Joakim Stensmo ska köra GP 250 VM!

knallen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
Ducati
Stensmo var av i kurvan efter gångbron, klarade sig dock på hjulen. Han verkade också få motorstopp på slutet av start &mål-rakan, men lyckades få igång den igen. Han håller bättre tempo vad det lider, men har en bra bit till dom etablerade. Tyvärr verkar inte Robin alls hålla samma tempo.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Forsta passet avklarat idag. Var mycket jobb med att fa allt att flyta pa med depajobben. Stressigt varre an ett SM!

Joakim kom in efter kanske 5 varv och sa att hojen inte varvade som den ska och brukar. Han hade kort in dom nya delarna kanske 2 varv och sen forsokt ladda lite. Den varvade knappt over 12.000v. Sa over till sin andrahoj och ut och korde 5 varv pa den medans vi justerade om den andre. Joakim kom in och sa att andrehojen bluddrade valdigt mycket pa alla varv. Sa byte hoj igen. Sa gjorde vi typ hela 60 minuterna av det passet. In pa en hoj och ut pa den andre. I slutet hade vi gatt ner 10 enheter pa munstycken och andrat storlek och lage pa nalarna. Hojarna gick battre och battre vid varje andring som tur ar.

Problemet vi har just nu ar att vi inte har nagot bra tryck i hojen pa 5:an och 6:an. Dar tappar vi jattemycket och har absolut langsamaste hojen pa forsta traningen. Drevningen innuti vaxelladan ska kollas over pa dessa vaxlar och aven installningarna pa bestyckningen. Fjadringsmassigt ligger vi lite fel men det ratt normalt for att komma till en ny bana och lara sig kora pa den. Chassieinstallningarna blir det lattaste sa har langt. Vi ar nara vad som ar okej nu iaf.

Vara problem ligger helt i den bensinen vi maste anvanda har. Bensin och olja mm maste homologiseras av dom som har hand om denna serien. Valdiga kontroller pa det dar man maste lamna in tester och ha ratt papper mm. Eftersom vi fick reda pa att vi fick kora 3 veckor innan och inte har rad att ge dom 200 liter + betala runt 8000:- for testerna sa blir det billigare for oss att kopa det som finns i depan som levereras. Vi blev lovade en version som hette 42 men fick sen en annan version som heter 46 av det branslet. Dom som kort tester pa det market sager den versionen vi har ger 1,5hk mindre pa en Honda och ar mycket mera svarinstalld. Men vi kommer nog hitta ratt till slut! Detta var bara forsta passet och vi har fatt in mycket data och det viktigaste for Joakim var att lagga mycket varv. Tror han kom upp 30 varv pa detta passet.

Har inte sett traningen pa tv mer an det som visades har pa plats. Men sag ut som Joakim var med ett par gg. Roligt var det i slutet nar Aoyama lag bakom och kollade in honnom. Sista varvet kor han om honnom och ligger och kollar in om Joakim hanger med. Joakim sankte sig kanske en sekund det varvet. :)

Joakim och teamet ar iaf valdigt nojda med traningen. Mycket jobb och mer ligger framfor oss. Maste hitta farten pa dom sista 2 vaxlarna. Rent kormassigt ar vi mycket nojda med Joakim! Han har gett oss bra feedback om dom olika hojarna och vi har en del att gora nu. Chassieinstallningar pa andrahojen och motormassigt pa bada.

Igar var jag och Markus som vi haft som praktikant i teamet fran motorsportgymnasiet i Andrestorp ute pa campingen och kollade in laget dar mitt pa natten. Korde ut med vara depafordon och blev saklart haffade av polisen vid tre-tiden.. Vi fattade inte vad dom sa for dom pratade bara tyska men det lat som om vi var valdigt olagliga pa 4 saker. Inget registrerat fordon eller ljus mm typ. Sa att det var inga problem och att vi kunde leda monkebiken tillbaka. Dom sag forvanade ut och gjorde inget nar vi bara gick darifran. :)

Robin har haft lite problem med att hans hoj har byggt om totlat av nagra Italienare for att passa denna banan och han kanner inte igen sin hoj langre. Den styr daligt, kasar i framhjulet och spinner for mycket. Sa han fick kramp i armarna for han fick halla emot sa mycket pga att han fick tvinga hojen till att svanga som han ville. Sa han har en del att fixa han med for att hitta ratt pa banan med sin hoj. Han var ofta inne i depan for att gora installningar och korde inte lika manga varv som Joakim.

