Jevla äckliga bilister

Jag håller med TS ni som kör i Stockholm vet ju om att det inte bara är ouppmärksamhet. Det är så ofta bilistsvin gör det med uppsåt. Speciellt blockera för hojåkaren. Fattar inte varför de skall göra allt i världen för att inte släppa fram mig. Lyckligtvis finns det många fler som är hjälpsamma.

Ja, det är faktiskt rätt sällan man träffar på puckona. Det finns puckon överallt: i trafiken, i arbetslivet i mataffären osv. Snackade med ett pucko "i arbetslivet" precis. Ibland blir man fan förvånad över hur trötta viss är...

Oerfarna vs erfarna förare

Oerfarna bilförare

* Uppmärksammar främst saker som inte rör sig, fokuserar för nära bilen också.
* En betydande del av koncentrationen går till själva körningen istället för riskberedskap.
* Litet och smalt observationsområde (använder inte periferiseendet effektivt).
* Präglas av omogenhet (”jag ska fram, flytta er!”) och starkt regeltänkande (reglerna går före sunt förnuft).
* Hanterar stress och grupptryck sämre.
* Tendens att överskatta sin egen körförmåga (vanligast hos unga män; kvinnor är i regel mer realistiska).

Erfarna bilförare

* Uppmärksammar främst saker som rör sig, fokuserar längre ifrån bilen.
* Själva framförandet av bilen sitter i ryggmärgen, vilket innebär att den erfarne föraren kan koncentrera sig på det som händer runt omkring bilen.
* Större och bredare observationsområde (använder periferiseendet effektivt).
* Är oftast förstående och har en bra balans mellan regler och sunt förnuft.
* Hanterar stress och grupptryck bättre.

:krama

Oerfarna VS Erfarna bilförare skiver du

Vad gäller Oerfarna VS Erfarna sporthojsförare :D:D:D

Hade ett spännande möte med en pensionerad bilist idag.

Kommer fram till en korsning, jag ska svänga vänster, bilist kommer från vänster och stannar, för att släppa förbi mig ala högerregel tänker jag.

När jag kört 2/3 av korsningen gasar pansjohelfetet och påbörjar en U-sväng. Såg en inzoomande motorhuv innan han nita och titta storögt på mannen på 2 hjul.

Det är alltid spännande med stadskörning.. :gnissla

Kommer fram till en korsning, jag ska svänga vänster, bilist kommer från vänster och stannar, för att släppa förbi mig ala högerregel tänker jag.

När jag kört 2/3 av korsningen gasar pansjohelfetet och påbörjar en U-sväng. Såg en inzoomande motorhuv innan han nita och titta storögt på mannen på 2 hjul.

Du skulle sparkat in dörren.

Det finns oändligt många olika situationer och oftast, på gränsen till alltid bryr jag mig inte men när man ligger i en lång jäkla kö och smyger mellan bilarna och hamnar bakom "Steffo 52" i en vinröd 9000 och ligger och täpper till för att sedan täppa till åt andra hållet när man försöker ta sig förbi där så är det klart att man lackar ur.

Om någon står och försöker hindra dig att gå in på prisextra så ser du väl till att på ett verbalt eller annat sätt flytta vederbörande?

Kör lite i Sthlm så får du se hur det är.

Tycker faktiskt Stockholmstrafikanter är väldigt hänsynsfulla mot en vilse norrlänning som inte riktigt vet vägen alla gånger:D

så det skriker om radfyran men när han belåtet kollar på mig så missar han varför det var bilfritt där...

Det råder snöröjning och 30 m fram mot trottoaren har de dumpat södra Upplands största snöhög!

Hmmm, vad gjorde Upplands största snöhög i Södermanland...?:va
Landskapet Södermanland består av:

1.hela Södermanlands län, utom östra delen (Oknön och Marby) av Aspö socken som ligger i Uppland
2.södra delen av Stockholms län, det vill säga
1.Södertörn med socknarna Österhaninge, Ornö, Utö, Nämdö, Tyresö, Dalarö, Västerhaninge, Muskö, Ösmo, Sorunda, Torö, Nynäshamn, Botkyrka, Grödinge, Huddinge, Nacka och Salem
2.Öknebo härad, med Södertälje stad och socknarna Västertälje, Östertälje, Tveta, Överjärna, Ytterjärna, Vårdinge och Turinge)
3.Den södra delen av Stockholms stad, det vill säga gamla Brännkyrka socken och stadsdelarna Södermalm och Långholmen

Nästa gång ska jag fälla upp visiret och äta upp motorhuven, då blir han snopen :hihi

Jag brukar sparka av bilen på mitten och ta med mig dragkroken som souvenir.
Tycker det är det minsta en stressad bilförare som råkar missa en MCförare kan bjuda på.

Om han är en pensionerad bilist:confused: åker han fortfarande bil då? lr:gnissla

Kan tillägga här att övningskörning ställer till det med. Har precis börjat med min dotter. Inser nu att precis vad som helst kan hända i trafiken då man är nybörjare. Få in backen istf tvåan på väg ur en rondell,, svänga ratten åt "fel" håll inne på en parkering och nästan köra på en gående.
Listan går att göra riktigt lång på de dagar vi hållt på. Handbroms av god kvalite uppskattas verkligen just nu.

Bara som ett tips till alla, håll STORA avstånd till den gröna skylten då Ni ser den och förutsätt inget!!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon