Jevla äckliga bilister

Det är en skön känsla när sådant inträffar. Det sker väldigt sällan eller aldrig men någon enstaka gång klaffar allt.

Jag skulle svänga vänster från Götgatan (medis) ut på Folkungagatan med Långforden. Mittemot, svängandes höger står en mörkblå SAAB 9000. Vi får grönt samtidigt och Folkungagatan har två körfält, ett för mig och ett för honom men jag vet att han antagligen kommer vilja lägga sig i det vänstra och i dag är jag grinig.

Nu vet jag inte hur det ser ut på aktuell gata, men i min värld ska du lämna företräde till den som svänger höger, även om det är 2filigt på "ny" gata.

Förstår inte riktigt ditt beteende, om du vet vad hans nästa drag är, varför inte underlätta för honom???:va

Han hade nog bara liten kuk och tjänade dåligt!

Ännu roligare är det när man är ute å tränar med cykeln. Så fort det är en cykel så måste det tydligen gå långsamt, dom kollar inte ens innan dom försöker köra om. En V70 fick nog byta en hel del för några år sen, jag låg i ca 45 på 50-väg och han skulle om, men han hann aldrig om före en refug, så han studsade friskt upp över den 1,5dm höga kanten. Det kan aldrig ha varit bra för däck, fälgar, bärarmar, bussningar mm :D Jag hade gett mycket för att få höra hur han förklarade det hos verkstan sen :D

Åh gud va bra, vill passa på att ställa en fråga.

Där jag bor finns en 70väg i närheten. Parallellt med 70vägen löper en mindre väg för cyklister och bilar (folk bor längs den mindre vägen).

Titt som tätt ligger det cyklister på 70vägen trots att det är en fin väg som löper parallellt till dessa. Råkar du veta varför de måste ligga på vägen? Nu kanske inte du cyklade på vägen när det fanns cykelbana, men du kanske vet ändå.:)

Last edited:
Hade du sparkat i min dörr på en bil som kostar över 500.000 så hade jag kört över dig...

Så kan man också se på saken om man sitter i bilen. Hade en bilist uppträtt tillräckligt illa att mc-föraren blivit så pass rädd att han sparkat dörren av självbevarelsedrift då får man nog ta sig en funderare på hur man kört bilen. Ingen sund person sparkar mot ett objekt utan vidare. Det är ju inte så att man kör ifatt bilisten och sparkar på hans bildörr utan det inträffar i sundens hetta troligtvis.

Skulle någon sparka på min bil har jag en helförsäkring som täcker det. Även om jag skulle bli sjukt upprörd på gränsen till galen hade jag nog sansat mig och utnyttjat försäkringen och gjort en polisanmälan. Knappast värt att köra över någon ens om bilen är värd miljonbelopp.

Titt som tätt ligger det cyklister på 70vägen trots att det är en fin väg som löper parallellt till dessa. Råkar du veta varför de måste ligga på vägen? Nu kanske inte du cyklade på vägen när det fanns cykelbana, men du kanske vet ändå.:)

Förutsätter att vi talar om landsvägscykel. Att de ändå cyklar på vägbanan kan nog bero på att cykelvägarna ofta är fulla med rullgrus och annat skräp. Landsvägscyklar är mycket känsligare för sådant än en vanlig cykel och farten är rätt mycket högre.

Last edited:
Dessa Sossefyrtiotalister är helt klart värsta sorten att ha och göra med. De är "poliser" och ska lägga sig i och så tycker de att bilismen är deras verk och vet bäst trots att de fått alla kort i bonus när de tog B.:mad:

Nu är det ju ändå TS som leker "Polis", eller rättare sagt "Domare"!
Och om det handlar om 3m från stillastående så är det varken hastighet eller något plötsligt.

TS orsakade medvetet en kollision samt smitning från olycksplats...mao en tönt!

låg i bil kö in mot norrköping i veckan, så börjar ja glida om lite bilar på vägrenen sen ser ja en gubbe som öppnar upp dörrjäveln hinner se det i tid så hann ju bromsa men ändå, åker om han på andra sidan sen sitter en ful jävla horgubbe o sin fula kärring i framsätet och ser hel nöjda ut, skulle fan kunna skjuta dom!

köp dig en moppe istället.......................

köp dig en moppe istället.......................

ser ju liksom ingen som helst anledning till att ligga o köa med en tempmätare som står på 105grader, när man kan komma förbi på en vägren som är en meter bred typ, ingen som störs sig på det, bortsett från dom som typ bara hatar mcförare, om jag skulle kört in i bildörren tror han att han skulle få nån jävla medalj från polis kåren då eller?? Gratis du stoppade en mc förare som trängde sig i bilkö. hmmZ bara undrar va dom tänker med, det är ju liksom inte mindre olagligt att sitta och slå upp bildörrar på mcförare, eller preja av dom av vägen o liknande saker.:va

Det är en skön känsla när sådant inträffar. Det sker väldigt sällan eller aldrig men någon enstaka gång klaffar allt.