Ska se om jag kan fa over Joakim till att lamna en rapport ikvall han med!
 
Last edited:

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Härligt med såna här rapporter!
Kan knappt fatta att ni verkligen är där nere :)
Keep up the good work, sitter och håller tummarna för att ni klara kvalgränsen och få köra ett helt race!
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Läsning !

Kul läsning Anders:tummenupp

Näääääääääää ingen kul läsning...

Vi måste hjälpa grabbarna att få flera hästar här....

Ska vi göra en insamling och skicka över en skock Gotlandsruss eller nått så dom får fart på grejorna.. :D:tummenupp

Jag får känslan av för lite tryck
Hur ser tempen ut på avgaserna?
/R
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom dacken Joakim korde pa idag ar det bakdacket som Bautista har som favoritdack. Bautista har kort alla race och kval i torrt pa den versionen. Fram korde vi det mjukaste dom har at oss pa plats. Det efter rekomendation av Dunlop da dom sager banan ar halst i borjan av helgen. Lustiga ar att ett dack med en markning finns i 2 olika versioner. Sa det finns mer att kolla pa ett dack an bara gummi och stommar. Det Joakim kor pa ar den versionen som passar aggesiva forare i svangarna. Alla Hondaforanra kor pa dom versionerna + Simoncelli och Barbera. Joakim sa irekt efter passet att dom har dacken ar inte samma som dom som vi far har hemma. Sa lite skillnad ar det for det ar VM. Dom ordinarieforarna har dock fler versioner att valja bland an dom som ar wildcards. Fler smasteg mellan dom olika versionerna av konstruktioner och gummi. Toppfforarna kommer aven fa tillgang till kvaldack imorgon vilket inte vi far.
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Bränsle

Hej Anders !
Kan du få fram lite mera tekniska specs på bränslet som ni nu använder?
Vad körde ni med i Sverige?
Fabrikat ?
/Roffe
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Hej Anders !
Kan du få fram lite mera tekniska specs på bränslet som ni nu använder?
Vad körde ni med i Sverige?
Fabrikat ?
/Roffe

I Sverige kör Nordgren Racing på Aspen race fuel och Motul 800. Vad dom får för häxbrygd på gp:t vet jag inte.

Härlig läsning förresten Anders :tummenupp Jocke körde ju bara snabbare och snabbare ju längre passet fortlöpte, så kval gränsen fixar ni lätt imorgon med lite mera toppfart.
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Soppa

I Sverige kör Nordgren Racing på Aspen race fuel och Motul 800. Vad dom får för häxbrygd på gp:t vet jag inte.

Mm jag med kör på den blandningen med.
Är lite intresserad av vad dom åker med där bara för att jämföra med energiinnehåll mm.
Jag vet att vi fick köra med mindre bestyckning oxå på Sachsen Ring även med Aspensoppan vi kör med här i Sverige.
En möjlighet skulle kunna vara att linda piporna och byta förbränningsrum för att få högre avgastemp.
Det skulle kunna ge lite mer effekt.:tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tillbaka fran kvallsmaten och lite dataanalysering. Varan kock haller verkligen VM-niva pa maten! :tummenupp

Har kommit underfull med att vi bara fatt splitt-tider och toppfarter fran andrahojen. Nar Joakim korde ut pa forstahojen fick han inga tider. Sa vi bytte placering av transpondern pa andrahojen direkt i depan och andrade pa forstahojen nar den kom in. Sa forsta regristreringen av tider kom pa andrahojen och dom har bara satt ut splittider och toppfart pa andrahojen. Sa forstahojen som han korde mest med ar nog inte lika langt efter som deras officiella tider som ligger ute nu. Som tur ar! Men vi maste ha ut mycket mera fart anda! Aven Toby Markham hade problem med att fa ut annat an bara sina varvtider idag.

Bensin och olja vi fatt kora med nu ar fran Elf. Skum person som har hand om det. Forst sa han att 42 var battre men sen nar inte den fanns sa sa han att 46 var battre. :va
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Tillbaka fran kvallsmaten och lite dataanalysering. Varan kock haller verkligen VM-niva pa maten! :tummenupp

Har kommit underfull med att vi bara fatt splitt-tider och toppfarter fran andrahojen. Nar Joakim korde ut pa forstahojen fick han inga tider. Sa vi bytte placering av transpondern pa andrahojen direkt i depan och andrade pa forstahojen nar den kom in. Sa forsta regristreringen av tider kom pa andrahojen och dom har bara satt ut splittider och toppfart pa andrahojen. Sa forstahojen som han korde mest med ar nog inte lika langt efter som deras officiella tider som ligger ute nu. Som tur ar! Men vi maste ha ut mycket mera fart anda! Aven Toby Markham hade problem med att fa ut annat an bara sina varvtider idag.

Bensin och olja vi fatt kora med nu ar fran Elf. Skum person som har hand om det. Forst sa han att 42 var battre men sen nar inte den fanns sa sa han att 46 var battre. :va

Tjena Grabbar !
Jag har hittat dom tekniska databladen för dom två olika bränslena nu !!
Enligt vad jag kan läsa mig till så är 46 den vassaste soppan.

Jag tror att ni måste öka kompet grabbar för att dra nytta av den här soppan !:tummenupp
 

Bifogat

  • NT000FF746.pdf
    147.8 KB · Visningar: 83
  • NT000FF752.pdf
    135.8 KB · Visningar: 101

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
frågan är vad som händer med squishen när de ändrar comp bara,när de körde cartarna på den soppan fick de ändra på kolvarna för att inte behöva sabba tändningen.grymt spännande tråd som intensiv bevakas.lycka till joakim,tror det behövs en invandrad halmstad bo för topp 15:tummenupp
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
sadar nu har forsta dagen gott, kanns grymt att se simoncielli, aoyama och ganget stryka runt knutarna. Ute pa banan kor de knasigt fort men fortfarande inte sa att det kanns orimligt. I kurvorna kanner jag mig inte helt utklassad inte samma tempo som dem, men ja hade forvantat mig att de skulle vara varre. det var en valdigt intressant incident dar jag bromsade pa mig under bron innan man gar upp for en av de langa backarna, gick ratt ut i sandfallan i drygt 150, men de lyckades reda upp sig precis innan dacks barriaren. Banan ar sjukt grym paminner om motocrossen med alla upp och nerforsbackar och alla skymda kurvor, e jakligt lackert att aka med knaskarp over ett kron dar du inte ser nott om vad som kommer after. missade kvalplatsen idag med 0,7sek men ja ar nojd anda trodde ja skulle ligga 4-5 sek fran kvalgransen.

men vi har ju motorn vi maste fa snurr pa, jag va langsammast och den narmaste va yamahan som va 15kmh snabbare. min gammla forsta motor sitter nu i min andra hoj och aven den som ja vet gott som kuler a krut innan har gott som ett lass **** idag, forsta hojen gick lite battre men fortfarande langt efter de andra killarna.
detta beror storsta delen pa att vi va tvugna att byta till elf soppa och olja, sa bestyckningen ligger helt galet.

men det positiva va idag att bagge hojarna gick hela 60 min, och jag fick mkt kort, 30 varv och jag kande mig inte allt for sliten efterat, da jag satte mitt snabbaste varv pa sista varvet. imorgon ar malet att kapa minst 3 sek till, men det blir ju inte latt, ja maste kora ratt mkt fortare precis overallt.

over and out.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top