Håll dig på småbilssidan du. Vet inte i fall det är bättre betalt med lastbilsmekaniker än bilmekaniker. Men, det är mycket drygare att hålla på med lastbilar än med personbilar - Jämför: Byta bromsbelägg på bil - byta bromsband på lastbil. Sen tycker jag att lastbilsverkstäderna är mycket skitigare än bilverkstäder.
Nu går jag ut fordon (tunga fordon) i juni, så jag har inte jobbat på en lastbilsverkstad, men jag har praktiserat mycket på både bil och lastbilsverkstäder och sen jobbar jag lite med att reparera skogsmaskiner o dyl
Pneumatik är det mycket på inom lastbilar. Det är faktiskt så att hela lastbilen styrs av pneumatik: Bromsar, koppling, fjädring, växling osv. Sen är det stor skillnad på drivlinan jämfört med en bil då du har: Navreduktion, split/range, retarder, momentförstärkare..............
Nu går jag ut fordon (tunga fordon) i juni, så jag har inte jobbat på en lastbilsverkstad, men jag har praktiserat mycket på både bil och lastbilsverkstäder och sen jobbar jag lite med att reparera skogsmaskiner o dyl
Sen har jag ju bara en bilmek utbildning. Är det stor skillnad i vad man bör kunna? För pneumatik och hydraulik är jag inte helt hajj på.![]()
Pneumatik är det mycket på inom lastbilar. Det är faktiskt så att hela lastbilen styrs av pneumatik: Bromsar, koppling, fjädring, växling osv. Sen är det stor skillnad på drivlinan jämfört med en bil då du har: Navreduktion, split/range, retarder, momentförstärkare..............
Last edited: