Jevla äckliga bilister

Här i Båstad är det fullt med idiotbilister på dom här veckorna.
Exempel:
Körde på huvudgatan. Möter först en brandbil och 100 m efter kommer en ambulans i full utryckning. Då ser jag en idiot komma från en sidgata från vänster som kollar vänster och ser ambulansen. Då bestämmer han sig för att han ska ut precis framför ambulansen. :huvet :huvet

Jag råkade ut för en wannabe-snut häromdan.
Körde inne i Lund, bakom en bil som i sin tur låg bakom en moppe. Gick i 30-35 km/h. Moppen väljer att svänga höger, bilen (läs Volvon) saktar in varpå jag väljer att köra om.
Kommer fram till ett rödljus.
Då hinner volvon ifatt mig, varpå föraren lägger sig på tutan, i sisådär 15 sekunder. :va
Hade god lust att hoppa av hojen och börja bråka. :mad:

Kör lite i Sthlm så får du se hur det är.

Va? Jag bor här, är mkt väl medveten om hur det fungerar bland både motorcyklister och bilister. Och just av den anledningen blir man ganska trött på alla trådar där motorcyklisterna utmålas som vägens hjältar och bilisterna som ett gäng plåtinkapslade bovar.

Testa att köra i söderledstunneln en vardagsmorgon så ser du motorcyklar komma och kryssa i dubbla hastigheten jämfört med bilarna iklädda typ skinnjackan men i övrigt jeans och vanliga dojor.. är förvånad att det inte smäller oftare, det handlar om marginaler på nån enstaka dm ibland.. låter hårt, men ibland kan man nästan tycka att de får skylla sig själva om de smäller.

Själv så kraschade jag så sent som förra sommaren sen en bil gjorde en usväng framför mitt framför ögonen på mig (utan blinkers på fridhemsgatan) konstigt nog så kände jag inget behov av att känga sönder bilen för det. Tror bara inte att det gjort situationen bättre för vare sig mig eller bilisten.

Men ibland får jag känslan av att många krockar är "onödiga" så till vida att en del förare själva sätter sig i onödigt tighta situationer istället för att bara vänta lite med den där omkörningen, eller inte tränga sig precis just där det blev lite tight.. så jävla roligt är det väl inte att komma i tid till jobbet?

Man klarar sig länge på tur, men jag tror att man måste krocka för att inse hur j*vla fort "det händer" när det väl "händer".. jag lärt mig iaf att precis vad som helst kan hända helt utan förvarning och tar det därför försiktigt i stan..

Jag säger inte att man inte ska visa sitt missnöje när nån gör nåt konstigt, allt jag menar är att det känns jävligt korkat att sparka sönder en bil för det, speciellt som man säkert själv gör tvivelaktiga manövrar ibland.

När du ändå talar om sthlm, om jag när jag kör bil möter en mc som kommer farandes i fel fil i dubbla hastigheten på t ex bulten.. ska jag då fortsätta hålla mina 70 även om det resulterar i en krock som straff för att han gjort fel?

(skulle självklart inte göra det, men du kanske ser poängen?)

Kan väl sammanfatta mitt sjukt långa inlägg med: Ja, jag har oxå råkat ut för idioter i bil som man undrar vad de håller på med.. men jag har även råkat ut för idioter på mc.. inte i något fall tror jag att förstörande av annans egendom skulle göra situationen bättre.. och en slutsats man kan dra i ren självbevarelsedrift är att vi på mc syns sämre och anpassa sin körning efter det..

Last edited:
Är det inte så att vi alla funkar lite såhär:

När JAG kör på [mitt fordon] så är alla andra [trafikanter] IDIOTER.

Där:
[mitt fordon] kan vara cykel, moped, bil, motorcykel, ben, rullator, permobil eller liknande.

och:

[trafikanter] är alla andra, oavsett hur de tar sig fram på vägen.

Mkt bättre sammanfattning än mitt A4-långa inlägg :)
Det är ju precis så, problemet är att vi människor har i vår natur svårt att ta kritik och lider ofta av bristande självinsikt.

motorcyklisterna utmålas som vägens hjältar och bilisterna som ett gäng plåtinkapslade bovar.

Handlar mer om personer som utsätter moppeåkare för dumheter. Som när man åker lugnt tempo på en mindre väg. Ögonkontakt med den mötande bilisten upprättas och han helt plötsligt väljer att försöka preja en av vägen. Eller ett jävligt dumt försök till att skrämmas.

Åker mellan 2 filer vid köbildningar och en grinig gubbe väljer att slänga upp dörren framför nosen på en.
Sådana incidenter kan jag faktiskt förstå att vissa väljer att klippa spegeln på bilen. Eller stanna bilisten och fråga hur personen tänker.

Misstag kommer dock alltid av ouppmärksamma trafikanter, då är det inte befogat/förståeligt enligt mig att slå av en spegel i farten.

Dock kör många sportmoppar efter multiplikationstabellen av hastighetsskyltarna, så änglar kan man inte säga att vi är.

