Metzeler Racetec Slick K2

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Yupp, en däckfråga till! ;-)

Harvade runt på min S1000RR på ett lätt beg. (kört kanske 20-30 min innan mig) Metzeler Racetec K2 190/55-17. Banan var Rudskogen och vädret torrt/soligt och ca. 20-23 C.

Varvtiderna som klockades på mig låg på tider ner mot 1.38.

Jag hade tyvärr ingen möjlighet att mäta yttemperaturen på däcket när jag kom in men uppskattade det till runt 80 C kanske något mer. Slitaget var väldigt fint runt om. Varken kallrivning eller tydliga tecken på att det gick för varmt.

Jag prövade olika ringtryck då jag aldrig kört på dessa däck tidigare. Testade först 2,0 bar i varmtryck (kalltrycket var 1,6 bar). Men det sladdade ovanligt mycket tyckte jag. Och stundtals med mediokert påslag. Vad som var extra oroande var när jag fick plötsliga släpp direkt efter instyrningen till högern in i chokanen (mellan kurva #5 & 6). Nästan som att man åkte på glykol eller olja alt. liknande släpp som kan komma vid regn.

Jag testade att sänka ringtrycket till 1,7 bar varmtryck men det blev sämre.

Min erfarenhet av andra däck (slicks) är att de klarar accelerationerna bättre. Rejält mycket bättre skulle jag vilja påstå.

Nu till min fråga.

Vilket ringtryck skall/bör dessa däck köras med?

Mvh!
// Niklas
 
Jag har betat igenom två K2 bakdäck nyligen, måste säga att jag gillar dem. Släppen är väldigt snälla, rätt odramatiska vilket är välkommet för en nybörjare som mig. Långt ifrån nån expert som sagt, men man försöker läsa på och utröna så mycket som möjligt. Har märkt några saker dock:

1. Det verkar svårt att läsa nåt ur däcken a la Dave Moss, de verkar riva väldigt lite även om man är HELT fel ute. Jag bombade på ett pass med 2,4 bar bak varmt (av misstag), men kunde knappt se nånting på däcket iaf.
2. När de börjar komma ner sig mot skvallerhålen så verkar de tappa rätt mycket bett... TROR jag.
3. Däckstryckslabbande verkar ge en hel del utslag på temp och grepp.

Nu kanske en del av ovanstående gäller alla eller många slicks, jag har bara erfarenhet av Pirelli SB SC2 och Metzeler K2, och på SC2:orna så körde jag nog dem en bra bit under deras förmåga...

Fast jag inser väl nu att det tar ett tag att bygga upp en kunskapsbank också, det är ju så jädra många faktorer att räkna in. T.ex. #2 ovan baseras på två däck innan jag vände dem, fast ena gången var det mulet väder och upptorkande bana som säkert inte var särskilt varm i asfalten... Så var det brist på temp. i däcket (högt däckstryck) eller att greppet försvann för däcket var nerslitet den gången? Man vet ju inte direkt exakt. :gnissla Nu sänkte jag trycket samtidigt som jag vände på däcket och det satt som en smäck, men då vet man ju fortfarande inte om det var däckslitaget eller om det var trycket som var fel... Man får väl slanta upp 2 papp och testa igen, men då kanske det är 28 grader och 40 i asfalten ...suck. ;)

Nåväl, nog med svammel från mig. :)
 
Last edited:
Nyheter
Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Back
Top