Yupp, en däckfråga till! ;-)
Harvade runt på min S1000RR på ett lätt beg. (kört kanske 20-30 min innan mig) Metzeler Racetec K2 190/55-17. Banan var Rudskogen och vädret torrt/soligt och ca. 20-23 C.
Varvtiderna som klockades på mig låg på tider ner mot 1.38.
Jag hade tyvärr ingen möjlighet att mäta yttemperaturen på däcket när jag kom in men uppskattade det till runt 80 C kanske något mer. Slitaget var väldigt fint runt om. Varken kallrivning eller tydliga tecken på att det gick för varmt.
Jag prövade olika ringtryck då jag aldrig kört på dessa däck tidigare. Testade först 2,0 bar i varmtryck (kalltrycket var 1,6 bar). Men det sladdade ovanligt mycket tyckte jag. Och stundtals med mediokert påslag. Vad som var extra oroande var när jag fick plötsliga släpp direkt efter instyrningen till högern in i chokanen (mellan kurva #5 & 6). Nästan som att man åkte på glykol eller olja alt. liknande släpp som kan komma vid regn.
Jag testade att sänka ringtrycket till 1,7 bar varmtryck men det blev sämre.
Min erfarenhet av andra däck (slicks) är att de klarar accelerationerna bättre. Rejält mycket bättre skulle jag vilja påstå.
Nu till min fråga.
Vilket ringtryck skall/bör dessa däck köras med?
Mvh!
// Niklas
Harvade runt på min S1000RR på ett lätt beg. (kört kanske 20-30 min innan mig) Metzeler Racetec K2 190/55-17. Banan var Rudskogen och vädret torrt/soligt och ca. 20-23 C.
Varvtiderna som klockades på mig låg på tider ner mot 1.38.
Jag hade tyvärr ingen möjlighet att mäta yttemperaturen på däcket när jag kom in men uppskattade det till runt 80 C kanske något mer. Slitaget var väldigt fint runt om. Varken kallrivning eller tydliga tecken på att det gick för varmt.
Jag prövade olika ringtryck då jag aldrig kört på dessa däck tidigare. Testade först 2,0 bar i varmtryck (kalltrycket var 1,6 bar). Men det sladdade ovanligt mycket tyckte jag. Och stundtals med mediokert påslag. Vad som var extra oroande var när jag fick plötsliga släpp direkt efter instyrningen till högern in i chokanen (mellan kurva #5 & 6). Nästan som att man åkte på glykol eller olja alt. liknande släpp som kan komma vid regn.
Jag testade att sänka ringtrycket till 1,7 bar varmtryck men det blev sämre.
Min erfarenhet av andra däck (slicks) är att de klarar accelerationerna bättre. Rejält mycket bättre skulle jag vilja påstå.
Nu till min fråga.
Vilket ringtryck skall/bör dessa däck köras med?
Mvh!
// Niklas