Var med om en "tvärs-om-variant" igår påväg från jobbet. Landsväg. 70 km/tim. Har en hoj bakom mig som ligger snällt. Själv kör jag 10 km över hastighesbegränsningen då jag har ett körkortstillstånd å va väldigt rädd om. Har fler bilar bakom hojen och en del mötade bilar. Då pillar de ut en hoj mellan mötande bilar! Vilket innebär att plötsligt skulle vi bli 3 i bredd! Jag var snabb och vejde ner lite mot dikeskanten och upp igen, så killen skulle slippa leva med Volvo i pannan resten av livet! Så jag tror nog de finns alla sortet inom både dem som kör bil och dem som kör hoj.

Sen hatar jag oxå alla som inte kan hjälpa till i trafiken för att få flyt. Lika så dem som förmodligen fått sina körkort i närmade Kollegs paket.

Mkt bättre sammanfattning än mitt A4-långa inlägg :)
Det är ju precis så, problemet är att vi människor har i vår natur svårt att ta kritik och lider ofta av bristande självinsikt.
Som tur är, är du nog inte så ensam i din uppfattning som man kan förledas
att tro när man läser en så'n här tråd.

Jag kör oxå i sthlm dagligen, och visst, incidenter sker då och då men
jag tycker ändå att det går förvånansvärt civilicerat till för det mesta.

Trocklar mig fram på Essingeleden dagligen och tycker faktiskt att väldigt
många bilister är förvånansvärt hjälpsamma och glider åt sidan för att
man ska få plats. Ni som kör där i rusningstrafik vet att leden är rätt
trång så lite hjälp med plats är alltid välkommet.

TS orsakade medvetet en kollision samt smitning från olycksplats...mao en tönt!

Nu får du nog förklara dig. Jag låg i rätt körfält, och det var inte jag som gjorde ett hastigt körfältsbyte ut framför en annan trafikant.

Har du råd med en sådan bil är du rent jävla dum i huvet om du inte röstar blått! Moderaterna är ju det nya arbetarpartiet så det kanske är en massa moderater som kör runt i volvos och tror de äger vägarna. :tungan

Nä, det här var nog en sossepamp, för han var rätt fet.

Om du kom iväg först, varför sparka på bilen då?

För att han gasade järnet och sen medvetet svängde in framför/prejade mig.

Är det så vi ska ha det? Att man själv straffar andra som, helt enligt ens eget tycke, gör något fel i trafiken?

Jag brukar normalt inte sparka på bilar, men den här kom så nära att foten flög ut av ren reflex för att försöka hålla avstånd. Det lär knappast blivit några skador på bilen, men gubben bakom flaskbottnarna fick sig säkert en tankeställare. Synd jag inte hade mina crosskängor på mig. Idiot.

Gubben gjorde inte detta av misstag, utan rent medvetet eftersom han klart och tydligt sett mig innan det slog om till grönt.

Oerfarna vs erfarna förare

Oerfarna bilförare

* Uppmärksammar främst saker som inte rör sig, fokuserar för nära bilen också.
* En betydande del av koncentrationen går till själva körningen istället för riskberedskap.
* Litet och smalt observationsområde (använder inte periferiseendet effektivt).
* Präglas av omogenhet (”jag ska fram, flytta er!”) och starkt regeltänkande (reglerna går före sunt förnuft).
* Hanterar stress och grupptryck sämre.
* Tendens att överskatta sin egen körförmåga (vanligast hos unga män; kvinnor är i regel mer realistiska).

Erfarna bilförare

* Uppmärksammar främst saker som rör sig, fokuserar längre ifrån bilen.
* Själva framförandet av bilen sitter i ryggmärgen, vilket innebär att den erfarne föraren kan koncentrera sig på det som händer runt omkring bilen.
* Större och bredare observationsområde (använder periferiseendet effektivt).
* Är oftast förstående och har en bra balans mellan regler och sunt förnuft.
* Hanterar stress och grupptryck bättre.

:krama

Isf var den här gubben en oerfaren förare. Solklart. Trots sina 65 bast och flottiga panna.

Last edited:
Det är rätt de ska fan ha alltså djävla bilistmuppar, men jag tror inte det är spesifikt för sossepampar.
En djävel korsade min väg för en tid sen och fanskapet sitter och flinar när jag får stå på hejdarn ordentligt.

..........
En djävel korsade min väg för en tid sen och fanskapet sitter och flinar när jag får stå på hejdarn ordentligt.

Typ så var det, och han ansträngde sig verkligen för att komma före.
Jag hann iaf få ut foten.

Man borde ha såna här på sig när man kör i stan:

1503726.jpg

Gubben skulle aldrig gjort samma sak om jag kommit på storhojen.
Den är rätt stor, och det är jag också (drygt 2m)

Däremot när man kör C1:a sitter man ihopklämd som en märla och man ser nog rätt fjollig ut. Då vågar han minsann, sossen.
--

Det får mig att komma på en rolig händelse jag fick nöjet att iaktta för några år sedan:

Liten liten skitbil har dubbelparkerat och blockerar vägen lite. Bakom sitter en ung sprätt i en Cayenne. Rosa skjorta naturligtvis och nån sorts märkesglajjor. Han kör upp i röven på den lilla bilen och lägger sig på tutan. Inget händer. Porschesnubben kliver morskt ur och stegar fram till den lilla bilen och sliter upp dörren för att läxa upp föraren.