Jag skulle svänga vänster från Götgatan (medis) ut på Folkungagatan med Långforden. Mittemot, svängandes höger står en mörkblå SAAB 9000. Vi får grönt samtidigt och Folkungagatan har två körfält, ett för mig och ett för honom men jag vet att han antagligen kommer vilja lägga sig i det vänstra och i dag är jag grinig.

Kör ut i mitt körfält varpå han tutar och varvar satan för att vid nästa rödljut veva ned rutan och fråga hur man fått körkortet. Jag sa att om han hade velat in i min fil hade han bara behövt blinka så hade jag släppt in honom. då blev han argare.

Kommande rödljussträcka fram till att 2 filer blir 1 vid Renstiernakorset försöker han köra om i högerfilen men eftersom man ligger i vänsterfilen på Folkungagatan då det står dubbelparkerande hela vägen måste han bromsa in hela tiden medan jag i lugnt och konstant tempo knallar fram med Långforden.

Och nu kommer finalen som fortfarande ger mig rysningar. När Folkungagatan kröker höger ned mot Londonviadukten är det en sträcka mot trottoaren som det inte står några pilar parkerade på. Han sattsar och kör om sur-SAABen så det skriker om radfyran men när han belåtet kollar på mig så missar han varför det var bilfritt där...

Det råder snöröjning och 30 m fram mot trottoaren har de dumpat södra Upplands största snöhög! Jag ser hela eventet i från bryggan på långforden. Ser snöhögen, hör den varvande bilen och sedan hur han kör rakt in i snöhögen!

Ett kort ögonblick tänkte jag stanna och fråga om jag skulle dra loss honom men jag malde bara på som om jag inte sett något.

Jag har tänkt på om jag var provocerande men jag har ju bara svängt vänster vid grönt till för mig avsedd fil och sedan kört den rakt fram i lugnt tempo.

Moahahaha, där blev han ägd gubbfan

Åh gud va bra, vill passa på att ställa en fråga.

Där jag bor finns en 70väg i närheten. Parallellt med 70vägen löper en mindre väg för cyklister och bilar (folk bor längs den mindre vägen).

Jag försöker använda cykelbanan, men oftast tar jag bilvägen eftersom jag dels håller vesäntligt mycket högre hastighet än dom som är på cykelbanan (hundar, barnvagnar, barn osv), dels är det oftast mycket glas/grus/sopor/skarvar/hål/kanter/rötter mm på cykelbanan som det dels är jobbigt och dels farligt att cykla över med racern, däcken är ju som mina fingrar ungefär, dels är det bättre korsningar på vägen än på cykelbanan, friare sikt och folk kör inte ut mitt i vägen och väntar ifall det kommer nån, men det är helt ok att hoppa ut tvärs över cykelbanan och stå där och vänta på ev bilar :huvet Därför kör jag på vägen, för min och andras säkerhet! :)

Jag försöker använda cykelbanan, men oftast tar jag bilvägen eftersom jag dels håller vesäntligt mycket högre hastighet än dom som är på cykelbanan (hundar, barnvagnar, barn osv), dels är det oftast mycket glas/grus/sopor/skarvar/hål/kanter/rötter mm på cykelbanan som det dels är jobbigt och dels farligt att cykla över med racern, däcken är ju som mina fingrar ungefär, dels är det bättre korsningar på vägen än på cykelbanan, friare sikt och folk kör inte ut mitt i vägen och väntar ifall det kommer nån, men det är helt ok att hoppa ut tvärs över cykelbanan och stå där och vänta på ev bilar :huvet Därför kör jag på vägen, för min och andras säkerhet! :)

OK då var du inte rätt målgrupp för min fråga :)

Vi har riktigt fina cykelbanor man ändå ska folk ligga på vägen och blockera. :confused:

OK då var du inte rätt målgrupp för min fråga :)

Vi har riktigt fina cykelbanor man ändå ska folk ligga på vägen och blockera. :confused:
Jamen, dom finns överallt! Man kan möta en sån där skock på cykelbanan, man har ögonkontakt i 100m, men ändå flyttar dom sig inte en mm förrns det är 2m kvar och man har hållit på att trycka bromsgreppen genom styret. Tror dom att alla dom möter egentligen inte hade tänkt cykla så långt, utan precis snart ska ta cykeln över axeln och jogga in i skogen? :va :huvet :4skrika

Är det så vi ska ha det? Att man själv straffar andra som, helt enligt ens eget tycke, gör något fel i trafiken?

Det finns idioter överallt, både i bilar och på mc.. det finns även helt vanliga människor, som kan begå ett misstag,, enligt den här logiken att man ska sparka sönder bilar vars förare gör något fel så är det alltså helt okej för en bilförare att ramma en motorcyklist eller leta upp hojen och slå sönder den om föraren trängt sig så att jag behöver tvärnita eller göra en undanmanöver för att han missbedömt ett möte? Det är dessutom upp till mig som bilist att bedöma när en mc-förare gjort fel?

Nu är det väl så att alla sporthojsförare är übermenschen som aldrig begår några misstag..

Men jag antar att många av er/oss faktiskt även kör bil. Vad skulle ni tycka om att någon idiot på MC sparkar sönder din bil för att man råkat missa nånting, eller ännu bättre, följt de regler som finns men mc-föraren tycker att man gjort ett misstag...?

Vet inte hur många gånger det hänt t ex i stan att en motorcyklist lägger sig i en tom "svängfil" trots att han ska köra rakt fram, men pg a accelerationsövertag räknar med att hinna in framför mig som sitter i en bil. Där skulle jag kunna utnyttja min lagliga rätt att köra gasen i botten upp till hastighetsgränsen.. om han då inte hinner in framför mig utan kör in i bilen.. ska jag då kliva ur och slå sönder hojen?

Hela diskussionen känns rätt hjärndöd..

Last edited:
Vänder man på steken så blir man ofta mer förstående.

T.ex: Du är ute och åker, din fru ringer och säger att hon håller på att föda. På väg hem hamnar du bakom nå tvåhjuligt som du uppfattar går långsamt... Det är ett vägarbete längre fram och för att hinna om innan det så går du ut i filen jämte för att gasa dig förbi.... frugan föder ju...
Istället för att tvåhjulingen saktar ner och släpper dig (han ser ju att du vill om) så sparkar han till din bil?!?!

Nu överdriver jag och låter antagligen som en moraltant. Men tänk tanken.....

(Noterade något intressant, de som verkar vara FÖR att bete sig som TS är från STHLM-området.....)
EDIT: Peter1980 bröt trenden

(Noterade något intressant, de som verkar vara FÖR att bete sig som TS är från STHLM-området.....)
EDIT: Peter1980 bröt trenden

HAHAHA....

:tummenupp

Så typiskt :näsblod

Fast skönt att se att det finns "folk" som Peter1980. Än är inte ute med Sthlm :krama

Nu vet jag inte hur det ser ut på aktuell gata, men i min värld ska du lämna företräde till den som svänger höger, även om det är 2filigt på "ny" gata.

Förstår inte riktigt ditt beteende, om du vet vad hans nästa drag är, varför inte underlätta för honom???:va

Njae. Högervängande har en egen fil som leder in i den högra filen där och den vänstra blir således fri för mig. Det är rätt logiskt faktiskt, om alla ska över i andra filen blir det tvärkaos. Nej in i den filen man får tilldelad sedan får man byta om man ska över i andra, det finns det gott om plats för..

Jag var faktiskt ganska passiv. Körde varken fort eller bråkade utan höll min fil ända fram till 2-1 stället. att strula till det klarade gubbfan själv. Det var inte så att han behövde komma in i min fil utan hans nästa drag var in framför för att bråka och då får han lösa det själv. Där går gränsen för när jag hjälper folk.

Oerfarna vs erfarna förare

Oerfarna bilförare

* Uppmärksammar främst saker som inte rör sig, fokuserar för nära bilen också.
* En betydande del av koncentrationen går till själva körningen istället för riskberedskap.
* Litet och smalt observationsområde (använder inte periferiseendet effektivt).
* Präglas av omogenhet (”jag ska fram, flytta er!”) och starkt regeltänkande (reglerna går före sunt förnuft).
* Hanterar stress och grupptryck sämre.
* Tendens att överskatta sin egen körförmåga (vanligast hos unga män; kvinnor är i regel mer realistiska).

Erfarna bilförare

* Uppmärksammar främst saker som rör sig, fokuserar längre ifrån bilen.
* Själva framförandet av bilen sitter i ryggmärgen, vilket innebär att den erfarne föraren kan koncentrera sig på det som händer runt omkring bilen.
* Större och bredare observationsområde (använder periferiseendet effektivt).
* Är oftast förstående och har en bra balans mellan regler och sunt förnuft.
* Hanterar stress och grupptryck bättre.

:krama

Är det så vi ska ha det? Att man själv straffar andra som, helt enligt ens eget tycke, gör något fel i trafiken?

Hela diskussionen känns rätt hjärndöd..

Det finns oändligt många olika situationer och oftast, på gränsen till alltid bryr jag mig inte men när man ligger i en lång jäkla kö och smyger mellan bilarna och hamnar bakom "Steffo 52" i en vinröd 9000 och ligger och täpper till för att sedan täppa till åt andra hållet när man försöker ta sig förbi där så är det klart att man lackar ur.

Om någon står och försöker hindra dig att gå in på prisextra så ser du väl till att på ett verbalt eller annat sätt flytta vederbörande?

Kör lite i Sthlm så får du se hur det är.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...