Jobbigt däcksslitage

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har problem med däcksslitage och undrar vad ni som kan lite mer om sånt här har att säga. Vad beror slitaget på?

Har fått ett par tips när jag förklarat för folk men vill gärna höra om fler tror samma sak eller något helt annat.

Däcket är ett Pirelli Superbike Slick 190/55 -17.
Kör med originaldämpare och fjäder.
Häng mm är justerat och däckstrycket ca 2.1 Kg

dackslitage1_sh.jpg

dackslitage2_sh.jpg

Åh, det där slitaget brukar ge upphov till kommentaren "kör fortare så blir det bättre". Annars har jag dessvärre inga heta tips. Sorry. :)

Jag tycker att det ser mer ut som om dämparen packar ihop sig...
bara däcket som fjädrar efter ett tag.
släpp lite på returen.

mina 50 öre.

Jag tycker att det ser mer ut som om dämparen packar ihop sig...
bara däcket som fjädrar efter ett tag.
släpp lite på returen.
Jag provade att släppa 2 klick på returen i går (standardlösningen verkar det som när man har slitage :hihi ) när slitaget redan börjat men jag kunde inte se någon förbättring. Provade då att dra åt 2 klick (totalt 4 efter släppet på 2) men det gav inte heller någon skillnad.

Du måste testa fler än 2 klick, framförallt på en std-dämpare. Testa att släppa 6-8 klick och sänk kalltrycket till 1,9.

Jag provade att släppa 2 klick på returen i går (standardlösningen verkar det som när man har slitage :hihi ) när slitaget redan börjat men jag kunde inte se någon förbättring. Provade då att dra åt 2 klick (totalt 4 efter släppet på 2) men det gav inte heller någon skillnad.

inte standardlösning direkt men.....
Det ser ut som om ytan på däcket har ruggat, mao är det gummit som har fjädrat istället för stötdämparen.
Antingen har du ingen temp i däcket/stommen. (men du kör ju värmare eller hur?) eller så packar stötdämparen ihop sig.
Mindre retur eller kanske mer kompression...något av det bör det vara.

igen mina 50 öre

Du måste testa fler än 2 klick, framförallt på en std-dämpare. Testa att släppa 6-8 klick och sänk kalltrycket till 1,9.
Tackar för tipset :tummenupp
Kommer jag att se någon förändring med en sån ändring på det befintliga däcket eller bör jag vända på det för att se om slitaget blir annorlunda?

Ett par st har sagt att jag kör för långsamt in i kurvorna, för att sedan vrida på strax efter apex när lutningen är lite mindre. Kan det ligga något i det?

Ett däck som väl börjat tugga sådär räddar du inte. Det kommer fortsätta se ut som skit oavsett. Släpp som sagt 6-8 klick på returen och släng på ett nytt däck och prova igen.

Är det årets Pirelli-slicks du kör med? I så fall ska trycket i kallt däck vara mellan 1.4 och 1.5 kilo. Ja du hörde rätt! Nej, jag är inte dum i huvudet! :)

inte standardlösning direkt men.....
Det ser ut som om ytan på däcket har ruggat, mao är det gummit som har fjädrat istället för stötdämparen.
Antingen har du ingen temp i däcket/stommen. (men du kör ju värmare eller hur?) eller så packar stötdämparen ihop sig.
Mindre retur eller kanske mer kompression...något av det bör det vara.
igen mina 50 öre
Okej, tack! :tummenupp

En annan kille på LMS kör en likadan hoj som min på nästan identiska tider med originaldämpare och fjäder och hans slitage är hur "vackert" som helst :gnissla

Ett par st har sagt att jag kör för långsamt in i kurvorna, för att sedan vrida på strax efter apex när lutningen är lite mindre. Kan det ligga något i det?

Ja, men om du får ställt in hojen rätt ska det gå fint ändå ;)

Tackar för tipset :tummenupp
Kommer jag att se någon förändring med en sån ändring på det befintliga däcket eller bör jag vända på det för att se om slitaget blir annorlunda?

Hårdare acc sliter mer på däcken, så ja, ibland går det åt mer däck fast det går långsammare.
Men då gäller det ju ändå att hitta inställningarna för "sin fart".
Skulle nog säga som catman, minska returen mer. Däcket i sig kommer nog inte se bättre ut även om du gör det nu. Har det korvat sig så är det oftast kvar.
Kör slut på däcket bara ;)

...släng på ett nytt däck och prova igen.

Är det årets Pirelli-slicks du kör med? I så fall ska trycket i kallt däck vara mellan 1.4 och 1.5 kilo. Ja du hörde rätt! Nej, jag är inte dum i huvudet! :)

...eller vänd på det gamla! :)

Det viktigaste är som sagt att du testar stora förändringar, samt rätt däcktryck och en fräsch däcksida.

Ett däck som väl börjat tugga sådär räddar du inte. Det kommer fortsätta se ut som skit oavsett. Släpp som sagt 6-8 klick på returen och släng på ett nytt däck och prova igen.

1.4 - 1.5 låter helt sjukt lite :jisses
Har du testat det själv?

1.4 - 1.5 låter helt sjukt lite :jisses
Har du testat det själv?

Ja, jag var också ytterst tveksam. Men det är så det är. Jan Greven som säljer pirelli i sverige borde veta :) Pirelli-förarna i PRO Superbike kör med det, jag körde med det på anderstorp osv osv.

Vad som är helt tydligt är att dom tuggar upp fullständigt om man kör med samma tryck som för andra däck, dvs. 1.8-1.9. Då går det inte få dom att hålla. Min aprilia som inte har nån effekt och som brukar slita fint gjorde fransjacka av ett nytt pirellislicks på en kvart när jag körde med 1.9.

Så om det är årets pirellislicks är det bara att svälja sina tvivel och gå ner i tryck!

lite bilder och tips..

Fast jag tycker inte att slitagemöstret på inlägget stämmer på något av dessa.
Visst slitaget ute vid kanten men mönstret på slitaget på din bild är mer vågrätt än någon av dessa..

http://www.feelthetrack.com/tire-wear.html

Anledningen till det är att det är dunlop-däck på bilderna på den sidan. Av nån märklig anledning så blir det vertikala slitningar på dunlop och mer horizontellt på Pirelli/Metzeler :va

Last edited:
Ja, jag var också ytterst tveksam. Men det är så det är. Jan Greven som säljer pirelli i sverige borde veta :) Pirelli-förarna i PRO Superbike kör med det, jag körde med det på anderstorp osv osv.
Då provar jag att sänka trycket först och pilla på returen sen :tummenupp

Kan säga att detta är ett problem alla (som jag känner till) har med årets Pirelli slicks. Jag har provat lite olika märken och fått kanonfin slitbild med andra däckssorter, men Pirellisarna slits på detta vis...
Rådet vad det gäller däckstryck jag fått är 1,7 varma. Det finns de som kör med 1,6 också...
Pirellidäcken har grymt fäste men inte så länge är min slutsats. Jag kommer fortsätta testa andra märken då däcken måste hålla minst 30 min i racetempo...
Att sen Duells inte har däck att leverera är ju heller inte så bra...

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla