Jobba som lastbilsmekaniker?

Håll dig på småbilssidan du. Vet inte i fall det är bättre betalt med lastbilsmekaniker än bilmekaniker. Men, det är mycket drygare att hålla på med lastbilar än med personbilar - Jämför: Byta bromsbelägg på bil - byta bromsband på lastbil. Sen tycker jag att lastbilsverkstäderna är mycket skitigare än bilverkstäder.

Nu går jag ut fordon (tunga fordon) i juni, så jag har inte jobbat på en lastbilsverkstad, men jag har praktiserat mycket på både bil och lastbilsverkstäder och sen jobbar jag lite med att reparera skogsmaskiner o dyl

Sen har jag ju bara en bilmek utbildning. Är det stor skillnad i vad man bör kunna? För pneumatik och hydraulik är jag inte helt hajj på. :)

Pneumatik är det mycket på inom lastbilar. Det är faktiskt så att hela lastbilen styrs av pneumatik: Bromsar, koppling, fjädring, växling osv. Sen är det stor skillnad på drivlinan jämfört med en bil då du har: Navreduktion, split/range, retarder, momentförstärkare..............

Last edited:
Det är bara när han gå omkring på gatorna som en vanlig man som han är cykelmek. Annars spelar han tvärflöjt:

:rolleyes: Ha ha cykelmek å flöjtblåsare snacka om Homosexuell kille.

Fyfaan :lol

Håll dig på småbilssidan du. Vet inte i fall det är bättre betalt med lastbilsmekaniker än bilmekaniker. Men, det är mycket drygare att hålla på med lastbilar än med personbilar - Jämför: Byta bromsbelägg på bil - byta bromsband på lastbil. Sen tycker jag att lastbilsverkstäderna är mycket skitigare än bilverkstäder.

Nu går jag ut fordon (tunga fordon) i juni, så jag har inte jobbat på en lastbilsverkstad, men jag har praktiserat mycket på både bil och lastbilsverkstäder och sen jobbar jag lite med att reparera skogsmaskiner o dyl

Pneumatik är det mycket på inom lastbilar. Det är faktiskt så att hela lastbilen styrs av pneumatik: Bromsar, koppling, fjädring, växling osv. Sen är det stor skillnad på drivlinan jämfört med en bil då du har: Navreduktion, split/range, retarder, momentförstärkare..............

Det är dom som kör va? :confused:

Last edited:
Jobbade som lastbilsmek i 6månader sen fick jag nog....å det är nått jag aldrig kommer att göra igen. Skitigt och tungt.

tjena! min sambos lillebrorsa utbildade sig till lastbilsmekaniker och han fick omgående jobb hos scania, tror han var där ett halvår, det var precis som ngn säger ovan! skitigt, griniga gubbar samt jävligt DÅLIG ingångslön för er ungdomar, min svåger körde heltid fick ut knappt 10 lök:mad: sen fick han göra skitjobben de andra inte ville göra hela tiden och då hade väl vem som helst tröttnat ganska fort, han sa upp sig utbildade sig till väktare vilket han trivs skitbra med, nu är han 21 år och hämtar hem ca 17-18 lök netto i månaden och kör den fetaste pizzabilen med feta 19 tummare:D

Last edited:
tjena! min sambos lillebrorsa utbildade sig till lastbilsmekaniker och han fick omgående jobb hos scania, tror han var där ett halvår, det var precis som ngn säger ovan! skitigt, griniga gubbar samt jävligt DÅLIG ingångslön för er ungdomar, min svåger körde heltid fick ut knappt 10 lök:mad: sen fick han göra skitjobben de andra inte ville göra hela tiden och då hade väl vem som helst tröttnat ganska fort, han sa upp sig utbildade sig till väktare vilket han trivs skitbra med, nu är han 21 år och hämtar hem ca 17-18 lök netto i månaden och kör den fetaste pizzabilen med feta 19 tummare:D

Jaha säljer han knark vid sidan av då? Jag får ut betydligt mer än det men åker ändå gammal passat.

Det låter som ett fruktansvärt skitigt jobb, men det är säkert en bra erfarenhet.........

Jaha säljer han knark vid sidan av då? Jag får ut betydligt mer än det men åker ändå gammal passat.

kanske dags för dig att sluta bränna pengar på horor å sprit:arsele

Last edited:
Lön????

Men för helvete kan nån tala vad man tjänar som lastbilsmekaniker.
Hur mycket ligger ingångslönen på och i genomsnitt hur mycket är det före skatt.

aaa jag ringde och frågade.
22000kr är ingångslön till lastbilsmekaniker
efter några år erfarenhet och om man är duktig så är det 25000-30000kr med bonus

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back