Ut stiger den största, svettigaste och hårigaste Hells-Angels killen jag någonsin skådat, varvid spolingen springer tillbaka till sin bil och backar ett helt kvarter i full fart :D

Last edited:
Han hade nog bara liten kuk och tjänade dåligt!

Ännu roligare är det när man är ute å tränar med cykeln. Så fort det är en cykel så måste det tydligen gå långsamt, dom kollar inte ens innan dom försöker köra om. En V70 fick nog byta en hel del för några år sen, jag låg i ca 45 på 50-väg och han skulle om, men han hann aldrig om före en refug, så han studsade friskt upp över den 1,5dm höga kanten. Det kan aldrig ha varit bra för däck, fälgar, bärarmar, bussningar mm :D Jag hade gett mycket för att få höra hur han förklarade det hos verkstan sen :D

Är det därför du cyklar omkring med innerslangar runt kroppen som stötskydd? :D

Som tur är, är du nog inte så ensam i din uppfattning som man kan förledas
att tro när man läser en så'n här tråd.

Jag kör oxå i sthlm dagligen, och visst, incidenter sker då och då men
jag tycker ändå att det går förvånansvärt civilicerat till för det mesta.

Trocklar mig fram på Essingeleden dagligen och tycker faktiskt att väldigt
många bilister är förvånansvärt hjälpsamma och glider åt sidan för att
man ska få plats. Ni som kör där i rusningstrafik vet att leden är rätt
trång så lite hjälp med plats är alltid välkommet.

Jag kan ibland känna att det är på gränsen till att koka över. Känns som att ödmjukheten och hjälpsamheten infinner sej allra minst när den behövs som allra mest.

När det tokstannar, fetkö, trasiga rödljus i vältrafikerade korsningar så finns inte längre trafikregler och hjälpsamhet. Ist gäller: störst går först och inte fan ska du sno min lucka inte, etc..

Klart man blir förbanad då! Man får skärpa sej för att inte sjunka till samma nivå...

Va? Jag bor här, är mkt väl medveten om hur det fungerar bland både motorcyklister och bilister. Och just av den anledningen blir man ganska trött på alla trådar där motorcyklisterna utmålas som vägens hjältar och bilisterna som ett gäng plåtinkapslade bovar.............text...

Klantigt av mig att inte se det. Det var någon annan utsoknes som jag siktade på men träffade dig.

Jag tar inte ställning mot bilister. Satt själv i en bil i min lilla episod. Däremot har man som gammalt Mc-bud lärt sig se tydliga mönster just för att göra ens egen situation i traffiken enklare. Knöliga, vita skåpbilar som kör i 160 av finniga budteens, Cheyer i, då Polo med förgmatchande inredning, nu A4 som inte kolla backspeglar vid filbyte men som förutom det inte är speciellt svåra att ha och göra med och Sossegubbar i äldre svenska bilar i bra skick som är "civilpoliser".

Jag är bara trött på sossegubbarna. Det är allt.

Klantigt av mig att inte se det. Det var någon annan utsoknes som jag siktade på men träffade dig.

Jag tar inte ställning mot bilister. Satt själv i en bil i min lilla episod. Däremot har man som gammalt Mc-bud lärt sig se tydliga mönster just för att göra ens egen situation i traffiken enklare. Knöliga, vita skåpbilar som kör i 160 av finniga budteens, Cheyer i, då Polo med förgmatchande inredning, nu A4 som inte kolla backspeglar vid filbyte men som förutom det inte är speciellt svåra att ha och göra med och Sossegubbar i äldre svenska bilar i bra skick som är "civilpoliser".

Jag är bara trött på sossegubbarna. Det är allt.

Håller me:tummenupp
Har man Budat så lär man sej hur det funkar i Byn...
:fyllisar

Jag håller med TS ni som kör i Stockholm vet ju om att det inte bara är ouppmärksamhet. Det är så ofta bilistsvin gör det med uppsåt. Speciellt blockera för hojåkaren. Fattar inte varför de skall göra allt i världen för att inte släppa fram mig. Lyckligtvis finns det många fler som är hjälpsamma.

Jag håller med TS ni som kör i Stockholm vet ju om att det inte bara är ouppmärksamhet. Det är så ofta bilistsvin gör det med uppsåt. Speciellt blockera för hojåkaren. Fattar inte varför de skall göra allt i världen för att inte släppa fram mig. Lyckligtvis finns det många fler som är hjälpsamma.

Jantelagen... Kommer inte gubbfan fram i kön så ska fan inte du komma fram heller, så äre... o hör sen!

Tack gode gud för en rellativt smal MC som man inte är mån om skicket på, och även bussfiler ^^

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon