Jobbfråga,byta eller inte?

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Hej alla forums medlemmar, nu behöver jag era åsikter och expertis då jag står i valet och kvalet! Är jätte förvirrad och vet helt ärligt inte vad jag ska göra.

Har ett jobb nu, där jag enbart har 25/v med en helt ok timlön. Jobbar i butik.

Har sökt ett nytt jobb som jag i princip har fått, är heltid men mycket mycket mindre timlön.

Mitt dilemma är så klart timlönen, det absolut enda negativa med det nya jobbet. Allt annat är perfekt.

Inom butik är det nästintill omöjligt att få heltid om man inte är butikschef. Mitt mål är att ha ett heltidsjobb med bra timlön. Nu har jag fått tag på ett heltidsjobb men timlönen suger fetpung.

Fördelarna med det nya jobbet är massor. För det första har man enorma möjligheter att utvecklas och klättra uppåt. Vilket jag är ute efter då jag hela tiden behöver nya mål för att inte självdö, typ. Gillar utmaningar och vill ha nya projekt på g hela tiden. Jobbet där jag är nu är möjligheterna lika med NOLL. Så där är inte tanken att vara kvar iaf.

Vet att det så klart finns andra jobb med massa andra fördelar men detta nya jobbet är väldigt intressant och lockar mig mycket.

Man kan utvecklas ganska snabbt inom detta företag så förhoppningsvis så behöver man inte ha den ingångslön man får nu speciellt länge, men man ska ändå klara sig dom månader innan dess.

Är så splittrad och vet verklligen inte vad jag ska göra. Kan ni hjälpa mig lite och komma med funderingar och tips.
Ska försöka förhandla lönen med några kr när jag pratar med chefen nu i veckan, men det känns ändå rätt surt. :(

Please all mighty Sporthojs medlemmar, help me!

Vad är skillnaden?

Handlar det om tusentals kronor i månaden eller nån hundring?

Du ska byta jobb. Att hålla sig fast i ett jobb man inte gillar bara pga pengarna är dåligt och nedbrytande i längden. Finns det sen utvecklingsmöjligheter på det nya stället är saken glasklar tycker jag.

Så faktum är att du blir inte fattigare, utan byter "bara" bort 15 timmar i veckan?

Då är frågan ganska enkel för mig: Är det enkelt att få något annat heltidsjobb med karriärmöjligheter där du bor inom det närmaste eller är det värt att chansa? Kommer du trivas bättre på nya stället?

Jag chansade vilt för ett par år sedan och idag har det lett till att jag sitter på ett välbetalt jobb med bra förmåner, bra arbetstider och fin miljö. Hade jag safat hade jag suttit kvar i budbilen....

Satsa, men försök såklart få till en deal med löneförhandling efter provanställnings slut eller liknande.

/ Jens

Vad är skillnaden?

Handlar det om tusentals kronor i månaden eller nån hundring?

Precis, du går ju ändå upp nästan 40% i arbetstid, är den nya timlönen såpass mkt lägre att det inte lönar sig i slutändan?

EDIT: Fan vad folk svarade fort... har ni inget jobb att sköta... :rolleyes:

Du ska byta jobb. Att hålla sig fast i ett jobb man inte gillar bara pga pengarna är dåligt och nedbrytande i längden. Finns det sen utvecklingsmöjligheter på det nya stället är saken glasklar tycker jag.

så tänker jag oxå, känner att jag kommer sparka på mig själv resten av livet om jag inte bytar. jag är inte rädd för utmaning och att testa på nya saker. men det handlar om att klara sig, inte att tjäna storkosingen utan att jag måste överleva på det jag får.

25 timmar i veckan ger mer i lön när månaden är slut jämfört med heltidsjobbet?

i princip ja, har mer OB på gamla jobbet än nya. så det är OBn som räddar mig. på nya jobbet är det inte lika bra OB.

Vad tjänar du i månaden då för fan?
Måste ju betänka om det är värt att helt ändra karriärsval me.

Tusentals + eller tusentals - ?!

det handlar om tusentals kr minus. om jag hårddrar det som jag tjänat hittils. har ju egentligen aldrig bara jobbat mina 25h/v utan det är alltid massa extra timmar. på det nya jobbet kommer jag inte ha samma möjlighet att jobba extra. tror jag.

det handlar om tusentals kr minus. om jag hårddrar det som jag tjänat hittils. har ju egentligen aldrig bara jobbat mina 25h/v utan det är alltid massa extra timmar. på det nya jobbet kommer jag inte ha samma möjlighet att jobba extra. tror jag.

Men va tjänar du då, 6, 10, 20?
O vad var det för jobb sa du, butiksjobb och?

Finns ju ett gäng andra branscher ...

Så faktum är att du blir inte fattigare, utan byter "bara" bort 15 timmar i veckan?

Då är frågan ganska enkel för mig: Är det enkelt att få något annat heltidsjobb med karriärmöjligheter där du bor inom det närmaste eller är det värt att chansa? Kommer du trivas bättre på nya stället?

Jag chansade vilt för ett par år sedan och idag har det lett till att jag sitter på ett välbetalt jobb med bra förmåner, bra arbetstider och fin miljö. Hade jag safat hade jag suttit kvar i budbilen....

Satsa, men försök såklart få till en deal med löneförhandling efter provanställnings slut eller liknande.

/ Jens

Nej, chansen är inte så stor att få ett annat heltidsjobb med karriärsmöjligheter. Det är därför jag är så tänd på detta jobbet. Det är mer ett kontorsjobb med service om man säger så. Jag är grymt trött på butiksjobb då jag jobbat inom butik i ca 13 år.

Jag ska försöka förhandla lite.

Men va tjänar du då, 6, 10, 20?
O vad var det för jobb sa du, butiksjobb och?

Finns ju ett gäng andra branscher ...

det gamla är ett butiksjobb det nya är mer ett kontorsjobb, fast ändå service. Säger inte vad jag tjänar men sänkningen är ungefär 20kr minus det jag har nu.

Last edited:
Hmm... förstår ditt dilemma, men samtidigt som du själv skriver så har du en helt annan möjlighet att kunna utvecklas/klättra på det nya jobbet vilket i sig är faktiskt ovärderligt.
Att ha den möjligheten är guld värd.
Lönen kan du förhandla framöver, kan bara bli bättre, inte sämre.

Det värsta man kan göra mot sig själv är att fega och för sitta kvar bitter i ett status quo-läge som man vet inte tillfredställer ens behov.

Om lönen på det nya jobbet i stort sätt är den samma, så vet du att du klarar dej. :)
Visst du får jobba några timmar mer för samma slantar, men du får också helt nya förutsättningar och chanser.
Ta vara på dem.
Byt.

Många är ibland lite orealistiska ang jobb och tror alltid att ens karriär ska gå som en rak peak uppåt (ekonomiskt), ibland äre kurvor och svängar,
pengarna är en viktig del men de får inte styra en till negativa och fega beslut.
Ta chansen att utvecklas, du kommer känna en större tillfredställelse än att trampa vatten på ditt nuvarande kneg.

Är du nöjd med att stanna kvar, ha en ok lön och dåligt med karriärmöjligheter så stanna kvar. Är du inte nöjd där du är nu, vilket du inte verkar vara eftersom du sökt nytt, så byt jobb.

Det nya jobbet verkar ju kunna ge dig en karriärmöjlighet. Detta genererar en högre lön längre fram. Tänk framåt. :tummenupp

det gamla är ett butiksjobb det nya är mer ett kontorsjobb, fast ändå service. Säger inte vad jag tjänar men sänkningen är ungefär 20kr minus det jag har nu.

20 kr minus? Ja, det var ju mycket. :hihi

Tjänar du mer i det jobb du har nu och dessutom har massor av fritid? Hur mycket värderar du ledig tid?

Och om du lyckas göra karriär på det nya jobbet, hur många är det som "tävlar" om topplatsen? Är du nästan 100% säker på att du blir vald? Och om du stiger, vad får du för lön då? Om den redan är dålig, blir den så mycket högre?

Edit: Som ett exempel... Jag har varit på arbetsplatser på stora framgångsrika(?) företag där någon som avancerat till projektledare och driver ett flertal projekt ändå tjänar mindre än vad jag gör. Så karriär innebär inte alltid mer i börsen. Men för den egna tillfredsställelsen, om man gillar utmaningar, gillar omväxling och vill ha ett mål att sträva efter, att stiga i hierarkin, då är det nya jobbet inte dåligt.

Last edited:
20 kr minus? Ja, det var ju mycket. :hihi

Tjänar du mer i det jobb du har nu och dessutom har massor av fritid, är valet då så svårt? Ledig tid är värt mycket!

Och om du lyckas göra karriär på det nya jobbet, hur många är det som "tävlar" om topplatsen? Är du nästan 100% säker på att du blir vald? Och om du stiger, vad får du för lön då? Om den redan är dålig, blir den så mycket högre?

Det nya jobbet får jag mer fritid, nu knegar jag 3 av 4 helger. Därav att jag klarat mig på så lite timmar. Nya jobbet jobbar jag typ en lördag i månaden o nån enstaka söndag. Fritid på helgerna har jag aldrig haft och det lockar jätte mycket. Inte roligt ha ledigt måndag/tisdag, vem fan har ledigt då!?

Det är ingen som tävlar om platserna på nya jobbet, det är efter prestation och hur mycket man vill ha det som dom går efter. Har frågat precis allt och svaren jag fått är tillfredställande. Det handlar inte om att bara flyttas upp till tex administratör från växlare utan man kan göra så mycket mer, finns så många andra positioner man kan välja bland. :)

Det nya jobbet får jag mer fritid, nu knegar jag 3 av 4 helger. Därav att jag klarat mig på så lite timmar. Nya jobbet jobbar jag typ en lördag i månaden o nån enstaka söndag. Fritid på helgerna har jag aldrig haft och det lockar jätte mycket. Inte roligt ha ledigt måndag/tisdag, vem fan har ledigt då!?

Det är ingen som tävlar om platserna på nya jobbet, det är efter prestation och hur mycket man vill ha det som dom går efter. Har frågat precis allt och svaren jag fått är tillfredställande. Det handlar inte om att bara flyttas upp till tex administratör från växlare utan man kan göra så mycket mer, finns så många andra positioner man kan välja bland. :)

Lediga helger är nog roligare än lediga dagar mitt i veckan. :tummenupp

Jo... Nu när jag gnuggat geniknölarna och använt den lilla gnutta EQ jag har för att sätta mig in i och förstå frågan på ett djupare plan...

Byt!

Efter dina inlägg så känns det som att du egentligen redan bestämt dig och vet vad du vill, men vill ha det bekräftat. ;)

BYT!
Som sagt, ledighet är värt mycket, men ledighet när ingen annan är ledig är bara skönt då o då (shoppa på en måndag o slippa trängas med alla andra är skönt).

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup