grannskapet så kommer du förutom ungarnas glädje få en gratis fylla när alla vill bjuda tomten på något som håller "vinternattens kyla borta"..

När man var liten så var det ju sjuuuuuuukt länge kvar när man tände det första advents ljuset.
Idag tycker jag att det går alldeles för fort, tyckte att jag nyss firade jul ffs!

Ang. känslan av jul så tror jag nog att den avtar i samma takt som julklapparna försvinner.... :)

Nu för tiden så firar jag jul enbart för att se mina små syskon lysa upp som små solar när tomten kommer, tycker fortfarande att julen är fruktansvärt trevlig.

SKÅL!!!

Tycker det är trevligt, Man kan ju göra julafton till vad man vill. En fyllefest med sina polare och deras polare. En mysstund mina sina kompisar. Ett släktkalas för den närmsta släkten. En mysig dag med familjen. En ensam hemma dag om man känner att det känns bättre än att umgås med massor av folk. Dagen är ju tillför att lysa upp vår tillvaro och det bestämmer man väl bäst själv vad som gör det.

Men sen så har ju barndoms julaftonen försvunnit, absolut inte samma känsla - tiden går fort och man bryr sig inte lika mycket om den, känns inte lika viktigt. Men man får väl anpassa sig och se på julafton med nya ögon för att kunna njuta av den.

Men jag brukar få tillbaka lite av den känslan om jag har köpt en riktigt fiffig julklapp åt någon, för då blir jag helt sprallig av att tänka på hur den personen kommer att reagera, och jäkligt stolt över hur smart man är :hihi

Det går ju att få till riktigt bra julstämning om man vill, utan att stressa ihjäl sig.
Julafton i sig är ju helt ok, det är ju all jävla stress och press innan som suger getballe, det klarar man sig utan.
I år, och även tidigare år, åker vi på solsemester för att slippa det, när man får egna ungar så känns det som att det blir en del julfirande ändå...

Jag älskar julen!
Men känner också att denna dagen lätt kan bli söndertjatad och överreklamerad.
När man var liten var julafton och ens födelsedag de två stora dagarna på året man alltid räknade ner till.. :hoppa
Nu när man är vuxen (?) är det inte lika magiskt.
När man är liten har man inget kapital och ingen "riktig makt" över vad man ska köpa för prylar, man måste alltid fråga sina föräldrar och önska sig dessa saker man vill ha. Man får alltså vänta tills man fyller år eller tomten kommer..:tomten
Idag vid "vuxet" tillstånd kan jag gå och köpa mig vad jag vill, när jag vill utan att fråga en kotte, så den magiken att "få presenter" är borta för min del. Jag behöver inte vänta på julafton eller födelsedag för att få det jag vill ha..

Däremot tycker jag det är askul att planera vad man ska ge och allra mest vilket rim det ska vara till klappen!
Sen känns det som att julen börjar SÅ tidigt, redan i slutet av oktober börjar julstjärnorna plockas fram och pyntas överallt.
Känns som att julen pågår i ett kvartal ju..:näsblod
Jag ser iaf fram emot julmaten och nubben, :drool
så skönt att bara sitta och dricka och äta massa, slappa, knäcka nötter och snacka skit om/med släktingar
:wiggle :D

Last edited:
Julen var galet najs när man var liten. Det enda jag inte gillade var att man var tvungen att vara så där sliskigt trevlig mot alla och säga rätt saker och vara artig osv osv. Men julen tappade lite av sin magi i tonåren och nu är det mest ångest över hela skiten.

Sista åren har jag försökt minimera flängandet och alla måsten så mycket det gått samt försökt bli full så fort det har gått. Men i år blir det nog en grym jul dock. :tummenupp

Jag och min familj har gett upp julfirandet och så även julmaten. Vart köttbullar och makaroner förra julafton.

Köper det jag själv vill ha och så gäller resten av familjen. Det ända roliga jag ser med julen, där fran Ktmjackes julrim här på SH!

verkar va mer än jag som känner lika dant . för o trösta mig får jag nog köpa mig ett kraschkåpset o en sporthoj tröja .blir 2 bra julklappar till mig sj::yoparty

Julen blir roligare med ungar! De bästa jularna sedan jag växt upp var de tio vi tillbringade i Tandådalen när mina söner var tonåringar. Vuxna nog att inte skämas ihjäl sig när farsan försökte vara cool på bräda:D . Numera känns det som om julen är en utmärkt tid för återhämtning o julklappsstressen vill jag helst undvika, vilket ofta resulterar i att den tusendubblas de sista dagarna innan julafton, när man inser att man förväntas köpa, eftersom alla andra gör...
Maten har jag däremot svårt att tänka bort. Har några traditioner, bland annat egenkryddad rönnbärssnaps till skinkan.:öl
Julen blir, som WhiteGuardian så riktigt konstaterat, vad man gör den till. Men f-n vet om inte förväntningarna var större när ungarna var små än när man själv var liten. Både deras och farsans:) .

Sommar är gött 6 månader. Vintern är åt h-e i 6månader. Därför är julen helt ok ett par veckor :tummenupp

ända planering för julen iår har varigt vem polarna samlas hos och super när man slipper undan.

jule är väl trevlig...

YOUTUBE-ID]bv3brUarhHs [/YOUTUBE-ID
gissar på att du menar:
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/niB1IXVVwdI&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/niB1IXVVwdI&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...